Vart köper ni era däck?

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!

Visst tycker jag också det skulle vara billigare av generalimportör än över disk i ett annat land. Men man kan gå till väga på olika sätt.. Att skita i att handla är rätt för stunden men helt fel i längden.

Maffan, med reservation för missförstånd, så tycker jag att det är ditt resonemang som är kortsiktigt, inte tvärt om.

Genom att handla utomlands i de fall där ett rimligt pris inte går att finna i Sverige pga ett spelande utefter generalagenternas regler så vinner man som konsument för stunden på att man sparar pengar, ur ett lite längre men fortfarande kortsiktigt perspektiv så finns risken att man förlorar då man inte kan dra fördel av den eventuellt bättre services man kanske kan finna hos sin lokala handlare.

Men om vi ser på det hela ur ett perspektiv som sträcker sig längre än något år fram i tiden så betyder "protestköp" från konsumenternas sida att handlarna och generalagenterna måste anpassa sig efter dagens marknadsförhållanden. En konstgjord andning bara för att uppehålla importörers mariginaler tjänar ingen utom importörerna på - absolut inte handlaren!

RC

-
Gick med
10 Dec 2005
Hoj
-
Hoppar in i diskussionen:D
Jag håller med någon tidigare talare, det går inte att kräva av köpare att de ska ta ansvar för vissas överlevnad, det håller inte.
I längden kommer folk antagligen köpa mer och mer över nätet eller där det är billigast och andra lär få anpassa sig.

Kan kännas hårt men konkurrans är bra (tycker jag)!

sandstream

Guest
Jag är helt införstådd med de du menar.. Visst de e dyrt,, det vet jag mycket väl. Men tror du däcken blir billigare om folk handlar utomlands? Nä, då blir det dyrare för en handlare eftersom dom då handlar med mindre kvantiteter.
Det blir billigare så småningom, när generalagenterna vaknar till liv och märker att de inte tjänar tillräckligt med pengar eftersom allt fler köper utomlands.
Trust me, så har det fungerat i andra branscher som ligger före mc-branschen.
Kvalliteten blir lidande då kunden inte kan reklamera ett felande däck, vilket jag råkat ut för själv två gånger, men då var det bara gå till handlaren och få ett nytt.
Nej, kvalitén på däcket blir inte sämre. Däremot kan servicen bli lidande om nätbutiken inte har rätt rutiner för reklamationer.
Visst tycker jag också det skulle vara billigare av generalimportör än över disk i ett annat land. Men man kan gå till väga på olika sätt.. Att skita i att handla är rätt för stunden men helt fel i längden.
Se xyx svar som sammanfattar det hela enkelt.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
PROBLEMET för oss småhandlare oavsett vi befinner oss i Sverige, Tyskland, Holland eller Spanien är att dessa stora aktörer likt RODOMOTO mfl köper DIREKT I FRÅN TILLVERKAREN/FABRIKEN vilket gör det omöjligt att konkurera gentemot dem då dom har det lägsta netto priset som finns att få!! :huvet

Att dom sen har långt lägre momser i både Tyskland och Spanien gör det bara än värre när det gäller prisbilden och situationen för oss små handlare i Sverige!! :huvet

Att som vissa säger klaga hos våra generalagenter mm hjälper inte ett skit då det är som att pissa i östersjön och hoppas på att nivån skall stiga med en meter & något ni till slut inser om ni bara läser vad som står i dom 2 övre meningarna i detta inlägg - det kanske blir bättre men INTE bra!!

/Fürstenhoff.
problemet är ju delvis också att fabriken inte bryr sig om till vilken marknad (land) deras återförsäljare säljer vidare till.

t.ex svenska handlare borde ( gör säkert) idka påtryckning om detta till fabriken.
troligen möts detta med döva öron pga kortsiktigt tänkande.
så är det för mig med en produkt jag säljer och därför slutar jag troligen med den nu.

sandstream

Guest
problemet är ju delvis också att fabriken inte bryr sig om till vilken marknad (land) deras återförsäljare säljer vidare till.
t.ex svenska handlare borde ( gör säkert) idka påtryckning om detta till fabriken. troligen möts detta med döva öron pga kortsiktigt tänkande.
så är det för mig med en produkt jag säljer och därför slutar jag troligen med den nu.
Tillverkarna ska alltså stoppa konkurrensen och göra vad de kan för att generalagenter och återförsäljare ska kunna leva vidare i en skyddad verkstad med goda marginaler?
Det låter som en lysande lösning för oss slutkonsumenter :rolleyes:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Tillverkarna ska alltså stoppa konkurrensen och göra vad de kan för att generalagenter och återförsäljare ska kunna leva vidare i en skyddad verkstad med goda marginaler?
Det låter som en lysande lösning för oss slutkonsumenter :rolleyes:

din tolkning, jag belyste en annan vinkel på situationen, och skrev väl kanske mer som återförsäljare än slutkund.

Last edited:

Mr Magsnus

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2006
Hoj
R6-99
Jag är helt införstådd med de du menar.. Visst de e dyrt,, det vet jag mycket väl. Men tror du däcken blir billigare om folk handlar utomlands? Nä, då blir det dyrare för en handlare eftersom dom då handlar med mindre kvantiteter.

Kvalliteten blir lidande då kunden inte kan reklamera ett felande däck, vilket jag råkat ut för själv två gånger, men då var det bara gå till handlaren och få ett nytt.

Ett däck som kostar ca 2000 i Sverige kostar ca 1000 i Tyskland. Varför skaffa ett likadant däck för dubbelt så mycket pengar? Visst kan det vara en god tanke att stödja den svenske handlaren men i längden funkar det ju inte.

Om det var halva priset på en ny R1:a i Tyskland jämfört med i Sverige och du var i köpartagen, skulle du ändå gå och köpa hojen i Sverige för att det blir billigare priser på sikt?:rolleyes:

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Men sicket skit... jag vart lite inspirerad och beställde ett par sulor på rodamoto, när jag har knappat in kortuppgifterna och trycker "send" så blir det error... "sidan kan inte visas" Ni som beställt där tidigare, är det sista steget eller? Jag vill ju inte gärna göra om det så får jag dubbel uppsättning. Eller jo det vill jag ju men jag vill inte betala 2 gånger :mad:

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!

t.ex svenska handlare borde ( gör säkert) idka påtryckning om detta till fabriken.
troligen möts detta med döva öron pga kortsiktigt tänkande.

Du förespråkar alltså helt ärligt den typ av konstgjord regionssegmentering som t.ex. används inom filmbranschen för att bibehålla höga konsumentpriser?
Ett ageerande som från flera myndigheters sida (t.ex. olagligt i australien, prövas väl ännu inom EU) anses vara olagligt för det är förhindrar konkurrens.
Skillnaden från sånt och ren planekonomi är väl att bakom det sistnämda så finns det iaf en stat med vad som påstås vara "för folkets bästa" som motiv - inte bara ren maximering av profiten på privat personens bekostnad. :gnissla

Som tur är tror jag inte det är en utveckling vi kommer att se - en strid mot globaliseringen är en strid man inte vinner.
Det handlar bara om att göra det man kan för att få den att jobba på sin sida utefter sina politiska övertygelser.

Last edited:

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Men sicket skit... jag vart lite inspirerad och beställde ett par sulor på rodamoto, när jag har knappat in kortuppgifterna och trycker "send" så blir det error... "sidan kan inte visas" Ni som beställt där tidigare, är det sista steget eller? Jag vill ju inte gärna göra om det så får jag dubbel uppsättning. Eller jo det vill jag ju men jag vill inte betala 2 gånger :mad:

HAHAHA! :D :lol

Rätt åt dig! :mad:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200

Jag har handlat där, men det var ett år sedan. Då bad jag först om en offert per mail och sen mailade jag in min beställning. Sen till banken och satte in stålars på deras konto. Kändes lite olistigt att betala i förväg, men kompisar som köpt därifrån sa att det funkade bra.

Och det gjorde det faktiskt :)

Maila dom och kolla om du har problem. De är snabba att svara.

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Jag har handlat där, men det var ett år sedan. Då bad jag först om en offert per mail och sen mailade jag in min beställning. Sen till banken och satte in stålars på deras konto. Kändes lite olistigt att betala i förväg, men kompisar som köpt därifrån sa att det funkade bra.

Och sen hämta ut däcken på posten?

Va smidigt det låter. :)

Nää ja ä int' bitter int' :mad:

loser

Född förlorare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 950 SM
Antagligen. Jag har i varje fall slutat handla där.

Jag handlar hos Wheeler Dealer. Var skeptisk först men han är ju kunglig och har pangpriser.

Jag kör med Comi, och fortsätter så tills en handlare med antingen bättre service / pris tar in hela cykeln och kan sula om medans jag väntar. :tummenupp

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!