vem köper en ny sporthoj?

MC Doktorn

Guest
För närmare 120 för att säsongen efter knappt kunna sälja för ett präktigt skambud.
Annonser verkar stå länge och nypriserna har sjunkit under vad en del begär som beg.
Tyvärr verkar sporthojs marknaden tvärdöd.

Last edited:

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2014 stormtrooper 1000
jag köpte ny sporthoj i början på sommaren. förstår din undran över det där med att sälja med brakförlust, men varför sälja???????

MC Doktorn

Guest
jag köpte ny sporthoj i början på sommaren. förstår din undran över det där med att sälja med brakförlust, men varför sälja???????

Nytta före nöje
En sporthoj är väl för många ett rent nöjesfordon och tryter finanserna så säljs leksaken.
Marknaden var död pga förs kostnader och bedrägerierna och sämre tider har definitivt dödat marknaden

. Kör o var glad !!!

Allt färre gör det numera :)

Last edited:

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Var glad att vissa av oss köper nytt, gör brakförlusterna och sedan säljer så att de som vill betala mindre kan köpa en begagnad hoj :)

Känns skönt att iallafall en gång i livet köpt helt nytt........men visst det är en kass affär

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Beror väl på hur man går in i affären,jag gör en 100% avskrivning av det jag köper oavsett vad det är när jag bestämt mig och därför är allt jag kan få om jag säljer ren vinst.

Har hittintills aldrig handlat något med förutsättningen att få tillbaka merparten av kapitalet vid en ev. försäljning utan bara bestämt mig för vad jag vill ha och har råd med sen är det bara att handla och leka.

Köpte ny i våras och har ingen uppfattning om vad jag förlorat tills nu men det är inte aktuellt att sälja heller då det inte kommer någon ny R6a förrän 2010 ändå,när det blir aktuellt så kommer jag få vad jag får.

Ganska surt om man lånar och amorterar dåligt och måste sälja dock men det är ju samtidigt självvalt,enligt mig bör man amortera minst 33%/år på ny hoj om man lånar och se de pengarna som borta så blir man inte så besviken när man säljer.
Har man inte råd med det tar man enligt mig en onödigt stor risk.

Henrik

Freedom

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2008
Hoj
suzuki
Jag köper saker om jag vill ha dom, finanskris eller inte så har jag samma lön som tidigare.
Tror det gäller dom flesta.

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2014 stormtrooper 1000
Nytta före nöje
En sporthoj är väl för många ett rent nöjesfordon och tryter finanserna så säljs leksaken.
Marknaden var död pga förs kostnader och bedrägerierna och sämre tider har definitivt dödat marknaden

förstår att man säljer om pengarna tryter och då är det ej mycket att göra åt. men när du/man köpte hojen så räknade man ju ej med att sälja efter en säsong, utan räknade med att köra flera säsonger med den.

N00b

Sneaky SOB
Gick med
11 Jun 2008
Hoj
Honda CB1100 SF X-11
Ganska surt om man lånar och amorterar dåligt och måste sälja dock men det är ju samtidigt självvalt,enligt mig bör man amortera minst 33%/år på ny hoj om man lånar och se de pengarna som borta så blir man inte så besviken när man säljer.
Har man inte råd med det tar man enligt mig en onödigt stor risk.

Henrik

Håller med, man måste ju inse att en MC är en leksak. Man bör nog utgå i från att den inte kommer att ha ett värde inom snar framtid och att den är det första som folk slutar köpa när det blir hårda tider.

Jag har själv svårt att tänka mig att ta ett lån till en MC främst för att man har ingen garanti för att ens egen ekonomi är säkrad på något sätt även om man har en stabil och säker arbetsgivare.

megagossen

4 x 690 cup
Gick med
7 Nov 2003
Hoj
KTM 690 SuperMonoRäser 08, BVR 730 SuperMono
En ny sporthoj kostar ungefär lika mycket som en ny bil tappar i värde när man startat den.
Vilket ger mest nöje?:)

Mikaelzii

Mikaelzii
Gick med
7 Sep 2007
Hoj
98 R1 04 R1 06 r1 NADA får väll köpa mig en Harley??:S
mm hela marknaden e väll död bilar båtar hus motorcyklar ingen köper ju något när köplusten kommer tillbaka kommer den även tillbaka till mc sidan. Men sen e de många många som begär fantasipriser för sina gammla sporthojar vem betalar 50 tusen för en 10 år gammal R1 tex eller 75 för en 04-05???

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Jag tror man skulle stimulera marknaden om man införde vagnskadeförsäkring på samma sätt som på bilar då behöver man bara halvförsäkring på nya hojjar. Det verkar ju som att ju äldre dom är ju billigare blir dom att försäkra så det kanske går på ett ut i slutändan. Jag köpte mig en ny hoj som nån skrev så är det kul att haft en splitterny en gång i sitt liv !

turbojulle

Ny medlem
Gick med
15 May 2007
Hoj
245kg ZX9 -97
Ny sporthoj

Va inne på Sulas MC för en månad sen, och blev erbjuden 1 års vagnskadeförs. vid köp av en GSXR 1000 -08.....det lät ganska intressant:tummenupp

MC Doktorn

Guest
Personligen tycker jag de Japanska sporthojstillverkarna har fastnat i segmentet smalldick motorbikes.Dvs 200hk och 200kg dessa hojar har ingen större framtid hos gemene man.

Man borde tillverka och skapa en marknad för lättare hojar runt 150 kg med måttlig effekt runt 60-70 hk. Bra försäkringar mindre olycksrisk .

Personligen tor jag mer på såna här sporthojar har en framtid och de stora tillverkarna borde våga lite mer.

http://www.motorcyclenews.com/MCN/N...30/nov3007ktmrc4detailsrevealed/?&R=EPI-97337

Last edited:

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Personligen tycker jag de Japanska sporthojstillverkarna har fastnat i segmentet smalldick motorbikes.Dvs 200hk och 200kg dessa hojar har ingen större framtid hos gemene man.

Man borde tillverka och skapa en marknad för lättare hojar runt 150 kg med måttlig effekt runt 60-70 hk. Bra försäkringar mindre olycksrisk .

Personligen tor jag mer på såna här sporthojar har en framtid och de stora tillverkarna borde våga lite mer.

http://www.motorcyclenews.com/MCN/N...30/nov3007ktmrc4detailsrevealed/?&R=EPI-97337

Undrar vilka som skulle köpa på våra breddgrader? Här har vi varit kåta på kubik länge. Det är väl nu senaste åren som mindre hojar (600) fått ett uppsving här. Vad det beror på vet jag inte...

slangarn

DP ;)
Gick med
28 Mar 2005
Hoj
Flera :P
Hmmm vem vill inte ha 200hk+ i en hoj:confused:

O vad ska man ha en försäkring till:rolleyes:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)

Heter det inte motard ?

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...