Fast det sker ju inte ens var 1000barn och den kostnaden bärs lätt utav din och min överbetalning. Sen finns det 998 till som kan dela på den kostnaden. Så att spekulera i min lön om den räcker eller ej är onödigt.
Nej, det händer ganska få men för dem det händer är det hade det varit en katastrof både ekonomiskt och karriärsmässigt om det inte funnits de skyddsnät som finns.
Jag antar att du enbart kör med trafikförsäkring på dina fordon eftersom kostsamma olyckor bara drabbar ett litet fåtal och statistiskt sätt kommer du ju hinna betala många flång nya hojar för det en helförsäkring kostar den som kör skadefritt i 20 år..
....Problemet är ju att man aldrig vet om man kommer bli den som drabbas av något och när i livet man drabbas. Ryggmärgsbråck är kanske ovanligt men psykisk ohälsa är desto vanligare.
Som två andra "självupplevda" exempel ur bekantskapskretsen:
Som en sån däringa ung entrepenör som är precis sådär driftig som du anser dig vara... Pluggat, ansträngt sig, jobbat ett par år, duktig med hög lön, varit drifitigare än andra och således startat ett välmående företag för att ett par år senare drabbas av utmattningsdepression och andra psykiska åkommor som raderat arbetsförmågan och numera tär ur skattkistorna trots ett initialt höga skatteinbetalningar.
Eller ett annat exempel på händelser som kan vara mer vardagsnära och som är taget ur min egen bekantskapskrets.,,
En person med "vanligt" knegarjobb är sambo med en välbetald partner. Idyllen är ett faktum med segelbåtssemestrar och köksö och parmiddagar... De får två barn och livet leker. När barnen blivit något år äldre så ger hen sig i kast med studier då även hen vill få göra karriär med ett mer kvalificerat jobb. Livet leker tills hen hittar sin sambo i bingen med en bekant...
Separation och varannanvecka-liv.
Att leva som tvåbarnsförälder varannan vecka och få ihop ekonomin när man studerar är ingen enkel uppgift så stressen tilltar..
...Efter en längre singelperiod ger hen sig ut och dejtar men istället för att hitta kärleken blir hen våldtagen och drabbas av en djup depression vilket innebär tack och hej åt studierna och att kunna jobba...
Jag betalar gärna skatt för att hen skall slippa flytta från den lägenhet där hen och barnen har sin hemvist de veckor de är där.
Jag betalar gärna extra för att hen skall få den hjälp hen behöver från sjukvård och psykiatri.
Den andra föräldern betalar givetvis sin del och tar ett stort ansvar(som förälder och inte bara ekonomiskt) för barnen de veckor de är hos denna part men trots detta kommer den sjukskrivna, deprimerade föräldern utan nämnvärd SGI tära på statskassan och höja din skatt..
Även om våldtäkten är en ovanligt extrem händelse finns det många händelser eller bara livskriser som kan försätta människor i djup depression och bli tärande skattemässigt långt innan de hunnit betala sin beskärda del av skattekakan.
En annan sak som får mig att häpna lite är över hur många "lata" människor du verkar känna. Ser jag mig omkring i min egna släkt och bekantskapskrets så hittar jag inga arbetsskygga snyltare. Jag har bara sett personer som arbetar och har lyckats med varierande framgång.
Framförallt har jag sett personer som av olika skäl slagits ut och längre inte kan vara bidragande utan ovillkorligen blir "tärande". Flera av dem har även tagit ut mycket mer ur de gemensamma kassorna än de flesta personer förmår att betala in oavsett hur välbetalda och lyckade de är med dina mått mätt.. Handikapp eller sjukdomar som krävt relativt stora insatser från sjukvården springer loss på summor som de flesta löntagare aldrig hade lyckats skramla till.
Så på samma sätt som att en helförsäkring på hojen för de flesta är en ren förlustaffär är jag beredd att betala extra för att veta att det inte innebär en ekonomisk katastrof den dagen jag eller någon jag känner skulle råka ut för en olycka.
Skatt för mig är samma sak, ett sätt att trygga en dräglig tillvaro för de som har oturen att råka ut för något trots att det med största sannolikhet är en förlustaffär för alla oss andra "lyckade", välartade arbetare som håller oss friska och välmående genom hela vårt arbetsliv.