Vem blir förvånad när en moderat skattefifflar?

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Chrille skrev:
Visst är det skoj? :brynad
Och hur skulle vi annars kunna få utlopp för alla våra politiska aggressioner :D

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
Nåja, nu lär han ju behöva lite extra stöd pojkstackarn, med tanke på att hans mamma basunerat ut över hela landet att
- Han är sent mogen och kan inte bo själv, säger hon.

Förresten trodde jag att det var obligatoriskt (nästan en sport) i moderatled att fuska så mycket som möjligt? :hej

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Ugluk skrev:
Nåja, nu lär han ju behöva lite extra stöd pojkstackarn, med tanke på att hans mamma basunerat ut över hela landet att

Förresten trodde jag att det var obligatoriskt (nästan en sport) i moderatled att fuska så mycket som möjligt? :hej
Jaha, fattas bara att Ugluk kommer med sina fula påhopp också :mad:

:hej

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vem blir förvånad när en moderat skattefifflar?

Bingo skrev:
Tja, våra pensionsavsättningar, sjukförsäkring, arbetslöshetsförsäkring osv. Det kan fö vara värt att nämna att riktigt små företag har rejäl rabatt på arbetsgivaravgiften (ca 28% istället för ca 33%).

Visst, (jag hade ingen aning om 28% rabatten måste jag erkänna) men skattemedel är väl inte öronmärkt eller? skatte- "förmildringarna" hamnar ju helt fel! Det var gnäll om fastighetsskatten (avskaffa!!) och då är Sossarna så snälla att de sänker den för de som har de värst....vilka blir det? Jo Ryben af gogelhopfklinh! på Jursholm! vad händer med dom andra? inte ett skit. Folk som bott i sina hus på t.ex värmdö innan sommarstugeboomen dog igång får flytta på grund av att de har blivit "rika" :p

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Ugluk skrev:

Egentligen borde hon få betala extra skatt genom att hon uppenbarligen uppfostrat en oduglig barnrumpa som kommer kosta samhället extra genom sin oförmåga att ta hand om sig själv. 17 år är extremt nära vuxenlivet och då ska man allt klara sig själv. Hur mycket tror tanten att man passas på internat förresten??

Ugluk skrev:

Det är ju det jag säger :crash

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Chrille skrev:
Egentligen borde hon få betala extra skatt genom att hon uppenbarligen uppfostrat en oduglig barnrumpa som kommer kosta samhället extra genom sin oförmåga att ta hand om sig själv. 17 år är extremt nära vuxenlivet och då ska man allt klara sig själv. Hur mycket tror tanten att man passas på internat förresten??

Det är ju det jag säger :crash

WORD i och för sig.

furious

åker på plastraketer
Gick med
6 Jun 2003
Hoj
jüngmeister sport
Det säger ju säg själv att inte ett sådant avdrag går igenom, och skulle det göra det så tycker jag att alla ensamstående mammor som jobbar mycket och aldrig nästan är hemma ska skicka sina ungar på privat skola, med samma motivering...

Och detta är samma kvinna som för ett par år sedan la ett förslag på att det var rimligt att varje elev på Högskola/universitetet skulle betala ca 20 000 i terminsavgift, hmmm undrar ifall den var avdragsgill?

I alla fall när jag får barn så skall dessa oxå gå på privat skola, för jag har inte tid att ta hand om dom när jag jobbar heltid på dagen och dessutom tränar inför en stunt och RR karriär...
Och sedan skall staten få betala detta, för det tycker jag är rimligt i alla fall :slicka :D ,

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vem blir förvånad när en moderat skattefifflar?

Teo skrev:
Visst, (jag hade ingen aning om 28% rabatten måste jag erkänna) men skattemedel är väl inte öronmärkt eller? skatte- "förmildringarna" hamnar ju helt fel! Det var gnäll om fastighetsskatten (avskaffa!!) och då är Sossarna så snälla att de sänker den för de som har de värst....vilka blir det? Jo Ryben af gogelhopfklinh! på Jursholm! vad händer med dom andra? inte ett skit. Folk som bott i sina hus på t.ex värmdö innan sommarstugeboomen dog igång får flytta på grund av att de har blivit "rika" :p
Jo, de pengarna är faktiskt öronmärkta, i vart fall i den bemärkelsen att den allmänna pensionen baseras på inbetalningarna. Sedan är det också så att sjuk- och arbetslöshetsförsäkringsmomenten i soc är underfinansierade, dvs vi betalr mindre än vi tar ut. Det som fattas tar man av andra skattemedel. Såna grejer löser man med privata försäkringar i många andra länder. Ytterst är det bara en fråga om hur de skall finansieras. Vårt sätt är inte det bästa men diskussionen blir ofta konstig eftersom folk ofta har en underlig föreställning om vad arbetsgivaravgifter är för något.

Fastighetsskatten är vi inte oense om.

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Vafan, finns det inga skolor i Stockholm som den "sent utvecklade" (vad nöjd jag hade varit med min mamma om hon gått ut med ett sånt påstående..) ungen kunde gå på?

Förespråkar inte moderaterna arbetskraftsförflyttning? Flytta dit jobben finns och så... Eller gäller det kanske bara arbetarklassen?

Edit: stavar som en sent utvecklad 17-åring.

Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
t-rex skrev:
Vafan, finns det inga skolor i Stockholm som den "sent utvecklade" (vad nöjd jag hade varit med min mamma om hon gått ut med ett sånt påstående..) ungen kunde gå på?

Förespråkar inte moderaterna arbetskraftsförlyttning? Flytta dit jobben finns och så... Eller gäller det kanske bara arbetarklassen?
Gäller ej den politiska klassen oavsett partitillhörighet. Politiker skall superkompenseras för dubbelt boende :rolleyes:

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Bingo skrev:
Gäller ej den politiska klassen oavsett partitillhörighet. Politiker skall superkompenseras för dubbelt boende :rolleyes:

Det är också en av de där åtgärderna för att vinna folkets förtroende va?? Visst är det så??

Behagligt att först bestämma sin egen lön och sen dessutom försöka ordna till sin egen skatt.....

Rundningsmärke

%#(/&_;!"#^¨
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1 ver 2.0
Skatt på allt. Först en idiothög skatt på lönen och moms på allt man köper.
Råkar du göra en vinst när du säljer din lägenhet som du betalt med skattade
pengar – skatt igen. Köpt ett hus? Skyll dig själv, betala skatt igen. Behöver du el?
Skyll dig själv, skatt och moms på hela klabbet. Har du bil? Skyll dig själv, vägskatt,
energiskatt och moms på skatten. Vill du köra på vägarna? Varsågod att betala i biltullen.

Detta land tvingar folk att fiffla.

/Anders (grinig idag)

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Rundningsmärke skrev:
Skatt på allt. Först en idiothög skatt på lönen och moms på allt man köper.
Råkar du göra en vinst när du säljer din lägenhet som du betalt med skattade
pengar – skatt igen. Köpt ett hus? Skyll dig själv, betala skatt igen. Behöver du el?
Skyll dig själv, skatt och moms på hela klabbet. Har du bil? Skyll dig själv, vägskatt,
energiskatt och moms på skatten. Vill du köra på vägarna? Varsågod att betala i biltullen.

Detta land tvingar folk att fiffla.

/Anders (grinig idag)

håller med dig på mången pungt men är det inte så att om du säljer en fastighet har du ett år på dig att investara i ny fastighet utan skatt? Jag tror det. det måste vara då annars är det inte konstigt att det är liten rullians på lägenheter.

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Bingo skrev:

Det är lite grann som att vara den enda sjuåringen runt ett monopolspel med femåringar... Man kan lixom hitta på och anpassa reglerna efterhand. Ska fan bli politiker. Var skriver man på?

Måste man ha en paritillhörighet med tillhörande övertygelse eller räcker det bara med att man vill dra in mer stålar än som egenföretagare?

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vem blir förvånad när en moderat skattefifflar?

Chrille skrev:
VA?!? Jag har ju förklarat EXAKT vilket resonemang/underlag som ligger bakom mina generaliseringar. Jag kan inte namnge personer här vet du!

Jag kan tex inte namge det moderata kommunalråd och medlem i polisstyrelsen i en liten ort i landet som skällde ut mig för att jag var fackansluten och vägrade betala ut en krona i skattade pengar för "då kunde han lika gärna läga ner verksamheten"...

Jag kan inte namnge alla småföretagare som febrilt försöker hitta ägar att lura staten på en bit av kakan bara för att det i vissa fall är enda sättet att överleva... De är, trots min fallenhet för sympatier i deras fall, likt förbannat fifflare.

Jag känner en del övervintrade hårdrockare och de flesta är snudd på alkoholister eller pundare, alltså är alla det. Generalisering? Javisst, precis som att alla moderater försöker blåsa staten på skattemedel. Man kan faktiskt jobba aktivt mot ett system men samtidigt göra det bästa av situationen när man ändå är med.
Ang småföretagare så jobbar de allra flesta i snitt betydligt mer/hårdare än alla statligt anställda. Dessutom är det de som bär upp det här landet när storföretag som Ericsson, ABB, mfl vacklar. Så lite skatt betalar de trots allt in...

EDIT: Rackarns vad illa jag skriver ibland.

Last edited:

zykl0n

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR -04, Husqvarna 258 -80, Kuberg -16, Goes 625 -16
Är det konstigt att man måste fuska i detta landet? :confused:

Bifogat

• skatt10.jpg
    skatt10.jpg
    54.8 KB · Visningar: 104

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Chrille skrev:

Att göra dyra privata skolor avdragsgilla vore den sista spiken i kistan på det inbillat klassfria samhället.

Ingen har väl inbillat sig att Sverige är ett inbillat klassfritt samhälle förutom du. :whip

Det klassfria samhället har aldrig existerat och kommer inte att existera eftersom det inte fungerar. Kommunismen har ju inte lyckats i något samhälle. Det klassfria samhället är i bästa fall en naiv rosenröd dröm. Verkligheten är och förblir annorlunda.

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Re: Re: Vem blir förvånad när en moderat skattefifflar?

Valen skrev:
Nu hänger vi högern. Vi ska verkligen vara tacksamma för politiker som Sahlin, Freivalds, Jan O Karlsson (nu stack han tyvärr) o.a. i regeringen som man verkligen kan lita på inte fifflar med skattepengarna vi surt betalar. Nämnde jag Schyman?

:fakta

OJ då?!

Nä, jag tycker det är ritkigt dåligt av den röda(?) tidiningen aftonbladet att skriva på detta vis...

Nåväl, är man moderat så fifflar man (jag) ju tydligen?!

/H

:hej

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll