Vart köper ni era däck?

Drkosmos

Asfalt och träd är hårda !!!
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Letar.....
Hade hellre handlat däcken i Sverige.
Men som priserna ser ut idag så blir det att handla utomlands och lämna till "Racepolaren" för krägning och balansering.
Men helst hade jag bara lämnat in hojen på fm och hämtat på em när det är klar och betalat lite mer än idag för att slippa allt med beställning och vänta tills polaren har tid osv.
Så jag tycker du gör helt rätt Fursten som kör vid sidan av.

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
Är det inte dags för de mera konservativa branscherna att inse att Marknaden förändrats och ständigt förändras?

Jag tycker det mest fantastiska/tragiska i trådarna som grundats på problemet ovan är att protesterna från handlarnas sida riktas mot KUNDERNA. HELT vanisinnigt i min mening.
Kunderna som handlar där det är för dem mest fördelaktigt har inte gjort någonting konstigt eller ännu mindre fel, tvärt om; de har gjort en så god affär de kan enligt konstens alla regler.

Jag förstår mycket väl de svenska handlarnas frustration, men de måste inse att problemet inte är kunderna, utan de vilkor de själva opererar under, vilkor som de själva måste se till ändras.
Att beskylla kunderna är bara ett sätta en kula i andra foten.

Sandstreams exempel från hans bransch är ett exempel på hur situationen skall hanteras.

MaCa

Innehavare av en Hertig av Mattighofen
Gick med
11 May 2005
Hoj
690 Duke R -10, Husaberg FE350 -13
Jag skulle lätt vara villig att betala "lite mer" än utlandspriset för att få däcken direkt på hojen utan att först behöva beställa däck via nätet, och sedan uppsöka däckverkstad för att få dem pålagda!

Go Fürsten

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
Sjukt är ett svagt ord då detta gör mig illamående eftersom man spar ca 600kr genom att handla via Rodamoto kontra vårt INKÖPS PRIS hos Dunlop Sverige!!

/Fürstenhoff.

Byter du då leverantör till någon som ger bättre pris (kanske värt att kolla upp vem Rodamoto köper ifrån? :) ) och ger Dunlop Sverige fingret tills de ger dig ett bättre pris, säljer däcken med en lagom mariginal för din firma samt tar någon hundring för monteringen så tror jag du får många nöjda kunder!
Jag skulle iaf välja det framför att behöva jaga krängning själv efter internetköp.

Men det kanske är så du redan gör? :)

sandstream

Guest
Jag tycker det mest fantastiska/tragiska i trådarna som grundats på problemet ovan är att protesterna från handlarnas sida riktas mot KUNDERNA. HELT vanisinnigt i min mening.
Kunderna som handlar där det är för dem mest fördelaktigt har inte gjort någonting konstigt eller ännu mindre fel, tvärt om; de har gjort en så god affär de kan enligt konstens alla regler.
Jag förstår mycket väl de svenska handlarnas frustration, men de måste inse att problemet inte är kunderna, utan de vilkor de själva opererar under, vilkor som de själva måste se till ändras.
Att beskylla kunderna är bara ett sätta en kula i andra foten.
Kan bara hålla med och det är därför jag menar att folk ska importera sina däck själva med gott samvete om det innebär att de kan spara pengar.
Med den inställningen har vi snart Lidl kvalle på den svenska marknaden.. Testa kanske Conti slix denna säsong?
Jag kan ta hem lite rysk bensin som du kan ha att tävla med, känar du några kronor på :tummenupp
Varför skulle kvalitén på däcken bli sämre :va
Har du fortfarande inte förstått att det sitter en mellanhand i Sverige och tjänar en massa pengar på att importera däck (exakt samma däck som vi kan köpa själva från Tyskland)?

Dr.Bike

Guest
Är det inte dags för de mera konservativa branscherna att inse att Marknaden förändrats och ständigt förändras?
En fd chef hade en tavla med en bild av en mycket gammal farbror i ett 1800-talskontor sägandes: "Kan Jean fvara fvänlig och kontrollera fvarför efterfrågan på våra ångmaskiner gått ner så mycket?"
När kommer den första endast-montering-av-däck-medtagna av-kunden-verkstaden? Fullt pris om du ska ha det gjort NU! 25% rabatt om det kan hämtas i morgon..(Mycket RIF-potential..)
100% duty-cycle på monteringsmaskinerna (kanske 2-skift tom) och inga lagerkostnader.
Skall man kränga däck dyrt måste man tillföra ett mervärde man kan ta betalt för och som kunderna VILL betala för.
Däck tar ju inte heller slut på momangen utan det finns ju nästan alltid MINST en veckas marginal innan man behöver det. Dvs en möjlighet att handla på nätet.
Minsta planering av däckköpet redan idag - och det kostar plötsligt hälften.
Idag är MC-däckkrängarna enbart lagerhållare åt "slarvputtarna" som inte kan planera enkla saker, typ ett däckbyte. En lagerhållning vi andra får betala.

"The times they a' changin' "

En mycket bra sammanfattning Kahobe!
Och Dylan hade rätt...

sandstream

Guest
PROBLEMET för oss småhandlare oavsett vi befinner oss i Sverige, Tyskland, Holland eller Spanien är att dessa stora aktörer likt RODOMOTO mfl köper DIREKT I FRÅN TILLVERKAREN/FABRIKEN vilket gör det omöjligt att konkurera gentemot dem då dom har det lägsta netto priset som finns att få!! :huvet
Och vad hindrar dig att köpa in stora mängder från dem?
De säljer garanterat hellre ett stort antal på ett bräde till dig än till enskilda privatpersoner.

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Jag skulle lätt vara villig att betala "lite mer" än utlandspriset för att få däcken direkt på hojen utan att först behöva beställa däck via nätet, och sedan uppsöka däckverkstad för att få dem pålagda!
Go Fürsten
Inte helt korrekt.
Du kan redan idag beställa däck på nätet för direkt leverans till "vissa" däckverkstäder som sedan mot en fast summa monterar dem.
Inte prövat detta själv dock.
För mig syns detta vara framtiden. Inga lagerkostnader alls. De som inte kan eller vill planera får betala..

Arne_Duck

Fuck a duck... please!
Gick med
31 May 2005
Hoj
ZX10r -04, ZX6r -98
Jag handlar lokalt, alla däck. Det handlar inte bara om pris, utan även service och personliga relationer. Med två motorcyklar, en bil och en mountainbike att köpa däck till så skulle jag nog kunna spara en hel del pengar om jag bara handlade på nätet men vid minsta lilla problem så står man där... som det är nu så kan jag åka till butiken o klaga iaf...
Senast handlade jag faktiskt på AvA till ett bra pris ink montering, kaffe o bulle. Men i vår åker jag nog till Fürsten om priset ~2700 står sig.

PS, ja, jag skrev mountainbiken, där kostar ett bakdäck 800spänn... inte biltema prixis...

.mac

Hajjper Spårts
Gick med
14 Sep 2005
Hoj
Gixxer 750 -98
För att jag överhuvudtaget skall kunna släppa ett set däck för 2700kr MÅSTE jag ta däcken i från storlager i Tyskland - skulle aldrig fungera med dom Svenska general agenternas priser!!:huvet

Men frågan kvarstår - skulle ni SH's folk vända er till en Svensk butik om ni kunde köpa ett set däck för 2700kr inkl montering!!?? :va

Skulle vara enormt kul och veta vilka företag som får dom enorma marginalerna som 60% i från en Svensk generalagent??????????????:huvet

/Fürstenhoff.

Köpte precis däck från www.reifenversand.com och det funkade klockrent och var billigt. Men om det går att få en uppsättning Michelin Pilot Power 2CT för 2700 i Stockholm monterat och klart, skulle jag ta det.

Kenya

..
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
ZX12R
Finns det en förklaring varför ska jag betala mer? Köper importerade 2ct för 2500 inkl moms. Tar några dagar att få dem hem till dörren. Enda skillnaden att beställa däck i sverige är att jag beställer på svenska istället för engelska... Att däcken är "för gammla" pga att dom är importerade :va Tror inte de utländska har lägre krav än oss på däck...

Croc

Medlem
Gick med
15 May 2004
Hoj
GSR 750
Skit samma om ni är billigast eller inte, ligger ni i Haninge så är det där jag kommer att handla.

Tycker det värt mer att få personlig service än att hitta det billigaste däcket på nätet och sen leta rätt på någon som kan montera det.

/R

Skall göra mitt SWT Racing's bästa för att det skall gå!! :tummenupp

/Fürstenhoff.

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
För att jag överhuvudtaget skall kunna släppa ett set däck för 2700kr MÅSTE jag ta däcken i från storlager i Tyskland - skulle aldrig fungera med dom Svenska general agenternas priser!!:huvet

Men frågan kvarstår - skulle ni SH's folk vända er till en Svensk butik om ni kunde köpa ett set däck för 2700kr inkl montering!!?? :va

Skulle vara enormt kul och veta vilka företag som får dom enorma marginalerna som 60% i från en Svensk generalagent??????????????:huvet

/Fürstenhoff.

Svar: ja.
Jag köpte en omgång Pirelli Diablo för 3700-3800 senast. Tyckte det var billigt tills jag såg detta.
Not: jag ringde runt på Pirelli Diablos och fick allt från ovanstående till 5100:- härikring, alltså GBG+

Blå R1

Hoppsan, blev visst 1000cc igen
Gick med
26 Jul 2004
Hoj
ZX 10R -05 och PitPro
Egentligen ingenting, dock så har jag alltid haft en god relation till Dunlop och Bridgestone i Sverige och vill i det längsta INTE gå runt dessa importörer - vad beträffar Metzeler/Pirelli samt Michelin så går jag mer än GÄRNA runt dessa importörer då dom bedriver en SJUK & PUCKAD policy vad beträffar försäljning av deras produkter!!

/Fürstenhoff.

Varför ska jag som kund betala för att du inte vill gå runt dom? Jag har inga som helst problem att springa åttor runt dom..

Maffan

WILD CHIPS
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
Kan bara hålla med och det är därför jag menar att folk ska importera sina däck själva med gott samvete om det innebär att de kan spara pengar.
Varför skulle kvalitén på däcken bli sämre :va
Har du fortfarande inte förstått att det sitter en mellanhand i Sverige och tjänar en massa pengar på att importera däck (exakt samma däck som vi kan köpa själva från Tyskland)?

Jag är helt införstådd med de du menar.. Visst de e dyrt,, det vet jag mycket väl. Men tror du däcken blir billigare om folk handlar utomlands? Nä, då blir det dyrare för en handlare eftersom dom då handlar med mindre kvantiteter.

Kvalliteten blir lidande då kunden inte kan reklamera ett felande däck, vilket jag råkat ut för själv två gånger, men då var det bara gå till handlaren och få ett nytt.

Visst tycker jag också det skulle vara billigare av generalimportör än över disk i ett annat land. Men man kan gå till väga på olika sätt.. Att skita i att handla är rätt för stunden men helt fel i längden.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Egentligen ingenting, dock så har jag alltid haft en god relation till Dunlop och Bridgestone i Sverige och vill i det längsta INTE gå runt dessa importörer...
Du får ju välja åt vilket håll du skall vara lojal. För du förväntar dig väl inte att dina kunder skall betala extra för att du skall vara lojal mot dina leverantörer?

Det här är inget att tjafsa om. Så länge jag själv jobbar ihop mina pengar så köper jag av vem f-n jag vill. Handlare som ställer andra krav på mig än att jag ska betala för det jag tar kan sticka och brinna :)

Seså, ut nu och jaga leverantörer. Jag har en blåslampa du kan låna i två eller tre dagar. Sen behöver jag den igen :D

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
(R)oLLER's däck. :yoparty

Du är ett Jä*la geni!!!

Köper Bridgestone av RolleRs :tummenupp
Smartare inlägg finns inte!

Nu har jag däck som täcker halva säsongen (2 fräscha och en halvsliten uppsättning), men när det blir dax, kommer RoLLER´s däck att få kränga puppor.

Inte lägst pris. Men bäst service!

Att ha doktorerat i motorcykel och väljer att köpa sina puppor på RD borde säga ALLT! :klappar

Last edited:
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...