R.Lehtipalo skrev:
... Har någon erfarenhet av att spruta in vatten på olika avstånd relativt insuget (ventilen)?
Faktiskt så har jag det men det är nog inte det du söker och det är heller inte bromsat någon effekt.
Då jag åkte turboVette hade jag alltså en suganläggning som var avsedd för 0,45 bar med popoffventil. Popoffen åkte all världens väg till förmån för en riktig WG redan från start. Hur upphetsande låter det med 0,45 bar som dessutom inte gick att justera utan massormek?
Hursomhelst så monterade jag en tempmätare efter turbons utlopp eftersom jag ville veta lite vad som hände. Ett tag hade jag insläpp av vatten i luftfiltret, vattnet passerade alltså genom fuggen, övre delen av insuget och vidare till turbon innan vattnet kunde börja ge någon egentlig kylning (dvs innan vattnet hamnade i hetluften så att säga). Detta gav ingen större kylning, antar att vattnet hann värmas upp så mycket på väg till turbon att en stor del av kylningen uteblev.
Därefter satte jag vattenmunstyckena i turbons inlopp. Då fick jag en markant temperatursänkning. Tyvärr har jag inga mätvärden kvar men jag hade lägre temp på insugsluften efter turbon vid typ 3000 rpm och fullt laddtryck än jag hade under stillsamt glidande genom stan (då motorn sög varm "stillastående" luft i motorutrymmet och sen lät luften värmas ännu mer i insuget). Alltså gjorde vattnet uppenbarligen nytta.
Däremot steg lufttempen efter turbon med ökande varvtal, detta beror givetvis på att ökat luftflöde (med ökat varvtal) kräver ökat vattenflöde för att bibehålla låg temp. Nästa steg skulle alltså ha varit att mata in vatten i flera varvtalsberoende (eller temperaturberoende) steg.
Min slutsats är alltså:
Sugmotor, tillsätt vattnet direkt före turbon, det är ju enkelt att låta turbon slå sönder vattnet.
Tryckmotor, tillsätt vattnet så sent som möjligt (typ vid insugsventilen eller så), använd sån där ultraljudsmoj (skitdyr antar jag) för att slå sönder vattnet eller satsa på att låta en dysa göra vattendimma (borde räcka för fullständig förångning under kompressionsfasen). Och försök inte ens tillsätta vattnet före LLK eftersom det då garanterat kommer att kondensera i LLK med "intressanta"

motoregenskaper som följd.