Vem gör fel i denna "nära krasch situation?" RoLLER el. Bilen? *film*

RonJeremy

Guest
RoLLER skrev:
Den meningen och en glad smiley efter det?

Du har något allvarligt allvarligt fel på din hjärna.

Du är garanterat den absolut mest idiotiska användaren på hela SH.
Jag tyckte du borde sett att bilen blinkade så långt framför att du borde förstått att den med stor sannolikhet kommer byta fil.
Uppenbarligen kunde du inte ta den kritiken utan svarar med personliga påhopp.

Jag undrar egentligen vem som ä det mest absurda psykfallet på SH :fatta!

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
RonJeremy skrev:
Jag tyckte du borde sett att bilen blinkade så långt framför att du borde förstått att den med stor sannolikhet kommer byta fil.
Uppenbarligen kunde du inte ta den kritiken utan svarar med personliga påhopp.

Jag undrar egentligen vem som ä det mest absurda psykfallet på SH :fatta!

Det va så djävla dumt skrivet.

Det finns vissa regler för i vilken fil man skall ligga i beroende på om man skall vänster eller höger.

Bara för att du sätter på din blinkers får du inte highchaparall-svänga precis hur du vill kors och tvärs. Det bör man veta om man har körkort.

Hurvida det e ok eller inte i nämnda rondell kan vi bara spekulera i.

Ett extremt dumt inlägg riskerar naturligtvis ett avsnoppande svar.

Att sen önska min olycka är enligt mig att gå alldeles..., väldigt..., enormt mycket för långt...

Du är för mig ett litet kräk och jag skiter i dig nu. Vill du nåt mer så tar vi det i PM.

Liljeros

Jobbar max
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Bus bil
Unga är farliga i trafiken...???
Nja... Gubben i bilen är 77 år, kanske både blind och döv,
men med körkort och tillåtelse att köra...
Kanske borde han istället skrota kärran, och ta de 700.- som
den betingar i skrotvärde. Han kanske borde inse att hans dagar som bilist
är över, innan dess att ha kör ihjäl någon av oss andra...

Till vägverket: Kan ni inte kolla om gubben ens kan gå eller pissa själv???

RonJeremy

Guest
RoLLER skrev:
Det va så djävla dumt skrivet.

Det finns vissa regler för i vilken fil man skall ligga i beroende på om man skall vänster eller höger.

Bara för att du sätter på din blinkers får du inte highchaparall-svänga precis hur du vill kors och tvärs. Det bör man veta om man har körkort.

Hurvida det e ok eller inte i nämnda rondell kan vi bara spekulera i.

Ett extremt dumt inlägg riskerar naturligtvis ett avsnoppande svar.

Att sen önska min olycka är enligt mig att gå alldeles..., väldigt..., enormt mycket för långt...

Du är för mig ett litet kräk och jag skiter i dig nu. Vill du nåt mer så tar vi det i PM.
orkar inte PM:a för detta är mitt sista...

Om det hade varit olagligt att byta fil i rondellen hade det varit heldragna linjer. Uppenbarligen har det redan konstaterats att du gjorde fel. Fine, jag tyckte det oxå.

Senare tolkade jag ditt "den som gräver en grop..." kommentar som ett sarkastiskt skämt om att jag skulle smälla. Där av, ett sarkastiskt svar med smily.

Uppenbarligen verkar fler SH:are i sthlm inte fatta det heller. Fan va ni är stela i fjollträsk!!!! Relaxa lite och njut av hojvädret istället.

Jimmy.F

Arbetar med larm, om du behöver hjälp!!!
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Sålda ZX10R -04:A, GSX1100RW, XL600
Du gör fel!

Man får aldrig byta fil om det inte är grönt!
Men blinkade Saaben vänster?? :confused:

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Den är sketsvår...
Ponera att Roller kommer in i rondellen kl 9, och ska ut kl 12, då lär det vara OK, och mest rätt att ligga i vänsterfil. Men SAABen kommer kanske in kl 3 och ska ut kl 9, då är det rätt att ligga högerfil också. Om det nu var så det gick till, men det fallet skulle också kunna uppstå. Vem har då väjningsplikt? Gissningsvis den som "byter fil" i rondellen, men säker är jag inte... Samma otydlighet i flera rondeller i Stockholm, bl.a. Lindhagensplan...

RonJeremy

Guest
No1 skrev:
DU har ju ingen aning om Saab föraren blinkar precis i samband med när han börjar svängen eller inte så att för dig uttala dig som du gör kanske är förhastat eller... :7peta

Patrik,
SWT Racing...
ehhhhh tittade du på filmen.....?

RonJeremy

Guest
No1 skrev:
Du har ju klara problem med livet när du sitter på ett motorcykel forum och tycker att det är synd att bilföraren inte klippte Roller i denna situation!! :fatta!

Hur fasiken oavsett person/situation kan man önska detta till en annan mc förare!!?? :va

Hoppas verkligen att SWEDIE eller MATTIAS kryper ur mysbyxorna och börjar inse att personer likt dig inte hör hemma på forum likt detta och bannar dig och din IP adr för alltid...

Patrik,
SWT Racing...
Anser du att MC-förare står över andra i trafiken? Att MC-förare får göra vad dom vill? Att en MC-förare aldrig har fel? Det tycker inte jag...

Hade det varit ok med kommentaren om det varit en annan motorcykel istället för en bil?

sirmagnus

KULTURPEDAGOG
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
RSV Mille R en Kawasaki ATW
Roller gör rätt..

Orkade inte läsa hela tråden men helt klart är.

SAABén ligger i fel fil han ska ligga i vänster fil om han ska svänga vänster.
på min körskola i stan.... där lärde jag mig att rondeller eller cirkulationsplatser är att betraktas som en vanlig korsning.
Dvs:
ligg i högerfil om du ska höger och rakt fram.
ligg i vänter om du ska vänster. man kan i vissa fall köra rakt fram men då måste man vara uppmärksam på att det kan vara bilar som ligger i högerfil och ska vänster...

och sen gjorde ju Roller rätt han bromsade in för att undvika kollision.

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
Bilen gör fel enl normalt vägvett, men i lagens mening skulle mc-föraren blivit vållande om de skulle krockat...

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
lös
RonJeremy skrev:
Anser du att MC-förare står över andra i trafiken? Att MC-förare får göra vad dom vill? Att en MC-förare aldrig har fel? för en bil?
Nej det gör han säkerligen inte, men hur fan resonerar du som önskar livet ur en kille för att du tycker han gjort fel i en trafiksituation !?

Dessutom så håller många med om att bilföraren inte betedde sig särskilt korrekt...

TSRD

Forza Italia
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Ducati M900 CR Sp, Ducati Multistrada 1000DS -04
Karl-Oskar, jag tyar inte längre... :näsblod

Är det inte dags att avliva den här tråden nu :näsblod ...
Eller är det SM i trådlängd kanske..? I så fall - RoLLer gjorde fel :hihi :hihi :hihi

EDIT: Ääh, shit oxå... Saaaben gjorde ju fel!! Eller föraren i Saaben! Just de' Föraren i Saaben tände på RoLLer!!! Gubbsex!!! :brinnerup

/T

.

RonJeremy

Guest
fezt skrev:
Nej det gör han säkerligen inte, men hur fan resonerar du som önskar livet ur en kille för att du tycker han gjort fel i en trafiksituation !?

Dessutom så håller många med om att bilföraren inte betedde sig särskilt korrekt...
Ok, ok, ok..... kanske klumpig komentar. Men jag tar ingen skit och accepterar inte personliga påhopp vilket jag fick av Roller. Får gärna kommentera mig som förare men inte som person om du aldrig träffat mig.

Jag komenterade honom som förare i situationen då jag ser redan i in-toningen när filmen börjar en blinkning hos bilen och tyckte att han borde sett det. Svaret blev ett personligt påhopp som jag inte accepterar.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
:(En fråga jag aldrig kommer över:
Om jag ligger i vänsterfil på en trefilig väg och byter till mittfilen samtidigt som någon i högerfilen byter till mittfilen och vi krockar - vems fel är det då?
Är det högerregeln? Hur lyder den där högerregeln bokstavligen egentligen?

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
sirmagnus skrev:
Orkade inte läsa hela tråden men helt klart är.

SAABén ligger i fel fil han ska ligga i vänster fil om han ska svänga vänster.
på min körskola i stan.... där lärde jag mig att rondeller eller cirkulationsplatser är att betraktas som en vanlig korsning.
Dvs:
ligg i högerfil om du ska höger och rakt fram.
ligg i vänter om du ska vänster. man kan i vissa fall köra rakt fram men då måste man vara uppmärksam på att det kan vara bilar som ligger i högerfil och ska vänster...

och sen gjorde ju Roller rätt han bromsade in för att undvika kollision.

Hade du orkat läsa hela tråden hade du insett att du har fel. Det har redan, flera gånger, konstaterats att det inte finns några skyltar eller vägmarkeringar innan cirkulationsplatsen. En snabb titt i teoriboken ger då det omedelbara svaret:

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1249821&postcount=86

Ta en titt på första bilden. "Gul pil är också tillåtet". Och eftersom det är MC:n som korsar SAABens körfält när han ska ut, är det MC:ns fel. Kristallklart.

Coola Ola

Guest
Markus skrev:
Om jag ligger i vänsterfil på en trefilig väg och byter till mittfilen samtidigt som någon i högerfilen byter till mittfilen och vi krockar - vems fel är det då?

Tror faktiskt det blir delat ansvar då båda brustit i uppmärksamhet. Högerregeln gäller väl bara i korsningar?

RonJeremy

Guest
Markus skrev:
Det har jag oxå undrat men antar att det är högerregeln. För den brukar väl tas till när reglerna inte sträcker sig längre...

Olsson

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
Yamaha Tracer 07
Jag, och många andra här inklusive Roller, fick lära oss i körskolan att en rondell är en korsning där alla har väjningsplikt. Nu när tjejen tog körkort fick hon lära sig att en rondell är en enkelriktad väg utan vänstersvängar. Hon fick alltså lära sig att aldrig blinka vänster någon gång i en rondell, endast höger när hon skall ut. Högerregeln gäller för samtliga bilar i rondellen. Kommer du från vänsterfil och skall svänga ut från rondellen har du alltså väjningsplikt gentemot dem i högerfilen.

Det finns inget rakt fram eller vänster.

Om jag ska gå på det hon fick lära sig i körskolan så är det du gjorde att jämföra med att ligga i vänsterfilen på en 2 filig väg och helt plötsligt bestämma sig för att svänga höger in på en korsande väg. Ligger det då en bil där så är det ditt fel om ni krockar.

Det känns helmysko för mig dessa nya regler, men det är väl bara att gilla läget.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln