vem köper en ny sporthoj?

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
:va nu har jag inte kört så många men jag kan inte tänka mig att utvecklingsavdelningen bara dricker kaffe?




Har jag missat något, för under din avatar står det tydligt Hoj: Honda CB600FA -08

Klassar inte min hoj som sporthoj. Premien på den är väldigt överkomlig. Visst faller den i pris rejält om jag hade sålt den nu.

Det är nog första och sista gången jag köper ny hoj :gnissla

Det jag försöker få fram är att har man inte råd med sporthoj, så behöver man inte köra motard eller något annat när man egentligen vill köra sporthoj. Finns ju äldre varianter... eller är alla bara kåta på de nyare sporthojarna med 170-190 hk? Jag tror nog att alla hade velat ha en ny sporthoj, men frågan är om det är värt det när man har en vanlig lön. Jag tycker inte det, därför kör jag hellre äldre sporthojar.

Men mad props till er som kör sporthojar av senaste slag. Skit i vad andra säger om att man inte kan utnyttja effekten 100%, och att man kan bli ifrånåkt av motardåkare bla bla. Bara man har det kul som fan! Får vänta 10 år till drygt innan man köper sig en CBR 1000 eller något annat kul... frågan är bara om vi ens kommer få köra hoj om 10 år :rolleyes:

Och även ni som bara kör en ZX10R bara för att kunna posa, det har ni all rätt till. Det är ju trots allt ni som betalat för hojen. Ser inget olagligt över det, tvärtom... det är bra. Fler borde bli posörer än att vara typen: "jag kan åka snabbt och knäskrapa på gata", tror att olycksstatistiken hade sett lite annorlunda ut. Känns ju nästan "olagligt" att vara posör på sporthoj... se så fram med er nu efter det här inlägget! Haha :)
 

siNus

Medlem
Gick med
14 Sep 2008
Ort
Sundsvall
Hoj
-08 Honda CBR1000RR
Jag poserar så stolt! Man ska väl förresten ha något att växa med också! :2cool

Är det bara ren avundsjuka som skapade den här tråden, eller menar vissa på allvar att det finns så taskigt med attraktiva 600cc:are där ute? Gillar skarpt Hondas cbr600rr till exempel - vilken troligen blir en perfekt hoj till frun kommande sommar. Sedan är det väl upp till var och en vad man skaffar för att det ska matcha tycke, smak och plånbok - eller hade jag missat någonting där också? ;)
 

MC Doktorn

Guest
Jag poserar så stolt! Man ska väl förresten ha något att växa med också! :2cool

Är det bara ren avundsjuka som skapade den här tråden, eller menar vissa på allvar att det finns så taskigt med attraktiva 600cc:are där ute? Gillar skarpt Hondas cbr600rr till exempel - vilken troligen blir en perfekt hoj till frun kommande sommar. Sedan är det väl upp till var och en vad man skaffar för att det ska matcha tycke, smak och plånbok - eller hade jag missat någonting där också? ;)

Nej ingen avundsjuka men snarare att våga ifrågasätta varför sporthojsmarknaden är på väg att dö ut.
Personligen är många sporthojs ägares outlawattityd det som jag reagerar på att man ska det värsta och köra satan och sedan resonera skit i vad jag köper och kör.
Kanske den attityden är förklaringen till varför det marknaden för sporthojar viker neråt.

Visst jag hade 600rr senare R1 04 tävlade tot under 1,5 säsong, kanon hojar med grym effekt men enl mitt tycke ganska svårkörda.
 

razorback

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia RSV1000R 2003
Nej ingen avundsjuka men snarare att våga ifrågasätta varför sporthojsmarknaden är på väg att dö ut.
Personligen är många sporthojs ägares outlawattityd det som jag reagerar på att man ska det värsta och köra satan och sedan resonera skit i vad jag köper och kör.
Kanske den attityden är förklaringen till varför det marknaden för sporthojar viker neråt.

Visst jag hade 600rr senare R1 04 tävlade tot under 1,5 säsong, kanon hojar med grym effekt men enl mitt tycke ganska svårkörda.

Den viker inte neråt, sorry. En vän till mig jobbar på en de största butikerna i Helsingborg. Det han sålt klart mest av under 2008 är RR-cyklar. Samma sak sa Honda i Göteborg när jag pratade med dem.
Om du går ut som du gjorde måste du räkna med att du får mothugg och reaktioner. Hade skett samma sak om du attackerat motard eller cross-åkarna. Antar att vi alla har vår egen övertygelse
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Har någon tillgång till siffror för de tillverkare som dominerar sporthojssegmentet och hur dessa siffror förändrades under de gångna åren ?

Min gissning är att sporthojsmarknaden växer och mår om inte utmärkt så ganska bra. Det är ingen lek att utveckla en ny sportmaskin och det är inte gratis. Tveksamt om Ducati, Yama eller Sugzuki skulle lägga ner de pengar de lägger för att tya fram modeller för en döende marknad. 'De hojar som väcker mest uppmärksamhet och intress är nog inte 80 hästars SBK look alike...

Det finns krafter som vill ge sig på oss som kör riktiga motorcyklar och inte pruttar omkring på moppar och det handlar om en enda sak. "Jag har inte kuk nog - så ska inte du få ha det heller". Även om hojar inte på lång väg är samma ekonomiska diff faktor som bilar för att ALLA kan unna sig en literhoj av i princip alla fabrikat (en fet Escalade eller Range Rover skickar ju ut signaler som hatas av Luther Sverige) så retar dessa maskiner gallfeber på kastrerade tofflar som skulle vilja köra en liter hoj men får inte det för sin fula jävla kärring...Dessutom ska killen i svart ställ där borta inte få impa på toffelns 10 årige son genom att wheela förbi kombin, pappsen framstår ju som lite mesig...Kärringar hatar dessa hojar för att ..."kan 42 åringen där skaffa sig en kul hoj och tillbringa soliga eftermiddagar på den (kanske tom med en ung bimbette) så kanske kan min gubbe också det...". I jante lagens Sverige ska man alltid leta efter LÄGSTA gemensamma faktorn och försöka trycka ner alla till den lägsta nivån så att ingen känner sig utanför. En sporthoj med hög effekt ÄR en status symbol (även om i det här fallet är det inte fråga om ekonomisk status) och en faktor som skiljer dess förare från populasen och därför är det en nagel i ögat på många...

Slutligen...NEJ..Literhojar med hög effekt och låg vikt kommer inte att gå hem hos gemene man ..de ska INTE gå hem hos gemene man ! De är inte till för gemene man och det är det som tycks sticka i ögonen på folk i landet där "alla ska med"...man får inte skilja sig från "gemene man" i Sverige.
 
Last edited:

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Har någon tillgång till siffror för de tillverkare som dominerar sporthojssegmentet och hur dessa siffror förändrades under de gångna åren ?

Min gissning är att sporthojsmarknaden växer och mår om inte utmärkt så ganska bra. Det är ingen lek att utveckla en ny sportmaskin och det är inte gratis. Tveksamt om Ducati, Yama eller Sugzuki skulle lägga ner de pengar de lägger för att tya fram modeller för en döende marknad. 'De hojar som väcker mest uppmärksamhet och intress är nog inte 80 hästars SBK look alike...

Det finns krafter som vill ge sig på oss som kör riktiga motorcyklar och inte pruttar omkring på moppar och det handlar om en enda sak. "Jag har inte kuk nog - så ska inte du få ha det heller". Även om hojar inte på lång väg är samma ekonomiska diff faktor som bilar för att ALLA kan unna sig en literhoj av i princip alla fabrikat (en fet Escalade eller Range Rover skickar ju ut signaler som hatas av Luther Sverige) så retar dessa maskiner gallfeber på kastrerade tofflar som skulle vilja köra en liter hoj men får inte det för sin fula jävla kärring...Dessutom ska killen i svart ställ där borta inte få impa på toffelns 10 årige son genom att wheela förbi kombin, pappsen framstår ju som lite mesig...Kärringar hatar dessa hojar för att ..."kan 42 åringen där skaffa sig en kul hoj och tillbringa soliga eftermiddagar på den (kanske tom med en ung bimbette) så kanske kan min gubbe också det...". I jante lagens Sverige ska man alltid leta efter LÄGSTA gemensamma faktorn och försöka trycka ner alla till den lägsta nivån så att ingen känner sig utanför. En sporthoj med hög effekt ÄR en status symbol (även om i det här fallet är det inte fråga om ekonomisk status) och en faktor som skiljer dess förare från populasen och därför är det en nagel i ögat på många...

Slutligen...NEJ..Literhojar med hög effekt och låg vikt kommer inte att gå hem hos gemene man ..de ska INTE gå hem hos gemene man ! De är inte till för gemene man och det är det som tycks sticka i ögonen på folk i landet där "alla ska med"...man får inte skilja sig från "gemene man" i Sverige.

lite OT: Jag tror inte "gemene man" ser någon skillnad på en 600 och en liter. Det är bara övriga något sånär bågeintresserade som hajjar det, men framför allt de som faktiskt åker själva.

Sen är det ju inte helt gratis eller ekonomiskt att äga en ny eller nyare hojj. Räknade på värdeminskning, skatt, försäkring, soppa, delat på antal mil jag kört under säsongen... :huvet Har man två ungar dessutom blir det till att prioritera. Sen vet jag att folk tycker det verkar farligt med båge precis som man tycker ormar verkar farliga. Det ligger i begreppsvärden generellt tror jag. Killar mellan 20 och 35 kanske är en stark köpgrupp på nya bågar, precis som killar mellan 15 och 20 är stark köpgrupp till mobiltelefoner.

Nog sagt om det, tycker det är värt varenda spänn oavsett det oekonomiska, men det är inte helt lätt att övertyga någon om det! speciellt inte "gemene man" och det är just dessa som måste övertygas :tummenupp
 
Last edited:

MC Doktorn

Guest
Den viker inte neråt, sorry. En vän till mig jobbar på en de största butikerna i Helsingborg. Det han sålt klart mest av under 2008 är RR-cyklar. Samma sak sa Honda i Göteborg när jag pratade med dem.
Om du går ut som du gjorde måste du räkna med att du får mothugg och reaktioner. Hade skett samma sak om du attackerat motard eller cross-åkarna. Antar att vi alla har vår egen övertygelse
Fast som jag brukar säga att hörsägen är lika mycket värt som en fjärt i universum.
Sorry du har fel ;)
http://www.hojen.nu/filer/nyreg_mc_juli_2008.xls

En av mina bästa vänner äger en MC butik och bekräftar att customhojar och sporthojar är dött.Observera att det är hörsägen :hihi

Jag attackerar ingen personligt, allt är väldigt sakligt väldokumenterat och ffa retoriskt helt rätt.

BMW, KTM och Husaberg verkar klarar sig bättre än övriga.
 
Last edited:

Asdum

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
en MC
Har läst hela j'latråden till ingen nytta - jag fattar fortfarande inte vad tråden/trådskaparen vill komma fram till.

Det går trender inom allt - även inom mc branschen - ena dan är det Skramlabra som gäller, andra dagen är det Sukki, tredje dagen är det Busaberg med colaburkar i arslet som gäller. Så länge det finns fria val finns det olika segment - tack och lov!!!

Sen bör man blicka längre än vad näsan sträcker sig och då upptäcker man att olika typer av hojjar säljer i olika delar av världen - allt kretsar inte runt sh.com, Sverige och enliters superfräsare!

Har jag förstått tråden rätt eller? ;)
 

Jawbreaker

Sic vis pacem para bellum
Gick med
28 Feb 2005
Ort
Stockholm
Hoj
1 liters..
Har någon tillgång till siffror för de tillverkare som dominerar sporthojssegmentet och hur dessa siffror förändrades under de gångna åren ?

Min gissning är att sporthojsmarknaden växer och mår om inte utmärkt så ganska bra. Det är ingen lek att utveckla en ny sportmaskin och det är inte gratis. Tveksamt om Ducati, Yama eller Sugzuki skulle lägga ner de pengar de lägger för att tya fram modeller för en döende marknad. 'De hojar som väcker mest uppmärksamhet och intress är nog inte 80 hästars SBK look alike...

Det finns krafter som vill ge sig på oss som kör riktiga motorcyklar och inte pruttar omkring på moppar och det handlar om en enda sak. "Jag har inte kuk nog - så ska inte du få ha det heller". Även om hojar inte på lång väg är samma ekonomiska diff faktor som bilar för att ALLA kan unna sig en literhoj av i princip alla fabrikat (en fet Escalade eller Range Rover skickar ju ut signaler som hatas av Luther Sverige) så retar dessa maskiner gallfeber på kastrerade tofflar som skulle vilja köra en liter hoj men får inte det för sin fula jävla kärring...Dessutom ska killen i svart ställ där borta inte få impa på toffelns 10 årige son genom att wheela förbi kombin, pappsen framstår ju som lite mesig...Kärringar hatar dessa hojar för att ..."kan 42 åringen där skaffa sig en kul hoj och tillbringa soliga eftermiddagar på den (kanske tom med en ung bimbette) så kanske kan min gubbe också det...". I jante lagens Sverige ska man alltid leta efter LÄGSTA gemensamma faktorn och försöka trycka ner alla till den lägsta nivån så att ingen känner sig utanför. En sporthoj med hög effekt ÄR en status symbol (även om i det här fallet är det inte fråga om ekonomisk status) och en faktor som skiljer dess förare från populasen och därför är det en nagel i ögat på många...

Slutligen...NEJ..Literhojar med hög effekt och låg vikt kommer inte att gå hem hos gemene man ..de ska INTE gå hem hos gemene man ! De är inte till för gemene man och det är det som tycks sticka i ögonen på folk i landet där "alla ska med"...man får inte skilja sig från "gemene man" i Sverige.

Underbart skrivet!:tummenupp Detta är huvudet på spiken, tack för att du skrev detta! Jag får ständigt skit från min omgivning då jag ALLTID säger vad jag tycker, men det hänger nog ihop med mitt totala förakt för människor som inte vågar säga vad dom tycker eller stå för sin åsikt.

Peace!
 

razorback

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia RSV1000R 2003
Fast som jag brukar säga att hörsägen är lika mycket värt som en fjärt i universum.
Sorry du har fel ;)
http://www.hojen.nu/filer/nyreg_mc_juli_2008.xls

En av mina bästa vänner äger en MC butik och bekräftar att customhojar och sporthojar är dött.Observera att det är hörsägen :hihi

Jag attackerar ingen personligt, allt är väldigt sakligt väldokumenterat och ffa retoriskt helt rätt.

BMW, KTM och Husaberg verkar klarar sig bättre än övriga.

Jag sa aldrig att du attackerat någon personligt, vet inte vad du fick det ifrån, och sakligt, väldokumenterat och ffa retoriskt helt rätt, jaa, ur din synvinkel är det säkert så. :tummenupp

Statistik kan man läsa hur man vill, den du hänvisar till säger bara hur det gått för märkena. Kul att du valt ett märke som det gått bra för!

En kul diskussion som slutar här för min del. Många bra synpunkter tex. MR WRX - klockrent!
 

siNus

Medlem
Gick med
14 Sep 2008
Ort
Sundsvall
Hoj
-08 Honda CBR1000RR
Statistik

Man kanske inte ska tolka en trend på så kort tidsintervall som två år i och för sig...

Kanske nedan kan vara intressant för någon.

stats_mc_00-07.JPG

stats_mc_07-08.JPG

Källa: SCB och Fordonsregistret
Observera att man fram till och med 2006 bakat ihop moped klass 1 och mc. Från 2007 och framåt delar man upp informationen och kan således se hur stor andel av fordonen som verkligen är motorcyklar.
 

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
Med 3 nya 08:eek:r i år (R1,R6 & WR450F) kan jag hålla med om att förlusterna är stora då man köper nytt. Min plan är att jag glömt de ekonomiska förlusterna då jag möter Sankte Per och endast minns de trevliga stunderna i sadeln...

Detta år släpper jag dock sporthojsbiten och går över helt till Enduro. Anledningen är att jag är tacksam över att jag fortfarande lever och att man inte längre vill utmana ödet alltför mycket. Det finns dock inte mycket som slår känslan av att köra en sporthoj som de skall köras..

Är man förnuftig eller ekonomisk kanske man bör avstå från att köra ny sporthoj....roliga saker är ofta dyra och farliga..

D.
 
Nyheter
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Top