Vatteninsprutning

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Flummo skrev:
I boken "Forced induction performance tuning" (A.Graham Bell)

Kan rekommenderas. Däremot kan jag inte rekommendera John Robinsons "Motorcycle Tuning 4-strokes", innehåller massor av dragna slutsatser som är helt uppåt väggarna. Joe Haile's "Motorcycle Turbocharging, Supercharging & Nitrous Oxide" är tyvärr också hårt färgad av personliga åsikter och slutsatser men är inte lika illa som Robinsons bok. Kapitlet om lustgas saknar den mest elementära informationen och har en massa faktafel pga av okunskap, bl.a. hur man får till rätt blandning (dvs kalibrerar upp systemet) och hur man temperaturkorrigerar och teorierna och praktiken bakom det hela.

Ivfsh, kunskapen bland SH's turbo/lustgas-nissar slår böckerna med hästlängder, däremot har vi antligen ingen riktigt vass sugmotor-nisse med oss, iaf inte vad jag vet om.

Sporthoj's forum måste vara unikt i världen vad gällande samlad publik kunskap! :tummenupp

R.Lehtipalo

Gasar tills det hasar..
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Cannondale med dubbla överliggande trampor, mina 8-hjulingar och en Gixxer 1000 -04
Har någon "Forced induction performance tuning" av A.Graham Bell liggandes på hårddisken som pdf? I så fall, PM'a mig!

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
R.Lehtipalo skrev:
Har någon "Forced induction performance tuning" av A.Graham Bell liggandes på hårddisken som pdf? I så fall, PM'a mig!
Ja, jag är väl inte sämre än att jag också gärna ser ett litet pm. Läshungrig är man ju. :)

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gott och blandat
Visst händer det att jag laddar ner diverse saker, men har har vi en kille som har lagt ner massor av timmar på att skriva en bok i ett ämne som det inte finns allt för mycket bra information. Köp boken istället, så kanske det blir fler så småningom. Den är ju faktiskt värd varenda krona.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Flummo skrev:
Köp boken istället, så kanske det blir fler så småningom. Den är ju faktiskt värd varenda krona.

Fördelen med en bok är att den går utmärkt att läsa på skithuset, nackdelen är att man inte kan söka elektroniskt i texten. Tanka hem PDF'en och köp sen boken om den är värd det. Biblioteket kan även ta hem boken om man frågar vänligt.

xanlar

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2004
Hoj
98, Yamaha, YZF750sp
R.Lehtipalo skrev:
Om jag inte missminner mig använde honda vatteninsprutning i utblåset på sin NSR 500 för att stämma av pipan, mer vatten som sprutades in, desto högre mottryck i pipan.

Är det inte tvärt om? vattnet kyler avgaserna så att de tar mindre plats= lägre mottryck i pipan. 2 taktaren vill ha högre mottryck på mellanregistret och mindre mot toppvarv, därför användes vatten för att kyla avgaserna på höga varv. eller har jag fel?

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
xanlar skrev:
Är det inte tvärt om? vattnet kyler avgaserna så att de tar mindre plats= lägre mottryck i pipan. 2 taktaren vill ha högre mottryck på mellanregistret och mindre mot toppvarv, därför användes vatten för att kyla avgaserna på höga varv. eller har jag fel?
Det handlar inte om volymen på avgaserna, utan om ljudhastigheten i avgaserna.
Som jag skrev lite längre upp....
/u

R.Lehtipalo

Gasar tills det hasar..
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Cannondale med dubbla överliggande trampor, mina 8-hjulingar och en Gixxer 1000 -04
ulf_lundin skrev:

Säker på det?

Borde inte värmen från avgasena göra så att vattnet förångas, vilket leder till ett högre mottryck i pipan, vilket ger en pipa som är bättre avstämd för lägre varv? Det vill säga minde läckage av BLB genom avgasporten?

Har vi några 2-taktsfilurer som har koll på 2-taktsavgassystem?

R.Lehtipalo

Gasar tills det hasar..
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
xanlar skrev:

Glöm inte bort att när vattnet kommer i kontakt med heta avgaser så förångas det och tar på så vis upp mer plats (kokar du 1l vatten blir det en hel del ånga!). Men eftersom vattenångan inte har någonstans att ta vägen ökar trycket i pipan.

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
ulf_lundin skrev:
Som jag skrev lite längre upp....
/u

Ulf_Lundin: DU har rätt, det är ljudhastigheten man vill ändra genom att spruta in vatten i avgaserna. Alltså efter förbränningen.

Dea

En potatis
Gick med
20 May 2003
Hoj
R1
R.Lehtipalo skrev:
Säker på det?

Borde inte värmen från avgasena göra så att vattnet förångas, vilket leder till ett högre mottryck i pipan, vilket ger en pipa som är bättre avstämd för lägre varv? Det vill säga minde läckage av BLB genom avgasporten?

Har vi några 2-taktsfilurer som har koll på 2-taktsavgassystem?

Det är hastigheten på ljudvågen man vill åt. En tvåtaktspipa är avstämd för ett visst varvtal där tryckvågen från avgasporten studsar tillbaka och trycker in den del av färsk luft/soppa-blandning som gått "rakt igenom" cylindern. Vid ett varvtal strax under det avstämda (toppeffekt) kommer vågen tillbaka för tidigt i förhållande till kolvens position. Genom att sänka temperaturen på avgaserna med vatten så sänks hastigheten på vågen och den når fram vid rätt tidpunkt. På så sätt kan pipans avstämning ändras till att vara "rätt" för flera varvtal. Effektökningen kan bli riktigt stor vid vissa varval, dock ökar inte toppeffekten.

R.Lehtipalo

Gasar tills det hasar..
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Dea skrev:
Det är hastigheten på ljudvågen man vill åt. En tvåtaktspipa är avstämd för ett visst varvtal där tryckvågen från avgasporten studsar tillbaka och trycker in den del av färsk luft/soppa-blandning som gått "rakt igenom" cylindern. Vid ett varvtal strax under det avstämda (toppeffekt) kommer vågen tillbaka för tidigt i förhållande till kolvens position.

Jag hittade en del intressant information på wikipedia angående hastigheten på ljud i en gas (som till exempel luft).

http://en.wikipedia.org/wiki/Speed_of_sound

http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/sound/souspe3.html#c2

Som förklarar varför våglängden ändras med temperaturen. Hur relaterar volymen på pipan och diametern på utblåset till motorkarakteristiken?

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
R.Lehtipalo skrev:
Hur relaterar volymen på pipan och diametern på utblåset till motorkarakteristiken?
Volymen på pipan har ingen betydelse enligt det jag läst. Det är längden från kolven till mitten av konan i slutet på pipan (där avgaspulsen "studsar") som bestämmer vilket varvtal som pipan funkar bäst på. Och ljudhastigheten.
Diametrar, längder och vinklar på de konor och rör som pipan är uppbyggd av bestämmer karaktären.

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
Volymen verkar spela mindre roll. Men större motorer har system m större volym,
så helt oviktig är den nog inte.

Men det är längderna som är viktigast. Alla diameterändringar ger
reflekterade pulser. Ökande diameter ger sugpuls, minskande ger tryckpuls.
Konvinklar etc avgör storleken och varaktigheten på pulserna, avstånden från
kolven (och ljudhastigheten) avgör när pulserna kommer tillbaka.

Men det här var väl en tråd om vatteninsprutning innan förbränning..
/u

R.Lehtipalo

Gasar tills det hasar..
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
ulf_lundin skrev:
Volymen verkar spela mindre roll. Men större motorer har system m större volym,
så helt oviktig är den nog inte. (...)
Men det här var väl en tråd om vatteninsprutning innan förbränning..
/u

Hehe, det är skönt när en tråd divergerar litegrann. Men vatteninsprutning gäller även för 2-taktare, fast i utblåset!

Det jag kan tänka mig och som kan vara en skillnad mellan en liten och en stor pipa är värmeavledningsförmågan. Den större pipan avleder värmen bättre. Vilket gör att en volymsmässigt större pipa, relativt sett, är kallare än en mindre.

På låga varv med lite effektpådrag är pipan relativt kall och ljudhastigheten låg. Vid högre effekt blir pipan varmare och ljudhastigheten högre. Vilket gör att en välavstämd pipa på en motor som utvecklar mer effekt ska vara större och analogt mindre på en motor som ger mindre effekt. Kan det vara så?

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Min åsikt är snarare att pipans volym ger sig automatiskt. Längderna bestäms av önskat avstämningsvarvtal, diametrarna bestäms redan vid avgasporten (dvs av dess storlek och därmed indirekt av motorns cylvolym och/eller dess borr) och vinklarna bestäms av önskad karaktär hos motorn (mycket toppeffekt på bekostnad av mellanregister = skarpa vinklar och vice versa).
Sådärja, då har vi bestämt hur pipan ska se ut och volymen (dvs storleken) blir vad den blir. Det är i alla fall så jag har förstått det och det låter rätt logiskt.
Självfallet kan man ändra alla mått något åt olika håll för att finjustera (om man orkar, ex vis är ju en ändring av diameter inte nåt man gör på en halv fikarast) men i grova drag får man fram måtten enligt ovanstående.

tros-kaffe

CRF ÄR BARA SÅ JÄVLA CRF!
Gick med
20 Jan 2004
Hoj
03, Honda CB 1300
ozow skrev:
Har gått och funderat på vad vatteninsprutning är.
Jag har egentligen ingen aning, har bara spekulerat lite för mig själv om vad det är bra för och hur det funkar. Det jag kan tänka mig är att det används för den stora syremängden i vatten. Så jag undrar alltså om någon kan förklara vad vatteninsprutning är och hur det funkar. Eller om nån har en länk.

Det kan tilläggas att jag har sökt men utan resultat.

MVH Jocke

Här kan du läsa lite, fick minska bilderna dock.
Vart tog bilderna vägen? :va

Bifogat

• vattensprut1.JPG
    vattensprut1.JPG
    109.7 KB · Visningar: 80
  • vattensprut2.JPG
    vattensprut2.JPG
    127 KB · Visningar: 91
  • vattensprut3.JPG
    vattensprut3.JPG
    140.2 KB · Visningar: 74
  • vattensprut4.JPG
    vattensprut4.JPG
    107.5 KB · Visningar: 72
  • vattensprut5.JPG
    vattensprut5.JPG
    117.1 KB · Visningar: 66

tros-kaffe

CRF ÄR BARA SÅ JÄVLA CRF!
Gick med
20 Jan 2004
Hoj
03, Honda CB 1300
Hmmm,, provar med en bild bara.

nähee,, vad fan funkar det inte för då? :huvet vad gör jag för fel?
Jag har ju fem sidor text å bild på bilder jag tänkte lagt upp, men jag får det inte till att funka.

Bifogat

• vattensprut1.JPG
    vattensprut1.JPG
    109.7 KB · Visningar: 48
Last edited:
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...