Vart nyss av med körkortet :-(

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Om man ändå ska köra med indraget körkort och ha dublettkort så kan man ju lika gärna ta ett körkort i något annat europeiskt land och ha under tiden det svenska är indraget?

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03
Vi har nog inte riktig samma syn när det gäller den här diskussionen...

Nej det har vi inte, jag förstår din åsikt! Det enda som jag inte förstår är hur man kan tycka att körkortet är en förmildrande omständighet när man bryter trafikregler, även om det sker "säkert".

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Nej det har vi inte, jag förstår din åsikt! Det enda som jag inte förstår är hur man kan tycka att körkortet är en förmildrande omständighet när man bryter trafikregler, även om det sker "säkert".

Det finns givetvis inga förmildrande omständigheter att köra i 250 km/h på allmänna vägar, inte ens om man anpassar sig efter trafikförhållandena. Det var inte så det stycket skulle uppfattas. I lagens mening har man begått grov vårdslöshet i trafik i båda fallen. Rent moraliskt kanske det känns mer legitimt om man hade ett giltigt körkort eftersom det gav en rätten att köra fordonet på de allmänna vägarna. Men i praktiken när man brustit i omdömet till den grad att man blir dömd för grov vårdslöshet spelar det ingen roll. Det jag ville ha sagt med det stycket var att man skall via hänsyn till andra trafikanter även om man inte respekterar hastighetsgränserna på vägarna. Detta oavsett om man innehar ett körkort eller ej. Går det åt skogen bör man se till att det är en själv som blir drabbad ingen annan.

Du är antagligen inte den förste eller siste som inte respekterar sitt indragna körkort. Vem bryr sig egentligen om någon som åkt fast för att ha kört i 150- 160 km/h på en glest trafikerad 110 väg sätter sig bakom ratten och kör till arbetet, hämtar sina barn på dagis etc? Det krävs ju inte särkilt mycket för att hamna i en situation där man får ett indraget körkort i det här landet i en modern bil. Har man ett arbete och familjeförsörjning som är beroende av körkortet är det nog lätt hänt att man anser att det rättfärdigar att man använder bilen trots allt.

mkillen

Steven Segal MC
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Yamaha FZ6-N S2 -07
pass upp!

dom står där även nu iår samma tid!

ställt sig med civilbilar med varningsblinkers på och kör laser...längre fram plockar dom in er!(som stannar)....

nu ska årets kvot nås, så det blir nog ett par intensiva veckor framöver.

Inte viktigt att bevaka trafiken året om tydligen! :huvet

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...