Vem gör fel i denna "nära krasch situation?" RoLLER el. Bilen? *film*

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Ort
Västerort
Hoj
såld
Jag skulle gissa att Roller åker dit på det om ni smällt.

Du skall anpassa din körning så du kör ut ur rondellen från höger körfält, du gör ett körfältsbyte när du i filmen kör ut ur rondellen och har därför väjningsplikt mot saaben.

Denna länk finns i körkortstråden,
http://www.vv.se/filer/2521/svensk.html
"Om du kör ut ur cirkulationen från vänster körfält måste du vara extra uppmärksam på fordonen i höger körfält eftersom du inte vet om de ska fortsätta att köra i cirkulationen. Tänk också på att du gör ett körfältsbyte."
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
RonJeremy skrev:
Det har jag oxå undrat men antar att det är högerregeln. För den brukar väl tas till när reglerna inte sträcker sig längre...
Nej. Det är trafikens grundregel som man får tilläpma i dylika fall: ansvar, omdöme och hänsyn. Högerregeln har inget med det hela att göra.

Skulle det dock finnas ett vittne som säger att den ena bilen har blinkat innan den andra så blir situationen annorlunda.
 

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
Olsson skrev:
Jag, och många andra här inklusive Roller, fick lära oss i körskolan att en rondell är en korsning där alla har väjningsplikt. Nu när tjejen tog körkort fick hon lära sig att en rondell är en enkelriktad väg utan vänstersvängar. Hon fick alltså lära sig att aldrig blinka vänster någon gång i en rondell, endast höger när hon skall ut. Högerregeln gäller för samtliga bilar i rondellen. Kommer du från vänsterfil och skall svänga ut från rondellen har du alltså väjningsplikt gentemot dem i högerfilen.

Det finns inget rakt fram eller vänster.

Om jag ska gå på det hon fick lära sig i körskolan så är det du gjorde att jämföra med att ligga i vänsterfilen på en 2 filig väg och helt plötsligt bestämma sig för att svänga höger in på en korsande väg. Ligger det då en bil där så är det ditt fel om ni krockar.

Det känns helmysko för mig dessa nya regler, men det är väl bara att gilla läget.


Det är ALDRIG väjningsplikt I rondellen. I ditt resonomang skall man stanna i rondellen för att lämna förträde? :va , eller misstolkar jag dig. I tex Holland har dom ibland väjningsplikt i rondeller - men då är det tydligt markerat.
 

RonJeremy

Guest
Esquire skrev:
Nej. Det är trafikens grundregel som man får tilläpma i dylika fall: ansvar, omdöme och hänsyn. Högerregeln har inget med det hela att göra.

Skulle det dock finnas ett vittne som säger att den ena bilen har blinkat innan den andra så blir situationen annorlunda.
O fan..... då kanske dom gamla gubbarna som alltid kör med blinkisen på inte e så dumma egentligen. :hihi :hihi :hihi
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Esquire skrev:
Nej. Det är trafikens grundregel som man får tilläpma i dylika fall: ansvar, omdöme och hänsyn. Högerregeln har inget med det hela att göra.

Skulle det dock finnas ett vittne som säger att den ena bilen har blinkat innan den andra så blir situationen annorlunda.

Delat ansvar alltså, allt annat lika?
 

Olsson

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
Yamaha Tracer 07
Zilversurfer skrev:
Det är ALDRIG väjningsplikt I rondellen. I ditt resonomang skall man stanna i rondellen för att lämna förträde? :va , eller misstolkar jag dig. I tex Holland har dom ibland väjningsplikt i rondeller - men då är det tydligt markerat.


Luddigt av mig :tummenupp

Alla som skall in i rondellen har alltså väjningsplikt. Väl inne i rondellen har du/jag/man väjningsplikt enligt högerregeln gentemot andra bilar i rondellen. Detta förutsatt att det är 2 körfält i rondellen. Tydligare?
 

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
De nya reglerna för rondellkörning är helt fuckade.
För att vara på den säkra sidan (i lagens mening) så ska man alltid ligga i högerfilen i en rondell, oavsett var du ska...
 

the Duke

S.M.R
Gick med
9 Jun 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM Duke II
Självfallet gör SAAB:en fel efterssom det är våra mottrafikanter i bil som skall rätta sig efter oss som åker båge. :kocko
 

Daddy

Hmmmm..
Gick med
31 May 2003
Ort
Stockholm, Nacka
Hoj
zx10r -05
Jag skickade frågan vidare till vv.
Svaret lyder:
Rondellen har 2 körfält.
Den som vid ett körfältsbyte orsakar kollision gör fel.
När Roller går ur rondellen så korsar han rondellens yttre körfält, och då har han väjningsplikt för fordonen i detta körfält.

MAO. Roller hade varit ansvarig ifall kollision hade inträffat.

Sensmoral: Ligg ALLTID i det yttre körfältet, även om du skall svänga vänster, så har du ryggen fri.

Jag svarade till vv att dessa nya rondellregler suger FETPURJO.

Dom svarade: Vi vet. :arsele
 

kurre3

Det är visst nån som är tillbaka...=)
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Söder om söder
Hoj
990 SMT
Saaben får la åka i den filen utan att svänga om han vill?? Vad är problemet?
Varför tog du givet att han skulle svänga?? Idioti enl. mig iaf.! :kocko
 

2old

Lagt av å lever på otroliga minnen...
Gick med
11 Sep 2004
Ort
stadigt
Hoj
sålt....
kurre3 skrev:
Saaben får la åka i den filen utan att svänga om han vill?? Vad är problemet?
Varför tog du givet att han skulle svänga?? Idioti enl. mig iaf.! :kocko

Kurre, du e ganska ung va?
RoLLER e redan G A N S K A säker på att det var hans fel, håll truten om du inte e me i matchen pojk... :gnissla
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Daddy skrev:
Jag svarade till vv att dessa nya rondellregler suger FETPURJO.

Dom svarade: Vi vet. :arsele
:rofl
Nu har jag inte orkat läsa heeeela denna lååånga tråd, men självklart tycker man att Saaben handlat fel. Å andra sidan så blinkade han och gjorde inget regelbrott eller vad man nu ska kalla det så hade man sett filmen utifrån saabens synvinkeln så hade man nog hållt med saaben.

Kontentan av det hela blir väl. Va gött att det inte small. punkt slut.
 

Easy_Mike

Återfallsknutte
Gick med
16 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
-00, Suzuki GSX750
alltså...
som tidigare sagts..
rondellreglerna är ändrade sedan många av oss tog körkortet :huvet

alltså(min mening) SAABen får lov att ligga i höger körfällt och sedan svänga vänster..inget lagbrott.
det är 2 filer in och 2 filer ut..
bra regel...nä...den orsakar förvirring.
som lasbilschafför är det iofs ganka nimt..man slipper sprattlar runt i speglarna för att göra filbyte i rondellen..bara att ligga kvar i höger fält och fortsätta varv efter varv om man nu vill det..

synpunkt:
ser att de flesta som skyller på saaben haft körkort ett bra tag
de som skyller på RoLLER har intwe haft det fullt så länge

det gör att det blir lite menings skiljaktigheter (stavning)..
båda parter har ju rätt ...fast olika år :D



åsikt:
det är Roller som skulle legat högerfil för att undvika olyckrisken..
men han gör absolut inte fel i att ligga vänsterfil..man får skärpa ppmärksamheten 200% bara :tummenupp

hade det blivit en olycka hade inte jag velat vara den som redde ut det :brinnerup

rulla lugnt roller :tummenupp
 

pogo

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Ort
Sverige
Hoj
ER-6n -09
Finns det några regler på att man måste uppdatera sina kunskaper om trafikregler?
Om nu reglerna ändrats Emot Rollers fördel utan hans vetskap, kan han hävda att han egentligen inte gjorde fel (vid ev. kollision), för: "Så lärde jag mig"!?

PS. Jag har inte läst allt så nogrant, det kanske var Rollers fel i vilket fall?
 

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Africa Twin -02
Skalman & Olsson har järnkoll. Lyssna på dem och ta in informationen och gå vidare i livet som en mer upplyst trafikkant :)
 

flipm0de

Radical Riders
Gick med
30 Apr 2004
Ort
Lund
Hoj
.
saaben gjorde inte fel enligt boken, men fel ändå.. :va

Sen att du kör 16km\h för snabbt gör ju inte saken bättre... men du måste iaf försäkra dig om att han också ska svänga höger genom att titta på hur han blinkar.. och i filmen blinka han vänster.. alltså gjorde han/hon rätt.
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Det finns ett problem som hör till saken men inte diskuteras av någon anledning. Det finns minst två rondelltyper.

1)Den vanliga standardrondellen med två körfält och streckade linjer mellan, och som vv och andra gärna använder som exempel vid förklaring av regler etc. Solklart är att man är skyldig att ta hänsyn till övrig trafik i andra filer. Kort o gott - som en enkelriktad, tvåfilig väg där normala regler vid filbyten gäller. Man kan ligga i vilken fil man vill, oavsett var man ska eller om man vill köra 10 varv.

Den andra typen är de rondeller där en jäkla massa extralinjer tillsammans med massa pilar ritats in. Man kan alltså ligga kvar i sin fil och ändå bryta en annan linje. Frågan blir då när byter man körfält? :va

Rondellen i Uppsala var av typen massa extra-streck + pilar. Denna märkning var kvar efter lagändringen och vid Rollers körning. Nu har de slipat bort dessa extra-filer och pilar, och den stämmer numera med "de nya" reglerna.

Det blir svårt att tillämpa de nya reglerna på en rondell som inte finns med i regelverket. VV gjorde som vanligt ett general-fel som struntade i att måla om.
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Har ite läst hela tråden. Kom SAAB:en från höger eller kom han från samma håll som RoLLER ? Kom han från höger (sett från RoLLERS synvinkel) så får han ju köra raktfram i Högerfil. Kom han från samma håll som RoLLER så BÖR han ha valt vänsterfil, RoLLER BÖR ha valt högerfil alternativt bytt till högerfil mycket tidigare vid urträde ur "rondellen"
 

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Ort
Dubsala - Lower Downtown
Hoj
Harley Fyrtioåtta
hulkenstrong skrev:
Höger fält i rondell. Du får köra till höger och rakt fram.
Vänster fält i rondell. Du får endast köra vänster.

Ser ut som du gör fel. Du borde placerat dig i högra fältet innan svängen ut.


Tacka fan för man bor i stad utan dubbelfiliga rondeller. Mycket lättare så.

Någon som tagit körkort nyare och med mer korrekt fakta hojta till så man lär sig rätt :)

Vill inte svära på detta men jag tror att man får ligga i höger fil (saaben) och svänga genom hela rondellen (korkat nog).

Tror det är något nytt de hittat på uppe på VV för att se till att ordna jobba åt bilplåtsfirmorna....men som sagt, vågar inte 100%ig på de.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top