Vem är Bäst Genom Tiderna???

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Ett antal med och utan motor
keewl..
ca 2min in i filmen då det står "13 runden" är inte det på Nurnburgrings nordslinga??
Skulle isf innebära att man har ca 25 mil kvar att köra, 500/motogp har väl ganska länge haft en körsträcka på ca 130 km/ race.
Gp på Nordslingan har körts, men jag tror inte det har hänt på denna sidan 1980.
De enda som har försökt sig på att köra endurance med tvåtaktare i stora sammanhang var ett franskt team som med tz 750 under några år kämpade på utan framgång.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Skulle isf innebära att man har ca 25 mil kvar att köra, 500/motogp har väl ganska länge haft en körsträcka på ca 130 km/ race.
Gp på Nordslingan har körts, men jag tror inte det har hänt på denna sidan 1980.
De enda som har försökt sig på att köra endurance med tvåtaktare i stora sammanhang var ett franskt team som med tz 750 under några år kämpade på utan framgång.

Marco Lucchinelli har varvrekordet på gamla Nordslingan, det är satt 1980. Tiden är 8.22 och gamla slingan var ca 2 km längre. Vilket innebär ca 40-45 sek.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Men visst jag håller med i sak, att särskilja Rainey, Schwantz och Doohan åt är min själ inte lätt. De var alla tre så bra att de kunde slå varandra head to head när som helst, det var snarare fråga om vem som hade fixat inställningarna och valt rätt däck för helgen.
Det är lätt att sakna förtätningen i stämningen både innan och under race då tre-fyra titaner utkämpar en strid på kniven mot varandra. Eller är det bara gamla unkna föreställningar om att det var bättre förr som spökar? Var det kanske lika bra racing även senare och i MotoGP idag? Tiden har onekligen en förmåga att skänka en kvalitetsmässig patina åt tankar och minnen.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Det är lätt att sakna förtätningen i stämningen både innan och under race då tre-fyra titaner utkämpar en strid på kniven mot varandra. Eller är det bara gamla unkna föreställningar om att det var bättre förr som spökar? Var det kanske lika bra racing även senare och i MotoGP idag? Tiden har onekligen en förmåga att skänka en kvalitetsmässig patina åt tankar och minnen.

Sant men nog var det skillnad allt i att det var fler som alltid kom för att rejsa om segern. Kolla i dag på Melandri, Elias och Capirossi t ex - det går ju inte att förutse om de ska vinna eller komma 12:a. Det känns oneligen som att det är färre som alltid bjuder på stenhård fight. Jag är i alla fall glad att jag såg den eran. :)
 
Last edited:

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Det är lätt att sakna förtätningen i stämningen både innan och under race då tre-fyra titaner utkämpar en strid på kniven mot varandra. Eller är det bara gamla unkna föreställningar om att det var bättre förr som spökar? Var det kanske lika bra racing även senare och i MotoGP idag? Tiden har onekligen en förmåga att skänka en kvalitetsmässig patina åt tankar och minnen.

Kollar man på lite gamla filmer där det är springstart är det en helt annan stämning.
Helt knäpptyst på gridden, alla står beredda att börja springa.
Flaggan går och långt bak i leden börjar det oftast knattra först, troligen någon som tar en rövare och tjuvar lite för att vinna några placeringar.

En gridd med gående motorer skänker inte samma stämning.
 

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Ett antal med och utan motor
Last edited:

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Sant men nog var det skillnad allt i att det var fler som alltid kom för att rejsa om segern. Kolla i dag på Melandri, Elias och Capirossi t ex - det går ju inte att förutse om de ska vinna eller komma 12:a. Det känns oneligen som att det är färre som alltid bjuder på stenhård fight. Jag är i alla fall glad att jag såg den eran. :)
Stämmer verkligen; de nämnda herrarna är helt oförutsägbara. Det hade varit bättre om de alltid var livsfarliga konkurrenter till Rossi och inte bara när omständigheterna av någon obegriplig anledning råkar vara gynnsamma. Får mig att tänka på Teddys inlägg om att spå i kaffesump och/eller ta med sig en indisk guru på tävlingshelgerna för att få övertag i det kritiska momentet förgasarbestyckning.
 

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
RR = Valentino Rossi
Stunt = Christian Pfeiffer
FMX = Travis Pastrana
Enduro = David Knight
TT = Joey Dunlop
SM = Thierry Van Den Bosch
MX = Vet ej:confused:

Vad finns det mer:va ?
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
3098386 Vi måste välja någon bedömningsgrund för motivation och jag har svårt att se hur exemplet att komma tillbaks efter en allvarlig skada skulle vara orättvist eller fel. Jag påstår inte att Rainey inte hade samma kapacitet i det här avseendet som Doohan men han fick aldrig chans att visa det; hans enda riktigt allvarliga skada var som sagt inget man återhämtar sig ifrån. Att Rainey "aldrig fick stryk av Doohan" stämmer om man med stryk bara menar att komma efter någon i sammandraget. Doohan stod på pallen under sin första säsong i 500 (1989) och vann året efter på Hungary Ring 25.442 sek före tvåan Lawson.

:yoparty
Jag har inte problem med att man har med det som en av bevekelsegrunderna. Problemet var att jag upplevde det som den enda i ditt inlägg,vilket ju inte stämmer.
Visst tog Rainey stryk av Doohan i enstaka race men totalt under den tid de körde samtidigt så var Rainey strået vassare än Doohan.

3098653 Du ignorerar uppenbarligen hur säsongen -02 utspelade sig. Att säga aldrig och med det enbart mena titlar är väl ändå att utelämna otroligt mycket? Doohan dominerade -02 betydligt mer än vad Rossi gjorde -06 och ändå blev någon annan mästare. I mina ögon var Hayden mer förtjänt av sin titel än Rainey. Men jag glömde att Rainey körde Yamaha... :rolleyes:

Var är min transponder för övrigt? :mad: :tungan
Som Chris Ash redan påpekat var både NSR:en och Michelindäcken överlägsna den säsongen. Big Bang motorn var ju den enskilt största revolutionen sedan den justerbara avgasporten. Med en titt i historieboken har jag ju rätt och jag visste att det skulel trigga igång er. :D
Som påpekats var Doohan, Rainey, Schwantz och Lawson extremt bra förare som körde samtidigt och skillnaderna väldigt små dem emellan.
Vilken transponder?


1989 vann ju Lawson VM på en Honda så helt kass kan den inte ha varit. YZR var nog bästa paketet 90-91.
Den var nog inte helt kass men samtidigt var den inte långt ifrån om man läser vad andra som kört den säger. Den titeln är för mig det största enskilda beviset på Lawsons storhet. Klart underskattad förare av många.

3099873 Kollar man på lite gamla filmer där det är springstart är det en helt annan stämning.
Helt knäpptyst på gridden, alla står beredda att börja springa.
Flaggan går och långt bak i leden börjar det oftast knattra först, troligen någon som tar en rövare och tjuvar lite för att vinna några placeringar.

En gridd med gående motorer skänker inte samma stämning.
Det var ju för roulettartat men onekligen spänannde. Gjorde ju kvalresultaten mindre betydelsefulla. Ett av King Kennys problem var ju att hans fyrcylindriga Yamaha var mycket mer svårstartad än Spencers trepip vilket gav Spencer handikapp på flertalet race.
 
Last edited:

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Visst tog Rainey stryk av Doohan i enstaka race men totalt under den tid de körde samtidigt så var Rainey strået vassare än Doohan.
Men det går inte att använda som argument för att Rainey sammantaget var bättre än Doohan. Att Rainey vann mer än Doohan under Doohans tre första säsonger i 500 (1992 tog Doohan fem segrar, Rainey tre) var inte så konstigt. Dels hade han mer erfarenhet av GP: han hade en säsong i 250 och en i 500 bakom sig. Dels ådrog sig Doohan benskadan på Assen (innan den kraschen hade han slagit Rainey i 5 av årets 7 första race) och det var först när Rainey körde sitt sista race någonsin (året efter i Spanien) som Doohan hade återhämtat sig från sin benskada. Trots benet som höll på att ampueras 1992 slog Doohan faktiskt Rainey vid tre tillfällen 1993! 1994 och framåt är historia. Jag tror inte att ens Rainey hade kunnat stå emot den Doohan som under sin återhämtningsperiod utvecklat en sjuklig målmedvetenhet och lärt sig köra den tumbromsmanövrerade big-bang-Hondan. Men detta är såklart vilt spekulerande.
 
Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en


Den var nog inte helt kass men samtidigt var den inte långt ifrån om man läser vad andra som kört den säger. Den titeln är för mig det största enskilda beviset på Lawsons storhet. Klart underskattad förare av många.


.

Kass är en sak, svårkörd en annan, en Paton 500 är en kass hoj, NSR500-89 var svårkörd men snabb som inget annat i rätt händer. Wayne Gardner tog titeln 1987 och det var samma sak där, den höll på att kasta av honom i varannan böj men snabbast, det var den.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Nu har jag inte hävdat att Rainey var bättre än Doohan men att hans vilja och målmedvetenhet var lika god samt att han aldrig fick stryk av Doohan äver en hel säsong vilket ju är fakta. Orsakssambanden bakom det kan man diskutera i evigheter.
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top