Vem blir förvånad när en moderat skattefifflar?

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Ibland måste man chansa. Jag skulle inte tveka att göra samma sak som en protest mot det kommunistsamhälle vi lever i.

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
McB skrev:
Ibland måste man chansa. Jag skulle inte tveka att göra samma sak som en protest mot det kommunistsamhälle vi lever i.

Du låter som en kille som kan sin historia....

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Re: Re: Vem blir förvånad när en moderat skattefifflar?

Marals76 skrev:
Har inget med en persons politiska åsikter att göra om de är fifflare eller inte.
Så bara för att jag arbetar aktivt inom moderaterna så fifflar jag?

Det fanns två på forumet som jag verkligen var ute efter med det inlägget - Dig o Valmers. Jag skippade den stora smiley'n för at göra det mer effektfullt. Det var alltså inte så allvarligt menat.

Men visst, frågar du mig så berättar jag att de värsta skatte-/bidrags-/moms-fifflare jag har stött på här IRL har alla varit blåa som satan.

Last edited:

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
Re: Re: Re: Vem blir förvånad när en moderat skattefifflar?

Chrille skrev:
Men visst, frågar du mig så berättar jag att de värsta skatte-/bidrags-/moms-fifflare jag har stött på här IRL har alla varit blåa som satan.

Och alla som uttryckt nationalistiska åsikter, som du träffat, var rasister.
Mycket knepigt folk i Uddevalla-trakten... :rolleyes:

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
Nu var det ju inte riktikgt skattefiffel vi pratar om. Hon vill göra avdrag för en lösning för att kunna arbeta som folkvald. Jag tycker tidningarna (som vanligt) valt att vinkla detta rätt illa. Och ja, hade det varit en sosse hade jag tyckt samma sak. Grundtanken med skatteavdrag är att bl.a. att man skall kunna göra avdrag för att lösa en arbetsuppgift utan att gå med förlust för den (dvs arbetsuppgiften), exempelvis reseavdrag. Däremot tycker jag det är anmärkningsvärt att hon skall dra hela beloppet. Det borde finnas en procentuell gräns för detta avdrag. Hon MÅSTE ju inte skicka sin som på en av de dyraste skolorna i landet.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Freppa skrev:
Nu var det ju inte riktikgt skattefiffel vi pratar om. Hon vill göra avdrag för en lösning för att kunna arbeta som folkvald. Jag tycker tidningarna (som vanligt) valt att vinkla detta rätt illa. Och ja, hade det varit en sosse hade jag tyckt samma sak. Grundtanken med skatteavdrag är att bl.a. att man skall kunna göra avdrag för att lösa en arbetsuppgift utan att gå med förlust för den (dvs arbetsuppgiften), exempelvis reseavdrag. Däremot tycker jag det är anmärkningsvärt att hon skall dra hela beloppet. Det borde finnas en procentuell gräns för detta avdrag. Hon MÅSTE ju inte skicka sin som på en av de dyraste skolorna i landet.

Hon gör sig korkad i sitt resonemang. Det finns mängder av vanliga skolor med internat.

Att göra dyra privata skolor avdragsgilla vore den sista spiken i kistan på det inbillat klassfria samhället. Vi kan redan idag köpa bättre hälsa(avdragsgillt) och ska vi sedan kunna köpa in våra ungar åp elitskolor och sen göra avdrag för det så blir det skrattretande.

Så även om jag håller med om ditt resonemang som sådant kan inte privatskolor vara ett giltigt alternativ för avdrag.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Re: Re: Re: Re: Vem blir förvånad när en moderat skattefifflar?

Chefen Alabama skrev:
Och alla som uttryckt nationalistiska åsikter, som du träffat, var rasister.
Mycket knepigt folk i Uddevalla-trakten... :rolleyes:

Men vilken värld lever du i? Sanningen bakom mina påståenden är väldigt enkel:

Rasister som vill vara rumsrena försöker kalla sig nationalister tills de slinter och gapar över blattar och svartskallar.

Småföretagare brukar ytterst sällan orka behålla sina solidariska åsikter efter ett par år i clinch med skattmasen och blir därmed, i varierande grad, blåa. Efter ett par år till med vrede över ett otroligt tungt ekonomiskt klimat så börjar de fuska....

Visst har jag fel??? ...eller

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Som jag redan tidigare sagt, våra största fiender finns hos oss själva. Vilken trovärdighet har vi kvar i skattefrågor när de som driver dem beter sig på det viset. Sparka ut aset ur partiet och utvisa henne till Albanien eller nåt. :mad:

Edit: McB, Valmers och Freppa, en sann högerman står inte bakom att patrask skor sig på det allmänna. Oavsett vilket parti det kommer från. I annat fall skall vi inte ha makten :fakta

Last edited:

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Freppa skrev:
Däremot tycker jag det är anmärkningsvärt att hon skall dra hela beloppet. Det borde finnas en procentuell gräns för detta avdrag. Hon MÅSTE ju inte skicka sin som på en av de dyraste skolorna i landet.

Det gamla vanliga - allt som överstiger 7000 kr. :rolleyes:

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
Mja, på sätt och vis håller jag med efter att ha funderat på det ett tag. Avdrag för privatskola är känsligt, och kanske dumt. MEN, i Sverige har vi ju ett skattesystem som är lika för alla, så varför skulle hon INTE kunna göra det. Hon jobbar på två ställen, geografiskt skiljt mer än 50 mil, hon är ensamstående och hennes son är för ung för att bo själv deltid under veckorna. Hon är ett typexempel på en person som borde få göra avdrag. Alternativet är att hon struntar i jobbet. I hennes fall hade hon nog nåt annat på lut, men tänk om det var en typisk ensamstående som saknar jobb, och får ett erbjudande om att jobba på två skilda ställen under en normal arbetsvecka. Hon kan bli en produktiv del i samhället och missar kanske den möjligheten för hon måste sätta sin som i en internatskola....

Är du med?

/F

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Freppa skrev:
Mja, på sätt och vis håller jag med efter att ha funderat på det ett tag. ....

Är du med?

/F

Hur ska vi kunna resonera om vi är nästan överens?

Förenklat sett så skiljer våra åsikter sig endast i att jag inte tycker att privata alternativ borde vara avdragsgilla medan du tycker att det kunde finnas en viss gräns??

Då är mitt förslag att gränsen läggs på en nivå som motsvara studiematerial för ett år på högskola (om det inte redan finns). Det hade jui dessutom gynnat flitiga seriösa(myndiga) studenter som inte bara sitter på röva och super upp bidrag/lån.
Det hade gett ett, i sammanhanget symboliskt avdrag, men att sträva efter ett bidrag i 200-tusenkronorsklassen skapar bara, som Bingo säger, politikerförakt.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy