Vem gör fel i denna "nära krasch situation?" RoLLER el. Bilen? *film*

Meli

swemoto.com
Gick med
9 Feb 2005
Ort
På minimoton
Hoj
RR-04 Bi-zeta, 50 cc, 6 kolvsok
hulkenstrong skrev:
Höger fält i rondell. Du får köra till höger och rakt fram.
Vänster fält i rondell. Du får endast köra vänster.

Ser ut som du gör fel. Du borde placerat dig i högra fältet innan svängen ut.


Tacka fan för man bor i stad utan dubbelfiliga rondeller. Mycket lättare så.

Någon som tagit körkort nyare och med mer korrekt fakta hojta till så man lär sig rätt :)

Man får köra rakt fram i vänster körfält också!
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
sandstream skrev:
Rakt fram i en rondell innebär att man lämnar rondellen.
Rakt fram är att fortsätta cirkulera, det du menar är att svänga av åt höger.

För övrigt heter det cirkulationsplats. Rondellen är den normalt gräsbevuxna ytan inuti cirkulationsplatsen, den hoppas jag att ni inte kör på. :mattias
 

hulkenstrong

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki DRZ400S
Meli skrev:
Man får köra rakt fram i vänster körfält också!

Läs hela tråden så kommer du se en bättre omskrivning.

Ligger du i vänstra kan du bara köra i en riktning. Sen när du ska ur rondellen måste du göra ett filbyte till högra. Alltså Vänster bara fortsätta runt i rondellen. Och ja när du kör ur rondellen från vänster så gör du filbyte (även om det är ett snabbt..fortfarande filbyte.)
 
Last edited:

Najde

I smoke (two stroke)
Gick med
23 Aug 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha RD350
Om det fanns pilar innan korsningen så gjorde saaben fel (brott mot rondell-lag). Annars gjorde roller fel (byter körfält utan att iakta väjningsplikt).

Bilder från "Du och jag i trafiken". Boken är rätt ny, även om bildkvaliten säger någe annat (jag orkade inte ta riktiga kort).

EDIT: SAABen och ROLLER kommer från samma håll, ni som missat det.
 

Bifogat

  • 1.jpg
    1.jpg
    58.4 KB · Visningar: 755
  • 2.jpg
    2.jpg
    39.4 KB · Visningar: 509

Tompaman

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 ER + KTM 950 SE
Trafikskolan ligger vid Gullmarsplan. Gullmarsv 4.
Globens trafik pedagoger heter vi. Ring eller kom förbi, Jag är där varje dag.


RoLLER skrev:
Gärna. Vilken skola e det? Jag har gått i "Läromästarens" ett par år. Han säger bara:

-Skitsamma, nu kör vi!
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Najde skrev:
Om det fanns pilar innan korsningen så gjorde saaben fel (brott mot rondell-lag). Annars gjorde roller fel (byter körfält utan att iakta väjningsplikt).

EDIT: SAABen och ROLLER kommer från samma håll, ni som missat det.

Äntligen nåt konkret. Känns inte som jag e helt fel ute då iaf.

Nu kommer jag iofs inte ihåg om det fanns pilar eller inte. Det e skitsamma. Då vet man iaf vad som gäll'.
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
...vet inte vad lagen/reglerna säger men så här borde det vara:
Lika lite som man lägger sig i vänster fil när man ska höger i rondellen ska man ligga i höger fil när man ska vänster i rondellen.
Rakt fram kan man köra i bägge filerna. ...allt förutsatt att det inte finns pilar som visar annat !

Att likställa med en vanlig korsning helt enkelt.

Såvida SAAB:en inte kommer från höger & ska rakt fram gör han moraliskt FEEL iaf, ..think I.

...har råkad ut för exakt samma sak. Seg/feg/långsam bilist håller till höger för att det känns tryggt, ....svänger vänster :fatta!

Edit, ...sedär. Den gula pile borde avskaffas !!!
 
Last edited:

Jimbo

JA HEJ DU
Gick med
5 Jul 2004
Ort
Gävle
Hoj
R1 -98
Båda

båda gör fel!!

dock gör saaben dubbelfel, kan ju inte blinka vänster i en rondell.
 

frew

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2004
Ort
norrtälje
Hoj
st1100 -00
sandstream skrev:
Från Vägverket:

Den som ska köra in i en cirkulationsplats har väjningsplikt mot fordon som befinner sig i cirkulationen. Väjningsplikten anges alltid med vägmärken.
Man kör motsols i cirkulationen. Körfälten i tillfarterna och cirkulationen är vanligen ganska breda så att också stora fordonskombinationer ska få plats. Ibland har cirkulationen och tillfarterna två eller flera körfält uppdelade med vägmarkeringar. I vissa fall kan det också finnas körfältsvägvisare i tillfarterna.
I cirkulationsplatser med endast ett körfält är det lämpligast att man i tillfarterna kör in i cirkulationen en och en efter varandra och inte jämsides med andra fordon, även om det kan finnas plats för två mindre bilar i bredd. Man behöver inte använda körriktningsvisare då man kör in i cirkulationsplatsen, eftersom endast en körriktning är tillåten. Finns det fler än ett körfält i en tillfart väljer man det lämpligaste med hänsyn till sitt färdmål och de anvisningar som finns.
Behöver man byta körfält i cirkulationen gäller vanliga körfältsbytesregler, d.v.s. man får byta körfält endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra vägtrafikanter. Man ska ge tecken när man byter körfält. Det ska man göra även när man har för avsikt att lämna cirkulationsplatsen. Även i vissa andra fall när man ändrar fordonets placering i sidled kan det vara lämpligt att använda körriktningsvisaren för att visa sin avsikt. När man använder körriktningsvisaren är det viktigt att tänka på att ge tecken i god tid men också på var man börjar ge tecken för att inte andra ska missledas.
Om man lämnar cirkulationen från vänster körfält, måste man vara mycket uppmärksam på bilar till höger, som tänker fortsätta att köra i cirkulationen
B]



Behöver man byta körfält i cirkulationen gäller vanliga körfältsbytesregler, d.v.s. man får byta körfält endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra vägtrafikanter.
alltså roller ska byta körfällt till det ytre körfältet för att sedan lämna cirkulationsplatsen.
jag tycker att lagen pekar ganska tydligt på vem som bär ansvaret i den här situationen, roller.

jag kan hålla med om att saaben inte valt det smidigaste körfälltet i förhållande till vart han ska men det har inte roller häller!

så eftersom man inte måste lämna cirkulationsplatsen när man ligger i höger fil så :mattias måste man utgå ifrån att han kan fortsätta rakt fram,:mattias desutom hadde han vänster blinkers på för att visa extra noga sin avsikt att behålla sitt körfällt.

så tur för roller som klarade upp det endå... :tummenupp

kör lugnt allihopp

edit:
nu såg jag att roller går ju in i rondellen i vänster fällt och svänger höger direkt efter...
jag tycker det är klockrent roller som gjort fel!
 
Last edited:

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Zoidberg skrev:
Lika lite som man lägger sig i vänster fil när man ska höger i rondellen ska man ligga i höger fil när man ska vänster i rondellen.
I en cirkulationsplats så svänger man enbart åt ETT håll, åt höger. Du kan mycket väl ligga i den högra filen i en tvåfilig cirkulaitonsplats så länge inget annat anges med pilar vid infarten.

Reglerna för cirkulationsplatser ändrades för inte så länge sedan, allt står att läsa på VV så slipper ni gissa er till hur det skall vara.

En grej till; i en cirkulationsplats blinkar man enbart åt ett håll, åt höger, eftersom man enbart svänger höger. Alla konstiga lirare med körkortskunskaper från 1943 som blinkar vänster/höger/lite mer vänster och så slutligen höger-vänster-höger: kom med i matchen!
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
När jag flyttade till Linköping var det i alla fall nytt för mig med dessa spiraler, d v s cirkulationsplatser som du måste göra filbyte vänster i för att fortsätta annars spolas man ut. Linjerna är dragna i en utåtgående spiral.
 
Last edited:

frew

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2004
Ort
norrtälje
Hoj
st1100 -00
Jimbo skrev:
båda gör fel!!

dock gör saaben dubbelfel, kan ju inte blinka vänster i en rondell.
saaben gör inte alls fel i att blinka vänster. han har visat extra mycket att han inte tänker lämna cirkulationsplatsen. jag anser att saaben gjort allt "enligt boken" men kunde legat i vänster fil för mer smidighet.
själv kör jag alltid in i höger fällt om jag inte ska till vänster i rondellen.
 

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
hatar när folk blinkar åt fel håll, noll koll liksom.. Blinkar vänster medans dom svänger ur cirkeln dvs svänger höger...

Måste kännas helt fucked up att blinka vänster och svänga höger... Måste testa imorgon... :-S
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
sgtpepper skrev:
I en cirkulationsplats så svänger man enbart åt ETT håll, åt höger. Du kan mycket väl ligga i den högra filen i en tvåfilig cirkulaitonsplats så länge inget annat anges med pilar vid infarten.

Reglerna för cirkulationsplatser ändrades för inte så länge sedan, allt står att läsa på VV så slipper ni gissa er till hur det skall vara.
En grej till; i en cirkulationsplats blinkar man enbart åt ett håll, åt höger, eftersom man enbart svänger höger. Alla konstiga lirare med körkortskunskaper från 1943 som blinkar vänster/höger/lite mer vänster och så slutligen höger-vänster-höger: kom med i matchen!
Rätt, tog B-kort 1987, C- kort 1989 och hojkort 2004 och cirkulationsplatserna är ett helvete. Om jag skall "rakt fram" så måste jag idag blinka höger när jag kör ur cirkulationsplatsen.

Samma skit när jag skall vänster. Vänsterfilen in i cirkulationsplatsen med vänsterblinkers. Högerblink och filbyte när jag ska ur.

Hade ett helvete, glömde att blinka mig ur (höger) många gånger. Vem fan blinkar när man ska rakt fram?!?
Filmer om cirkulationsplatsen finns som sagt på VV precis som Benkar och stgpepper säger. Titta och lär.
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
sgtpepper skrev:
En grej till; i en cirkulationsplats blinkar man enbart åt ett håll, åt höger, eftersom man enbart svänger höger. Alla konstiga lirare med körkortskunskaper från 1943 som blinkar vänster/höger/lite mer vänster och så slutligen höger-vänster-höger: kom med i matchen!
Va !!
Isåfall gör jag och dom flesta andra i trafiken fel, ...verkar synnerligen osympatiskt mot medtrafikanterna att inte indikera (blinka) att man ska till vänster när man går in i en rondell.
Finns det skriftligt belägg för det där vill jag gärna se det...

PS, ..Saab:en blinkade ju vänster, vilket var det enda rätta jag tyckte han gjorde. Man kan ju isf bli fast i innerfilen innanför nån tok som tycker han kör "rakt fram" i ytterfilen i all evinnerlighet...
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Dubbelfiliga rondeller är djävulstyg helt enkelt...
 

Manne

Nu ligger IQ och vikt på samma nivå.....
Gick med
30 Aug 2003
Ort
Stränkan
Hoj
Gammal och slö
RoLLER skrev:
Gärna. Vilken skola e det? Jag har gått i "Läromästarens" ett par år. Han säger bara:

-Skitsamma, nu kör vi!

Gör en POLL!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top