Coola Ola
Progressiv klassicist
Behöver byta vevstake på en vevaxel där staken sitter pressad på veven. Vem gör detta i södra Sverige? EBOS brukar nämnas, men har hört en del konstigt om dem också. Finns det någon annan?
Är det en CCM?
Karl Hagenbladh hittar du via SOE. Han är duktig på stånkavevar och rimlig i pris.
EBOS är duktiga men standardvevar lämnar de ändå vidare till en underleverantör och min erfarenhet är att kvaliteten är inom spec men inte spot on perfect. Och de tar betalt för perfekt...
Bra svar, tack. Är det användaren Hagenblad som verkar finnas i Norrköping jag ska kontakta?
Och ja, till CCMen. Dvs, Suzuki XF
Precis. Hagenbladh på soe
Det ät lättare än man kanske kan tro att byta vevstake och rikta en vev. Jag börjar med att kolla vilket kast veven har. Om den är rak inom några hundradelar är det ett bra utgångsläge för montering sedan. Därefter drar jag några ritsar över kanten på vevskinkorna för att kunna orientera dem lika sedan. Jag mäter även avståndet mellan dem på några ställen.
Nästa steg är att ta isär veven. Om jag har mothåll som passar använder jag det och pressar ut vevtappen. Det händer även att jag klyver vevstaken och kapar tappen med vinkelslip. Pressmomentet görs i en vanlig hydraulpress.
Den nya tappen, staken och lagret med brickor monteras sedan och veven pressas ihop igen mot märkningarna som gjordes innan. Det är viktigt att smörja vevtappen så att den inte skaver i hålen i vevskinkorna. Eventuell skarp kant i änden på tappen rundas av lite så att den inte kan gnaga.
Slutligen kollas veven i fixtur med indikatorklocka och riktas efter behov. Den man i huvudsak gör att att vrida vevskinkorna inbördes till minsta kast på tapparna. Mätningen görs så långt ut på dem som möjligt och ofta går det att komma ner till en hundradels kast även om något mer upp till ett par tre hundradelar också är okey om det inte går att få bättre. Begränsningen styrs av vilka toleranser som veven är tillverkad med.
Har förvisso en hydraulpress (10 ton) i garaget, men jag inser också mina begränsningar och skulle behöva pressa minst tre-fyra vevar innan jag skulle lyckas få en som funkar. Förutom då att jag inte har korrekta mothåll eller fixturer. Tack för informativt inlägg hur som!
Följdfråga: Behöver jag byta tappen också, eller kan den som sitter på återanvändas?
Tappen i storändan ingår normalt i stak-kittet, jag byter den alltid.
Ok, ja, det blir inget pressande för mig. Det får någon kunnigare göra, t.ex. snubben som Boris tipsade om.10 tons press kommer du inte långt med. Jag har 20 ton o klarar precis att få isär 250 2T vevar 15-17 ton i press för att det skall börja röra sig är inte något konstigt..
Till o med våra moped vevar i dragracing sitter med 5-7 ton o dom har bara 17-22mm vevbult.
Men det är ganska okompliserat att pressa isär o byta vevstake samt rikta veven igen.
Mvh
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |