vem köper en ny sporthoj?

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Personligen tycker jag de Japanska sporthojstillverkarna har fastnat i segmentet smalldick motorbikes.Dvs 200hk och 200kg dessa hojar har ingen större framtid hos gemene man.

Man borde tillverka och skapa en marknad för lättare hojar runt 150 kg med måttlig effekt runt 60-70 hk. Bra försäkringar mindre olycksrisk .

Personligen tor jag mer på såna här sporthojar har en framtid och de stora tillverkarna borde våga lite mer.

http://www.motorcyclenews.com/MCN/N...30/nov3007ktmrc4detailsrevealed/?&R=EPI-97337


Jag tror du har fel om att marknaden är så död. Det är höst och blir du inte av med din hoj är du för dyr.

Billigare, lättare hojar med låg effekt är väl ingen utopi? Finns hur mycket som helst.

Svenskar vill alltid ha max kubik på allt + högsta effekten. Båt, bil allt.

Några italienska chefer på mitt företag var på besök och beundrade en Volvo S80 på parkeringen, drömbil för dem som kör runt i små skitbilar, hos oss var det en servicetekniker som hade den, de trodde inte på oss först.

Europas näst äldsta vagnpark, men vi har stora motorer:)
 

slangarn

DP ;)
Gick med
28 Mar 2005
Ort
Skåne
Hoj
Flera :P
Jupp mycket mos e gott oavsett om det är på 2 eller 4 hjul:tummenupp


Jag tror du har fel om att marknaden är så död. Det är höst och blir du inte av med din hoj är du för dyr.

Billigare, lättare hojar med låg effekt är väl ingen utopi? Finns hur mycket som helst.

Svenskar vill alltid ha max kubik på allt + högsta effekten. Båt, bil allt.

Några italienska chefer på mitt företag var på besök och beundrade en Volvo S80 på parkeringen, drömbil för dem som kör runt i små skitbilar, hos oss var det en servicetekniker som hade den, de trodde inte på oss först.

Europas näst äldsta vagnpark, men vi har stora motorer:)
 

Encore

Medlem
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Ostkusten
Hoj
Suzuki B-King och en gammal Kawasaki
Köpte min hoj för 6 veckor sen, fick den typ 30 kkr under listpris då...och har gratis vagnskadeförsäkring första året. Kändes som en bra deal..
 

razorback

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia RSV1000R 2003
Personligen tycker jag de Japanska sporthojstillverkarna har fastnat i segmentet smalldick motorbikes.Dvs 200hk och 200kg dessa hojar har ingen större framtid hos gemene man.

Man borde tillverka och skapa en marknad för lättare hojar runt 150 kg med måttlig effekt runt 60-70 hk. Bra försäkringar mindre olycksrisk .

Personligen tor jag mer på såna här sporthojar har en framtid och de stora tillverkarna borde våga lite mer.

http://www.motorcyclenews.com/MCN/N...30/nov3007ktmrc4detailsrevealed/?&R=EPI-97337

Du har en point i att det kanske inte är så rationellt, men det är inte en M3:a Rs4, Porsche eller en Lambo heller. Personligen får jag en kick av att (ibland)köra fort och känna urkraften för ett tag. En hoj på 60-70 hk appelerar inte mig ett dugg, då kör jag lika gärna min Saab, så enkelt är det. Antar att det är upp till var och en, köparna av nya sporthojar pyntar antingen cash med i många fall surt förvärvade pengar, andra dras med lån, men det är inte många som klagar, så valet har man väl antaligen gjort, och man tar smällen och är glad.

Tur att vi alla är olika :tummenupp
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Varför inte? Varför köper folk, nya möbler, hus, bilar, cyklar, båtar. Kanske känslan för att få någonting nytt som ingen annan haft, sen att det rasar i pris har nog de flestat kalkylerat med, har själv köpt en ny bil en gång, garanterat min livs sämsta affär, men jag är ändå nöjd, vissa saker kan inte mätas i pengar:pannkyss
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
mm hela marknaden e väll död bilar båtar hus motorcyklar ingen köper ju något när köplusten kommer tillbaka kommer den även tillbaka till mc sidan. Men sen e de många många som begär fantasipriser för sina gammla sporthojar vem betalar 50 tusen för en 10 år gammal R1 tex eller 75 för en 04-05???

Ja jag kollar annonser dagligen.
Marknaden ser stendöd ut på Sport MC.
En del nya mc är billigare än dom på blocket.
Flera handlare säljer beg, billigare än vad privat personer gör... :va
Jag tror dessutom att det är stor chans att nypriset på MC kommer vara betydligt lägre nästa år... Det kommer i bilbranschen nu!
 

MC Doktorn

Guest
Jag tror du har fel om att marknaden är så död. Det är höst och blir du inte av med din hoj är du för dyr.

Billigare, lättare hojar med låg effekt är väl ingen utopi? Finns hur mycket som helst.

Svenskar vill alltid ha max kubik på allt + högsta effekten. Båt, bil allt.

Några italienska chefer på mitt företag var på besök och beundrade en Volvo S80 på parkeringen, drömbil för dem som kör runt i små skitbilar, hos oss var det en servicetekniker som hade den, de trodde inte på oss först.

Europas näst äldsta vagnpark, men vi har stora motorer:)

Den är tvärdöd ! det säljs mindre sporthojar än någonsin.

Ibland känns det som man diskuterar betydelse av bröstens storlek med Linda Rosing, när det kommer till kritan är det ingen som vill ha dom.

Personligen tycker jag Italienarna har bättre smak för form och design än vad Volvo har. Men jag köper hellre tyskt lite strävt och sobert men funktion och form går ihop. Men smaken är som brösten skulle säkert rosing ha sagt, dom har betydelse. Ffa för hennes vikt :hihi
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Jag köpte en ny 1098s när den kom...och en nytt Monster RS och har nyligen beställt en Duc Streetfighter osv. Jag tror att min Hypermotard varit den bästa affären...demo hoj. Viss blir man stekt när man säljer men så är det. En hoj har aldrig varit annat än konsumption...Man får se det som att äta gott, dricka eller resa. De pengar man lagt ut får man aldrig se igen och det är fine tycker jag. Kanske därför brukar jag också vara ganska nöjd när jag köper aftermarket prylar som helsystem, kolfiber pryttlar..titan bita och allt vad det heter...Hellre det än att kröka bort de pengarna eller spela golf för de eller ...ja jag vet inte hur man kan leka. Jag har ett helt tak..så det behöver jag inte betala...inte heller en gräsklippare eller utbyggnad av huset. Bilen går inte sönder så...och någon båt som kostar pengar finns inte heller. Tänk de som köper en båt för 3 mil och sedan har en säsong som är lika lång som våran ? De är ju också glada...Man måste ju för fan unna sig något här i livet. Undrar om folk tänker på hur mycket bra mat, gott bärs och vin kostar och tänker..här betalar jag sådana pengar och sedan bara bajsar ut det. Jag lever på falukorv istället. Det är nog mer kostnadseffektivt..Ska sälje mitt Monster RS, knappt 2 år...knappt 1000 mil och jag tror ändå att jag inte blir helstekt ändå...och JA ..det är en sporthoj.
 
Last edited:

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Ang. kubik och tillverkare. Jag talade nyligen meden europachef för Honda och det vi ser är en droppe i havet för dem. Deras stora marknader är borta i Asien där det kryllar av motorcyklar mellan 150 - 400cc. Det är också där de volymsmässigt plockar sina vinster. Sporthojar har alla märken för att skapa image och det är klart att de är nöjda om vi köper dem, däremot är det knappast sporthojarna som genererar vinst. Dock verkar Hondas VD gå under smeknamnet "världens snabbaste VD" i japan p.g.a sitt fokus på racing på både bil och mc-sidan. Tyvärr var det tunnt med lediga jobb just nu...
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Jag tycker att Linda Rosingh har fina bröst jag...
:tuttar

Sedan kan man fråga sig om det där med sporthojsmarknaden verkligen stämmer...Ducati säljer mer och mer av sina 1098:eek:r varje år. Jag vet inte hur trenden ser ut för Japs hojar men vad jag förstått ser de också tillväxt. Vi får inte glömma att vi ser på en brutal lågkonjunktur förstärkt med skiten USA ställt till med och i det ljuset är det ändå något underligt att effektstarka hojar som ändå är dyra leksaker ändå säljer alls och skapar stort intresse när nya modeller introduceras. Sporthojsmarknaden kommer aldrig att bli en riktig volym marknad men det beror inte på priser eller ens försäkringar tror jag. Det beror på att skaran av människor som är gillar sådant är helt enkelt väldigt begränsad.
 
Last edited:

MC Doktorn

Guest
Du har en point i att det kanske inte är så rationellt, men det är inte en M3:a Rs4, Porsche eller en Lambo heller. Personligen får jag en kick av att (ibland)köra fort och känna urkraften för ett tag. En hoj på 60-70 hk appelerar inte mig ett dugg, då kör jag lika gärna min Saab, så enkelt är det. Antar att det är upp till var och en, köparna av nya sporthojar pyntar antingen cash med i många fall surt förvärvade pengar, andra dras med lån, men det är inte många som klagar, så valet har man väl antaligen gjort, och man tar smällen och är glad.

Tur att vi alla är olika :tummenupp
Just attityden att man måste ha 180hk annars får det vara känns fel.

Men var ligger poängen att köra och äga en hoj om du inte kan utnyttja den ?
En hyfsad förare på en 60 hk KTM690 sm kör ifrån 98% av gänget som kör gata med en 180hk plastraket.
 
Last edited:

4:20

Ett fuckobarn...
Gick med
16 Mar 2008
Ort
Överallt..
Hoj
Såld: ZX6RR "BanEdition" lolz RVF NC35 *såld
Personligen tycker jag de Japanska sporthojstillverkarna har fastnat i segmentet smalldick motorbikes.Dvs 200hk och 200kg dessa hojar har ingen större framtid hos gemene man.

Man borde tillverka och skapa en marknad för lättare hojar runt 150 kg med måttlig effekt runt 60-70 hk. Bra försäkringar mindre olycksrisk .

Personligen tor jag mer på såna här sporthojar har en framtid och de stora tillverkarna borde våga lite mer.

http://www.motorcyclenews.com/MCN/N...30/nov3007ktmrc4detailsrevealed/?&R=EPI-97337


I sverige är, Störst Bäst. :mattias
 

Kl4z

Dominant!
Gick med
12 Jun 2008
Ort
under tak
Hoj
R6 -00 ZX10R -04 sxv550 -07 zx10r -08
Just attityden att man måste ha 180hk annars får det vara känns fel.

Men var ligger poängen att köra och äga en hoj om du inte kan utnyttja den ?
En hyfsad förare på en 60 hk KTM690 sm kör ifrån 98% av gänget som kör gata med en 180hk plastraket.

Vart är du och kör då? E18 Lr Gälleråsen? Kanske att vi vill känna ett extremt acc?? Fråga grabbarna på Turboforumet, Varför dom åker med 200-500hk i sinna 170-220kg hojar! Var är denna diskussion på väg? Man gör sinna egna val!:yoparty
 

Tommy.exe

Guest
Jag blir så trött på alla som klankar ner på folk som väljer att köra litermaskiner. Liten kuk? :va
(Nu klankas det ju iofs inte på mig för ja har en gammal häck, klankas mer på folk med NYA literhojar, usch och FY om man köper en sån!!!111)

Jag undrar vem det är som har liten kuk egentligen....


"Om jag kör 600 så e de cooolast!!!1111 Du har bara mer effekt för att du har liten kewk!!111 :4skrika "



*Gäsp*
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
Personligen tycker jag de Japanska sporthojstillverkarna har fastnat i segmentet smalldick motorbikes.Dvs 200hk och 200kg dessa hojar har ingen större framtid hos gemene man.

Man borde tillverka och skapa en marknad för lättare hojar runt 150 kg med måttlig effekt runt 60-70 hk. Bra försäkringar mindre olycksrisk .

Personligen tor jag mer på såna här sporthojar har en framtid och de stora tillverkarna borde våga lite mer.

http://www.motorcyclenews.com/MCN/N...30/nov3007ktmrc4detailsrevealed/?&R=EPI-97337



som det stod i den artikeln så har den mc´n liknande prestanda som 600-klassen. räknas ej den klassen som sporthoj???
visst en 600 sport har LITE billigare försäkring än 1000 sport. men det är fortfarande en sporthoj. så effekt kontra vikt blir ju rätt lika ändå om man sänker effekten i motorn och gör mc´n lättare.

men det "klassen" mc du efterlyser finns redan. kolla gsx 650 f, mt03, fz6n, er-6n, med flera
 

gabor2

Jag steker alla i lite smör!!
Gick med
29 Jan 2006
Ort
köpingenting
Hoj
touring gixxer 1000 k7 ;-)
Just attityden att man måste ha 180hk annars får det vara känns fel.

Men var ligger poängen att köra och äga en hoj om du inte kan utnyttja den ?
En hyfsad förare på en 60 hk KTM690 sm kör ifrån 98% av gänget som kör gata med en 180hk plastraket.

nja.... lite övertro är det visst på motarderna!Snabba när det kurvar svårt men satan så akterseglade på varierad bana.
 

AddeRS

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Honda SCV100 Lead-04, porsc....
Personligen tycker jag de Japanska sporthojstillverkarna har fastnat i segmentet smalldick motorbikes.Dvs 200hk och 200kg dessa hojar har ingen större framtid hos gemene man.

Man borde tillverka och skapa en marknad för lättare hojar runt 150 kg med måttlig effekt runt 60-70 hk. Bra försäkringar mindre olycksrisk .

Personligen tor jag mer på såna här sporthojar har en framtid och de stora tillverkarna borde våga lite mer.

http://www.motorcyclenews.com/MCN/N...30/nov3007ktmrc4detailsrevealed/?&R=EPI-97337

Vart vill du komma...?
Om du är så jävla nöjd över att ha köpt en KTM 690 så kan du bara säga det.
De som köper nya sporthojjar har nog inget problem med att förlora pengar när man säljer.
Vad är ditt problem....?
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top