Vart köper ni era däck?

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Låter riktigt billigt!! :tummenupp

Fråga - om du kunde köpa samma uppsättning monterat och klart i en bútik i Svedala - skulle du göra det då för att slippa ta allt i minst 2 steg?? :va

Skulle vara kul att höra din aoch andras komentar på denna fråga!!

/Fürstenhoff.

Fick det hem till dörren så jag slapp ta 2 steg, lr ja gick o öppna dörren.
Sen kostar däcksbyte i stort sett ingenting.
Frakten tog 2-3 arbetsdagar.

Fast om jag fick Michelin Pilot power (vill inte ha nåra andra däck) för 2.7k monterat o klart.
Så skulle ja slå till på det då det Nästan blir lika billigt.
Tror dock inte det kommer hända.
Iaf inte i Karlstad.

Last edited:

sandstream

Guest
jag har 60% OCH -momsen :D iaf på Michelin, på andra märken ligger det inte alls så högt, kanske 40%
Någon jävla förmån när man kränger däck dagarna i ända ska man väl ha ?
Och där har vi ett bra bevis på att många svenska gummiverkstäder lever med marginaler som andra, mer konkurrensutsatta marknader, bara kan drömma om. Bara att hoppas att fler importerar så att priserna i Sverige går ner.

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
För att jag överhuvudtaget skall kunna släppa ett set däck för 2700kr MÅSTE jag ta däcken i från storlager i Tyskland - skulle aldrig fungera med dom Svenska general agenternas priser!!:huvet

Men frågan kvarstår - skulle ni SH's folk vända er till en Svensk butik om ni kunde köpa ett set däck för 2700kr inkl montering!!?? :va

Skulle vara enormt kul och veta vilka företag som får dom enorma marginalerna som 60% i från en Svensk generalagent??????????????:huvet

/Fürstenhoff.

Ja de skulle antagligen gå för sig.
Nu vet jag inte vad pris för varken däck eller montering normalt ligger på vid beställning från tyskland eller så men.

Krippa

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2003
Hoj
Speed Triple 955 -05
För att jag överhuvudtaget skall kunna släppa ett set däck för 2700kr MÅSTE jag ta däcken i från storlager i Tyskland - skulle aldrig fungera med dom Svenska general agenternas priser!!:huvet

Men frågan kvarstår - skulle ni SH's folk vända er till en Svensk butik om ni kunde köpa ett set däck för 2700kr inkl montering!!?? :va

Skulle vara enormt kul och veta vilka företag som får dom enorma marginalerna som 60% i från en Svensk generalagent??????????????:huvet

/Fürstenhoff.

Japp, håller du dom priserna så kommer iaf jag köpa minst 2 uppsättningar i sommar.

Maffan

WILD CHIPS
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
Och där har vi ett bra bevis på att många svenska gummiverkstäder lever med marginaler som andra, mer konkurrensutsatta marknader, bara kan drömma om. Bara att hoppas att fler importerar så att priserna i Sverige går ner.

Jo det kan man ju hoppas på :huvet

Kanske fler borde importera,, skojjar du eller? Äh, jag orkar inte ens...

:va

Vad säger dina sponsorer om att du rekomenderar folk att handla utomlands då? För du förstår väl att det är inte bara däck som folk tar in då..

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...

Priserna kommer INTE att gå ned av den anledningen då dom Svenska generalagenterna ser dig Sandstream samt andra SH's folk som gråimporterar som en minioritet i sammanhanget!!

Det enda som händer är att alla mindre & trevliga handlare dör ut och kvar blir dom stora däckhandlarna som skiter i gatufolket för att leva på företags kunderna!!

/Fürstenhoff.

Finns det många företagskunder som köper MCdäck tror du?

Maffan

WILD CHIPS
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
Kan inget annat än säga att situationen är super puckad med att folk skriker sig tjatiga om att köpa sina däck utomlands och därigenom underminerar den Svenska handeln & försöker samtidigta att respektera dom som gör det pga dom stora pris skilnaderna!!

Men att tro att handlare i Sverige NÅGONSIN skall kunna erbjuda däck set för under 2500kr är inget annat än patetiskt då dom marginalerna INTE finns i från general agenterna!!

Försökte gå rätta vägen med Duells om att sälja Pirelli/Metzeler men fick till svar av Erik Stenlund att han ansåg Stockholms marknaden mättad och därigenom inte ville ha några fler handlare som för deras märken pga riskerna med prisfall mm - IDIOTISKT av dem!!!!!!!!! Men samtidigt bra då jag därför vände mig utomlands vad det gäller dom märkena samt Michelin och därigenom fick lägre inköps priser vilket i slutändan kommer att gagna er kunder med lägre priser!!

Så om ni vill ha bättre priser hos dom Svenska handlarna attackera då generalagenterna och INTE handlarna då do fasiken gör sitt bästa för att ens överleva!!:huvet :huvet :huvet

/Fürstenhoff.

Jag håller med dig...

Ibland undrar man bara om vissa köpt för trång hjälm..

Priserna kommer INTE att gå ned av den anledningen då dom Svenska generalagenterna ser dig Sandstream samt andra SH's folk som gråimporterar som en minioritet i sammanhanget!!

Det enda som händer är att alla mindre & trevliga handlare dör ut och kvar blir dom stora däckhandlarna som skiter i gatufolket för att leva på företags kunderna!!

/Fürstenhoff.
Har sagt samma sak i ett antal trådar.. Som sagt,, trång hjälm..

Finns det många företagskunder som köper MCdäck tror du?

MC bud Firma, Polisen, organiserade raceteam, mindre handlare som erbjuder MC däck som en extra tjänst.. Det finns en del.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

/Fürstenhoff.

Frågan blir lite felformulerad, det bör stå skulle du köpa dina däck lokalt om du kan köpa samma set däck monterat och klart 500:- dyrare jämfört med dom stora webshoperna som inte erbjuder montering.
Men jag förutsatte att det var det du menade.

På den frågan svarar jag tveklöst ja, även om jag skulle kunna låna en maskin och göra jobbet själv så tar det tid, det är bökigt och jag måste ta hand om skrotdäcken själv.

För ingår inte monteringen så kan jag vänta tre dagar och få däcken hem till dörren 500:- billigare istället.

Jag har jobbat i däckbranchen och kan marginalerna rätt bra, dessutom har jag tillgång till Duells sortiment.

Däck är det dåliga marginaler på, man ska köpa in jävligt stora mängder från generalagenten om man ska få några rabatter, däckverkstaden jag jobbade på var stor, så på generalagentens lista hade vi ytterligare rabatter som var rätt bra.

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
Honda
Försöker handla ALLT, till hoj och annat, så lokalt som möjligt. Skulle alla dra runt som kupongkärringar för att tjäna några kronor, så skulle det inte finnas så många ställen kvar att handla på i Svea rike. Konkurrens ger lägre priser till en gräns.. det är inte brist på konkurrens som är den stora boven som gör att många varor och tjänster är dyra i Sverige. Borde införa samma system som i USA, separera pris och moms(6-10% i USA). Tycker man kunde gå ännu längre. Netto-netto pris, redovisa alla skatter som ingår i priset, inte bara momsen. I demokratin Sverige har folket, tills nu, valt att betala skatt på skatt, med skattade pengar. Då är det hyckleri att skicka pengarna utomlands då det passar. Att handla varor och tjänster nära dig, kommer dessutom förmodligen att gynna dig själv i slutändan. Ibland får man tänka lite längre än näsan räcker....

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Hoj
-------

/Fürstenhoff.

Jag skulle definitivt göra det då jag värdesätter personlig kontakt med dem jag gör affärer med, även om det kostar några spänn extra. Skönt att få allt klappat och klart på en gång också istället för att leta firma som monterar också.

Att ni kommer ligga "runt knuten" gör ju inget heller (skall flytta upp till centrala handen inom ett år) :tummenupp

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Att välja sitt inköpsställe av varor efter solidaritet tycker jag är bra. Men då ska väl det finnas riktiga skäl som barnarbete, miljömål eller annat. Att gynna egenföretagare bara för att känns konstigt och ger konstgjord andning till en död branch.
Kan däckhandlare inte sälja sina däck med en marginal de klarar sig på så får de väl hitta något annat att försörja sig på. Om det nu är att montera andras däck eller sälja T-shirts med tuffa tryck på får de bestämma själva.
Det är ju bara enkel marknadsekonomi.
Fast med det sagt så har jag bara handlat däck av privatpersoner och min lokala däcknasare. Servicen har helt enkelt vägt upp de högre priserna.

Mike

Suzukifanatiker?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
#Gixxer 1K-05 #Katana original No 95 -82, #GSX-R1100 original -87, #GSX-R750R No 102 original -89*såld*
www.reifenversand.com utan tvekan, har handlat där dom senaste åren till alla mina hojjar och leveranserna är klockrena.

Sista beställningen 07-01-06 leverades 07-01-10, däcken tillverkade i Spanien v.37-06 så myten om gamla däck över nätet torde numer vara krossad?

Jämför gärna priserna med er lokale däcknasare, kursen ligger på 9,07kr

Så här såg beställningen ut:

#########################################################
BESTELLPOSITIONEN:
#########################################################

ARTIKEL: 07000000000000040176 190/50ZR17 (73W)TL Pilot POWER R
MENGE : 2
PREIS : EUR 121,00 SUMME: EUR 242,00
---------------------------------------------------------

ARTIKEL: 07000000000000040910 170/60ZR17 M/C (72W) TL PIL.POWER R
MENGE : 1
PREIS : EUR 119,00 SUMME: EUR 119,00

ARTIKEL: 07000000000000040174 120/70ZR17 (58W) TL PIL.POWER Front
MENGE : 1
PREIS : EUR 82,00 SUMME: EUR 82,00

Warenwert : EUR 443,00
Zahlartkosten : EUR 0,00
Versandkosten : EUR 23,00
Gesamt : EUR 466,00
MwSt 19% : EUR 88,54
MwSt % : EUR 0,00
Gesamtbetrag : EUR 554,54

Sen brukar det kosta ca. 150/ hjul med omläggning / balansering, gratis om man har en basic hjulkrängare i garaget och en rak maskinaxel som rullar på några kullager för balanseringen, ja, balansvikterna får man ju köpa då...

Tyvärr kommer jag fortsätta handla på detta vis så länge generalagenterna envisas med höga utpriser till handlarna...och detta gäller inte bara däck!
Ta t ex utrustning som ställ, skor, handskar m.m, det rör sig faktiskt om nästan HALVA priset att ta hem sylarna från Tyskland inkl frakt till dörren med UPS...

Tias

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
FIREBLADE -12 & -03, HUSKY SMR511 -11, YZ250F -12
Handlat från reifenversand.com det senaste åren och är jättenöjd med priser och leveranstider.

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016

Det är precis ditt resonemang som gör att de flesta däckhandlare har de marginaler som finns.
dom har lokalhyra, löner, maskinpark mm mm
vilket internetbutikerna oftast inte har

Last edited:
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...