Vart köper ni era däck?

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
http://www.reifenversand.com

Jag har annat att lägga pengarna på än däck så halva priset tackar jag och tar emot. Ärligt talat, ni som säljer däck och tycker att ni har dåliga marginaler, hacka på er leverantör eller börja med gråimport själva - och visa detta för generalagenten. Varför ska jag behöva betala mer för att jag bor i Sverige? :va

Sniper

Guest
Jag handlar hos lokala mc-mecken (Påarps mc-service) jag får generellt bra
priser på allt jag handlar där.Däck Kostar kanske 200:- mer än på billigaste stället
på nätet, Men när jag än kommer dit så finns däck och service till hands:tummenupp

Sånt tycker jag man ska gynna!

Gabor

Guest
Rätt

Jättebra!! :tummenupp :tummenupp :tummenupp

Kul att vi nu måste konkurera med en svarthandlare också som inte betalr någonting överhuvud taget i kostnader, moms eller skatt!! :va

Kanske ett samtal till skattemyndigheten är på sin platts!!

/Fürstenhoff.

Antar att du har belägg för det påståendet :va

Åsså tror jag att man inte ska kasta spjut i tält heller, blir lite dragit när det blåser.

Jag har handlat av honom, fått ett lika seriöst intryck av honom som flera andra firmor här på SH.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Michelin Pilot Power på nätet: 190 EUR inkl frakt till dörren med DHL.... Dvs 1700 pix. Sen får man iofs kränga på dom själv....

Varför köpa i Sverige?

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
Jättebra!! :tummenupp :tummenupp :tummenupp

Kul att vi nu måste konkurera med en svarthandlare också som inte betalr någonting överhuvud taget i kostnader, moms eller skatt!! :va

Kanske ett samtal till skattemyndigheten är på sin platts!!

/Fürstenhoff.

Det är ju ett antagande man kan göra - ett annat är att han inte går de svenska generalagenternas ärenden utan helt enkelt kör "hederlig gråimport".

Vill man veta ska man nog prata med personen ifråga direkt.

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Tyskland

Billigaste så, med frakt och moms, 4-5 dagar tar det och nästan till dörren.:tummenupp

Last edited:

sandstream

Guest
Kanske fler borde importera,, skojjar du eller? Äh, jag orkar inte ens...:va
Förstår att du inte orkar eftersom det inte finns några vettiga skäl alls för att köpa något i Sverige som är billigare i utlandet. Det enda svenska handlare kan göra är att hålla så låga priser som möjligt och erbjuda någon typ av mervärde för sina kunder. Den konstgjorda andning som du verkar förespråka är så genomskinlig att det bara blir löjligt.

Kan tillägga att jag själv är verksam i en bransch där priserna oftast är högre i Sverige än i tex Tyskland. Vad gör man åt det? Jo, man förklarar för de svenska generalagenterna att om ni vill sälja till oss måste ni antingen sänka era priser eller erbjuda något mervärde som gör att konsumenterna väljer att handla från oss istället för från tyska nätbutiker. Om de inte går med på det så är det bara att parallellimportera och då brukar det inte ta så lång tid förrän generalagenten hör av sig och börjar fundera på lösningar.

Tycker Fürsten gör helt rätt som inte går den vanliga vägen utan importerar själv istället. Även om priset inte blir riktigt lika lågt som vid en beställning från en tysk nätbutik tror jag många kommer att handla av honom eftersom det är mycket lättare att åka dit med sin hoj, får däcken omlagda och sedan ha möjlighet att komma tillbaka om det skulle vara några problem. Köper du från Tyskland och det är problem med däcket måste du montera av dem, skicka tillbaka dem och vänta på nya.
Vad säger dina sponsorer om att du rekomenderar folk att handla utomlands då? För du förstår väl att det är inte bara däck som folk tar in då..
Ingenting.
Det är en vettig firma som har insett hur marknaden ser ut. De skriker sig inte blåa om hur orättvist allt är utan ser till att köpa in saker från "rätt" ställen och säljer sedan produkterna till "rätt" priser.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.

Dr.Bike

Guest
Nu har jag däck som täcker halva säsongen (2 fräscha och en halvsliten uppsättning), men när det blir dax, kommer RoLLER´s däck att få kränga puppor.

Inte lägst pris. Men bäst service!

Maffan

WILD CHIPS
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
Förstår att du inte orkar eftersom det inte finns några vettiga skäl alls för att köpa något i Sverige som är billigare i utlandet. Det enda svenska handlare kan göra är att hålla så låga priser som möjligt och erbjuda någon typ av mervärde för sina kunder. Den konstgjorda andning som du verkar förespråka är så genomskinlig att det bara blir löjligt.

Kan tillägga att jag själv är verksam i en bransch där priserna oftast är högre i Sverige än i tex Tyskland. Vad gör man åt det? Jo, man förklarar för de svenska generalagenterna att om ni vill sälja till oss måste ni antingen sänka era priser eller erbjuda något mervärde som gör att konsumenterna väljer att handla från oss istället för från tyska nätbutiker. Om de inte går med på det så är det bara att parallellimportera och då brukar det inte ta så lång tid förrän generalagenten hör av sig och börjar fundera på lösningar.

Tycker Fürsten gör helt rätt som inte går den vanliga vägen utan importerar själv istället. Även om priset inte blir riktigt lika lågt som vid en beställning från en tysk nätbutik tror jag många kommer att handla av honom eftersom det är mycket lättare att åka dit med sin hoj, får däcken omlagda och sedan ha möjlighet att komma tillbaka om det skulle vara några problem. Köper du från Tyskland och det är problem med däcket måste du montera av dem, skicka tillbaka dem och vänta på nya.
Ingenting.
Det är en vettig firma som har insett hur marknaden ser ut. De skriker sig inte blåa om hur orättvist allt är utan ser till att köpa in saker från "rätt" ställen och säljer sedan produkterna till "rätt" priser.

Med den inställningen har vi snart Lidl kvalle på den svenska marknaden.. Testa kanske Conti slix denna säsong?

Jag kan ta hem lite rysk bensin som du kan ha att tävla med, känar du några kronor på :tummenupp

Men men,, Däck...

Jag uppmanar alla däckfirmor att ta 1000:- / hjul för montering om däcket inte är svenskköpt.. :D

Maffan

WILD CHIPS
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
Kommer aldrig hända då merparten av alla däckfirmor har sk "kompis relation" med sina kunder och dessutom ser dessa pengar som kommer in för rena däcksbyten som "fika" pengar och inget annat varför dom är mycket välkomna!!

/Fürstenhoff.

De var mer på skämt :pannkyss

Dr.Bike

Guest
Kommer aldrig hända då merparten av alla däckfirmor har sk "kompis relation" med sina kunder och dessutom ser dessa pengar som kommer in för rena däcksbyten som "fika" pengar och inget annat varför dom är mycket välkomna!!

/Fürstenhoff.

Om du med "fika" menar "RIF"-pengar så är jag helt med dig i resonemanget.
Det här med montering är ju den enskilt största avansen på hela däcksaffären då montering och balansering inte är något som handlaren s.a.s "ligger ute med" i form av inköpta produkter, som i sin tur genererar bokföring med in/ut/avans/moms/skatt eller andra avbränningar osv.
Så en ren montering kan ju oftast bli just RIF-pengar*, varför jag förstår att de är välkomna.
Samma gäller ju numera importbilar, som verkstäderna har hajat (tillslut) att även de genererar stora summor i serviceledet.

*RIF = Rätt ner I Fickan... ;)

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Om du med "fika" menar "RIF"-pengar så är jag helt med dig i resonemanget.
Det här med montering är ju den enskilt största avansen på hela däcksaffären då montering och balansering inte är något som handlaren s.a.s "ligger ute med" i form av inköpta produkter, som i sin tur genererar bokföring med in/ut/avans/moms/skatt eller andra avbränningar osv.
Så en ren montering kan ju oftast bli just RIF-pengar*, varför jag förstår att de är välkomna.
Samma gäller ju numera importbilar, som verkstäderna har hajat (tillslut) att även de genererar stora summor i serviceledet.
*RIF = Rätt ner I Fickan... ;)
Är det inte dags för de mera konservativa branscherna att inse att Marknaden förändrats och ständigt förändras?
En fd chef hade en tavla med en bild av en mycket gammal farbror i ett 1800-talskontor sägandes: "Kan Jean fvara fvänlig och kontrollera fvarför efterfrågan på våra ångmaskiner gått ner så mycket?"
När kommer den första endast-montering-av-däck-medtagna av-kunden-verkstaden? Fullt pris om du ska ha det gjort NU! 25% rabatt om det kan hämtas i morgon..(Mycket RIF-potential..)
100% duty-cycle på monteringsmaskinerna (kanske 2-skift tom) och inga lagerkostnader.
Skall man kränga däck dyrt måste man tillföra ett mervärde man kan ta betalt för och som kunderna VILL betala för.
Däck tar ju inte heller slut på momangen utan det finns ju nästan alltid MINST en veckas marginal innan man behöver det. Dvs en möjlighet att handla på nätet.
Minsta planering av däckköpet redan idag - och det kostar plötsligt hälften.
Idag är MC-däckkrängarna enbart lagerhållare åt "slarvputtarna" som inte kan planera enkla saker, typ ett däckbyte. En lagerhållning vi andra får betala.

"The times they a' changin' "

Last edited:
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S