Vem gör fel i denna "nära krasch situation?" RoLLER el. Bilen? *film*

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Så här såg trafikljusen ut innan rondellen.

Jag tyckte det va lite förvirrande. Men det ska nog vara så.

lights.jpg

robeen

jag har en egen bana i stan
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
K1200R
RoLLER skrev:
Den här har jag lagt upp en ggn tidigare för 2 år sen (utan ljud iofs), men det har tillkommit massor med nya medlemmar sen dess. Och jag vet fortfarande inte

Jag blir inte klok på det hela. Vem gör eg. fel?

Jag tar lixom för givet att SAAB'en ska köra till höger eftersom
han ligger i ytterfilen i rondellen.

En vanlig dödlig hade smällt DIREKCT, men JAG!
Jag är van att reda upp de mest håriga situationer. Även denna.

Jobbigt nära en krasch, fick lite puls.

Bisous!

Vet inte riktigt hur det ser ut innan, men jag vet en rondell av samma typ. Där säger pilarna i körfälten att den vänstra (där du kör) måste svänga vänster, och höger ska köra rakt fram eller höger. Så skulle det vara samma sak här gör ju båda fel. Men jag antar att det inte finns några markeringar för då hade du redan haft svaret på vem som gör fel.

Så hade det smällt hade det faktiskt varit ditt fel, du ska lämna företräde eftersom du byter körfält och lämnar rondellen, du skulle dessutom ha blinkat om du nu inte gjorde det ;)

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Maverick_ou812 skrev:
:tummenupp Strålande skylt, men fel färg...

Jo, rondeller sägs ju vara kinky, så man får väl anpassa färgen på skyltarna... :rofl

/B

Bifogat

• RollersRondellSkylt_anpassa.jpg
    RollersRondellSkylt_anpassa.jpg
    76.6 KB · Visningar: 47

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
benkar skrev:
Jo, rondeller sägs ju vara kinky, så man får väl anpassa färgen på skyltarna... :rofl

/B
Lila är ghey, känner inte RoLLER alls men är lite orolig över att han också är ghey...? Eller? Så då är det rätt skyltfärg alltså?

Dave

Guest
Eftersom vi inte vet vad pilar eller skyltar sa innan cirkulationsplatsen (vad jag har läst iaf rätta mig om jag har fel) så har vi ju svårt att komma nån vart. Roller du borde väl veta var du körde och borde ju kunna kolla upp hur det ser ut med skyltningen, eller.
Det måste vi ju veta.
Alltså är slutsatsen att vi inte vet mer nu än när vi läste första inlägget :va

Last edited:

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös! :(
Hmmm, det var en väldans lång tråd för något som ser väldigt uppenbart ut i mina ögon...

Med reservation för svårtolkade trafikregler och istället bara använder vanligt sunt förnuft så är det ju solklart Roller som gör fel, no offence.

När du ligger i innerfilen är det ju din skyldighet att hålla uppsikt när du byter fält, precis som om det hade varit en vanlig väg...

JonZZa

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2005
Hoj
XL350R
Rädd för att RoLLER gör fel. VV skriver så här:

"Om man lämnar cirkulationen från vänster körfält, måste man vara mycket uppmärksam på bilar till höger, som tänker fortsätta att köra i cirkulationen!"

Själv tycker jag dubbelfiliga rondeller är rent av skit! Som gjort för att kapa benen på mc-förare eller sätta en fin buckla in nya volvon.

Ha de fint!

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös! :(
RoLLER skrev:
No offence taken. Bara nyfiken på vad som e solklart för dig som ingen annan vet?

Det skrev jag ju. När du byter körfält så är det DIN skyldighet att hålla uppsikt bakåt, oavsett om du kör i en rondell eller på en vanlig landsväg.

nicke30

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2005
Hoj
BMW K1300S
Jag var ute och åkte lite idag, med bil då tyvärr, men jag passade på att titta på hur skyltningen för de tre dubbelfiliga rondelller jag passerade ser ut, och inte en enda hade någon speciell skylt som sade hur man får eller inte får köra i rondellen. Bara skyltat vart respektive avfart leder samt skylten med pilar som betyder rondell.

Daddy

Hmmmm..
Gick med
31 May 2003
Hoj
zx10r -05
Tacka vet jag "FÖRR I TIDEN", när reglerna var enklare.

Då gällde väl följande i dubbelfiliga rondeller.

Högerfil- Rakt fram, eller till höger.
Vänsterfil- Rakt fram, eller till vänster.

Numera får man ju fortsätta till vänster från högerfilen.
Dessutom utan att blinka i rondellen. (Bara när man skall ut).

Dock har jag hört om en regel som gäller vid fortsatt vänstersvängande från högerfilen. Att man måste lämna företräde till bilar som skall ut ur rondellen från vänsterfilen.

Bilens fel alltså. Sen är jag partisk i denna fråga, så ingen kan få mig att ändra mig. :)

Daddy

Hmmmm..
Gick med
31 May 2003
Hoj
zx10r -05
Föressten Roller.
Skicka filmen till VV och kolla vad dom säger.
Det vore faktiskt rätt intressant att veta.

Alvarligt talat, gör det.

Racerpelle

Pelles Konsult och Motor AB
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös stackare
Daddy skrev:
Föressten Roller.

Tycker jag också!

Vore ju bra om de (vv) på något vis kunde förklara finessen med de nya rondellreglerna!
Jag? hade utan tvekan kört lika som RoLLER och blivit galen på bilisten (lr suttit som ett frimärke i dörren).
Att dessutom få skulden är surt men jag kan inte se något annat utfall av de nya reglerna...

/ Pelle

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Daddy skrev:
Föressten Roller.

Jag bad trafikpolisen Chrolo titta på den, och han gjorde det. Enligt honom går det inte att avgöra vem som gör fel eftersom det inte framgår hur slytningen är med ledning av filmen.

Men skicka den gärna till VV du om du pallar!!! :tummenupp Just nu sitter jag och käkar en pizza och orkar inte ta tag i det. Men det vore ju faktiskt kul att höra vad dom säger oxå.

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Daddy skrev:
Tacka vet jag "FÖRR I TIDEN", när reglerna var enklare.

Då gällde väl följande i dubbelfiliga rondeller.

Högerfil- Rakt fram, eller till höger.
Vänsterfil- Rakt fram, eller till vänster.

Numera får man ju fortsätta till vänster från högerfilen.
Dessutom utan att blinka i rondellen. (Bara när man skall ut).

Dock har jag hört om en regel som gäller vid fortsatt vänstersvängande från högerfilen. Att man måste lämna företräde till bilar som skall ut ur rondellen från vänsterfilen.

Bilens fel alltså. Sen är jag partisk i denna fråga, så ingen kan få mig att ändra mig. :)

På den här punkten så var det fan bättre förr. Nu är det ultraförvirrande. Varför byter de ens rondellreglerna? Och när dom gjorde det så var det fan ingen som berättade det för mig :confused:

Ingen verkar riktigt veta vad som gäller. Som det va innan '99 var det solklart hur man körde i en rondell. Nu är det bara att sick-sacka lite hur fan som helst och hoppas på det bästa känns det som!!!!!

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Chrolo har förstås rätt så nu får du kläcka ur dig hur det var med skyltningen. Kommer du inte ihåg får du väl åka och kolla. :D

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln