Vart nyss av med körkortet :-(

Aleks86

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2004
Här i Sverige på risktvåan lärde vi att hoj generellt har kortare stoppsträcka än bilen men det kräver att man övar och vet hur hårdt mann skall klämma direkt fast ingen direkt övning, lite löjliga stoppar i 60. Vilketsom skal nästan vilken hoj som hällst stanna snabbare än enn vanlig bil därför vill man aboslut inte ha dom i röven. I norge för 8 år sen då jag tog A1 stannade vi alla snabbare än bilar (testade) då också. Men där övade vi mycket mer på att bromsa än i Sverige. Hård broms på grus, våt och torr asfalt, kurvor, även tvunget med låsning av framhjul, 90+ med meterkrav, riktigt bra!

mkillen

Steven Segal MC
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Yamaha FZ6-N S2 -07
Inte för att vara den nu.. Men tingsrätten är kända för att komma med konstiga dommar. Tas det här upp högre upp så är du nog kanske fucked.

ICKE!

Domen har vunnit laga kraft!

-däremot så lär dom ju ta det högre upp när nästa person hävdar samma sak....

lengan

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Hoj
FZ1 - 08, KX450F -11
Verkar ha blivit ett hett ämne på aftonbladet. Bra med diskussioner angående detta då det alltför ofta ligger bilar och trycker i rumpan på en när man åker hoj så vida man inte kör aningens fortare än tillåtet.

Skönt att du klarade dig och hoppas att säsong 2011 blir en säsong med kortet i behåll :tummenupp

Aleks86

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2004
ICKE!

Domen har vunnit laga kraft!

-däremot så lär dom ju ta det högre upp när nästa person hävdar samma sak....

Mannen har hävdat att han svävat i uppenbar livsfara och har enligt brottsbalkens bestämmelser om nöd haft rätt att bryta mot lagen.

Sa du dette för att bilen bakom lå för nära dig och endast därför, eller låg det andra anledningar bakom?

Fleshcutter

Ny medlem
Gick med
25 May 2010
Hoj
Damcykel
Verkar ha blivit ett hett ämne på aftonbladet. Bra med diskussioner angående detta då det alltför ofta ligger bilar och trycker i rumpan på en när man åker hoj så vida man inte kör aningens fortare än tillåtet.

Skönt att du klarade dig och hoppas att säsong 2011 blir en säsong med kortet i behåll :tummenupp

Ja det är fan dags att snuten gör sitt jobb och plockar dessa satans rövsnusare som ligger precis bakom en hela jävla tiden. Finns fan inget värre än att ha en jävla 2 tons SUV en halvmeter bakom sig. Man kan ju hälsa hem direkt ifall man skulle behöva bromsa för något. Jag tror heller inte att om man skulle gasa på och bli tagen för fortkörning så kommer nog inte denna förklaringen funka en gång till.

Gick med
12 Mar 2011
Hoj
Kawasaki ZRX1109R blingracer, Honda SP-2 och Ducati 900 Monster vinterhoj
Även om bilen har kortare bromssträcka så har nog en hoj kortare stoppsträcka. Detta eftersom reaktionstiden är så mycket kortare för hojåkare eftersom vi faktiskt kör våra fordon aktivt och inte bara åker med. Jag har inte sett några mätningar med jag gissar att våra reaktionstider är upp mot en sekund kortare än för en bilist i normal Essingeledstrafik.

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Även om bilen har kortare bromssträcka så har nog en hoj kortare stoppsträcka. Detta eftersom reaktionstiden är så mycket kortare för hojåkare eftersom vi faktiskt kör våra fordon aktivt och inte bara åker med. Jag har inte sett några mätningar med jag gissar att våra reaktionstider är upp mot en sekund kortare än för en bilist i normal Essingeledstrafik.

Finns ju aktiva bilförare och halvsovande MC-ister också så jag vet inte om argumentet håller.
Även om jag håller med dig om tron att MC-ister är vaknare i trafiken, men det är som sagt bara en tro.

MarcB

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2010
Hoj
Triumph Sprint ST ABS -09
På risktvåan gjorde vi en rolig övning..

De parkerade en bil på banan, och bad oss ställa oss med hojen ungefär där vi hade varit om vi kört i 50 i stadstrafik. De flesta ställde sig jävligt nära.

Sen knöt läraren fast ett snöre från dragkroken på bilen som gick fram till framhjulet på hojen (snöret låg på marken, satt inte fast i hojen :p)

Sen körde bilen iväg i 50, och vi skulle köra i 50 bredvid bilen med framhjulet på hojen där snöret slutade, fast förskjuten i sidled.

Vi visste att bilen skulle bromsa. Vi var beredda på det.

Bilen tvärnitade. Hojen tvärnitade.

Slutresultatet? Hojen hamnade minst 1 hojlängd framför bilen fast man bromsade så att ABS bromsarna gick in och bakdäcket lyfte lite. Alltså, jag hade suttit som en splattad fluga i bakrutan på bilen.

Det var en liten reality check... efter det håller jag avstånd, jag vet ju hur det går i trafiken, man kan bli distraherad ibland, och då har man ännu mindre chans :)

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Hoj
Honda Hornet 600 -04
På risktvåan gjorde vi en rolig övning..

De parkerade en bil på banan, och bad oss ställa oss med hojen ungefär där vi hade varit om vi kört i 50 i stadstrafik. De flesta ställde sig jävligt nära.

Sen knöt läraren fast ett snöre från dragkroken på bilen som gick fram till framhjulet på hojen (snöret låg på marken, satt inte fast i hojen :p)

Sen körde bilen iväg i 50, och vi skulle köra i 50 bredvid bilen med framhjulet på hojen där snöret slutade, fast förskjuten i sidled.

Vi visste att bilen skulle bromsa. Vi var beredda på det.

Bilen tvärnitade. Hojen tvärnitade.

Slutresultatet? Hojen hamnade minst 1 hojlängd framför bilen fast man bromsade så att ABS bromsarna gick in och bakdäcket lyfte lite. Alltså, jag hade suttit som en splattad fluga i bakrutan på bilen.

Det var en liten reality check... efter det håller jag avstånd, jag vet ju hur det går i trafiken, man kan bli distraherad ibland, och då har man ännu mindre chans :)

Vi gjorde likadant på min riskutbildning. Tror dessutom att de som hade haft bilkörkort ett längre tag överdrev sträckan bara för att inte råka i trubbel - inte en chans att de håller ett så stort avstånd inne i göteborgstrafiken t.ex. Men inte hjälpte det mycket, våran utsedde "krockade" också i bilen.

-----

Med samma bil kollade vi även döda vinklar och stolpar som täcker sikten, då berättade en macho kille att han råkat köra en bit upp på en personbil när han körde pansarvagn i en korsning :rofl

Gick med
12 Mar 2011
Hoj
Kawasaki ZRX1109R blingracer, Honda SP-2 och Ducati 900 Monster vinterhoj
Finns ju aktiva bilförare och halvsovande MC-ister också så jag vet inte om argumentet håller.
Även om jag håller med dig om tron att MC-ister är vaknare i trafiken, men det är som sagt bara en tro.

Ingen absolut sanning men inte långt ifrån om vi ska generalisera lite.

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Hoj
Speed Triple 1050 -05
118km/h på 80-väg. Tack för mig...:huvet

Hur lång tid tror ni jag blir utan?

Bifogat

• IMG_2151.jpg
    IMG_2151.jpg
    201.2 KB · Visningar: 229

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Hoj
Speed Triple 1050 -05
38 plus brukar inte ge så lång tid.

Men var det verkligen ingen vi Volvo som jagade dig strax innan? Har ju gått att skylla på förr.... :gnissla

Fan att jag inte tänkte på den vita Volvon. Skulle ju spelat lite panikslagen med!

Jobbigt det kändes:

300m tidigare fick jag slut på soppan och började klydda med kranen. Hade problem med att hitta reserven och blev nästan stillaståendes. Så får jag rätt på den, hojen tänder till och jag drar på. 1sek senare är jag invinkad :huvet

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln