Vem betalar?

Duce-666

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2022
Hoj
Honda
Igår ringde en tjej från IF som ville sälja på mig försäkringar för mina fordon. Vi hann igenom två av mina hojar som exempel, där trafikförsäkring skulle kosta 8200 kr/år (för min Caballero), mot det jag betalar hos SVEDEA idag ca 1100 kr/år. Liknande gällde en av mina KTM. Så jag föreslog att inte slösa på hennes dyrbara tid och återkomma när dom räknat lite på hur man skaffar sig kunder.
Jag har råkat ut för samma sak, men fördelen är att den pertson jag pratade med var artig och konstaterade att de inte kan konkurrera med det pris jag hade.

Duce-666

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2022
Hoj
Honda
Du har alltså lyckats missa att jag efterlyser ett försäkringsalternativ där man kan avsäga allt förutom gratis sjukvård från staten
Det är väl typ trafikförsäkring det? Men tyvärr täcker ju inte den på långa vägar kostnaderna som uppkommer vid olyckor. Detta är ingen polemik mot dig så du vet. Varje olycka som leder till akutvård är galet dyr. I princip kan ingen utom väldigt rika människor klara av de utgifterna som IVA plus operation kostar. Däri ligger problemet. Vem ska i slutändan betala? Och alla har olika svar. - Kollektivet - Staten - Individen. Plus att du som dammar in i någon med din trafikförsäkring och är vållande kanske skadar svårt motparten som har en helförsäkring. Vem ska då stå för kostnaden? Du som är vållande? Ditt försäkringsbolag? Skattebetalarna? Motpartens försäkringsbolag? Vi har ett system som många är irriterade på men jag har inte sett någon komma på ett bättre.

Miggen

Hortryckare
Gick med
27 Jan 2025
Hoj
Yamaha Xj6, Zx6r, Gsxr 1000, R1
Det är väl typ trafikförsäkring det? Men tyvärr täcker ju inte den på långa vägar kostnaderna som uppkommer vid olyckor. Detta är ingen polemik mot dig så du vet. Varje olycka som leder till akutvård är galet dyr. I princip kan ingen utom väldigt rika människor klara av de utgifterna som IVA plus operation kostar. Däri ligger problemet. Vem ska i slutändan betala? Och alla har olika svar. - Kollektivet - Staten - Individen. Plus att du som dammar in i någon med din trafikförsäkring och är vållande kanske skadar svårt motparten som har en helförsäkring. Vem ska då stå för kostnaden? Du som är vållande? Ditt försäkringsbolag? Skattebetalarna? Motpartens försäkringsbolag? Vi har ett system som många är irriterade på men jag har inte sett någon komma på ett bättre.
Det är just det jag utforskar i denna tråd, jag har varit väldigt tydlig med att jag inte är någon försäkringsexpert, jag har kommit med ett par alternativ som kanske inte funkar av olika anledningar, jag har ingen aning :va Det du säger är sakligt och klokt, en invändning jag har är att motorcyklister skulle orsaka stora skador på andra i trafiken, här håller jag inte med överhuvudtaget och har i tidigare trådar efterlyst exempel på detta men blivit lämnad tomhänt :( Problematiken är inte enkel det kan jag medge, men jag efterlyser som sagt åtminstone fler alternativ, vad skulle vara negativt med det? Diabetes är också sjukt dyrt för samhället, eller missbrukare/alkoholister/rökare, men de bemöts inte med samma avsky som sporthojarna verkar det som :hihi

Mina ordväxlingar med trafikplaneringsexperten från kalix kan du ta med en nypa salt, förolämpar man IOM förare får man räkna med orimligheter från miggens sida likaså, gyllene regeln o allt :tummenupp

Jag diskuterade faktiskt trafikförsäkring med hög självrisk med en kille som satt på gjensidige nyligen, han diggade idén men var inne på något om att de som försäkringsbolag inte hade fått erbjuda en sån lösning :va Han snackade om att det var nån myndighet eller nått som bestämde självrisken till 2000 om man var vållande med trafik, har ingen aning men snubben hade ägt gamla BMW M-bilar och var riktigt skön, när han började snacka om bankörning fick jag dock lite snyggt dra mig undan :hihi

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Du har alltså lyckats missa att jag efterlyser ett försäkringsalternativ där man kan avsäga allt förutom gratis sjukvård från staten som man är berättigad till oavsett precis som en alkoholist, diabetiker eller tex rökare är? Dessutom med en självrisk på 50 000, gärna mer?

Nej, jag har inte missat det. Jag väljer att inte ta upp det eftersom tråden inte behöver fler inlägg fulla med ordbajs, svammel och rent dravel.

Hur ändrar en självrisk på 50.000 något när du sätter hojen i framrutan på en bil och invalidiserar bilföraren...? Tror du att det är dina 50.000 som betalar bilförarens livslånga vård...?

Både alkoholism och diabetes är mig veterligen klassade som sjukdomar med en berättigad plats i sjukvården. Att invalidisera sig själv eller någon annan genom att leka Spök-Gösta är dock inte klassat som sjukdom. Det är enbart dåligt omdöme. Dåligt omdöme som i slutändan förbrukar enorma resurser från andra som behöver vård.

Lägg ner ditt trollande och väx upp. Du börjar bli ganska pinsam.

Miggen

Hortryckare
Gick med
27 Jan 2025
Hoj
Nej, jag har inte missat det. Jag väljer att inte ta upp det eftersom tråden inte behöver fler inlägg fulla med ordbajs, svammel och rent dravel.

Hur ändrar en självrisk på 50.000 något när du sätter hojen i framrutan på en bil och invalidiserar bilföraren...? Tror du att det är dina 50.000 som betalar bilförarens livslånga vård...?

Både alkoholism och diabetes är mig veterligen klassade som sjukdomar med en berättigad plats i sjukvården. Att invalidisera sig själv eller någon annan genom att leka Spök-Gösta är dock inte klassat som sjukdom. Det är enbart dåligt omdöme. Dåligt omdöme som i slutändan förbrukar enorma resurser från andra som behöver vård.

Lägg ner ditt trollande och väx upp. Du börjar bli ganska pinsam.
Tack för visad omtanke till min tråd :krama

Tillbaks till Teo? :hihi Jag tror bilföraren i det fallet bröt näsan, har jag fel? :va I just det fallet hade nog en självrisk på 50 000 räckt med råge för att fixa till bilistens brutna nästa, annars går brutna näsor att fixa med två pennor och ett par starka nypor, om man är lite smärttålig :ätapiller

Skulle du säga att alkoholism och diabetes inte går att påverka som individ? Enligt mig föreligger däri ofta, inte alltid, men ofta samma dåliga omdöme som om man nu kanske väljer att leka spök-gösta trots okunskap gällande den typen av körning, eller motorcykel körning generellt :tummenupp

Om jag är ett troll borde du sluta mata mig :fyllisar

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....

Verkligen, något som de flesta borde ta till sig här. Men närå, här ska trollet svaras med högljudda knapptryckningar istället för att bara ignorera.

Finns det ett ord för såna? Trollmatare?

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Det intellektuella kalhygget från kalix återvänder likt en märkligt desperat missbrukare för att återigen berika miggens trolltrådar :hihi

Du har alltså lyckats missa att jag efterlyser ett försäkringsalternativ där man kan avsäga allt förutom gratis sjukvård från staten som man är berättigad till oavsett precis som en alkoholist, diabetiker eller tex rökare är? Dessutom med en självrisk på 50 000, gärna mer? Du blandar redan ihop vad staten betalar för kontra vad försäkringsbolagen täcker :dummer reflektera gärna över vad du menar när du skriver att kostnaden som uppstår betalas framförallt av andra motorcyklister, och sätt det sen i relation till vad jag skrivit i tråden, som du inte ens läst såklart :wiggle Jag har betalat in en enorm buffert till försäkringsbolagens fördel hittills men nu kommer jag använda allehanda knep för att minimera deras intäkter, och ironiskt nog är det tack vare att folk som du tycker sporthojarna är ett otyg och ogärna ser lösningar eller alternativ, betala mer blev mindre betalt, capisce? :3freak Det hade förresten inte ens varit ett problem om du inte trilskades med din kollektivism, det sista du eller jag vill är att vara i ett kollektiv tillsammans så mycket är solklart :lol

Och varför börjar du prata om manliga testiklar? :va
En skillnad är ju faktiskt inte med 100% säkerhet kan fastställas att det var på gund av rökningen eller supandet som sjukdomen skapade dina vårdkostnader.
Det kan vara genetik och summan av många laster.
Visst, det är med all säkerhet en faktor, men den blir oerhört konstig om du skulle definiera den som den enda.
Med sporthojen så går det tämligen enkelt att utröna varför du ligger i ett paket.

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
[QUOTE

Skulle du säga att alkoholism och diabetes inte går att påverka som individ? Enligt mig föreligger däri ofta, inte alltid, men ofta samma dåliga omdöme som om man nu kanske väljer att leka spök-gösta trots okunskap gällande den typen av körning, eller motorcykel körning generellt
[/QUOTE]

Du har ju verkligen ingen aning om vad du kräks ur dig,lägg ner för fan :-(
(Från en hojåkande diabetiker som tydligen valt det själv :-/ )

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Tack för visad omtanke till min tråd :krama

Tillbaks till Teo? :hihi Jag tror bilföraren i det fallet bröt näsan, har jag fel? :va I just det fallet hade nog en självrisk på 50 000 räckt med råge för att fixa till bilistens brutna nästa, annars går brutna näsor att fixa med två pennor och ett par starka nypor, om man är lite smärttålig :ätapiller

Skulle du säga att alkoholism och diabetes inte går att påverka som individ? Enligt mig föreligger däri ofta, inte alltid, men ofta samma dåliga omdöme som om man nu kanske väljer att leka spök-gösta trots okunskap gällande den typen av körning, eller motorcykel körning generellt :tummenupp

Vad kommer föraren av motorcykeln att kosta samhället fram till pensionen? Kommer han att kunna ha ett jobb och betala in någon skatt? Eller blir det vård resten av livet?
50000 i självrisk blir det inte många timmar i intensivvård innan tar slut.
(Är inte insatt i just detta fallet men känner till personer i min närhet som i tonåren varit med om självförvållade olyckor med livslångt vårdbehov)

Vet om en svensk kille som kraschade i USA det var många miljoner på sjukhusräkningen

Miggen

Hortryckare
Gick med
27 Jan 2025
Hoj
En skillnad är ju faktiskt inte med 100% säkerhet kan fastställas att det var på gund av rökningen eller supandet som sjukdomen skapade dina vårdkostnader.
Det kan vara genetik och summan av många laster.
Visst, det är med all säkerhet en faktor, men den blir oerhört konstig om du skulle definiera den som den enda.
Med sporthojen så går det tämligen enkelt att utröna varför du ligger i ett paket.
Nej ska vi förhålla oss till ”med 100% säkerhet” då stämmer det du säger :tummenupp Sen anser jag väl inte att det är ett rekvisit med just ”100% säkerhet” för att man ska avsägas vården, får du lungcancer kommer man förmodligen behandla dig utan att kalla dig för en jävla idiot som satt och rökte hela dagarna. Alla människor tar korkade beslut ibland, hur pass sympatisk man ställer sig till det, ja det är väl upp till var och en att bestämma :)

Miggen

Hortryckare
Gick med
27 Jan 2025
Hoj
Du har ju verkligen ingen aning om vad du kräks ur dig,lägg ner för fan :-(

(Från en hojåkande diabetiker som tydligen valt det själv :-/ )
Jag var noggrann med att lägga in ”inte alltid” i mitt inlägg just eftersom jag också känt personer med diabetes som inte valt det själva :krama Jag har också känt folk med alkohol/drogproblem där omständigheterna gör det långt ifrån optimalt, men förståeligt, tex vid kraftig kronisk smärta :)

Miggen

Hortryckare
Gick med
27 Jan 2025
Hoj
Vad kommer föraren av motorcykeln att kosta samhället fram till pensionen? Kommer han att kunna ha ett jobb och betala in någon skatt? Eller blir det vård resten av livet?
50000 i självrisk blir det inte många timmar i intensivvård innan tar slut.
(Är inte insatt i just detta fallet men känner till personer i min närhet som i tonåren varit med om självförvållade olyckor med livslångt vårdbehov)

Vet om en svensk kille som kraschade i USA det var många miljoner på sjukhusräkningen
Du har inte fel :) Men som visats tidigare i tråden kan dessa fall drabba även andra motorcyklister än just "sportisarna". Någonstans kokar det väl helt enkelt ner till oskyddad trafikant mot skyddad trafikant. Kör jag 50 på en 70 väg genom en kurva och stöter på grus/olja med min xj6a, föreligger en risk att jag åker i diket och blir invalid, den risken finns inte i närheten på samma sätt när jag kör fordon där jag är "skyddad". Jag tycker det känns konstigt när många på ett "sporthojs" forum använder argumentation som jag tidigare jämförde med "first they came". Att förespråka höga premier för sporthojarna är väl helt ok om man nu vill det, det enda jag efterfrågat är fler alternativ ingenting annat. Men om försäkringsbolagen skulle få för sig att se situationen jag nyss gav som exempel för vad den verkligen är, jadu då är det inte långt bort att man ser samma premier på cruisers och adventure bikes om du frågar mig, men det är bara vad jag tror :tummenupp

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det är ju bra att vara konservativ har vi lärt oss…

Mvh

Både pv och Amazon i samtliga utföranden är 100% konservativt byggda av konservativa ingenjörer. En fjärde växel mekaniskt konstruerad med samma säkerhetsmässiga hållfasthetsmarginaler kliver inte utanför den boxen.

Den elektriska femte växeln som senare kom och monterades efter den befintliga lådan är ett exempel på motsatsen.

Likaså insprutningen som inte var så värst tillförlitlig från början.

PerJohan

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2006
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Både pv och Amazon i samtliga utföranden är 100% konservativt byggda av konservativa ingenjörer. En fjärde växel mekaniskt konstruerad med samma säkerhetsmässiga hållfasthetsmarginaler kliver inte utanför den boxen.

Den elektriska femte växeln som senare kom och monterades efter den befintliga lådan är ett exempel på motsatsen.

Likaså insprutningen som inte var så värst tillförlitlig från början.
Åh, det hade morfar en 244 från -81 med, som farsan senare tog över då jag tog över farsans soptunnegröna 242 från -75 som blev min första bil när jag tog körkort. Men den där overdrive-knappen på morfars bil, den kändes fan lite exotisk när man fick övningsköra med. :)

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Åh, det hade morfar en 244 från -81 med, som farsan senare tog över då jag tog över farsans soptunnegröna 242 från -75 som blev min första bil när jag tog körkort. Men den där overdrive-knappen på morfars bil, den kändes fan lite exotisk när man fick övningsköra med. :)

Jag hade en 164 med både den där elektriska överväxeln och insprutning. Ingedera fungerade klanderfritt 20 år efter att bilen lämnat fabriken.

Idag skulle jag nog ha byggt om den där insprutningen med div modernare delar.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Nej ska vi förhålla oss till ”med 100% säkerhet” då stämmer det du säger :tummenupp Sen anser jag väl inte att det är ett rekvisit med just ”100% säkerhet” för att man ska avsägas vården, får du lungcancer kommer man förmodligen behandla dig utan att kalla dig för en jävla idiot som satt och rökte hela dagarna. Alla människor tar korkade beslut ibland, hur pass sympatisk man ställer sig till det, ja det är väl upp till var och en att bestämma :)
Alternativet är väl att kika på USA, dom har ju ett liknande system, fast lite tvärtom när det gäller friskrivningen.
Där måste du aktivt köpa dig in i systemet, och delstaterna bestämmer lite godtyckligt över olika delar av systemet.
En, för mig, riktigt rutten lösning.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det intellektuella kalhygget från kalix återvänder likt en märkligt desperat missbrukare för att återigen berika miggens trolltrådar :hihi

Du har alltså lyckats missa att jag efterlyser ett försäkringsalternativ där man kan avsäga allt förutom gratis sjukvård från staten som man är berättigad till oavsett precis som en alkoholist, diabetiker eller tex rökare är? Dessutom med en självrisk på 50 000, gärna mer? Du blandar redan ihop vad staten betalar för kontra vad försäkringsbolagen täcker :dummer reflektera gärna över vad du menar när du skriver att kostnaden som uppstår betalas framförallt av andra motorcyklister, och sätt det sen i relation till vad jag skrivit i tråden, som du inte ens läst såklart :wiggle Jag har betalat in en enorm buffert till försäkringsbolagens fördel hittills men nu kommer jag använda allehanda knep för att minimera deras intäkter, och ironiskt nog är det tack vare att folk som du tycker sporthojarna är ett otyg och ogärna ser lösningar eller alternativ, betala mer blev mindre betalt, capisce? :3freak Det hade förresten inte ens varit ett problem om du inte trilskades med din kollektivism, det sista du eller jag vill är att vara i ett kollektiv tillsammans så mycket är solklart :lol

Och varför börjar du prata om manliga testiklar? :va
Jag fattar inte riktigt vad det är du far efter.
Trafikförsäkringen är ju den försäkring som bara ger det lagstadgade skyddet som man måste ha. I det fall du orsakar en olycka så skall den bekosta skador du orsakar på annans fordon eller annan egendom samt individskador. Skador på fordon och egendom är den billiga delen av försäkringen. Det som driver upp kostnaden för trafikförsäkringen är skador på individ eftersom den skall bekosta om någon inblandad i en olycka behöver vård. Om den vården är avancerad och/eller långvarig så blir det fort mycket pengar. Några veckor på intensiven kostar en hel del pengar, Livslång invaliditet kostar ännu mer pengar i form av rehab och stödåtgärder.
Det är delar som försökringsgivarna enligt såväl Svensk lag som EU direktiv är skyldiga att täcka.
Och det är de delarna som bidrar till att trafikförsäkringen för supersport är så höga som de är. Anledningen är enkel. En skadad som behöver avancerad vård och sedan får en bestående invaliditet och därmed blir beroende av handikapp hjälpmedel kostar mångmiljonbelopp. Mångmiljonbelopp som trafikförsäkringen skall punga ut med enligt lag.
Det får följden att fordon som står för en oproportioneligt stor andel dyra olyckor får väldigt höga premier.
Jag har inte benkoll på hur statistiken ser ut nu men för några år sedan så stod supersport för över 50% av MC olyckorna samtidigt som de representerade mindre än 10% av motorcykelbeståndet. Det gör att försäkringarna för de fordonen blir extremt höga.

Försäkringsbolagen vill tjäna pengar och tar därför ut premier för att försöka täcka sina kostander samt få en viss vinst. Hade dom kunnat göra kalkyler som visar att dom kan erbjuda dig en billigare försäkring och fortfarande tjäna pengar på den så hade dom det.
Men rent statistiskt så kan dom inte det.
Inte för att just du kanske är en högriskförare. Du får säkerligen en lägre premie för samma fordon än en 20 åring med färskt körkort. Men eftersom du har en fordonstyp som är överrepresenterad vad gäller kostnader för försökringsbolaget så ser dom inte att dom kan räkna hem affären med en lägre premie än så.

Den försäkring som du efterlyser får med andra ord inte existera vare sig enligt Svensk lag eller EU direktiv.

PerJohan

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2006
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Jag hade en 164 med både den där elektriska överväxeln och insprutning. Ingedera fungerade klanderfritt 20 år efter att bilen lämnat fabriken.

Idag skulle jag nog ha byggt om den där insprutningen med div modernare delar.
244:an med överväxeln funkade felfritt tills vi sålde den vill jag minnas, den var nog ett par år över 20 år gammal när den såldes. Men då hade den ju körts av en äldre man och ganska blygsamma antal mil de första 16 åren av sitt liv. ;)

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7

Glöm inte att bilarna med elektrisk overdrive hade bakaxel med marginellt lägre utväxling. Vill minnas att den bakaxeln var ett populärt fynd till rally, rallycross och folkrace. Förutom sedvanlig ”ESAB-diff”, naturligtvis.

Byggde en fjortontvåa lagom till artonårsdagen med vanlig fyrväxlad och sådan bakaxel. Kanske till och med höll på med den då vi jobbade på Albin…? R-kam och dubbla Webrar brölade fint vid 4000 rpm i motorvägsfart…Vilka tider, med KG-katalogen konstant på sängbordet…Och alla kammar för fyrahundra spänn på Biltema…

Den bilen tunades ned till standardkam och dubbla SU inför flytten till Högskolan i Luleå. En liter milen istället för fyra…

Nyheter
Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen

Inför 2025 lanserar Triumph...

Dags för hjälmbytarvecka

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vi ska provköra Yamaha MT-07 med automatlåda – vad vill du veta?

John är snart på väg till S...

ExploreBike: Offroadkurs för äventyr

I vår lanseras offroadträni...