Vem kraschade Millen i Rimbo?

Bajen-Sam

Rospigg.
Gick med
28 Aug 2006
Hoj
Suzuki M 1800 R2 / BMW R 1150 GS / Suzuki Intruder 1400
Lite off topic.

Att folk inte vågar gå fram till ett brinnande fordon kan vi tacka Hollywoodfilmerna för, där alla fordon exploderar vid brand. Många människor har gott bort på grund av denna rädsla, då de typ brunnit inne i en bil och ingen vågat gå fram och dra ut den drabbade. Panik slagna människor har brunnit inne i bilar då de inte kunnat ta sig ur och de enda folk runt om kring behövt göra är att luta sig in och knäppt upp bältet. En tank exploderar aldrig på Hollywood vis utan det som kan liknas vi en explosion är om tanken går sönder och bränsle rinner ut på marken, då kan det bli en explosionsartad brand. Om du då har tillgång till en släckare så ta dig så nära tanken och skumma på utav helvete.

Veek-tawr

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2005
Hoj
ett stycke Kawasaki ER-6n!
Ähh, sluta bråka nu. Sorry om jag kommer in oförstående eller ovetande i situationen, jag läste dom tre första sidorna och hoppade sedan till sista. Som jag ser det kan det ha varit hur som helst. Det är onödigt att spekulera, det verkar ju bara bli bråk! Kan bara dra slutsatsen att vi ska ta det jävligt lugnt inne i stadsområden o.s.v. Tänk på det Swedie skrev. Kör inte bakhjul på fel ställen! Vi måste alla tänka på att dra ner på skadestatistiken och framförallt dödsfallen i trafiken. Det är allas ansvar. Det finns både sovande bilister och idiotiska mc:förare. Alla är måltavlor! Tänk efter och sakta ner! Can't we all just get along? :pannkyss

Sorry för off-topic!

D.Krona

-WildPig MC-
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
ZX9R-98:a Fighter & enduro WR250F-05:a
Lite off topic.

Att folk inte vågar gå fram till ett brinnande fordon kan vi tacka Hollywoodfilmerna för, där alla fordon exploderar vid brand. Många människor har gott bort på grund av denna rädsla, då de typ brunnit inne i en bil och ingen vågat gå fram och dra ut den drabbade. Panik slagna människor har brunnit inne i bilar då de inte kunnat ta sig ur och de enda folk runt om kring behövt göra är att luta sig in och knäppt upp bältet. En tank exploderar aldrig på Hollywood vis utan det som kan liknas vi en explosion är om tanken går sönder och bränsle rinner ut på marken, då kan det bli en explosionsartad brand. Om du då har tillgång till en släckare så ta dig så nära tanken och skumma på utav helvete.

angående det där med brinnande fordon.. hörde från en brandman nyligen att det allt som oftast är spolarvätskan som gör att en bil fattar eld vid en krock.. folk blandar inte i tillräckligt mycket vatten eller helt enkelt råkat köra med mer eller mindre ren sploarvättska som sedan tar fyr.
(inte så mycket med tråden att göra, men ändå värt att veta!)

ridgeback

En Dansk skalle sitter aldrig fel!
Gick med
8 Mar 2007
Hoj
snart så ..
angående det där med brinnande fordon.. hörde från en brandman nyligen att det allt som oftast är spolarvätskan som gör att en bil fattar eld vid en krock.. folk blandar inte i tillräckligt mycket vatten eller helt enkelt råkat köra med mer eller mindre ren sploarvättska som sedan tar fyr.
(inte så mycket med tråden att göra, men ändå värt att veta!)

det värsta med nya bilar och speciellt nya hojar är att det är mycket
aluminium i dem !! att hälla vatten på brinnande aluminium är ungefär
samma som att hålla bensin på det :) ... det brinner ännu mer, därför man kan
tänka på det som man kommer fram till en bil som har motorbrand eller kanske MC .. att ha en pulversläckare, eller skum .. absolut inte vatten !!
oftast därför man tillämpar LSB (Låt skiten brinna) vid en övertänd bilbrand!

LowFlyer

Gick med
24 Aug 2005
Hoj
1098S '07, 749S '05, 750 SS.i.e '99
det värsta med nya bilar och speciellt nya hojar är att det är mycket
aluminium i dem !! att hälla vatten på brinnande aluminium är ungefär
samma som att hålla bensin på det :) ... det brinner ännu mer, därför man kan
tänka på det som man kommer fram till en bil som har motorbrand eller kanske MC .. att ha en pulversläckare, eller skum .. absolut inte vatten !!
oftast därför man tillämpar LSB (Låt skiten brinna) vid en övertänd bilbrand!

Förväxlar du det inte aluminium med manesium nu? Är du säker på detta, jag har aldrig hört det förut i alla fall.

knutten10

Älskar kurviga vägar.
Gick med
5 Apr 2005
Hoj
Yamaha R1 07
Såg hemskt ut! Hoppas att han blir bra i alla fall.
jävla bilist:6surkart

Vågar man göra ett inlägg om att man stöder bilisten. Enligt gällande uppgifter så körde tydligen Mc föraren i alldeles för hög fart. Jag vill nu inte med detta göra bilföraren helt skuld fri, men nära på. Vi som kör sporthojar och speciellt för fort, får faktis mantla vårat eget ansvar. Det är inte bilförarens fel att vi kör för fort, eller! Te det som exempel den killen som klöv en bil där föraren dog både på Mc och bilen. Bilen voltade till och med runt när den blev krockad. Mc och bilen blev till ett varnande finger för andra sporthojs åkare på förra årets Mc mässa, då dom placerade ut hela ekipaget på mässan med Mc´n fort farande stående I bilen så som den hade ställt sig i olyckan. Den var helt orörd.... Men det var väl bilförarens fel att hoj åkaren kom med en hastighet...ja jag vet inte vad. Men jag kan bara gissa att det måste ha varit en bra bit över 200 för att lyckas parkera en HEL Hoj HELT inne i bilen. Synd om killen i Rimbo men kom igen nu och axla våra egna ansvar och sluta skyll på andra. Hade han åkt lagligt så hade han hunnit bromsa fast bilen gjort fel eller åtminstonde klarat sig betydligt bättre.

Hur som hälst så ta det lungt där ute, det har redan hänt för många olyckor redan med minst ett dötts fall. RIP....

Last edited:

knutten10

Älskar kurviga vägar.
Gick med
5 Apr 2005
Hoj
Yamaha R1 07
Förväxlar du det inte aluminium med manesium nu? Är du säker på detta, jag har aldrig hört det förut i alla fall.

Jag vet inget om hur aluminium binner MER av att hälla vatten på det, men det låter lite osannorlikt. Där emot vet jag hur Magnesium brinner. Magnesium brinner inte mer av att man häller vatten på det. Men där emot så brinner det även under vatten pga att det frigör sitt eget syre och har så otroligt hög värme utveckling. Alltså så tar man inte bort två av tre egenskaper som man oftas gör med vatten. 1. Syret om man placerar ett föremål under ytan. 2. Värmen som ska bli avkyld av vattnet. 3 dje komponenten för att något ska brinna är just föremålet i sig och det är redan där. För att lyckas släcka något som brinne så som Mg är tex en Kolsyresläckare eller flytande kväve.

ridgeback

En Dansk skalle sitter aldrig fel!
Gick med
8 Mar 2007
Hoj
snart så ..

nej magnesium brinner också bra, men brinner med en riktigt ljus låga!
kommer ihåg Kemilektionen än .. men vet att vi haft det på tal här på
flygplatsen eftersom vi haft endel bilbränder med parkerade bilar, aluminium
brinner riktigt bra vid höga temperaturer ... och det ska inte släckas med
vatten utan skum eller pulver så man kväver det :tummenupp

LowFlyer

Gick med
24 Aug 2005
Hoj
1098S '07, 749S '05, 750 SS.i.e '99

OK, alltid lär man sig något nytt, kan vara bra ett veta i alla fall, jag hade nog happily sprayat vatten i gladan tro att det skulle slockna :)

marsva83

I bury those cock-a-roaches!
Gick med
8 Oct 2005
Hoj
långsammast i ledet

metallbränder av olika slag kan vara luriga...aluminium brinner bara vid riktigt höga temperaturer och om man får en sådan metallbrand har man så hög temperatur att vatten (H2O) sönderdelas till vätgas (H2) samt syre (O2) vilket medför att det brinner som fan:yoparty

sen kan man inte använda en skumsläckare till metallbränder eftersom skum består till ca 95% vatten...pulver eller annat torrt släckmedel skall användas...typ sand eller cement!

Chriz

Damer i tajta helställ gör min dag...
Gick med
14 Sep 2005
Hoj
Ktm 690 Sm Prestige-07
ALLA å då menar jag ALLA! tillomed när jag är ute å kör bil, siktar på dig, allt vi planerar att göra är att köra på dig, tänk på det, så akta dig för ALLA bilar i alla situationer, då överlever du förhoppningsvis...

[/QUOTE]

Dagens ORD!!

Klok Far...

Chriz

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
Beklagar olyckan. Såg inge kul ut.

Förvånas för övrigt inte heller över den bedövligt dålig journalistiken som vanligt ifrån en tidning vars produkter inte ens duger som dasspapper.

Vem är Jeanette Durefors som tillfrågas i artikeln och sen när har vänstersvängade fordon företräde i trafiken?

Suck, kassa människor.

/Olzki

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept