Vart nyss av med körkortet :-(

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Även om bilen har kortare bromssträcka så har nog en hoj kortare stoppsträcka. Detta eftersom reaktionstiden är så mycket kortare för hojåkare eftersom vi faktiskt kör våra fordon aktivt och inte bara åker med. Jag har inte sett några mätningar med jag gissar att våra reaktionstider är upp mot en sekund kortare än för en bilist i normal Essingeledstrafik.

En sekund snabbare???

1 sekund är ungefär reaktionstiden för en normal trafikant enligt "normen". I tät trafik håller nog det snitte gansja bra. Menar du att du är så skarp att du inte har nån reaktionstid alls då?
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Fan att jag inte tänkte på den vita Volvon. Skulle ju spelat lite panikslagen med!

Jobbigt det kändes:

300m tidigare fick jag slut på soppan och började klydda med kranen. Hade problem med att hitta reserven och blev nästan stillaståendes. Så får jag rätt på den, hojen tänder till och jag drar på. 1sek senare är jag invinkad :huvet

Var stod dom förresten? Bor ju i grannkommunen... :gnissla
 

Indian

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2009
Ort
Laholm
Hoj
Honda Cbr1000rr -09
Jag vill inte! Kan man inte säga att man ångrar sig? Jag ska ju toura till Norge och sen till Kroatien.
Det blir ju svårt utan körkort :död

Brukar kunna ta lite tid inna dom bestämt straff, om dom inte tog det på plats... jag fick min dom 3månader efter händelsen o hade glömt det, så jag hämtade ut det rekomenderade brevet direkt... (har en månad på sig tror jag) SÅ fort man hämtat ut Rek.brevet träder straffet in. Så vänta om du kan ;)
 

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Brukar kunna ta lite tid inna dom bestämt straff, om dom inte tog det på plats... jag fick min dom 3månader efter händelsen o hade glömt det, så jag hämtade ut det rekomenderade brevet direkt... (har en månad på sig tror jag) SÅ fort man hämtat ut Rek.brevet träder straffet in. Så vänta om du kan ;)

Nja, det där låter ju fel. Jag fick 48h på mig att köra och efter det är mitt körkort indraget. Själva kortet fick de ju på plats och jag fick en lapp jag kan visa upp om jag blir stoppad inom dessa 48 timmarna.

Transportstyrelsen skulle skicka brev om hur länge detta blir, men det påbörjas om 48h (minus ett par timmar nu då)
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Nja, det där låter ju fel. Jag fick 48h på mig att köra och efter det är mitt körkort indraget. Själva kortet fick de ju på plats och jag fick en lapp jag kan visa upp om jag blir stoppad inom dessa 48 timmarna.

Transportstyrelsen skulle skicka brev om hur länge detta blir, men det påbörjas om 48h (minus ett par timmar nu då)

han skrev också
Brukar kunna ta lite tid inna dom bestämt straff, om dom inte tog det på plats
 

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
han skrev också

Förstod det som om "om jag inte fick mitt straff bestämt på plats". För det fick jag ju inte.

Men annars är jag med, för mig blir det dock att ringa till Transportstyrelsen imorgon när de öppnar och fråga ut de. Orkar ju inte vänta på brevet...
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
man kan vell kräva kalibrerings intyg på lasern ! ???

Ja, man kan krångla som f*n när det gäller det där. Men risken då är ju att det bara drar ut på tiden ännu mer.

Personligen skulle jag nog bara försöka få ner själva tiden genom att skriva till Transportstyrelsen men i övrigt acceptera påföljden..

Får du "bara" 3 månader så hinner du ju trots allt ändå köra i sommar ändå, det är bara april.
 

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Ringde i morse och fick beskedet att det med största sannolikhet blir indraget i 2 månader om det inte blir reducerat p.g.a. mina behov av körkort.

Givetvis skrev jag snabbt ihop ett brev som jag nu skickat in och hoppas på lite barmhärtighet från deras sida. Hade jag bott längre norrut så hade det kanske inte spelat så stor roll men här går det ju dyrbara sommardagar till spillo nu :mad:

Hoppas på det bästa, färdas från och med idag på en Ciao :huvet
 

r33z

Livsnjutare
Gick med
27 Aug 2008
Ort
Kevlanche
Hoj
KTM 690 Endurov, Honda 600 Hornet
108:an mot Lund, vänster förbi "gamla Mack11". Vägen som går mot Lund,Nöbbelöv. Det blir 70, sen 80...sen åker. Där stod de och vinkade till mig...

fy va surt, vi skulle ju ut o rulla ni i vår solen :näsblod

jag blev oxå stannad där för ett par veckor sedan men då av en bil och inte vanlig kontroll. körde 117km/h och hade precis kört om på heldragen linje, efter de hade kollat kortet och hojen fick jag ett förmaningstal och kom där ifrån med endast en tillsägelse

kör den vägen varje dag och de verkar som om de har blivit ett favorit tillhåll, då jag sett bylingen där flera ggr, men jag, ja kör lagligt på den 80 sträckan nu

tips, kollar alltid med trapster i mobilen innan jag drar iväg
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
På risktvåan gjorde vi en rolig övning..

De parkerade en bil på banan, och bad oss ställa oss med hojen ungefär där vi hade varit om vi kört i 50 i stadstrafik. De flesta ställde sig jävligt nära.

Sen knöt läraren fast ett snöre från dragkroken på bilen som gick fram till framhjulet på hojen (snöret låg på marken, satt inte fast i hojen :p)

Sen körde bilen iväg i 50, och vi skulle köra i 50 bredvid bilen med framhjulet på hojen där snöret slutade, fast förskjuten i sidled.

Vi visste att bilen skulle bromsa. Vi var beredda på det.

Bilen tvärnitade. Hojen tvärnitade.

Slutresultatet? Hojen hamnade minst 1 hojlängd framför bilen fast man bromsade så att ABS bromsarna gick in och bakdäcket lyfte lite. Alltså, jag hade suttit som en splattad fluga i bakrutan på bilen.

Det var en liten reality check... efter det håller jag avstånd, jag vet ju hur det går i trafiken, man kan bli distraherad ibland, och då har man ännu mindre chans :)


Jag med.

Läraren berättade även vart han skulle börja bromsa med bilen så jag tog det kollugnt för det var ju en bit kvar, kollade hastigheten lite fort och pang så stod han på bromsen.
Jag började väll bromsa ungefär då jag skulle planterat min pung i hans bagagelucka.

Visst lurade han mig, men det är ju så det är i trafiken.
Händer det något så händer det 99% av gångerna när du är helt oförberedd.
 

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Malmo
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03
Ringde i morse och fick beskedet att det med största sannolikhet blir indraget i 2 månader om det inte blir reducerat p.g.a. mina behov av körkort......

Tja du kan ju alltid köra utomlands utan körkort, har inte haft fysisk körkort (plastkortet) sen juni 2010 och har kört över 2000 mil utomlands. Blev stoppad i tyskland (rutin) och dom sa inte så mycket. Det är alltid bra att ha ett körkort i reserv även om det inte är giltigt i sverige.

Blev av med kortet i 6 mån, april 2007 och hade planerat mc semester till spanien som blev av. Det finns ingen databas som polisen utomlands kan jämföra med.

Skaffa grönt kort och där kommer det att stå att du har försäkring och att du är föraren av fordonet.

Alla andra, ingen moralpredikan tack.....
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Tja du kan ju alltid köra utomlands utan körkort, har inte haft fysisk körkort (plastkortet) sen juni 2010 och har kört över 2000 mil utomlands. Blev stoppad i tyskland (rutin) och dom sa inte så mycket. Det är alltid bra att ha ett körkort i reserv även om det inte är giltigt i sverige.

Blev av med kortet i 6 mån, april 2007 och hade planerat mc semester till spanien som blev av. Det finns ingen databas som polisen utomlands kan jämföra med.

Skaffa grönt kort och där kommer det att stå att du har försäkring och att du är föraren av fordonet.

Alla andra, ingen moralpredikan tack.....


Precis.

Av alla gånger jag blivit stannad av polisen så tittar dom bara på kortet oftast.
-Har du körkort?
-Ja självklart =) Varsågod.
-Tack *titta ge tillbaka* allt flyter på idag?
-Jadå, det är lite grusigt men tar man det lugnt så.
-Okej, tack och adjö :tummenupp
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Tja du kan ju alltid köra utomlands utan körkort, har inte haft fysisk körkort (plastkortet) sen juni 2010 och har kört över 2000 mil utomlands. Blev stoppad i tyskland (rutin) och dom sa inte så mycket. Det är alltid bra att ha ett körkort i reserv även om det inte är giltigt i sverige.

Blev av med kortet i 6 mån, april 2007 och hade planerat mc semester till spanien som blev av. Det finns ingen databas som polisen utomlands kan jämföra med.

Skaffa grönt kort och där kommer det att stå att du har försäkring och att du är föraren av fordonet.

Alla andra, ingen moralpredikan tack.....

Detta är ingen moralpredikan.

Att man kan köra i flera år utan körkort både i Sverige och utomlands är ingen större konst. Att ha dubbla körkort kanske fungerar i en lättare kontroll här hemma. T ex vid en alkoholkontroll. Det kanske även fungerar när man ska hyra bil utomlands eller blir stoppad i en rutinkontroll eller för någon enklare förseelse. Den tråkiga biten inträffar när man råkar ut för en incident där polisen kallas till platsen där de sedan gör en djupare utredning. Då kommer de att få reda på att man kör med indraget körkort.

Man bör nog tänka sig för innan man kör runt med bil utomlands utan giltigt körkort. Jag vet inte vad straffen är i de olika länderna i Europa, men det är något man kanske ska undersöka innan man sätter sig bakom ratten eller styret. Att man kan köra bil är nog inga större förmildrande omständigheter om man precis varit inblandad i en olycka med dödlig utgång.
 

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
fy va surt, vi skulle ju ut o rulla ni i vår solen :näsblod

jag blev oxå stannad där för ett par veckor sedan men då av en bil och inte vanlig kontroll. körde 117km/h och hade precis kört om på heldragen linje, efter de hade kollat kortet och hojen fick jag ett förmaningstal och kom där ifrån med endast en tillsägelse

kör den vägen varje dag och de verkar som om de har blivit ett favorit tillhåll, då jag sett bylingen där flera ggr, men jag, ja kör lagligt på den 80 sträckan nu

tips, kollar alltid med trapster i mobilen innan jag drar iväg

Jag kör där så sällan, hade inte en aning om att det var en bevakad väg. För mig känns den avskild. Jag brukar komma från Stångby Kyrkby ut på denna vägen. Då är det riktiga småvägar dessutom.

Tja du kan ju alltid köra utomlands utan körkort, har inte haft fysisk körkort (plastkortet) sen juni 2010 och har kört över 2000 mil utomlands. Blev stoppad i tyskland (rutin) och dom sa inte så mycket. Det är alltid bra att ha ett körkort i reserv även om det inte är giltigt i sverige.

Blev av med kortet i 6 mån, april 2007 och hade planerat mc semester till spanien som blev av. Det finns ingen databas som polisen utomlands kan jämföra med.

Skaffa grönt kort och där kommer det att stå att du har försäkring och att du är föraren av fordonet.

Alla andra, ingen moralpredikan tack.....


Jag ska ta det lite passivt en stund sen får vi se vad som händer. Jag är beroende av kortet då jag har ett jobb i Eskilstuna om ett par veckor. Får se vad de tycker om det, men vad jag förstått kan de vara ganska tillmötesgående med sånt.
 

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Malmo
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03
Detta är ingen moralpredikan.

Att man kan köra i flera år utan körkort både i Sverige och utomlands är ingen större konst. Att ha dubbla körkort kanske fungerar i en lättare kontroll här hemma.....

Jag skulle inte visa en dubblett här hemma, det blir bara skit av det hela om dom skulle kolla.

Ens sista tanke om man skulle vara inblandad i en olycka med dödlig utgång är körkortet samt att trafikförsäkringen gäller ändå även med förare utan KK.

Visst hade livet varit underbart om allt alltid hade varit enligt regler och förordningar men kom igen, släpp sargen. Här tycker man att 250 på motorvägen är ok trots att risken för olycka med dödlig utgång är mycket högre, men visst man har körkort och då är det ok. När man kör utomlands så är man i regel försiktigare och mera observant.

My 2 cents
 

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
I garaget på hojen! Skåne
Hoj
zx10r
vad jag förstått kan de vara ganska tillmötesgående med sånt.


Ja, så vitt jag vet så är dom det. Känner en som är dagligen behov av körkortet då han jobbar med transport och har familj. Han skrev ihop en mycket välformulerad brev som fick straffet från 6 månader till 1 eller 2 om jag mins rätt. :tummenupp

Allt hänger på vad/hur du skriver brevet och omständigheterna kring när du åkte fast.

Lycka till! Hoppas verkligen det går bra!!
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag skulle inte visa en dubblett här hemma, det blir bara skit av det hela om dom skulle kolla.

Ens sista tanke om man skulle vara inblandad i en olycka med dödlig utgång är körkortet samt att trafikförsäkringen gäller ändå även med förare utan KK.

Visst hade livet varit underbart om allt alltid hade varit enligt regler och förordningar men kom igen, släpp sargen. Här tycker man att 250 på motorvägen är ok trots att risken för olycka med dödlig utgång är mycket högre, men visst man har körkort och då är det ok. När man kör utomlands så är man i regel försiktigare och mera observant.

My 2 cents

Vi har nog inte riktig samma syn när det gäller den här diskussionen. Min avsikt är som sagt inte att peka finger utan bara att ge min syn på det du skrev.

Det känns som en klen tröst att trafikförsäkringen gäller. Sannolikt kommer försäkringsbolaget att kräva dig på pengar. Du kanske inte ens har med ett svenskt bolag att göra utan ett utländskt med andra policy regler. Sedan skiljer sig sannolikt de nationella lagarna vilket kan göra tillvaron rätt otrevlig. Om jag skulle välja mellan två onda saker - köra bil i Sverige med indraget körkort eller utomlands med indraget körkort hade jag valt att köra här hemma varje gång även om chansen att bli tagen på bar gärning är betydligt högre här. Här vet man vilken kalkylerad risk man tar. Det vet man inte alla gånger i utlandet.

När man kör utomlands kör man oftast försiktigare och är mer observant eftersom det är en ovan trafikmiljö - i början. Man anpassar sig dock snabbt och kör tillslut precis på samma sätt som lokalbefolkningen. Skillnaden är att man inte har samma trafikerfarenhet som dem och då ökar risken att bli inblandad i en olycka.

Det är en rätt grov generalisering att säga att folk här tycker att det är accepterat att köra i 250 km/h på motorvägen här i Sverige utan att titta närmare på de yttre faktorerna. I min moraliska kompass är det stor skillnad att göra det på en trafikerad motorväg eller om man gör det i "kontrollerade former" och anpassar hastigheten när man kommer ifatt trafik som håller lagstadgad hastighet. I det första fallet visar man ingen hänsyn till övrig trafik och utsätter oskyldiga personer för onödiga risker. Att visa hänsyn är A&O även om man inte alltid väljer att följa hastighetsgränserna.
 
  • Gilla
Reaktioner: eha
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top