Vem sa att fartkameror är bra?

lerox78

nöjd sm ägare
Gick med
25 Apr 2005
Ort
Huddinge Sthlm
Hoj
yamaha xt660x sm -06
Ja, körrutin kommer med tiden. Att bedöma lämplig hastighet bör man kunna göra ganska omgående efter att man bemyndigats med ett körkort.

hur många här inne bedömmer hastigheten tror du ..som sagt jag och fler har förlorat lappen pga fortkörning och det kan väl inte vara att bedömma hastighet korekt och då pratar vi inte 10-30 kmh för fort men säg att gamla agda ska ut och köra så är det alltså bara för henne att köra som hon tycker dvs köra as sakta (nog för att hon kan det nu med) eller köra asfort.. skulle du då känna dig trygg.. dessa skyltar och skåp gör nytta även om dom stör men va glad så länge dom inte inför norge modellen
 

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R6 & RD350
Vad har uppkörningen med saken att göra? Finns ju hur mycket folk som helst som drar iväg i 150 direkt efter de fått lappen.

Den här hypotetiska personen du syftar på som drar i väg i 150 har kanske stor vana? Kanske kört 125a på bana. Den här vägen som din exempelperson kör på ligger kanske på ett öppet böljande sommarfält utan skymda kurvor, utan korsningar, inga utfarter och ingen bebyggelse. Under dessa omständigheter kan 150 vara en lämplig fart.
 

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Ingen
Jag tycker inte om fartkameror, inte mitträcken heller för den delen. :mad:

Jag kör precis så fort som jag anser att det går att köra på den sträckan samtidigt som jag väger det mot mitt behov att komma fram snabbare.

På sträckor med fartkameror väger mitt behov av att spara pengar och behålla körkortet högre än mitt behov att komma fram snabbare. Jag kompenserar detta på de sträckor där det inte finns fartkameror och där jag anser att det är relativt säkert att utföra kompensationen. :rolleyes:

Jag gissar att ca 90% av Sveriges manliga befolkning resonerar på liknande sätt.
 

Okej

Folkilsk
Gick med
30 Jul 2007
Ort
Södra Halland
Hoj
Moddad XJ600s
Den här hypotetiska personen du syftar på som drar i väg i 150 har kanske stor vana? Kanske kört 125a på bana. Den här vägen som din exempelperson kör på ligger kanske på ett öppet böljande sommarfält utan skymda kurvor, utan korsningar, inga utfarter och ingen bebyggelse. Under dessa omständigheter kan 150 vara en lämplig fart.

125 på bana är väl inte samma sak som att köra på en allmän väg bland ex. hundratals andra människor?
För min egen del så kan jag säga att jag var askass förare åtminstonne det första året efter det att jag tog B-lappen pga att jag inte hade testat alla möjliga scenarion som uppstår i trafiken.
 

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R6 & RD350
125 på bana är väl inte samma sak som att köra på en allmän väg bland ex. hundratals andra människor?
För min egen del så kan jag säga att jag var askass förare åtminstonne det första året efter det att jag tog B-lappen pga att jag inte hade testat alla möjliga scenarion som uppstår i trafiken.

Jag skulle kanske lagt till "inga fotgängare, inga cyklister", ja du fattar. Det är skillnad att köra mototcykel i 50 km/h mot att köra i 150 km/h. Därför tog jag "bana" som exempel. Man har då erfarit vad bland annat gyroeffekten innebär.

Om den här exempelpersonen aldrig har lärt sig att köra hoj i 150 under betryggande former skulle det naturligtvis vara komplett vansinne "att sätta sig upp på hojen och dra i väg i 150", och definitivt inte lämplig fart.
 

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Ort
Skåne
Hoj
600 Diversion -96 (jeTTetriMad)
Jag skulle kanske lagt till "inga fotgängare, inga cyklister", ja du fattar. Det är skillnad att köra mototcykel i 50 km/h mot att köra i 150 km/h. Därför tog jag "bana" som exempel. Man har då erfarit vad bland annat gyroeffekten innebär.

Om den här exempelpersonen aldrig har lärt sig att köra hoj i 150 under betryggande former skulle det naturligtvis vara komplett vansinne "att sätta sig upp på hojen och dra i väg i 150", och definitivt inte lämplig fart.

All statistik jag har läst pekar på att dödsolyckorna med stor sannolikhet har minskat på många av de ställen där kamerorna sitter. Tycker DU att vi ska nedmontera dom?

Och jag tror knappast att folk blir förolämpade av dom, var och varannan verkar ju ha fått sitt körkort via posten i samband med någon reklamkampanj.
 

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Ingen
All statistik jag har läst pekar på att dödsolyckorna med stor sannolikhet har minskat på många av de ställen där kamerorna sitter. Tycker DU att vi ska nedmontera dom?

Och jag tror knappast att folk blir förolämpade av dom, var och varannan verkar ju ha fått sitt körkort via posten i samband med någon reklamkampanj.

Jag tycker dom ska monteras ner.

Fartkameror sitter på vägsträckor där vägstandarden inte motsvarar trafikbelastningen. Det är, som mitträcken, en lågbudgetlösning för att minska olyckor. Dessa vägar skulle ha prioriterats och byggts om, helst till motorväg, för länge sedan.
 

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Jag tycker dom ska monteras ner.

Fartkameror sitter på vägsträckor där vägstandarden inte motsvarar trafikbelastningen. Det är, som mitträcken, en lågbudgetlösning för att minska olyckor. Dessa vägar skulle ha prioriterats och byggts om, helst till motorväg, för länge sedan.

:tummenupp
 

lerox78

nöjd sm ägare
Gick med
25 Apr 2005
Ort
Huddinge Sthlm
Hoj
yamaha xt660x sm -06
Jag tycker dom ska monteras ner.

Fartkameror sitter på vägsträckor där vägstandarden inte motsvarar trafikbelastningen. Det är, som mitträcken, en lågbudgetlösning för att minska olyckor. Dessa vägar skulle ha prioriterats och byggts om, helst till motorväg, för länge sedan.
vad tråkigt mycket motorväg det skulle bli
:va
 

BIG J

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2006
Ort
Malmö
Hoj
zx9r
kameror skapar köbildning som skapar frustration därmed farliga omkörningar
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
kameror skapar köbildning som skapar frustration därmed farliga omkörningar

Prova att hålla samma hastighet som de andra, slappna av, så kommer du upptäcka att du inte behöver bli frustrerad och orsaka farliga omkörningar.

Höjden av omognad är alla bilistjävlar som bara måste hävda sig i trafiken som om det vore nån tävling.
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
.......Prova att hålla samma hastighet som de andra, slappna av, så kommer du upptäcka att du inte behöver bli frustrerad och orsaka farliga omkörningar........

Det där skulle du ha sagt till alla trafikanter innan vi satsade på fartkameror så hade vi ju sluppit den kostnaden.:tummenupp
 

Okej

Folkilsk
Gick med
30 Jul 2007
Ort
Södra Halland
Hoj
Moddad XJ600s

Höjden av omognad är alla bilistjävlar som bara måste hävda sig i trafiken som om det vore nån tävling.

Håller helt och hållet med, fast jag skulle lägga till motorcyklister också.
Förstår mig fan inte på folk som säger att alla trafikkameror borde försvinna, hastighetsgränserna ska höjas och poliserna borde dra åt he-vete bara för att de ska kunna köra som skållade råttor på vägarna. DET är fan höjden av barnslighet.

När jag hör talas om personer som kör ihjäl sig i 200 knyck på en allmän väg, brukar jag kosta på mig ett leende för om man är så dum i huvudet då får man minsann skylla sig själv.
 

Lx3

Hojtjuvs hatare
Gick med
27 Oct 2005
Ort
Skogen...
Hoj
RMZ 250-13, TDM 850-98
Jag tycker inte om fartkameror, inte mitträcken heller för den delen. :mad:

Jag kör precis så fort som jag anser att det går att köra på den sträckan samtidigt som jag väger det mot mitt behov att komma fram snabbare.

På sträckor med fartkameror väger mitt behov av att spara pengar och behålla körkortet högre än mitt behov att komma fram snabbare. Jag kompenserar detta på de sträckor där det inte finns fartkameror och där jag anser att det är relativt säkert att utföra kompensationen. :rolleyes:

Jag gissar att ca 90% av Sveriges manliga befolkning resonerar på liknande sätt.

:tummenupp Word!

Känns som att fartkameror bara är ett sätt att lindra symptomen istället för att angripa problemet.Varför skulle det egentligen ske fler olyckor om alla körde i t.ex 110 istället för 90?Det är ju inte farten i säg som skapar olyckor, (inom rimliga gränser givetvis) det är ju felaktigt betende i trafiken som ställer till det från första början.Och när det väl börjat gå åt helvete blir ju konsekvenserna givetvis värre ju fortare det går.Så visst kan man minska riskerna i trafiken genom att tvinga folk hålla löjligt låga hastighetsgränser med hjälp av fartkameror, men hade det inte vart bättre fokusera på att stävja olämpligt beteende (stavning:rolleyes: )så som onykterhet, idiotomkörningar, osv osv?
 

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R6 & RD350
All statistik jag har läst pekar på att dödsolyckorna med stor sannolikhet har minskat på många av de ställen där kamerorna sitter. Tycker DU att vi ska nedmontera dom?

Och jag tror knappast att folk blir förolämpade av dom, var och varannan verkar ju ha fått sitt körkort via posten i samband med någon reklamkampanj.

Ja, jag tycker att man kan nedmontera fartkamerorna och även reformera hastighetsbegränsningarna i kombination med andra och högre krav på körkort. Jag tycker inte att körkort är en rättighet.
 

henrik gasar

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Ort
västerås
Hoj
Ingen hoj nu
Vem bryr sig om kameror när man kör hoj:D
Hur e det med bil då:va
Om föraren inte syns så kan dom väll inte skicka någon böter.
Eller har det beslutet gått igenom än:confused:
 

Drifter

Kungen av bilköer
Gick med
6 Apr 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha XSR900 & Suzuki Burgman 400
Håller helt och hållet med, fast jag skulle lägga till motorcyklister också.
Förstår mig fan inte på folk som säger att alla trafikkameror borde försvinna, hastighetsgränserna ska höjas


Som sagt, vem bryr sig om fartkameror när man kör MC?

Och när man kör bil finns det alltid ett solskydd att dra ner :Rockbanan
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top