Halva säsongen åtminstone (3 mån), grattis!
Jag vill inte! Kan man inte säga att man ångrar sig? Jag ska ju toura till Norge och sen till Kroatien.
Det blir ju svårt utan körkort
Halva säsongen åtminstone (3 mån), grattis!
Även om bilen har kortare bromssträcka så har nog en hoj kortare stoppsträcka. Detta eftersom reaktionstiden är så mycket kortare för hojåkare eftersom vi faktiskt kör våra fordon aktivt och inte bara åker med. Jag har inte sett några mätningar med jag gissar att våra reaktionstider är upp mot en sekund kortare än för en bilist i normal Essingeledstrafik.
Fan att jag inte tänkte på den vita Volvon. Skulle ju spelat lite panikslagen med!
Jobbigt det kändes:
300m tidigare fick jag slut på soppan och började klydda med kranen. Hade problem med att hitta reserven och blev nästan stillaståendes. Så får jag rätt på den, hojen tänder till och jag drar på. 1sek senare är jag invinkad
Var stod dom förresten? Bor ju i grannkommunen...
Jag vill inte! Kan man inte säga att man ångrar sig? Jag ska ju toura till Norge och sen till Kroatien.
Det blir ju svårt utan körkort
Brukar kunna ta lite tid inna dom bestämt straff, om dom inte tog det på plats... jag fick min dom 3månader efter händelsen o hade glömt det, så jag hämtade ut det rekomenderade brevet direkt... (har en månad på sig tror jag) SÅ fort man hämtat ut Rek.brevet träder straffet in. Så vänta om du kan
Nja, det där låter ju fel. Jag fick 48h på mig att köra och efter det är mitt körkort indraget. Själva kortet fick de ju på plats och jag fick en lapp jag kan visa upp om jag blir stoppad inom dessa 48 timmarna.
Transportstyrelsen skulle skicka brev om hur länge detta blir, men det påbörjas om 48h (minus ett par timmar nu då)
Brukar kunna ta lite tid inna dom bestämt straff, om dom inte tog det på plats
han skrev också
man kan vell kräva kalibrerings intyg på lasern ! ???
108:an mot Lund, vänster förbi "gamla Mack11". Vägen som går mot Lund,Nöbbelöv. Det blir 70, sen 80...sen åker. Där stod de och vinkade till mig...
På risktvåan gjorde vi en rolig övning..
De parkerade en bil på banan, och bad oss ställa oss med hojen ungefär där vi hade varit om vi kört i 50 i stadstrafik. De flesta ställde sig jävligt nära.
Sen knöt läraren fast ett snöre från dragkroken på bilen som gick fram till framhjulet på hojen (snöret låg på marken, satt inte fast i hojen )
Sen körde bilen iväg i 50, och vi skulle köra i 50 bredvid bilen med framhjulet på hojen där snöret slutade, fast förskjuten i sidled.
Vi visste att bilen skulle bromsa. Vi var beredda på det.
Bilen tvärnitade. Hojen tvärnitade.
Slutresultatet? Hojen hamnade minst 1 hojlängd framför bilen fast man bromsade så att ABS bromsarna gick in och bakdäcket lyfte lite. Alltså, jag hade suttit som en splattad fluga i bakrutan på bilen.
Det var en liten reality check... efter det håller jag avstånd, jag vet ju hur det går i trafiken, man kan bli distraherad ibland, och då har man ännu mindre chans
Ringde i morse och fick beskedet att det med största sannolikhet blir indraget i 2 månader om det inte blir reducerat p.g.a. mina behov av körkort......
Tja du kan ju alltid köra utomlands utan körkort, har inte haft fysisk körkort (plastkortet) sen juni 2010 och har kört över 2000 mil utomlands. Blev stoppad i tyskland (rutin) och dom sa inte så mycket. Det är alltid bra att ha ett körkort i reserv även om det inte är giltigt i sverige.
Blev av med kortet i 6 mån, april 2007 och hade planerat mc semester till spanien som blev av. Det finns ingen databas som polisen utomlands kan jämföra med.
Skaffa grönt kort och där kommer det att stå att du har försäkring och att du är föraren av fordonet.
Alla andra, ingen moralpredikan tack.....
Tja du kan ju alltid köra utomlands utan körkort, har inte haft fysisk körkort (plastkortet) sen juni 2010 och har kört över 2000 mil utomlands. Blev stoppad i tyskland (rutin) och dom sa inte så mycket. Det är alltid bra att ha ett körkort i reserv även om det inte är giltigt i sverige.
Blev av med kortet i 6 mån, april 2007 och hade planerat mc semester till spanien som blev av. Det finns ingen databas som polisen utomlands kan jämföra med.
Skaffa grönt kort och där kommer det att stå att du har försäkring och att du är föraren av fordonet.
fy va surt, vi skulle ju ut o rulla ni i vår solen
jag blev oxå stannad där för ett par veckor sedan men då av en bil och inte vanlig kontroll. körde 117km/h och hade precis kört om på heldragen linje, efter de hade kollat kortet och hojen fick jag ett förmaningstal och kom där ifrån med endast en tillsägelse
kör den vägen varje dag och de verkar som om de har blivit ett favorit tillhåll, då jag sett bylingen där flera ggr, men jag, ja kör lagligt på den 80 sträckan nu
tips, kollar alltid med trapster i mobilen innan jag drar iväg
Detta är ingen moralpredikan.
Att man kan köra i flera år utan körkort både i Sverige och utomlands är ingen större konst. Att ha dubbla körkort kanske fungerar i en lättare kontroll här hemma.....
vad jag förstått kan de vara ganska tillmötesgående med sånt.
Jag skulle inte visa en dubblett här hemma, det blir bara skit av det hela om dom skulle kolla.
Ens sista tanke om man skulle vara inblandad i en olycka med dödlig utgång är körkortet samt att trafikförsäkringen gäller ändå även med förare utan KK.
Visst hade livet varit underbart om allt alltid hade varit enligt regler och förordningar men kom igen, släpp sargen. Här tycker man att 250 på motorvägen är ok trots att risken för olycka med dödlig utgång är mycket högre, men visst man har körkort och då är det ok. När man kör utomlands så är man i regel försiktigare och mera observant.
My 2 cents
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |