Vatteninsprutning

Lennart258

247 kg fulltankad!
Gick med
21 Jan 2005
Ort
Bredaryd
Hoj
zx9r -97
Anta att temperaturen är tillräckligt hög för att spjälka vattnet till väte och syre. Spjälkningen slukar då samma mängd energi som återfås då vätet och syret antänds och brinner ihop.

Slutsats: nettoenergitillförselutbyte = 0
 

martinl78

Martin
Gick med
27 Apr 2005
Ort
Luleå
Hoj
-94 Honda CBR900RR
Jag har jobbat med han som håller i framrutan när han tippar....det är en galen finne.
Han har eldat upp lite allt möjligt där ute då han tippar hejvillt.
 

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Ort
Mullhyttan
Hoj
FZR 600R
R.Lehtipalo skrev:
Jag tror att man har allvarliga problem om motorn når en temperatur på över 1000 grader celcius, det vill säga så varmt att syret och vätet separerar i vattnet! :)

du har under förbränningen i motorn ungefär 3000grader? celcius i motorn...
har för mig att det va så iaf... dvs mitt i flammfronten i motorn.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Jag har ingen erfarenhet av vatteninsprutning på knarr men har mycket goda erfarenheter från bil. Corvette med smallblock. 5 liter vatten räckte lagom för en kvälls lattjande om man nu inte stämplade konstant. Uppskattar att 1 liter räcker på en knarr och en behållare på 1 liter ska man väl kunna få plats med. Den kan ju i alla fall placeras var som helst till skillnad från en ic.
Men som sagt, inga egna praktiska erfarenheter från knarr och vatten.
 

R.Lehtipalo

Gasar tills det hasar..
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Luleå
Hoj
Cannondale med dubbla överliggande trampor, mina 8-hjulingar och en Gixxer 1000 -04
Robban_C skrev:
Jag har ingen erfarenhet av vatteninsprutning på knarr men har mycket goda erfarenheter från bil. Corvette med smallblock. 5 liter vatten räckte lagom för en kvälls lattjande om man nu inte stämplade konstant.

Var det tyyrbå på 'vett:en?
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
SSDD skrev:
Precix

Det är en av anledningarna till att Tractorpulling stollarna kör in vatten i dieslarna, vatten = mycket ånga = högre tryck

Det är för att producera mycket avgaser som kan sätta igång tubinerna i turbosarna. Är det inte två i serie så är det troligt 3 i serie. Turbon. Och för att få upp turbotryck utan att belasta motorerna sprutar dom in mer och mer vatten i motorn. Typ en vanligt högtryckstvätt sitter fram på vevaxeln och pumpar vatten, sen doserar föraren med ett hantag på gashandtaget tills motorvarvtal och turbotryck är redo för en pull.
Förhoppningsvis får nu traktorn upp ett turbotryck på ungefär 15-20 Bar och det bär i väg med en jävla fart. Eller så blir det motorstopp.
 

Gaffa-mannen

Touringdäck på Gelleråsen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kumla
Hoj
Suzuki GSF 1200s Bandit, + Honda ANF125 Innova
martinl78 skrev:
Om temperaturen blir nog hög så är ju vatten en perfekt blandning för explosion 2 st väte och en syre vet inte om man når dom temperaturerna men har för mig att jag hört nått sånt angående rallybilar.
Det var det som exploderade i Tjernobyl...

Annars så vet jag att om du har vatten i en stål ugn så smäller det utav bara helvete.
Det är det explosionsartade förångningen av vattnet eftersom smält stål i en ugn har så högt energivärde först och främst. Jag är tveksam till att smält stål i ugn är tillräckligt hett för att separera väte och syre.
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
R.Lehtipalo skrev:
Naturligtvis ska vattnet sprutas in nära insugningsventilen, så att förångningen sker inuti cylindern och inte någonstans på vägen.
Lutar isf åt att det är temp.sänkningen pga förångningen innan förbränningen man är ute efter.
Och därmed en trycksänkning som drar in mer luft.
Det funkar säkert på diesel oxå.
Men det är fortfarande ingen kemisk reaktion med dom enskilda atomerna
i vattenmolekylerna.
/u
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Jag trodde vattnet var som att överfeta, på samma sätt som man överfetar med bränsle för att kyla. Men vatten har mer latent värme så effekten av överfetningen med vatten vs bränsle blir bättre(och billigare?). På så sätt kan man ladda mer, komp-a mer, öka tändning mer eller vad man nu gör. (Men det är som vanligt mycket man tror :brinnerup
 

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Mats757 skrev:
Det är för att producera mycket avgaser som kan sätta igång tubinerna i turbosarna. Är det inte två i serie så är det troligt 3 i serie. Turbon. Och för att få upp turbotryck utan att belasta motorerna sprutar dom in mer och mer vatten i motorn. Typ en vanligt högtryckstvätt sitter fram på vevaxeln och pumpar vatten, sen doserar föraren med ett hantag på gashandtaget tills motorvarvtal och turbotryck är redo för en pull.
Förhoppningsvis får nu traktorn upp ett turbotryck på ungefär 15-20 Bar och det bär i väg med en jävla fart. Eller så blir det motorstopp.


:7peta Precix hörru!
Själv har jag provat en del med vatten/mc och det funkar bra . speciellt när man inte har en IC , så kan man tåla avservärt högre laddtryck utan spikningar spikningar ,framför allt märktes en j---a skillnad på uppkomsten av högvarvsspikningar dom försvann helt ,och de har tidigare ställt till det ordenligt för mig , får man problem ändå , kan man tillsätta sprit och eller aceton (själv körde jag lika delar av alla tre vid maxtryck) det mesta för att "kyla" ingaserna. men även som bränsle tillskott.... 1,5 liter räcker för en tank soppa (14 l) och doseras enklast med att trycksätta behållaren och sen bara byta munstycken ...
 

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
andersbrink skrev:
Trots att Acteon har ett RON på ca 120 är det väl inte att rekommendera eftersom det löser upp de flesta plaster och många andra organiska material.
Precix....
Det gäller att känna sin kemi....

Som att mettis bildar myrsyra som kan (obs kan) fräta ur tex sätesringar (av nån anledning avgas först) ur toppen Spec Suzuki som har krympta ringar (kawa orginal håller bättre ,de gjuter in sina...) plus att syran äter ur lager.....
så om ni håller på med vatten / sprit /annat Byt olja å filter ofta....
Byggt på erfarenhet.... :mad:

Edit :dyslexi i fingrarna
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
SSDD skrev:
... doseras enklast med att trycksätta behållaren och sen bara byta munstycken ...
Metoden fungerar antagligen oftast utmärkt men kan ibland ställa till det. På min Vette sög den i sig vatten medan den gick på tomgång eller motorbroms. Detta vatten lade sig antagligen i turbons inlopp. När man sen stämplade så tog det en halv evighet (typ flera sekunder) av misständande innan den svarade ordentligt. Antagligen berodde detta på vattnet eftersom fenomenet inte uppstod med avstängt vatten.
Det slutade med en tryckstyrd elpump i mitt fall men metoden kan säkert fungera utmärkt i andra fall. Det varierar säkert från installation till installation.

Metoden kan även få en annan effekt. Om man har en suganläggning och som jag väljer att tillsätta vattnet direkt före turbon så utsätts vattenbehållaren även för motorns undertryck. Hade en behållare från en gammal VW, de är rätt kraftiga men inte tillräckligt kraftiga. Efter en kvälls smygande på Wheels cruising med kronhett motorrum så hade behållaren krympt från 2 till 1 liters volym. Det blev så småningom en 5-litersdunk och elpump.

Btw är det viktigt att få fram lagom mängd vatten. Jag tänkte att det är bättre med för mycket vatten än för lite så jag satte några 2 mm munstycken som släppte in vattnet. Motorn gick som en påse skridskor de första 3-400 metrarna (och jag hade ändå farten upp), sen gick den bra igen, då var 2 liter vatten slut. :) Lagom är bäst!

En till aspekt är att kylbehovet beror av varvtalet (och givetvis även av laddtrycket och motorns volym) medan kylmängden är konstant. Alltså kan man få ett system som kyler tillräckligt på låga varvtal (där turbon börjar ladda) men inte tillräckligt bortåt redline. Ska man ladda mycket och enbart kyla med vatten kanske man ska testa med vatten i flera steg, styrt av varvtal (eller möjligen laddtryck). Min Vette kylde bra runt 3000 rpm men bortåt 5-6000 rpm började insugstempen stiga, dock inte så mycket att den spikade men man kan gott hålla ögonen på fenomenet. Jag hann inte testa mer eftersom jag fick ett fett bud på bilen. Den bor numer i Finland.
 

R.Lehtipalo

Gasar tills det hasar..
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Luleå
Hoj
Cannondale med dubbla överliggande trampor, mina 8-hjulingar och en Gixxer 1000 -04
ulf_lundin skrev:
Lutar isf åt att det är temp.sänkningen pga förångningen innan förbränningen man är ute efter.
Och därmed en trycksänkning som drar in mer luft.

När vattnet förångas ökar dess volym och på samma gång sänks temperaturen eftersom det åtgår energi för att göra vatten till ånga, energin tas från värmet i luften. Helt enligt PV=nRT. Tryck(P) gånger Volym(V) är lika med antalet mol vatten(n) gånger allmänna gaskonstanten (R) gånger Temperaturen(T). Alltså, ökar vi volymen(V) med att värma vatten medelst värmet i insugningsluften tränger vi undan lite av luften till förmån för vattenånga vid samma överladdningstryck. Om man däremot sprutar in närmare insuget är vattnet instängd i en cylinder före förångningen, därmed ökar inte volymen(V) vilket leder till att maxtrycket(P) ökar för att balansera ekvationen.

http://scienceworld.wolfram.com/physics/IdealGasLaw.html

Det jag menade var att förångningen bäst sker inne i cylindern och inte i insugningsröret, där vattenångan expanderar och på så vis tränger bort luft. Har någon erfarenhet av att spruta in vatten på olika avstånd relativt insuget (ventilen)?
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
R.Lehtipalo skrev:
... Har någon erfarenhet av att spruta in vatten på olika avstånd relativt insuget (ventilen)?
Faktiskt så har jag det men det är nog inte det du söker och det är heller inte bromsat någon effekt.
Då jag åkte turboVette hade jag alltså en suganläggning som var avsedd för 0,45 bar med popoffventil. Popoffen åkte all världens väg till förmån för en riktig WG redan från start. Hur upphetsande låter det med 0,45 bar som dessutom inte gick att justera utan massormek?
Hursomhelst så monterade jag en tempmätare efter turbons utlopp eftersom jag ville veta lite vad som hände. Ett tag hade jag insläpp av vatten i luftfiltret, vattnet passerade alltså genom fuggen, övre delen av insuget och vidare till turbon innan vattnet kunde börja ge någon egentlig kylning (dvs innan vattnet hamnade i hetluften så att säga). Detta gav ingen större kylning, antar att vattnet hann värmas upp så mycket på väg till turbon att en stor del av kylningen uteblev.
Därefter satte jag vattenmunstyckena i turbons inlopp. Då fick jag en markant temperatursänkning. Tyvärr har jag inga mätvärden kvar men jag hade lägre temp på insugsluften efter turbon vid typ 3000 rpm och fullt laddtryck än jag hade under stillsamt glidande genom stan (då motorn sög varm "stillastående" luft i motorutrymmet och sen lät luften värmas ännu mer i insuget). Alltså gjorde vattnet uppenbarligen nytta.
Däremot steg lufttempen efter turbon med ökande varvtal, detta beror givetvis på att ökat luftflöde (med ökat varvtal) kräver ökat vattenflöde för att bibehålla låg temp. Nästa steg skulle alltså ha varit att mata in vatten i flera varvtalsberoende (eller temperaturberoende) steg.


Min slutsats är alltså:
Sugmotor, tillsätt vattnet direkt före turbon, det är ju enkelt att låta turbon slå sönder vattnet.
Tryckmotor, tillsätt vattnet så sent som möjligt (typ vid insugsventilen eller så), använd sån där ultraljudsmoj (skitdyr antar jag) för att slå sönder vattnet eller satsa på att låta en dysa göra vattendimma (borde räcka för fullständig förångning under kompressionsfasen). Och försök inte ens tillsätta vattnet före LLK eftersom det då garanterat kommer att kondensera i LLK med "intressanta" :) motoregenskaper som följd.
 

R.Lehtipalo

Gasar tills det hasar..
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Luleå
Hoj
Cannondale med dubbla överliggande trampor, mina 8-hjulingar och en Gixxer 1000 -04
En aning riktad information om vatteninsprutning.

http://www.aquamist.co.uk/dc/technic/technic.html

Lite annan info angående vatteninsprutning in i förbränningsrummen på flygplan från WW2-eran:

"When injected into the combustion chamber, the water checked a dangerous rise in cylinder head temperature while manifold pressure was boosted. For brief instants, a 15-percent increase in engine power could be obtained, giving a maximum war emergency power of 2300 hp."

Saxat från:

http://home.att.net/~jbaugher1/p47_4.html
 

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimseby
Hoj
Gott och blandat
andersbrink skrev:
Trots att Acteon har ett RON på ca 120 är det väl inte att rekommendera eftersom det löser upp de flesta plaster och många andra organiska material.
Jasså, aceton har såpass högt oktantal? Du råkar inte ha koll på vad MON ligger på? Körde en gång i tiden en hoj med 10% aceton i bensinen, och det tillät väl en aning tidigare tändning om jag minns rätt... Tyvärr hade någon tidigare ägare lagat rosthål i tanken med spackel som löstes upp efter någon månad med aceton, men sånt är livet...

I boken "Forced induction performance tuning" (A.Graham Bell) står det en hel del om vattensprut, och dessutom om alternativ till vatten som kan användas (toluen, metanol m.m.). Läsvärt för den som har funderingar om vattensprut, eller annat som har med överladdning, lustgas eller liknande att göra.
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top