3098386 Vi måste välja
någon bedömningsgrund för motivation och jag har svårt att se hur exemplet att komma tillbaks efter en allvarlig skada skulle vara orättvist eller fel. Jag påstår inte att Rainey inte hade samma kapacitet i det här avseendet som Doohan men han fick aldrig chans att visa det; hans enda riktigt allvarliga skada var som sagt inget man återhämtar sig ifrån. Att Rainey "aldrig fick stryk av Doohan" stämmer om man med stryk bara menar att komma efter någon i sammandraget. Doohan stod på pallen under sin första säsong i 500 (1989) och vann året efter på Hungary Ring 25.442 sek före tvåan Lawson.
Jag har inte problem med att man har med det som en av bevekelsegrunderna. Problemet var att jag upplevde det som den
enda i ditt inlägg,vilket ju inte stämmer.
Visst tog Rainey stryk av Doohan i enstaka race men totalt under den tid de körde samtidigt så var Rainey strået vassare än Doohan.
3098653 Du ignorerar uppenbarligen hur säsongen -02 utspelade sig. Att säga aldrig och med det enbart mena titlar är väl ändå att utelämna otroligt mycket? Doohan dominerade -02 betydligt mer än vad Rossi gjorde -06 och ändå blev någon annan mästare. I mina ögon var Hayden mer förtjänt av sin titel än Rainey. Men jag glömde att Rainey körde Yamaha...
Var är min transponder för övrigt?
Som Chris Ash redan påpekat var både NSR:en och Michelindäcken överlägsna den säsongen. Big Bang motorn var ju den enskilt största revolutionen sedan den justerbara avgasporten. Med en titt i historieboken har jag ju rätt och jag visste att det skulel trigga igång er.
Som påpekats var Doohan, Rainey, Schwantz och Lawson extremt bra förare som körde samtidigt och skillnaderna väldigt små dem emellan.
Vilken transponder?
1989 vann ju Lawson VM på en Honda så helt kass kan den inte ha varit. YZR var nog bästa paketet 90-91.
Den var nog inte helt kass men samtidigt var den inte långt ifrån om man läser vad andra som kört den säger. Den titeln är för mig det största enskilda beviset på Lawsons storhet. Klart underskattad förare av många.
3099873 Kollar man på lite gamla filmer där det är springstart är det en helt annan stämning.
Helt knäpptyst på gridden, alla står beredda att börja springa.
Flaggan går och långt bak i leden börjar det oftast knattra först, troligen någon som tar en rövare och tjuvar lite för att vinna några placeringar.
En gridd med gående motorer skänker inte samma stämning.
Det var ju för roulettartat men onekligen spänannde. Gjorde ju kvalresultaten mindre betydelsefulla. Ett av King Kennys problem var ju att hans fyrcylindriga Yamaha var mycket mer svårstartad än Spencers trepip vilket gav Spencer handikapp på flertalet race.