ulf_lundin
Ge f-n i att ändra här !
Håller med som vanligt.Robban_C skrev:Min åsikt är snarare att pipans volym ger sig automatiskt.
....
Sådärja, då har vi bestämt hur pipan ska se ut och volymen (dvs storleken) blir vad den blir.
Det är avgaserna temp som avgör ljudhastigheten, inte pipans. Sen rör sig juR.Lehtipalo skrev:Det jag kan tänka mig och som kan vara en skillnad mellan en liten och en stor pipa är värmeavledningsförmågan.
.....
På låga varv med lite effektpådrag är pipan relativt kall och ljudhastigheten låg. Vid högre effekt blir pipan varmare och ljudhastigheten högre.
avgaserna bakåt samtidigt som pulserna vandrar både bakåt och framåt i gasen.
Sen har en liten volym relativt sett mer kylande yta än en stor.
Så det finns en del att ta hänsyn till om man teoretiskt reda ut det där.
Till syvende og sidst ska det hela tillverkas och knökas in på en hoj oxå. Stör säkert teorierna en del.
Finns förmodligen simuleringsprogram för sånt här. T.ex. GP-stallen måste
rimligen haft såna.
Men så långt har inte jag rotat. Bradleys böcker The Racing Motorcycle (1 o 2)
har en del hänvisningar. Kanske även nåt om dettta. Ska kolla, om jag kommer ihåg.
/u
Last edited: