Vem gör fel i denna "nära krasch situation?" RoLLER el. Bilen? *film*

hulkenstrong

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki DRZ400S
LocDog skrev:
Vill inte svära på detta men jag tror att man får ligga i höger fil (saaben) och svänga genom hela rondellen (korkat nog).

Tror det är något nytt de hittat på uppe på VV för att se till att ordna jobba åt bilplåtsfirmorna....men som sagt, vågar inte 100%ig på de.

Läs hela tråden. Svaren om hur man får köra i en rondel står flera gånger om. Du får cirkulera runt i högra fältet om du vill.
 

copse

Guest
Aha är ju uppsalarondellen, jag gjorde exakt samma fel som saaben dag 1 när jag klarat b-kortet. Fick för mig att dit roller kör är högersväng, och dit saaben ska är rakt fram. Men nu har jag lärt mig :)

//Roger
 

M A N G E

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Ort
bankeryd
Hoj
hojlös =(
RoLLER skrev:
Den här har jag lagt upp en ggn tidigare för 2 år sen (utan ljud iofs), men det har tillkommit massor med nya medlemmar sen dess. Och jag vet fortfarande inte

Jag blir inte klok på det hela. Vem gör eg. fel?

Jag tar lixom för givet att SAAB'en ska köra till höger eftersom
han ligger i ytterfilen i rondellen.

En vanlig dödlig hade smällt DIREKCT, men JAG!
Jag är van att reda upp de mest håriga situationer. Även denna.

Jobbigt nära en krasch, fick lite puls.

Bisous!


saaben blinkar ju vänster i god tid iallafall :7peta
 

Jake the snake

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2005
Ort
Eslöv
Hoj
z1000
hulkenstrong skrev:
Höger fält i rondell. Du får köra till höger och rakt fram.
Vänster fält i rondell. Du får endast köra vänster.
QUOTE]

Det sura är att du får ligga i till höger även om du ska till vänster vilket är helt sjukt.
 

hulkenstrong

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki DRZ400S
Jake the snake skrev:
hulkenstrong skrev:
Höger fält i rondell. Du får köra till höger och rakt fram.
Vänster fält i rondell. Du får endast köra vänster.
QUOTE]

Det sura är att du får ligga i till höger även om du ska till vänster vilket är helt sjukt.


Läs hela tråden. Jag vet det. Även så var det luddigt skrivet men rakt fram betydde fortsätta runt i rondellen.
 

kurre3

Det är visst nån som är tillbaka...=)
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Söder om söder
Hoj
990 SMT
Märklig arkitektur måhända, men korkat oförsiktigt av mc-föraren att ta för givet att SAABen ska ur rondellen. Hade Roller varit lite yngre, kanske han hade kört med mindre självförtroende, hållit avstånd och undvikit situationen. :tungan Förvisso var det en erfaren undanmanöver som räddade tillslut :tummenupp

Erfarenhet är bra när nåt händer. Statistik visar att yngre och oerfarna (mc)-förare kör säkrare och mer riskmedvetet.
Äldre, erfarna förare tenderar att brista i omdöme. Så är det sagt...

Hursomhelst. När jag såg filmen första gången tänkte jag: "bromsa!" , en bra bit innan Roller nöp...
 

kurre3

Det är visst nån som är tillbaka...=)
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Söder om söder
Hoj
990 SMT
Bruzda skrev:
Jag har bara en sak och säga: Välkommna till Borås och se om ni kan ta er genom alla rondeller med livet i behåll. Här gäller regeln störst går först eller så skyller man på att man inte såg det andra fordonet. :3freak

Tss. Borås... Linköping är rondellernas stad. Vi har sveriges största, och grymmaste och finaste rondell!
 

The Doc

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Malmö
Hoj
En röd halvsnabb sak
RoLLER skrev:
Medans ni looser-djävlar tjafsar om vem som gjorde rätt eller fel så tar jag som vanligt densnyggaste brudenoch *kör lite hoj.

Var det inte du som ville ha svar från början?... :7peta
 

kurre3

Det är visst nån som är tillbaka...=)
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Söder om söder
Hoj
990 SMT
UrbanTiger skrev:
Vad jag hört så var det SAAB-föraren som blev sur och tyckte att RoLLer skulle bli av med kortet för att han lekte Ghost Rider med kamera på hojen.

Äsch. Ät fågelsås med dig vet ja! :banana :hihi :rofl :tuttar
Ps. Elefantpurjo var ju ingen höjdare alltså... Ds.
 

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Båda två gör fel.. :S

Ni skulle bytt fil med varandra. Du i höger och saaben i vänster. Ingen hade rätt..
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Jag fick lära mig i trafikskolan att man inte ska utsätta andra trafikanter för onödiga risker och att man inte får orsaka en krock medvetet även om man har "rätt".

Båda gjorde rätt/fel rent körmässigt men SAAB'en gjorde ytterligare ett fel dvs utsatte Roller för onödig risk för skada. Hade han tittat över sin axel tidigare så hade han nog agerat annorlunda.
 

ksann

Fairings are for sissies!
Gick med
30 Jun 2005
Ort
.
Hoj
.
sgtpepper skrev:
En grej till; i en cirkulationsplats blinkar man enbart åt ett håll, åt höger, eftersom man enbart svänger höger. Alla konstiga lirare med körkortskunskaper från 1943 som blinkar vänster/höger/lite mer vänster och så slutligen höger-vänster-höger: kom med i matchen!
Det finns inget
krav på att blinka nåt annat än du säger men det är mycket enklare att se vart folk ska om du blinka vänster om du ska till vänster, höger om du ska till höger och inte alls (tills du ska kör ut) om du ska rakt fram. Tog mitt körkort i det landet som uppfann rondeller (förlåt, cirkulationplatser) - England! När vägverket gjorde sina ändringar för några år sedan så blev det som jag är van vid.
RoLLER skrev:
Trafikpolisen säger såhär:
"Ditt körfältsbyte "får endast ske om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra vägtrafikanter." Se Trafikförordning (1998:1276) 1 kap, 43§"
Eftersom du befinner dig lite bakom bilen finns det risk att han inte kan se dig, då ska man uppmärksamma hans blinkers och att han vill byta fil, sakta ner och byta fil själv bakom honom. Det är aldrig bra att köra om en bil på den sidan den blinkar.
frew skrev:
alltså roller ska byta körfällt till det ytre körfältet för att sedan lämna cirkulationsplatsen.
jag tycker att lagen pekar ganska tydligt på vem som bär ansvaret i den här situationen, roller.

jag kan hålla med om att saaben inte valt det smidigaste körfälltet i förhållande till vart han ska men det har inte roller häller!

så eftersom man inte måste lämna cirkulationsplatsen när man ligger i höger fil så :mattias måste man utgå ifrån att han kan fortsätta rakt fram,:mattias desutom hadde han vänster blinkers på för att visa extra noga sin avsikt att behålla sitt körfällt.

så tur för roller som klarade upp det endå... :tummenupp

kör lugnt allihopp

edit:
nu såg jag att roller går ju in i rondellen i vänster fällt och svänger höger direkt efter...
jag tycker det är klockrent roller som gjort fel!
Det är rekomenderat att lämna rondellen från höger filen men man får lämna cirkulationplatsen från både filer om inte vägmarkeringar visar annat.

Nu orkar jag inte läser fler inlägg... :död
 
Last edited:

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
amullo skrev:
Vetifaaaaan....

Punkt.1 SAAB blinkar tidigt.. du skulle slagit av på takten (vet att det är svårt för slangkungen... men nu är det RoLLER vi talar om.. :lol )

Punkt.2 SAAB har fel filval, men kanske inte vet var han ska.. osäkert eftersom det finns rondeller där man får köra ytterfil även om man skall vänster. Sundbybergsrondellen som exempel.

Punkt.3 I det där läget hade jag blivit fly förbannad.
exact..


Tyvärr lessen att säga det men RoLLER du har fel. Eftersom i en rondell har du bara körANVISNINGAR dvs. tavlorna som sitter vid vägen när du närmar dig rondellen. Man behöver inte följa anvisningarna utan man kan om man vill ligga i yttre filen och ta sig en 100 varv. Det är du som gör filbytet så om det skulle ha smullit så hade det varit ditt fel.

Men med en gnutta sunt förnuft så skulle Saab:en legat i den inre filen. Som någon sa tidigare, man ska kramas i trafiken ;)

Mvh // Tommy
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
hulkenstrong skrev:
:hihi

Får hänvisa till min rättning. Men det går parkera i rondellen har jag sett...stog en lastbil i en här i staden så det så :banana

Jo, det stog en lastbil i rondellen hemma i Piteå också...
Eller man kan kanske säga att den låg, för det var timmer och prylar i hela rondellen.

Mvh // Tommy
 

nosense

MilleOnAir
Gick med
10 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Tuono 1100rr
RoLLER skrev:
Båda kan väl inte ha fel vid en kollision om det skulle blivit en försäkringssak av det hela? Jag försöker inte vara spydig alltså, jag vet inte svaret själv :confused:

Jodå, om ni har samma Försäkringsbolag vill bolaget mer än gärna få det till delat ansvar och rycka lite pengar och bonus från er båda :huvet
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
nosense skrev:
Jodå, om ni har samma Försäkringsbolag vill bolaget mer än gärna få det till delat ansvar och rycka lite pengar och bonus från er båda :huvet

Jo jag förstod det sen. Jeffligt skumt, men ok.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top