Vem betalar?

Miggen

Hortryckare
Gick med
27 Jan 2025
Hoj
Yamaha Xj6, Zx6r, Gsxr 1000, R1
Jag fattar inte riktigt vad det är du far efter.
Trafikförsäkringen är ju den försäkring som bara ger det lagstadgade skyddet som man måste ha. I det fall du orsakar en olycka så skall den bekosta skador du orsakar på annans fordon eller annan egendom samt individskador. Skador på fordon och egendom är den billiga delen av försäkringen. Det som driver upp kostnaden för trafikförsäkringen är skador på individ eftersom den skall bekosta om någon inblandad i en olycka behöver vård. Om den vården är avancerad och/eller långvarig så blir det fort mycket pengar. Några veckor på intensiven kostar en hel del pengar, Livslång invaliditet kostar ännu mer pengar i form av rehab och stödåtgärder.
Det är delar som försökringsgivarna enligt såväl Svensk lag som EU direktiv är skyldiga att täcka.
Och det är de delarna som bidrar till att trafikförsäkringen för supersport är så höga som de är. Anledningen är enkel. En skadad som behöver avancerad vård och sedan får en bestående invaliditet och därmed blir beroende av handikapp hjälpmedel kostar mångmiljonbelopp. Mångmiljonbelopp som trafikförsäkringen skall punga ut med enligt lag.
Det får följden att fordon som står för en oproportioneligt stor andel dyra olyckor får väldigt höga premier.
Jag har inte benkoll på hur statistiken ser ut nu men för några år sedan så stod supersport för över 50% av MC olyckorna samtidigt som de representerade mindre än 10% av motorcykelbeståndet. Det gör att försäkringarna för de fordonen blir extremt höga.

Försäkringsbolagen vill tjäna pengar och tar därför ut premier för att försöka täcka sina kostander samt få en viss vinst. Hade dom kunnat göra kalkyler som visar att dom kan erbjuda dig en billigare försäkring och fortfarande tjäna pengar på den så hade dom det.
Men rent statistiskt så kan dom inte det.
Inte för att just du kanske är en högriskförare. Du får säkerligen en lägre premie för samma fordon än en 20 åring med färskt körkort. Men eftersom du har en fordonstyp som är överrepresenterad vad gäller kostnader för försökringsbolaget så ser dom inte att dom kan räkna hem affären med en lägre premie än så.

Den försäkring som du efterlyser får med andra ord inte existera vare sig enligt Svensk lag eller EU direktiv.
Tack för förklaringen :) Då stämmer alltså det som snubben på gjensidige snackade om, jag hade mina föraningar om att det kanske inte var just försäkringsbolagen som hade varit anti fler alternativ, men att myndigheter och dylikt sätter stopp för sådana lösningar :tummenupp Sen är det väl lite väl magstarkt att "erbjuda" samma premie för en Caballero som en zx6r, så visst är de nog ute efter att mjölka pengar stup i kvarten, men att premierna generellt förhåller sig till skadekostnaderna köper jag :)

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Glöm inte att bilarna med elektrisk overdrive hade bakaxel med marginellt lägre utväxling. Vill minnas att den bakaxeln var ett populärt fynd till rally, rallycross och folkrace. Förutom sedvanlig ”ESAB-diff”, naturligtvis.

Byggde en fjortontvåa lagom till artonårsdagen med vanlig fyrväxlad och sådan bakaxel. Kanske till och med höll på med den då vi jobbade på Albin…? R-kam och dubbla Webrar brölade fint vid 4000 rpm i motorvägsfart…Vilka tider, med KG-katalogen konstant på sängbordet…Och alla kammar för fyrahundra spänn på Biltema…

Den bilen tunades ned till standardkam och dubbla SU inför flytten till Högskolan i Luleå. En liter milen istället för fyra…

Ja, dom behövde ju verkligen överväxel på den tiden om man nu inte skulle köra någon form av racing.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Tack för förklaringen :) Då stämmer alltså det som snubben på gjensidige snackade om, jag hade mina föraningar om att det kanske inte var just försäkringsbolagen som hade varit anti fler alternativ, men att myndigheter och dylikt sätter stopp för sådana lösningar :tummenupp Sen är det väl lite väl magstarkt att "erbjuda" samma premie för en Caballero som en zx6r, så visst är de nog ute efter att mjölka pengar stup i kvarten, men att premierna generellt förhåller sig till skadekostnaderna köper jag :)
Det där med att det blir konstiga premier ibland där hojar som är väldigt olika kan få samma premie eller tvärtom. Att hojar som är väldigt lika kan få väldigt olika premier är ju en sak.
Men jag gissar att det i majoriteten av fallen handlar om tillfälligheter och brister i deras beräkningsalgoritmer.
Dom klassar ju in fordon i olika klasser itifrån en lång rad parametrar. Och dom klassar in förare i olika klasser utifrån adress, ålder, skadehistorik, körkortslängd osv.
Det är ju inte så att dom räknar på varje enskild MC modell och varje enskilld förare utan dom försöker gruppera för att det ska bli enklare att beräkna.
Och ibland så hamnar förare eller fordon på "fel" sida gränsen mellan två klassificeringar.
Eller att man har så lite statistik på någon grupp att ett fåtal olyckor ger skeva premier.
Då får man som resultat ibland premier som verkar oerhört underliga. Eller att det blir skillnader mellan bolagen för samma fordon som verkar orimliga.

Jag har själv råkat ut för det vid några tillfällen där en tidigare bil varierade i premie mellan bolag från 5000 kr/år till 19000. Dvs nästan 4 ggr så dyrt.
Eller förra hojen som jag försäkrade för drygt 4000 hos Bilsport & MC samtidigt som ett annat bolag ville ha 17 000 för samma fordon.

Men olika bolag har inte samma statistikunderlag att räkna på och dom har säkerligen olika beräkningsalgoritmer dom använder.

Så jag tror att det helt enkelt handlar om skillnader i hur man grupperar fordon och förare och att det finns brister i statistikunderlaget.
Men det vore helt klart intressant att få mer insyn i exakt hur dom grupperar fordon och förare och hur dom räknar för att komma fram till sina premier.

Miggen

Hortryckare
Gick med
27 Jan 2025
Hoj
Det där med att det blir konstiga premier ibland där hojar som är väldigt olika kan få samma premie eller tvärtom. Att hojar som är väldigt lika kan få väldigt olika premier är ju en sak.
Men jag gissar att det i majoriteten av fallen handlar om tillfälligheter och brister i deras beräkningsalgoritmer.
Dom klassar ju in fordon i olika klasser itifrån en lång rad parametrar. Och dom klassar in förare i olika klasser utifrån adress, ålder, skadehistorik, körkortslängd osv.
Det är ju inte så att dom räknar på varje enskild MC modell och varje enskilld förare utan dom försöker gruppera för att det ska bli enklare att beräkna.
Och ibland så hamnar förare eller fordon på "fel" sida gränsen mellan två klassificeringar.
Eller att man har så lite statistik på någon grupp att ett fåtal olyckor ger skeva premier.
Då får man som resultat ibland premier som verkar oerhört underliga. Eller att det blir skillnader mellan bolagen för samma fordon som verkar orimliga.

Jag har själv råkat ut för det vid några tillfällen där en tidigare bil varierade i premie mellan bolag från 5000 kr/år till 19000. Dvs nästan 4 ggr så dyrt.
Eller förra hojen som jag försäkrade för drygt 4000 hos Bilsport & MC samtidigt som ett annat bolag ville ha 17 000 för samma fordon.

Men olika bolag har inte samma statistikunderlag att räkna på och dom har säkerligen olika beräkningsalgoritmer dom använder.

Så jag tror att det helt enkelt handlar om skillnader i hur man grupperar fordon och förare och att det finns brister i statistikunderlaget.
Men det vore helt klart intressant att få mer insyn i exakt hur dom grupperar fordon och förare och hur dom räknar för att komma fram till sina premier.
Läsvärt inlägg :) Ja alltså det där är onekligen intressant, ta tex att de brukar fråga hur hojen förvaras när man ska teckna en trafikförsäkring. Jag kanske har missat något helt, men va fan spelar det för roll hur jag förvarar hojen om jag tecknar en trafikförsäkring? :va Nu har jag iof eget/låst garage, men även om min hoj skulle bli stulen får jag ju ingen ersättning om jag bara har en trafikförsäkring, eller om den skulle brinna upp för den delen :brinnerup Om jag har en helförsäkring som kan gå in och täcka parkeringsskador ja då förstår jag varför informationen är relevant, men annars icke :va

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Läsvärt inlägg :) Ja alltså det där är onekligen intressant, ta tex att de brukar fråga hur hojen förvaras när man ska teckna en trafikförsäkring. Jag kanske har missat något helt, men va fan spelar det för roll hur jag förvarar hojen om jag tecknar en trafikförsäkring? :va Nu har jag iof eget/låst garage, men även om min hoj skulle bli stulen får jag ju ingen ersättning om jag bara har en trafikförsäkring, eller om den skulle brinna upp för den delen :brinnerup Om jag har en helförsäkring som kan gå in och täcka parkeringsskador ja då förstår jag varför informationen är relevant, men annars icke :va
Det är högintressant eftersom din trafikförsäkring gäller fordonet, inte dig som person.
Så, försäkringsbolaget får slanta upp det som tjuven orsakar.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Fråga om man parkerar i garage eller på egen tomt för en trafikförsäkring känns onekligen överflödigt. Men gissningsvis är det så att det är en standardfråga som dom alltid ställer för fordonsförsäkringar och då ramlar den med i formuläret dom ska fylla i även om det inte har någon inverkan på premien.
Det kan väl i och för sig vara så att dom sett något samband mellan ägare som parkerar i garage och sannolikheten för att dom ska utnyttja försäkringen (typ att någon som alltid parkerar i garage sannolikt också är en försiktigare förare) men det känns väldigt långsökt.
Så jag misstänker att den frågan är nog bara för att dom alltid ställer den frågan oavsett försäkringsnivå även om den inte inverkar.

Miggen

Hortryckare
Gick med
27 Jan 2025
Hoj
Det är högintressant eftersom din trafikförsäkring gäller fordonet, inte dig som person.
Så, försäkringsbolaget får slanta upp det som tjuven orsakar.
Aha... Jag tycker ju då att tjuven borde slanta upp det han orsakar :mad: Hehe nej men du har helt rätt såklart :tummenupp den lilla detaljen kan säkert ställa till det ganska duktigt för ett försäkringsbolag, men om tjuven klotar hårt och hamnar på intensiven, är det då fortfarande mitt försäkringsbolag som ska pröjsa det? Jag är med på att mitt försäkringsbolag får stå för skador på motpart, men ska de även stå för skador på tjuven? :va

Miggen

Hortryckare
Gick med
27 Jan 2025
Hoj
Fråga om man parkerar i garage eller på egen tomt för en trafikförsäkring känns onekligen överflödigt. Men gissningsvis är det så att det är en standardfråga som dom alltid ställer för fordonsförsäkringar och då ramlar den med i formuläret dom ska fylla i även om det inte har någon inverkan på premien.
Det kan väl i och för sig vara så att dom sett något samband mellan ägare som parkerar i garage och sannolikheten för att dom ska utnyttja försäkringen (typ att någon som alltid parkerar i garage sannolikt också är en försiktigare förare) men det känns väldigt långsökt.
Så jag misstänker att den frågan är nog bara för att dom alltid ställer den frågan oavsett försäkringsnivå även om den inte inverkar.
Det kan vara så att de sett ett samband där ja, men det hannuse var inne på är nog ganska klockrent. Tjuvar som stulit fordon brukar sällan vara speciellt trevliga för medtrafikanter att stöta på, jag vet inte vart de platsar i olycksstatistiken men som visats tidigare i tråden brukar de inte vara speciellt omtänksamma individer :dummer Det finns väl nån statistik vad gäller dödsolyckor på hoj att 30% inte har körkort, 30% kör narkotikapåverkade, och 30% är oförsäkrade/obesiktade osv, jag har säkert rört ihop sifforna där men jag tror det är nått åt det hållet :)

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det kan vara så att de sett ett samband där ja, men det hannuse var inne på är nog ganska klockrent. Tjuvar som stulit fordon brukar sällan vara speciellt trevliga för medtrafikanter att stöta på, jag vet inte vart de platsar i olycksstatistiken men som visats tidigare i tråden brukar de inte vara speciellt omtänksamma individer :dummer Det finns väl nån statistik vad gäller dödsolyckor på hoj att 30% inte har körkort, 30% kör narkotikapåverkade, och 30% är oförsäkrade/obesiktade osv, jag har säkert rört ihop sifforna där men jag tror det är nått åt det hållet :)
Det kan nog kanske stämma ja.
Jag har inte något minne av att jag sett någon statistik specifikt på hur stor andel av MC olyckorna som var med stulna hojar. Men jag vet att jag i alla fall sett statistik som säger att en hyfsat stor del av krasherna involverar förare som inte äger hojen dom körde ofta i kombination med avsaknad av körkort och/eller påverkade. Dom kan ju iofs ha lånat den men det är kanske troligare att dom fallen är förare som stulit hojen. Specielt i dom fall där föraren inte är nykter eller saknar körkort för hoj.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Aha... Jag tycker ju då att tjuven borde slanta upp det han orsakar :mad: Hehe nej men du har helt rätt såklart :tummenupp den lilla detaljen kan säkert ställa till det ganska duktigt för ett försäkringsbolag, men om tjuven klotar hårt och hamnar på intensiven, är det då fortfarande mitt försäkringsbolag som ska pröjsa det? Jag är med på att mitt försäkringsbolag får stå för skador på motpart, men ska de även stå för skador på tjuven? :va
Betänk också att du har rätt till ersättning även för så kallad "sakskada" om det kan påvisas att fordonet har använts olovligen av någon, även om du bara har trafikförsäkring.
Men där blir juridiken lite mer snårig :unsure:
Trots det något som bolagen måste ta höjd för.

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Försäkringsbolagen räknar bara på en sak och det är risk. Ett visst fordon har en risk, en viss förare har en annan risk. Slå ihop dessa så får du väldigt många varianter på premie. därför kan du heller inte fråga någon annan som har samma hoj som du vilken premie de har fått.

Jämför t ex en KTM 1290 Superduke med en Yamaha MT-10. Lika vikt, effekt, utseende och kundgrupp, men KTM:en är väldigt mycket dyrare eftersom det är fler huliganer som kraschar med den...

Miggen

Hortryckare
Gick med
27 Jan 2025
Hoj
Det kan nog kanske stämma ja.
Jag har inte något minne av att jag sett någon statistik specifikt på hur stor andel av MC olyckorna som var med stulna hojar. Men jag vet att jag i alla fall sett statistik som säger att en hyfsat stor del av krasherna involverar förare som inte äger hojen dom körde ofta i kombination med avsaknad av körkort och/eller påverkade. Dom kan ju iofs ha lånat den men det är kanske troligare att dom fallen är förare som stulit hojen. Specielt i dom fall där föraren inte är nykter eller saknar körkort för hoj.
Vi ska heller inte glömma den klassiska tant Agda taktiken :hihi Alltså att man skriver en hoj på nån gamling som aldrig suttit på en i hela sitt liv. Denna taktik har jag använt mig av tidigt i karriären av prestandabilsägande, då skillnaden i premiepris helt enkelt var på tok för stor för att rättfärdiga enligt min själviska beräkning. Sen så kördes iof bilen i fråga stundtals av den faktiska "ägaren", men jag har alltid känt mig lugnare inombords av att ha de fordonen jag använder skrivna på mig och ingen annan :tummenupp Tant Agda taktiken är dock ett ofog för försäkringsbolagen kan jag tänka mig, och relativt knepig att komma åt, än så länge i Sverige är det inget brott att låna varandras fordon, och jag tror en majoritet av svenskarna vill ha det så även i framtiden, men jag kan ju ha fel :)

Miggen

Hortryckare
Gick med
27 Jan 2025
Hoj
Betänk också att du har rätt till ersättning även för så kallad "sakskada" om det kan påvisas att fordonet har använts olovligen av någon, även om du bara har trafikförsäkring.
Men där blir juridiken lite mer snårig :unsure:
Trots det något som bolagen måste ta höjd för.
Sant, ytterligare en försvårande omständighet för försäkringsbolagen :unsure: Vafan, äre inte dags att vi höjer premierna lite ändå? :rofl

Miggen

Hortryckare
Gick med
27 Jan 2025
Hoj
Försäkringsbolagen räknar bara på en sak och det är risk. Ett visst fordon har en risk, en viss förare har en annan risk. Slå ihop dessa så får du väldigt många varianter på premie. därför kan du heller inte fråga någon annan som har samma hoj som du vilken premie de har fått.

Jämför t ex en KTM 1290 Superduke med en Yamaha MT-10. Lika vikt, effekt, utseende och kundgrupp, men KTM:en är väldigt mycket dyrare eftersom det är fler huliganer som kraschar med den...
Sjukt bra exempel då miggen är lite småkåt på just Superdukes :hihi Men MT-10or är bara blä såklart :zpy Polaren hade väl ungefär samma tankebana vad gäller tex 600 supersporthojarna, jag skulle bli förvånad om jag inte får upp min zx6r i över 270 mätarfart, får återkomma med resultat ;), men literklubborna kostar tamejfan över 3 gånger så mycket att försäkra. Ingen kan övertyga mig om att det är 3 gånger mer troligt att råka ut för en olycka när mätaren står på 299 istället för 270, men däremot så är det nog så att de riktigt stora pojkarna helt enkelt fnyser åt 600 supersportisarna :( Kanske lite "Biggest & The Best" attityd för att citera Clawfinger :tummenupp

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Sporthoj har man väl inte för att köra fort rakt fram? :va

Vill man ligga och köra fort finns ju lämpligare åkdon. #hayabusa

Mvh

Miggen

Hortryckare
Gick med
27 Jan 2025
Hoj
Sporthoj har man väl inte för att köra fort rakt fram? :va

Vill man ligga och köra fort finns ju lämpligare åkdon. #hayabusa

Mvh
Du kan ju ändå inte förneka att sporthojar råkar vara ruggigt snabba rakt fram ;) När kurvorna börjar tajta till sig för mycket är väl supermotards "king of the road" så att säga? :yoparty

Här visar Serge Nuques en Subaru vart skåpet ska stå, vilken jävla mardrömsscen när de filmar bakifrån bilen :lol "Vi blir fan inte av med honom!" :rofl

Men jo jag har kikat mycket på bla Hayabusa, helst första eller andra generationen :) De är tydligen ganska lätt att få turbo kit till dem också :kär Kollade även på Kawas ZX-12R som var mycket intressant, var nära på att skaffa en tills jag såg att service intervallet var 600:e mil... Jag betar oftast av 30-40 mil när jag sticker ut, ibland mer, att behöva serva hojen efter typ 15 turer känns lite sisådär :tummenner Sen har ZX-12R ett relativt tajt schema på ventiljustering, vilket inte heller underlättar för miggen :( Vägarna jag kör är väldigt blandade, bulten är snudd på för kurvig för min smak, jag gillar att ha några bitar där man verkligen kan låta fordonet blåsa ur lungorna :tummenupp

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Du kan ju ändå inte förneka att sporthojar råkar vara ruggigt snabba rakt fram ;) När kurvorna börjar tajta till sig för mycket är väl supermotards "king of the road" så att säga? :yoparty

Här visar Serge Nuques en Subaru vart skåpet ska stå, vilken jävla mardrömsscen när de filmar bakifrån bilen :lol "Vi blir fan inte av med honom!" :rofl

Men jo jag har kikat mycket på bla Hayabusa, helst första eller andra generationen :) De är tydligen ganska lätt att få turbo kit till dem också :kär Kollade även på Kawas ZX-12R som var mycket intressant, var nära på att skaffa en tills jag såg att service intervallet var 600:e mil... Jag betar oftast av 30-40 mil när jag sticker ut, ibland mer, att behöva serva hojen efter typ 15 turer känns lite sisådär :tummenner Sen har ZX-12R ett relativt tajt schema på ventiljustering, vilket inte heller underlättar för miggen :( Vägarna jag kör är väldigt blandade, bulten är snudd på för kurvig för min smak, jag gillar att ha några bitar där man verkligen kan låta fordonet blåsa ur lungorna :tummenupp

Hayabusa, Blackbird, Kawa 1400, BMW K1300S osv osv har också den fördelen att de inte drar till sig drägg som bajs drar flugor. Vilket resulterar i en helt annan försäkringsklass än sk ”sporthojar”… Och de är sannolikt snabbare överallt utom på bana. Och definitivt mer användbara. :)

Mvh

Miggen

Hortryckare
Gick med
27 Jan 2025
Hoj
Hayabusa, Blackbird, Kawa 1400, BMW K1300S osv osv har också den fördelen att de inte drar till sig drägg som bajs drar flugor. Vilket resulterar i en helt annan försäkringsklass än sk ”sporthojar”… Och de är sannolikt snabbare överallt utom på bana. Och definitivt mer användbara. :)

Mvh
En Blackbird hade varit jäkligt nice det kan jag definitivt medge :tummenupp Jag tror vi bör ha i åtanke att vi bor i väldigt olika delar av detta avlånga land, jag vet inte hur vägarna ser ut där du bor, men jag skulle gissa att ni har mer raka sträckor där hojarna du nämner tveklöst hade dragit de vanliga sporthojarna :) Jag skulle nog säga att hälften av de vägar jag kör på hade hojarna du nämnde varit snabbare än sportisar, andra hälften not so much. En del av problemet är att de vägar där hojarna du nämnt skulle vara snabbare på här nere är oftast betydligt mer trafikerade, alltså riskerar man att irritera andra trafikanter mer än nödvändigt :7peta Mao så tror jag du märker att de klassiska sporthojarna egentligen är en bra kompromiss för vägarna jag rör mig på, min zx6r skulle nog vara minst lika snabb om kanske nästan tom snabbare än en literklubba på några av mina absoluta favoriter, men i resterande kanske 80% av vägarna har literklubborna övertaget :( Sen tror jag att en Hayabusa är svårare att hantera än tex en Zx6r, mer hästar, mer vikt, men det är bara vad jag tror, jag försöker att inte överskatta min skicklighet när det gäller vilka fordon jag ska hantera, det finns fordon som biter en i arslet illa kvickt om man gör den missbedömningen :tummenupp

Men skillnaden i försäkringspremierna är en suktande morot utan tvekan :hihi

Nyheter
Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen

Inför 2025 lanserar Triumph...

Dags för hjälmbytarvecka

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vi ska provköra Yamaha MT-07 med automatlåda – vad vill du veta?

John är snart på väg till S...

ExploreBike: Offroadkurs för äventyr

I vår lanseras offroadträni...