Hell yes, har lite länkar på en gammal dator som jag kan rota fram om det behövs men som du redan är inne på så Kaminkungen eller kaminexperten.se.
Selmac är ok vad jag hört men inte testat själv, tulikivi är ena djävla as till att väga men håller värmen hur länge som helst.
Vissa kaminer jag har sett "skall" ge mellan 6-12 kW till vatten delen och det kommer du ganska långt med.
Skorsten har jag lite sämre koll på, men har hjälp grannen med att sätta en "isokern"(stavning) och det var hur enkelt som helst men tror att de bara har modeller som skall upp genom taket.
Skall du har de där modellerna man går ut genom väggen med vet jag inte men det borde vara mindre krångel med en sådan, man slipper ju fixa med taket.
Har du redan acctank så kör för faan, vilken röris som helst borde kunna koppla in det om du inte rentav skall göra det själv, det är inte hjärnkirurgi.
Har du någon form av styrning eller typ en laddomat till acctanken?
En sak jag skall lägga till på min kamin är uteluftinsug, orkade inte fixa det när jag satte dit den men tar det när jag fixar taket i källaren.
Glöm inte isolera röret bara.
Du kan inte komma med för detaljerade frågor om tank och styrning. Har inte tillgång till huset än. Om det krävs bygglov för att ta skorstenen åt sidan kommer jag ta den genom taket. Är kallvind och lite lutning på taket. Så det räcker med att ta dit en plåtslagare och såga själv.
Vad tjänar man på uteluftinsug? Men slösar inte med varm luft?
Börja med att kolla om du har några krav på eldningsutrustning i ditt område.
Har du det skall dom kunna hänvisa till märkning och vilka som uppfyller den.
Ska kolla. Gissar dock att det är ok med trivseleldning. Finns folk med kamin i området, så man kan inte vara själv med att elda.
Nu vill du ha en totallösning men annars så kan du beställa dina prylar på Kotly.com för att spara pengar. Jag har köpt både kaminer, aerotemprar och vedpannor därifrån och du kan plocka ihop ett helt kit för hela huset till en bråkdel av vad det kostar i Sverige. Sen skaffar du en bra rörkrökare som kopplar in allt åt dig.
Jag har själv fjärrvärme och funderade på vattenmantlad att koppla in i systemet då rörmokaren hade en bra idé för att "lura" systemet med returvärme osv men jag var för lat och satte in en vanlig för mysvärme. Mest för att jag har så välisolerat nu så det går åt minimalt med energi till uppvärmningen, tjejens varma duschar däremot
Ska kolla på sidan. Tack för tipset. Måste dock bli klar över vad jag ska ha. Kan göra mycket själv och så egentligen behövs ingen totallösning. Mest för att få ett totalpris att ta ställning till och sen försöka snåla till det.
Har ni bestämt er för att ut den genom väggen?
Slå en signal till bygglovsenheten på din kommun och be dom kika på om det är tillåtet i ert område. En del områden styr dom rätt hårt om det är detalljplanerat osv osv.
Ska kolla.
Jag har en
http://www.bygghemma.se/inomhus/varme-och-ventilation-och-vvs/eldstader/braskaminer/braskamin-romotop-tala-15-we-serpentinsten/p-245937 mot acctank och det är väl ingen riktigt klockren historia effektmässigt varken till luft eller vatten men den är iaf liten, smidig, billig och ser bra ut för att vara vattenmantlad.
Den är perfekt att myselda i utan att riskera att det blir tokhett i rummet där den står men som ensam värmekälla hade den inte funkat ens om man eldade 24/7. Då bor jag iofs i ett hus från -36 med orginalfönster och "isolering".
Tänk på att om det är svårt att få till bra självcirkulation så är det bra att fundera på hur det funkar att elda vid strömavbrott.
Jag gör allt själv så tips om installatörer är det värre med.
Tack för din input. Hur mycket är den uppgivna effekten? Jag har ingen aning om hur många kw huset behöver. Men frågan nu är ju myskamin eller vattenmantlad. Eller någon variant där i mellan.
Med friskluftintag borde ventilationen inte vara ett problem?
Om du inte vill att de ska ryka in så tänk på skorstenslängden så lång som möjligt för att få bra drag genom kaminen. Jag installerade den kortaste rekommenderade för att annars var jag tvungen att bygga någon plattform på taket åt sotaren
Något jag ångra inte super mysigt att de luktar timmerstuga i hela huset
Jag fick min installerad av firman som ligger bredvid motorvägen i Järna fick offert de kom installerade och åkte inga konstigheter fick bättre pris där än i stan.
Har tänkt stanna förbi där någon dag men åker sällan utanför stan under öppettider. Så långt som möjligt är nog mest 2-3 meter. Duger inte det? Ska det sticka upp en meter över nock eller tak där den kommer genom?
Vattenmantlat är inte bra för effektiviteten.
Sänker förbränningstemperaturen.
En bra kamin tar energin från rökgaserna.
Skiter i det faktiskt. Det är ju myselda eller mys/vämeelda. Eller hur menar du att man ska lagra den varma luften?
I förra kommunen var vedeldning i kamin/kassett bara tillåtet som trivseleldning, fine. Men! högst två ggr per vecka. (sossekommun...)Om du bor inom planlagt område kontrollera med din kommun. En kan ge sig f...på att nån surkuk med direkt-el ylar pronto.
Kopplar du till acctank är det kanske så att du kan slingra dig undan, då det brukar räcka för att få kalla det panna.
Ved rockar! Alternativ kan vara pelletskamin med vattenmantel om du inte tycker det är roligt att förvara och hantera ved. Typ dessa
http://www.kardonar.com/kaminer4.html
Ska kolla detta. Pellets blir det inte. Vatten/luft-pump är väl skapligt som uppvärmningskälla?