Vem kraschade Millen i Rimbo?

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Ju hur det än gick till så tycker jag det är trist att en del försöker hitta på ursäkter, peka finger, och spekulera i vem var vållande osv. Gör som ni vill...

Jag kör inte fort i samhällen. Jag aktar mig för varenda bil som står i korsningar. Ser jag en traktor på landsväg ringer mina klockor så högt att jag kan inget annat än bromsa hårt och fundera på vad det kan tänkas bonden gör härnäst. De, om några, är totalt oberäkneliga och rent livsfarliga mc-antagonister. Jag tar inga risker längre, med allmän trafik runtomkring mig. Försöker bara få folk att förstå, som inte själva råkat ut för något än. Hoppas ni inte gör det heller. Sånt här kan hända precis vem som helst, men utmana inte ödet.

När jag började längta efter mc, vid 8 års ålder ungefär, sa min fars kompis som körde GoldWing. "Sen när du kommer ut på vägarna med din hoj, räkna med att varenda bilist är ute efter att ta livet av dig" Inte mycket som ändrats sen 1980 nåt...

Har man otur är det inget att göra åt det, men man behöver inte söka sig till olyckor heller. Jag vill inte pissa bort mitt liv, som mina föräldrar gett mig, på en leksak. Jag har sett dödliga olyckor på riktigt, jag har identifierat en vän på ett bårhus; Hoppas du har det bra där du är Joakim, vi ses igen om många år.
Önskar att ingen behöver uppleva detsamma. Allra minst mina föräldrar och vänner.

Ta det försiktigt i trafiken, om inte bara för er egen skull, för era efterlevandes skull. Tänk inte egoistiskt.

Pungt.
 
Last edited:

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.

Så återigen upprepar jag att ni ska vara försiktiga om er och inte alltid hålla på er "rätt". Killen på Millen kanske hann tänka: "Men bilen MÅSTE ju stanna, eftersom han gör vänstersväng" Bara som ett exempel.
Men såna "säkra" antaganden kostar alldeles FÖR många hojaåkare svåra skador, med rehabilitering osv.

Minnesregeln som ska ringa i era öron är: " You may be right. But don't be dead right..."

Precis. Sk "säkra antaganden" är grunden till många fel. Apropå minnesregler då. Ett gammalt systemerareordspråk; "Assumption is the mother of all fuck-ups!". Det gäller inte bara systemering o programmering utan det mesta.
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
varför skulle tant agda ljuga...:D

gjorde själv in dykning in i en bilsida förra sommaren.....

tant agda i som såg krocken då sa att jag hållit mellan uppskattningsvis 200 km/h...

nu till det roliga....jag höll alltså 200km/h....på bakhjulet.....i en skarp kurva.......under omkörning... GOST RAJDER!!!!

sen är det ju lag på att kasta skit på hoj-folk....helst sparka lite på killen när han ligger ner...

Jag har blivit överkörd av en Volvo... Det gjorde ont som fan... Jag skulle svänga vänster med mc på landsväg, mötte då en bil som körde utan lysen (det var mörkt) och det small utav bara "#¤"%#" :kryckor Fick en flygtur och landade framför bilen som då körde på mig. Sen när han skulle backa, jag satt fast under bilen, fick han i 1:an och körde över mig... :huvet

Ingens fel sas det, det var bra med det. Jag var mest glad/förvånad att jag levde så jag var mer än nöjd :)

hade jag varit kompis med dig så hade fan inte volvo-föraren levt idag...fy fan vilken grej att råka ut för...

hoppas allt funkar nå så när nu mera...
 
Last edited:

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
HUR många tanter med ICA-kassar kan bedöma en sån sak?

Smällen ÄR rejäl, men jämfört med vad?
Hur många krockar har de bevittnat?

Nu pratar vi om farten vid olycksögonblicket och om han inte flyger längre än nån meter... Gick det antagligen inte så fort.

/H

Jag har vurpat i ca 35-40 km/h och när jag slutat rulla o tumla så låg jag minst 3-4 m från hojen, i en helt annan riktning än den låg med nosen. Tack vare att jag rullade och inte for in i något så stukade jag bara något/några revben, slog sönder en klocka när jag landade på den och boetten gjorde ett jättefint djup jack i armen. Det är när man plötsligt slutar röra sig, dvs inte kan fördela energin över en större yta/tid som det börjar gå sönder i kroppen.

Min poäng är att det är svårt att dra slutsatser här i en tråd utan att vara på plats och ha sett hela förloppet... (inte någon specifik synpunkt till dig Henning!, utan men en allmän kommentar i tråden).
 

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Jag har aldrig påstått att mc-föraren kört "bra" men att det finns mkt som tyder på att han inte körde så fort som vissa tror (150km/h är ju helt orimligt) och att det kan mycket väl ha varit bilisten som var vållande. Jag räknar i 9 fall av 10 att bilen är en älg, i annat fall ett rådjur. Det jag vill peka på är hetsen att det alltid är motorcyklisten som gör fel, som alltid kör för fort trots att det inte alls stämmer.

Jag har vurpat i ca 35-40 km/h och när jag slutat rulla o tumla så låg jag minst 3-4 m från hojen, i en helt annan riktning än den låg med nosen. Tack vare att jag rullade och inte for in i något så stukade jag bara något/några revben, slog sönder en klocka när jag landade på den och boetten gjorde ett jättefint djup jack i armen. Det är när man plötsligt slutar röra sig, dvs inte kan fördela energin över en större yta/tid som det börjar gå sönder i kroppen.

Förstår inte riktigt var ditt argument ligger huruvida man utifrån bilder och övriga angivna uppgifter inte kan anta hur förloppet har gått till.

Det jag menar med spekulationer är att ingen som inte varit på plats kan se ev. bromsspår (framgår inte från bilden) och har därför ingen aning om hur fort han kört utan kan bara spekulera om något dom inte vet.

Nej, det är sant. Men den/de enda som kan veta det är föraren och ev. polisman med laser. Allt annat är antaganden. Alla mina antaganden utgår från de uppgifter som står(+bild) i aftonbladet och delvis den information om hur det ser ut på platsen.
 

Argyle

ingen
Gick med
18 Nov 2005
Ort
Cambridge, New Zealand
Hoj
ingen, helt jävla värdelöst
Jag har aldrig påstått att mc-föraren kört "bra" men att det finns mkt som tyder på att han inte körde så fort som vissa tror (150km/h är ju helt orimligt) och att det kan mycket väl ha varit bilisten som var vållande. Jag räknar i 9 fall av 10 att bilen är en älg, i annat fall ett rådjur. Det jag vill peka på är hetsen att det alltid är motorcyklisten som gör fel, som alltid kör för fort trots att det inte alls stämmer.



Förstår inte riktigt var ditt argument ligger huruvida man utifrån bilder och övriga angivna uppgifter inte kan anta hur förloppet har gått till.



Nej, det är sant. Men den/de enda som kan veta det är föraren och ev. polisman med laser. Allt annat är antaganden. Alla mina antaganden utgår från de uppgifter som står(+bild) i aftonbladet och delvis den information om hur det ser ut på platsen.


Jag hade ett 30m långt bromsspår (90väg) när jag körde in i en vänstersvängande bil och bilen fick all skulden. Vänster svängande trafikanter får alltid skulden
 

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
Nu blir jag nästan förbannad att läsa det som står i Aftonbladets artikel.
Dom slänger fram olyckssiffror utan att skriva nåt alls om att vi hojåkare har blivit flera dom senaste åren.
Läser man artikeln verkar det som att olyckorna bara ökar, men i själva verket har vi hojåkare dessutom blivit fler.
Nu är ju en olycka såklart en olycka för mycket och jag hoppas att föraren av både bil och motorcykel klarar sig bra till slut.

Ta det lungt där ute!
 

Maffan

WILD CHIPS
Gick med
22 Oct 2004
Ort
****
Hoj
****
tror inte de gick så fasansfullt fort då för några sommar sedan var en hoj som nästan klöv en bil å då hade de gått 140+ nu vart de ju "bara" bula i dörrn på bilen, så 70-90 kanske är rimligare?

min superdduke gjorde mycket mer skada i 90,, så jag tror inte heller de gått så fort, bara tråkigt när det liggen en hojåkare på sjukan o folk snackar skit...

låt åkaren berätta vad som hände istället kanske... eller någon som VET vad som hände..

Man vet ju hur fina vår media är,, dom ser o hör det som säljer,,, om han kom i 30 hade de bara varit en tråkig nyjet,, men om han kom i 140 på slangen e de säljande nyheter...
 

RICHAARD

Bannad
Gick med
27 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
JA-a
Nu blir jag nästan förbannad att läsa det som står i Aftonbladets artikel.
Dom slänger fram olyckssiffror utan att skriva nåt alls om att vi hojåkare har blivit flera dom senaste åren.
Läser man artikeln verkar det som att olyckorna bara ökar, men i själva verket har vi hojåkare dessutom blivit fler.
Nu är ju en olycka såklart en olycka för mycket och jag hoppas att föraren av både bil och motorcykel klarar sig bra till slut.

Ta det lungt där ute!
Man kan inte kräva något av aftonbladet. Glädjs istället åt att DN faktiskt bemödade sig om att få en kommentar från en representant på SMC kring motorcykel-åkandets faror.

Mvh
 

zerial

Bärgare
Gick med
1 Apr 2007
Ort
Roslagen
Hoj
...bärgningsbilar
eller någon som VET vad som hände..
Som nr4 att anlända till olycksplatsen så kan jag sammanfatta det så här;
-Föraren var medvetslös från olyckstillfället, enda tills helikoptern lyfte (ca 40min)
-Bromsspår från både bil och hoj saknades
-Förarens visir satt ca en halv meter in i passagerardörren på personbilen
-Hojen fattade eld
-Hur fort hojen körde är svårt att säga, men det är inte så långt ca 75m från korsningen med 280 där han kom ifrån, troligtvis 50-70kmh. Personbilen kan rent tekniskt inte ha kört fortare än 30.
-Hojen är totalkvaddad; mestadels pga branden.
-Hojen hade bra däck (mönster)
-Inget av fordonen flyttades efter olyckan, först vid själva bärgningsarbetet
-Personbilsföraren chockades svårt
-Personbilen var/är en Renault 19
-Föraren mår inte bra, inte hans närmast anhöriga heller, och vårdas fortfarande på intensivvårdsavdelning och inget är säkert att han klarar sig. Fler operationer väntar.

Som vanligt är det alltid mycket och många spekulationer som urartar i falsk ryktesspridning, och det är inte alltid så uppskattat av närmast anhöriga.

MC-Föraren hade tur att brandstationen låg så pass nära (och för tillfället var bemannad), så att branden kunde släckas snabbt.

Vems fel det är, är idag inte fastställt, och är i slutändan försäkringsbolagens sak att utreda. Polisen har inget som antyder på att något brottsligt skall ha föranlett olyckan.
 
Last edited:

Snail_shell

www.skitsnack-mc.se
Gick med
28 Jul 2006
Ort
Vallentuna
Hoj
CBR 1000RR -07 ( Hong Kong Edition)
Som nr4 att anlända till olycksplatsen så kan jag sammanfatta det så här;
-Föraren var medvetslös från olyckstillfället, enda tills helikoptern lyfte (ca 40min)
-Bromsspår från både bil och hoj saknades
-Förarens visir satt ca en halv meter in i passagerardörren på personbilen
-Hojen fattade eld
-Hur fort hojen körde är svårt att säga, men det är inte så långt ca 75m från korsningen med 280 där han kom ifrån, troligtvis 50-70kmh. Personbilen kan rent tekniskt inte ha kört fortare än 30.
-Hojen är totalkvaddad; mestadels pga branden.
-Hojen hade bra däck (mönster)
-Inget av fordonen flyttades efter olyckan, först vid själva bärgningsarbetet
-Personbilsföraren chockades svårt
-Personbilen var/är en Renault 19
-Föraren mår inte bra, inte hans närmast anhöriga heller, och vårdas fortfarande på intensivvårdsavdelning och inget är säkert att han klarar sig. Fler operationer väntar.

Som vanligt är det alltid mycket och många spekulationer som urartar i falsk ryktesspridning, och det är inte alltid så uppskattat av närmast anhöriga.

MC-Föraren hade tur att brandstationen låg så pass nära (och för tillfället var bemannad), så att branden kunde släckas snabbt.

Vems fel det är, är idag inte fastställt, och är i slutändan försäkringsbolagens sak att utreda. Polisen har inget som antyder på att något brottsligt skall ha föranlett olyckan.

:tummenupp :tummenupp
Tack!
Borde sätta punkt för detta..
 

Mr.kekke

Ny medlem
Gick med
24 Dec 2004
Ort
nånstans
Hoj
CBR1000RR
Som nr4 att anlända till olycksplatsen så kan jag sammanfatta det så här;
-Föraren var medvetslös från olyckstillfället, enda tills helikoptern lyfte (ca 40min)
-Bromsspår från både bil och hoj saknades
-Förarens visir satt ca en halv meter in i passagerardörren på personbilen
-Hojen fattade eld
-Hur fort hojen körde är svårt att säga, men det är inte så långt ca 75m från korsningen med 280 där han kom ifrån, troligtvis 50-70kmh. Personbilen kan rent tekniskt inte ha kört fortare än 30.
-Hojen är totalkvaddad; mestadels pga branden.
-Hojen hade bra däck (mönster)
-Inget av fordonen flyttades efter olyckan, först vid själva bärgningsarbetet
-Personbilsföraren chockades svårt
-Personbilen var/är en Renault 19
-Föraren mår inte bra, inte hans närmast anhöriga heller, och vårdas fortfarande på intensivvårdsavdelning och inget är säkert att han klarar sig. Fler operationer väntar.

Som vanligt är det alltid mycket och många spekulationer som urartar i falsk ryktesspridning, och det är inte alltid så uppskattat av närmast anhöriga.

MC-Föraren hade tur att brandstationen låg så pass nära (och för tillfället var bemannad), så att branden kunde släckas snabbt.

Vems fel det är, är idag inte fastställt, och är i slutändan försäkringsbolagens sak att utreda. Polisen har inget som antyder på att något brottsligt skall ha föranlett olyckan.





Heder åt dig för detta inlägg !
Tänk på dom anhöriga, det bör alla ta till sig...
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Man kan inte kräva något av aftonbladet. Glädjs istället åt att DN faktiskt bemödade sig om att få en kommentar från en representant på SMC kring motorcykel-åkandets faror.

Mvh

Lite synd att DN inte berättede om essensen i den kvinliga motorcyklists temporäre rädsla för att råka i en olycka, när det svängar eller går för fort. Det är ju just det som SMC tar bort på sina kurser!
Sen får jag beklaga att dom inte nytjade SMC:s grafik som jag klart rekomenderade - länk bilaga 1.

Sen är Aftonbladet en annan typ av tidning :)
Fredag, har jag spenderad hälften av dagen med Kanal Aftonbladet, och pratad om räcken i ytterkurver, vägmiljö och annat om hur vi reducerar olyckor - så jag tror på att det finns hopp...
 

The Duck

Tvivelaktig figur
Gick med
5 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Z750 -07
Efter Zerials utomordentliga inlägg vil jag avsultningsvis bara tillägga (utan att på något sätt döma någon, vare sig när det gäller denna olycka, eller någon annan)

Ang förarens hastighet:
Att lyssna på "vittnen" som påstår sig ha sett vad som hänt är farligt i sig. Detta beror på följande faktorer:
- Inledningsvis kan man inte låta bli att undra om det kommer en reporter och frågar vad som hänt, vad kommer mediakåta "jag-blev-aldrig-något-i-mitt-liv-men-nu-får-jag-min-chans-att-vara-med-i-media"-personer säga. Att säga att "jag såg inget utöver det vanliga bortsett från själva olyckan" är inte särskilt sexigt. Därför kan många personer gärna krydda verkligheten lite
- Människor som inte kan något om mc kan säkert blanda ihop vad de ser kontra vad de hör. Kort sagt, en mc med slip-on eller om föraren ligger på en låg växel och varvar, låter som att det går fortare än den kanske gör. Men vittnets sinnen hörsel och syn blandas ihop, och de "såg" mc:n köra fort, för att det lät så.
- Personer som nyligen bevittnat en olycka likt den i Rimbo är troligen chockade (om inte, brist på empati kanske?). Är dessa att betrakta som bra vittnen?
- Aftonhoran och de andra kvällsblaskorna är knappast kända för att prioritera sanningen i sina artiklar. Skulle denna vara den första?
-Sedan finns det alltid personer som är mindre vänligt inställda till motorcyklar generellt, och de har kanske haft dåliga erfarenheter tidigare. Att tro att dessa skulle återge en händelse likt den i Rimbo "objektivt" utan att kasta in kommentarer som att motorcyklister kört alltid för fort osv är nog en önskedröm...

...vilket för mig in på den andra sidan av debatten:

Motorcyklister i vårt avlånga land MÅSTE rannsaka sig själva, och ställa sig frågan hur vi ska bättra på ryktet, för att denna sport inte helt ska förbjudas helt. För säga vad man vill, men det finns på tok för många dårar som inte bryr sig ett skit om sitt eget liv (vilket jag skiter i) och andras (vilket är betydligt mer allvarligt). Varje nytt offer för mc-döden är en stor tragedi, för personen själv, men mest för dess anhöriga. Och även om vi inte kan undvika alla olyckor, är jag övertygad om att vi skulle kunna undvika 80%. Med detta menar jag inte att vi orsakar såpass många olyckor, men genom ett sunt trafikbeteende skulle vi kunna undvika situationer där vi utsätter oss för att idioter till bilister tar våra liv.

Avslutningsvis, om ni inte kan göra det för er själva, gör det i alla fall för dem som står er nära:

TA DET LUNGT! För även om ni inte anser att ni tillför något till vår värld, är jag övertygad om att fler än ni tror omkring er inte håller med.
 

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
Hoppas nu killen fixar skadorna utan några men och att familj och vänner är där hela vägen för honom! Hur man än vrider och vänder på det så är det en hård väg tillbaka.

Vad jag retar mig på är medias ständiga jakt efter oss. Är de medvetet ute efter att hetsa folket mot mc-folket? Eller är det endast för att försäkringarna är en het potatis just nu?

Varför skriver de inte lika negativt om alla dessa olyckor som sker pga av äldre i trafiken? Varför pekas inte de ut?

Nä, jag är trött på rubrik efter rubrik där vi alltid pekas ut bovar samtidigt som vi i de allra flesta fallen är offret ändå!

För fasen - killen har varit med om otäck olycka med fruktansvärda skador till följd och så har Aftonbladet mage att skriva såhär vinklat utan ens ta reda på hårda fakta innan! Rent respektlöst i mina ögon.
 

Flickan

;-)
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Stockholm, Huddinge
Hoj
Tyvärr såld... En blänkande röd och svart TRX 850 -98
En kopmis var bland de första på plats!
Han skrev så här om händelsen på ett annat forum (ej MC relaterat).

"Vårsol, sommardäck, lågt däck tryck, svänger in på macken för att fylla luft, är klar och ska åka därifrån när jag hör en kraftig duns, tror att nåt ramlat bakom bilen och kliver ur, ser då att ute på vägen brinner det, en MC har åkt rakt in i en personbil, springer dit och skriker till folk att ringa 112, kommer fram och ser att blodet pulserar ut ur näsbenet på killen men kan inte se förövrigt hur han mår för det är så varmt från hojen som brinner, försöker igen komma fram till han men värmen är otrolig. Han ligger nära hojen och av värmen som är så börjar stöveln och MC byxorna brinna på honom, tänker då att han måste bort innan hela han brinner upp, lyckas komma nära och får tag på handen och släpar honom en bit men har är så tung så jag faller ner i glas splittret på vägen, skär upp handen men reser mig och fortsätter att dra honom, massor med folk runt omkring som jag ropar till att hjälpa till men ingen kommer fram. När jag fått bort honom en bit så försöker jag släcka branden i hans kläder med min sko. Då kommer en kille med en brandsläckare och tömmer den över killen som nu också brinner i ryggsäcken, det släcks, mer folk kommer med brandsläckare och hejdar branden i MCn. Det var den värsta hettan jag någonsin upplevt, svedde mig i ansiktet så jag sprang tillbaka till macken så jag kunde kyla med vatten. Gick åter tillbaka till killen för att se om man kunde göra nå mer men såg att en civil brandman var på plats så jag "avrapporterade" till honom vad jag gjort och blev sedan tvungen att gå tillbaka till min bil där min dotter nu grät hysteriskt. Sen rullade Brandkåren fram så jag kunde släppa allt. Brandkåren ringde nu på kvällen och ville ha ner mig till brandstationen, killen hade bruten lårbenshals, bruten arm, tre brutna revben, knäckt näsben och han skulle in i röntgen för att kolla om huvudet fått några skador, så just nu lever han, just för att jag drog bort honom från lågorna, och det tackade brand killarna mig för och sa att jag kunde vara stolt över min insats."
 

Ducce996

Ny medlem
Gick med
20 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
Yammmma
En kopmis var bland de första på plats!
Han skrev så här om händelsen på ett annat forum (ej MC relaterat).

"Vårsol, sommardäck, lågt däck tryck, svänger in på macken för att fylla luft, är klar och ska åka därifrån när jag hör en kraftig duns, tror att nåt ramlat bakom bilen och kliver ur, ser då att ute på vägen brinner det, en MC har åkt rakt in i en personbil, springer dit och skriker till folk att ringa 112, kommer fram och ser att blodet pulserar ut ur näsbenet på killen men kan inte se förövrigt hur han mår för det är så varmt från hojen som brinner, försöker igen komma fram till han men värmen är otrolig. Han ligger nära hojen och av värmen som är så börjar stöveln och MC byxorna brinna på honom, tänker då att han måste bort innan hela han brinner upp, lyckas komma nära och får tag på handen och släpar honom en bit men har är så tung så jag faller ner i glas splittret på vägen, skär upp handen men reser mig och fortsätter att dra honom, massor med folk runt omkring som jag ropar till att hjälpa till men ingen kommer fram. När jag fått bort honom en bit så försöker jag släcka branden i hans kläder med min sko. Då kommer en kille med en brandsläckare och tömmer den över killen som nu också brinner i ryggsäcken, det släcks, mer folk kommer med brandsläckare och hejdar branden i MCn. Det var den värsta hettan jag någonsin upplevt, svedde mig i ansiktet så jag sprang tillbaka till macken så jag kunde kyla med vatten. Gick åter tillbaka till killen för att se om man kunde göra nå mer men såg att en civil brandman var på plats så jag "avrapporterade" till honom vad jag gjort och blev sedan tvungen att gå tillbaka till min bil där min dotter nu grät hysteriskt. Sen rullade Brandkåren fram så jag kunde släppa allt. Brandkåren ringde nu på kvällen och ville ha ner mig till brandstationen, killen hade bruten lårbenshals, bruten arm, tre brutna revben, knäckt näsben och han skulle in i röntgen för att kolla om huvudet fått några skador, så just nu lever han, just för att jag drog bort honom från lågorna, och det tackade brand killarna mig för och sa att jag kunde vara stolt över min insats."

Skönt att det finns sådana människor som honom!!! Tycker att det är en självklarhet att hjälpa till, även om det innebär en överhängande risk för sig själv! Tyvärr är det många som inte ser det på det viset... Bra jobbat:tummenupp :tummenupp
 
Last edited:

Nicotin

Guest
En kopmis var bland de första på plats!
Han skrev så här om händelsen på ett annat forum (ej MC relaterat).

"Vårsol, sommardäck, lågt däck tryck, svänger in på macken för att fylla luft, är klar och ska åka därifrån när jag hör en kraftig duns, tror att nåt ramlat bakom bilen och kliver ur, ser då att ute på vägen brinner det, en MC har åkt rakt in i en personbil, springer dit och skriker till folk att ringa 112, kommer fram och ser att blodet pulserar ut ur näsbenet på killen men kan inte se förövrigt hur han mår för det är så varmt från hojen som brinner, försöker igen komma fram till han men värmen är otrolig. Han ligger nära hojen och av värmen som är så börjar stöveln och MC byxorna brinna på honom, tänker då att han måste bort innan hela han brinner upp, lyckas komma nära och får tag på handen och släpar honom en bit men har är så tung så jag faller ner i glas splittret på vägen, skär upp handen men reser mig och fortsätter att dra honom, massor med folk runt omkring som jag ropar till att hjälpa till men ingen kommer fram. När jag fått bort honom en bit så försöker jag släcka branden i hans kläder med min sko. Då kommer en kille med en brandsläckare och tömmer den över killen som nu också brinner i ryggsäcken, det släcks, mer folk kommer med brandsläckare och hejdar branden i MCn. Det var den värsta hettan jag någonsin upplevt, svedde mig i ansiktet så jag sprang tillbaka till macken så jag kunde kyla med vatten. Gick åter tillbaka till killen för att se om man kunde göra nå mer men såg att en civil brandman var på plats så jag "avrapporterade" till honom vad jag gjort och blev sedan tvungen att gå tillbaka till min bil där min dotter nu grät hysteriskt. Sen rullade Brandkåren fram så jag kunde släppa allt. Brandkåren ringde nu på kvällen och ville ha ner mig till brandstationen, killen hade bruten lårbenshals, bruten arm, tre brutna revben, knäckt näsben och han skulle in i röntgen för att kolla om huvudet fått några skador, så just nu lever han, just för att jag drog bort honom från lågorna, och det tackade brand killarna mig för och sa att jag kunde vara stolt över min insats."


Riktigt riktigt bra jobbat !!! :tummenupp :tummenupp :pannkyss
Sådana som dig behövs det fler av ! :tummenupp
 

Madbulle

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2004
Ort
5 Mil Norr om Uppsala
Hoj
SV1000
En kopmis var bland de första på plats!
Han skrev så här om händelsen på ett annat forum (ej MC relaterat).

"Vårsol, sommardäck, lågt däck tryck, svänger in på macken för att fylla luft, är klar och ska åka därifrån när jag hör en kraftig duns, tror att nåt ramlat bakom bilen och kliver ur, ser då att ute på vägen brinner det, en MC har åkt rakt in i en personbil, springer dit och skriker till folk att ringa 112, kommer fram och ser att blodet pulserar ut ur näsbenet på killen men kan inte se förövrigt hur han mår för det är så varmt från hojen som brinner, försöker igen komma fram till han men värmen är otrolig. Han ligger nära hojen och av värmen som är så börjar stöveln och MC byxorna brinna på honom, tänker då att han måste bort innan hela han brinner upp, lyckas komma nära och får tag på handen och släpar honom en bit men har är så tung så jag faller ner i glas splittret på vägen, skär upp handen men reser mig och fortsätter att dra honom, massor med folk runt omkring som jag ropar till att hjälpa till men ingen kommer fram. När jag fått bort honom en bit så försöker jag släcka branden i hans kläder med min sko. Då kommer en kille med en brandsläckare och tömmer den över killen som nu också brinner i ryggsäcken, det släcks, mer folk kommer med brandsläckare och hejdar branden i MCn. Det var den värsta hettan jag någonsin upplevt, svedde mig i ansiktet så jag sprang tillbaka till macken så jag kunde kyla med vatten. Gick åter tillbaka till killen för att se om man kunde göra nå mer men såg att en civil brandman var på plats så jag "avrapporterade" till honom vad jag gjort och blev sedan tvungen att gå tillbaka till min bil där min dotter nu grät hysteriskt. Sen rullade Brandkåren fram så jag kunde släppa allt. Brandkåren ringde nu på kvällen och ville ha ner mig till brandstationen, killen hade bruten lårbenshals, bruten arm, tre brutna revben, knäckt näsben och han skulle in i röntgen för att kolla om huvudet fått några skador, så just nu lever han, just för att jag drog bort honom från lågorna, och det tackade brand killarna mig för och sa att jag kunde vara stolt över min insats."



Tacka honom från alla och säg att det finns fortfarande vardagshjältar i världen tack vare sånna som han !:tummenupp
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top