Vem gör fel i denna "nära krasch situation?" RoLLER el. Bilen? *film*

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1...såklart
Eftersom diskussionen om vem som har rätt och fel nu har kommit till att avgöras av hur infarten till rondellen är markerad så kan jag meddela att det inte finns någonting skyltat om vilka körfält som gäller i den aktuella rondellen. Har pendlat mellan Sthlm och Uppsala en hel del och funderat över Rollers situation flera gånger tidigare eftersom nästan alla bilister kör till höger som Roller gjorde dvs fortsätter på E4:an. Tyvärr för dig Roller så tror jag följaktligen att varit du som torskat i denna situation. Himla tur att det gick bra för dig.

Man kan förstås leka med tanken att OM du kunnat styrka med vittnen att SAAB-föraren hade haft god tid att släppa fram dig och då istället accelererat för att hinna först (vilket skulle kunna uppfattats som ett vårdlöst beteende) så kanske du hade klarat dig. Men det torde vara extremt osannolikt och styrks ju inte av den filmsekvens du har.

/Olzki

(För den som själv vill se hur det förhåller sig med markeringar i asfalten i den aktuella rondellen så finns det faktiskt ganska tydligt dokumenterat i en på SH tämligen väldebatterad film. Infarten till Uppsala syns tydligt i den tredje filmen då mcföraren kör in den aktuella rondellen)
 
Last edited:

Pertan

ESTJ
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Vänge
Hoj
Aprilia Mille 2K
De nya reglerna som kom för ett par år sen är någon form av direktiv från EU så att alla länder gör lika i rondeller, det gamla systemet fick dock trafiken att flyta bättre om man nu kunde köra i rondell, jag blir lika förvånad varje gång någon kör rätt i rondell, så ofta blir det fel, man ska alltid blinka när man ska lämna en rondell som vilket filbyte som helst.

Roller i de nya reglerna är du torsk, jag tycker det är fel men så är reglerna, innan jag fattade de nya reglerna så körde jag precis som du i samma rondell, dock med bil och får se en stor lastbil i sidorutan, jag hamnade framför lastbilen, klarade mig tack vare kickdown och en bromsande lastbilschaufför
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Jag körde den rondellen i fredags åt samma håll som du Roller och det finns inga markeringar i vägbanan eller skyltat så du har fel. Sorry. :)
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Ninjaboy skrev:
Jag körde den rondellen i fredags åt samma håll som du Roller och det finns inga markeringar i vägbanan eller skyltat så du har fel. Sorry. :)

Okie dokie.... Tur att jag inte krockade då! :brinnerup
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Är det inte så att om man ligger i höger fil ska man svänga av första höger eller åka rakt fram. Hadde en kolega som körde som saben och hon åkte dit (tror jag)...
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Daddy skrev:
Nu har jag skickat en fråga om detta till vv.
Jag skickade även med en länk till filmen, så får vi se om det blir ngt svar.

Har du fått nåt svar från vägverket daddio?

Jag vet iofs att jag gör fel.... men skitsamma. Kul att höra vad VV säger.
 

blackheim

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Karlstad
Hoj
snart sm
Daniel R skrev:
Enligt min mening ligger ni bägge fel, ni borde byta plats.. :fyllisar

Jag håller med Daniel R... Ska man rakt ligger man i högerfilen, ska man vänster ligger man i vänsterfilen, ska man höger ligger man i högerfilen. Dock om man ska till vänster ska man blinka ut till det högra körfältet vid infarten före den man ämnar åka ut från. Svårt att förklara i skrift, men det var så de sa åt mej när jag tog körkort för 2 år sedan. De har säkert hunnit ändra reglerna också, de där... :rolleyes:

Tur att det gick bra iallafall! :tummenupp
 

Dicken32

Ny medlem
Gick med
31 May 2005
Ort
Borlänge
Hoj
zx9r
Solklart att bilen gjorde fel där, i en dubbelfilig rondell får du välja höger eller vänster fil om du ska rakt fram, eftersom du kanske ska svänga till vänster lite efter rondellen så ska du ju kunna plannera vänstersvängen genom att komma i rätt fil direkt efter rondellen, solklart enligt mig, ska du till vänster så ligger du fanimej i vänster fil!
 

Rogerr

Radical Touring
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Staffanstorp
Hoj
Jo då
RoLLER skrev:
Den här har jag lagt upp en ggn tidigare för 2 år sen ....


Du gör ett pisse stort fel att älta sånt. Kör du genom den där snurran var dag och vet vart du ska så ok. Kommer man in till tokholm och inte är helt så säker så kan det bli ett och annat konstigt filbyte.

Kör man hoj så bestämmer man själv om man mar lust att sticka framför en bil som du tänkte göra där.
 

Wimanski

Råttárd for life!
Gick med
7 Jun 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Råttárd
Ninjaboy skrev:
Jag körde den rondellen i fredags åt samma håll som du Roller och det finns inga markeringar i vägbanan eller skyltat så du har fel. Sorry. :)

Hmmm....

Är faktiskt ganksa säker på att det tidigare har varit skyltat där. Innan de började göra om allt. Så det kommer troligen upp skyltar så småningom.
 

2fast2c

GuldMedlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
okänt
Hoj
Olika
Enl. mitt minne som inte är så bra iofs , så har jag för mig att det
såg ut så här i ingången av E4 rondellen från sthlm hållet:

vänsterfil:

vänster elr rakt fram


höger:

höger elr rakt fram

Så till svar:
Så borde du få köra så där i denna rondell iaf enl. dem gamla markeringarna
 

RonJeremy

Guest
Bilen ligger före dig och blinkar uppenbart i god tid. Det borde du har sett!!!
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
RonJeremy skrev:
Bilen ligger före dig och blinkar uppenbart i god tid. Det borde du har sett!!!

Du är knäpp. Du har troligtvis inte körkort. Du har FÖRHOPPNINGSVIS inte körkort menade jag förstås.
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
RonJeremy skrev:
Synd att han inte klippte dig för det förtjänade du!!! :fatta!

Du önskar att en bil skulle köra över mig.

Har du hört talessättet "Gräver man en grop...."

Kör försiktigt.
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
RonJeremy skrev:
Så som du kör ryker nog du först :hihi


Den meningen och en glad smiley efter det?

Du har något allvarligt allvarligt fel på din hjärna.

Du är garanterat den absolut mest idiotiska användaren på hela SH.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top