Vem kraschade Millen i Rimbo?

Gixxer Rolle

Värst i klubben
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10R
Hur ska den kunna ha väjningsplikt om bilisten ser att det inte kommer någon (hojen för långt bort och syns inte än), svänger ut och DÅ kommer en raket i gudafart rakt in i kupén?

Vet du hur långt du kommer på 3 sek i 150 km/h?

~42 meter!

42 meter kommer du på 1sek i ditt exempel kommer man 126 meter :tungan

tommi

Guest
som vanligt är det experter som uttalar sig i aftonbladet :mad:
vaffan vet dom om om han körde i MYCKET högre hastighet?? hade dom en laser att mäta med eller?
han kanske gasade upp till någotlunda hastighet men med tanke på ljudet som lär ha blivit så tog vittnen för givet att han kom i 150+ skadorna på bilen visar att så fort gick det inte men ok han/hon körde säkert för fort det är ju svårt att hålla hastigheten jag vet :rolleyes:

och varför skrev dom inte åldern på bilföraren?? ännu en stigbertil som rastade bilen eller?

hrrmm ok nu har jag skrivit av mig lite hoppas att den som körde blir helt återställd :pannkyss

ta det lugnt allihop

Lodet

Today it´s win or hospital !
Gick med
6 Feb 2006
Hoj
ST3R
Hur ska den kunna ha väjningsplikt om bilisten ser att det inte kommer någon (hojen för långt bort och syns inte än), svänger ut och DÅ kommer en raket i gudafart rakt in i kupén?

Vet du hur långt du kommer på 3 sek i 150 km/h?

~42 meter!

hmm...... så om jag kör ut med min bil framför en en skymmd kurva o jag inte observera en mc som kommer runt kröken så försvinner mitt ansvar i detta :va

"Nej fabror polisen jag såg han inte så han finns inte" !!!

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Hoj
Borttappad
Ptja...

Inte mycket att orda om, NÅGON har ont just nu och att dividera om vem som gjort fel känns ganska avlägset just nu.

Att folk säger att MC:n åkt för fort borgar knappast för att det var så, en MC låter som den går i 200 redan i 50 för väldigt många.

Å andra sidan har jag själv svårt att hålla 50, så man vet aldrig.

Enda man kan göra är att köra med förstånd, speciellt inom tätbebyggt område. På 50-sträckor kan det mesta hända!

Och kom ihåg, bara för att ni och jag stannar en extra stund innan vi svänger vänster när vi ser ett lyse i horisonten, betyder det INTE att Svensson gör det!!

Gixxer Rolle

Värst i klubben
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10R
hmm...... så om jag kör ut med min bil framför en en skymmd kurva o jag inte observera en mc som kommer runt kröken så försvinner mitt ansvar i detta :va

Ponera att det är en 50 sträcka och du tittar ordentligt åt alla håll, ingen där då kör du ut och plötsligt kommer en mc i kanske 90 km/h. Smällen är ett faktum är det då du som bilist som gjort fel? Du kanske kan upplysa mig hur jag ska bete mig som bilist i det ovan beskrina fallet.

Lodet

Gick med
6 Feb 2006
Hoj
ST3R
Ponera att det är en 50 sträcka och du tittar ordentligt åt alla håll, ingen där då kör du ut och plötsligt kommer en mc i kanske 90 km/h. Smällen är ett faktum är det då du som bilist som gjort fel? Du kanske kan upplysa mig hur jag ska bete mig som bilist i det ovan beskrina fallet.

Nu handlar det iof inte vad du skulle gjort annorlunda utan vilken som bär ansvaret i en sådan situation
:tummenupp

skuldfrågan i fallet med Millen vill jag helst inte diskutera då jag knappast har alla fakta .....

men att aftonbladet kunde avfärda allt ansvar för en billist som gjort en vänstersväng o korsat mötande trafik tycker jag är mycket märkligt det är allt ....

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott

Lägg av... Nä, du ska kliva ut ur bilen, ta med kikare och stetoskop och knalla bort till kröken och se till att ingen mc finns i närheten... :rolleyes:

Skulle vilja påstå att såna där olyckor betecknas just "olyckor". Inget att göra om oturen är framme. Men kan du se några skymda kurvor och/eller krön i det här fallet?

Det är bara ditt eget fel, om du kör åt helvete för fort och smäller med någon annan. Oavsett vems annars det skulle vara, är det du som har mest ont av det...

Last edited:

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Nu handlar det iof inte vad du skulle gjort annorlunda utan vilken som bär ansvaret i en sådan situation
:tummenupp

skuldfrågan i fallet med Millen vill jag helst inte diskutera då jag knappast har alla fakta .....

men att aftonbladet kunde avfärda allt ansvar för en billist som gjort en vänstersväng o korsat mötande trafik tycker jag är mycket märkligt det är allt ....

Det va ju iofs inte Aftonblaskan själva som avfärdade bilistens ansvar utan polisen!

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Lägg av... Nä, du ska kliva ut ur bilen, ta med kikare och stetoskop och knalla bort till kröken och se till att ingen mc finns i närheten... :rolleyes:

Teleskop? :D

Stetoskop har läkaren runt halsen för att lyssna på hjärtat/puls.

Lodet

Gick med
6 Feb 2006
Hoj
ST3R
Det är bara ditt eget fel, om du kör åt helvete för fort och smäller med någon annan. Oavsett vems annars det skulle vara, är det du som har mest ont av det...[/QUOTE]

Det där är jag allt för medveten om :tungan

MR.H

Ny medlem
Gick med
25 Dec 2004
Hoj
06an hittad å köpt...
Jag har själv åkt med han. Och han är absolut ingen rå gazzare. Och hans moppe gör inga 290 som nån sa. Sen så e de väl så att man får väl inte korsa nåns körbana om de finns risk för olycka eller. Vad jag har hört så har han inte varit över 100km. Å ja jag vet att de e för fort på de stället. Vad andra uppskattar hans hastighet till stämmer nog inte riktigt, Allt som låter går fort som fan tycker ju många Eller

De jag vet om hans lägge är att han har brutit höger lår ben och arm å nåt vaj med axeln e de me.. Mycke mer än så vet jag inte just nu.

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott

Det där är jag allt för medveten om :tungan

Jag har blivit överkörd av en Volvo... Det gjorde ont som fan... Jag skulle svänga vänster med mc på landsväg, mötte då en bil som körde utan lysen (det var mörkt) och det small utav bara "#¤"%#" :kryckor Fick en flygtur och landade framför bilen som då körde på mig. Sen när han skulle backa, jag satt fast under bilen, fick han i 1:an och körde över mig... :huvet

Ingens fel sas det, det var bra med det. Jag var mest glad/förvånad att jag levde så jag var mer än nöjd :)

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
R1 2007

Fattar inte hur dom kan säga så ...... billisten har väl väjningsplikt oavsett om mc:n körde i 50 eller 150 !!

Du kanske ska ta och funderar på det där en gång till. Hur ska man kunna väja för något som kanske är för långt bor för att kunna se. Någon gång måste ju bilen köra då den inte kan stå mitt i vägen och "väja" i all oändlighet. En hoj som kommer åkandes i 150+ (på en 50-väg) dyker förmodligen upp från ingenstans på ett ögonblick.

Lodet

Gick med
6 Feb 2006
Hoj
ST3R
Jag har blivit överkörd av en Volvo... Det gjorde ont som fan... Jag skulle svänga vänster med mc på landsväg, mötte då en bil som körde utan lysen (det var mörkt) och det small utav bara "#¤"%#" :kryckor Fick en flygtur och landade framför bilen som då körde på mig. Sen när han skulle backa, jag satt fast under bilen, fick han i 1:an och körde över mig... :huvet

Ingens fel sas det, det var bra med det. Jag var mest glad/förvånad att jag levde så jag var mer än nöjd :)

Shit det lät inte skönt alls :gnissla

Och att bilisten kom undan med det är ju jäkligt konstigt

Men Men.... Huvudsaken är ju att du klarade dig med livhanken i behåll :pannkyss

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Hoj
Honda FT 500
Annars brukar bilisterna råka på en hel del de (vi) också :gnissla
Ska köra på grönt när det kommer en cyklist åkande på trottoaren och svänger vänster ut på övergångsstället (obs ingen GCM) mot rött. Cyklisten blir påkörd, bilisten får betala rubbet :mad: :mad:

Förresten, hur många av alla de som "skyller" det mesta på bilisterna kör bil på vintern tro :va

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Hoj
Ducati MS 1100S
Har varit med om liknande när jag kört bil Skulle ut till vänster på en större väg. Stopptecken, Hastighetsbegränsning 70 på den större vägen p.g.a skymd sikt. Ser inget , åker ut och hinner räta upp bilen då en sporthoj drar förbi mig i 150-170 km/h. Snacka om att man hajade till. Och jag kör ändå hoj själv och VET att jag ska kolla efter hojar. Men ser man inget fordon på vägen så åker man ju ut i tron att det är fritt. Hur ska Moster Agda förstå att hon ska stanna, kliva ur bilen och LYSSNA ifall det är en tokvarvande hoj på väg?
Nä, ta det lugnt i Samhällen och korsningar med skymd sikt så kanske vi överlever sommaren. Som nå'n skrev. Det gör inget att bromsa in, man är ju uppe i fart på nolltid igen när kusten är klar.

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott
Shit det lät inte skönt alls :gnissla

Och att bilisten kom undan med det är ju jäkligt konstigt

Men Men.... Huvudsaken är ju att du klarade dig med livhanken i behåll :pannkyss

:) Tack för omtanken :krama

:) Jo, han kom undan. Enda vittnet som var vaken var min polare som satt och pillade med sina RS36:eek:r på parkeringen jag skulle in på... Men inga problem, farbrorn i bilen lär minnas det så länge han lever... Om han ens gör det längre. Vill minnas att han var ganska gammal då... (1995)

Jag borde ha vetat bättre också, jag VET ju att det finns folk som halvsovande kör med bara positionsljus direkt efter det blivit mörkt... Men jag såg då ingenting den gången. Förrän det var för sent. Tänkte bara: "Aj fan..." Ingen film med ens liv som passerade, nada... Bara ett par sunkiga positionsljus i ögonvrån...

Så, sorry Dr.Bike, :felämne

Last edited:

mrgsxr

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
zx10r
Oavsett vad någon säger så har generellt bilister ofta dålig uppsikt över mindre föremål än en bil. Många sover och alla tror att alla max 45km i timmen. Har ni sett svenska bilar köra av färjan i tyskland tex. svenska bilarna (nu ska ni ta det med en nypa salt det är inte alla jag menar men många) omkörda till höger och vänster då dom inte är vana vid andra fordon som kör fortare. har kört mycket utomlands och i sverige "sover" många då dom kör. Sedan så tycker jag att ok om man kommer i 290 km/h så är det svårt att upptäcka en men kommer man några km för fort 90km istället för 50km så borde en erfaren förare se att man hinner in framför en (i detta fallet vänstersväng). Om inte så borde man ifrågasätta bilisten också. Man måste till en "viss del" kunna lita på att reglerna gäller inom rimliga gränser. MEN utgå från att ingen följer dom. Har haft mina olyckor och svåra situationer under mina år (en hel del km) ofta utomlands men även i sverige så jag säger bara så högljutt avgassytem som möjligt helljus osv. Har räddat mig ett antal ggr, men tyvärr inte alla. Jag säger svängde bilen ut framför honom så tycker jag (tycker vet ej) det låter skumt att han inte såg honom och är tex som någon annan i tråden också nyfiken på ålder, kön osv på föraren. ähhhh lägger ner mina åsikter....det är bara tragiskt när sånt här händer känns lite meningslöst, hoppas bara på att killen klarar sig med så lite skador som möjligt..ha d.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln