Dr.Bike
Guest
apbot skrev:Ex biltemas stjärnmejslar är det sämsta jag någonsin har använt mig av.
Älskar att sätta tänderna i kategoriska uttalanden...
VILKA stjärnmejslar menar du? (Du vet att det åtminstone finns två kvalite´tsklasser där, ofta tre, om man tar de verktygen de har med 10 års garanti).
Nu lever jag i de lyckliga sits att jag får köpa exakt det jag vill ha, var jag vill, men detta gör ju saken ännu mer intressant:
De verktyg jag ex.vis köper från ELFA är ju inte bättre just för att de är hutlöst dyra.
Exakt samma märken hittar jag ju på andra firmor för bra mycket lägre priser.
Jag tog mig alltså en titt på Biltemas dyraste verktyg iom detta, och kan säga att deras "gearless" spärrskaft mm hade samma känsla i handen och mekaniken som de jag nu köpte på annan plats.
Visst, de KAN ha ett annant internt utförande, men troligen inte.
Satidigt köpte jag alltså ett set med skruvmejslar för privat bruk där. De gula.
Har inget att klaga på vad dem beträffar, men håller med Anders: Skruvmejlslar GÅR åt, och SKA kasseras när de börjar slinta.
Jag har ännu inte kastat nån av dessa, och man kan nog lugnt kalla mig för en "hyfsat frekvent mekare"
Men visst f-n älskar jag mina ringnycklar med spärrfunktion från Belzer som jag har privat!
På jobbet tog jag icke vinklade, och det var ännu bättre!
Men jag ångrar att jag inte tog steget fullt ut på blocknycklar och skaffade gearless även på dem!
Dyrt. MEn bäst.
Vad gäller hylsnyckelsatser har jag helt skippat traktorsatsen i ½-tum
För stora i alla lägen, för klumpiga och alldeles alldeles för överdimensionerade.
3/8 är i det närmaste perfekt, och har smidiga hylsor som även går mer i trångborrade hål. Allra bäst till alla jobb på m6 (skallr upp till 10) är ju 1/4-tums satsen. Smidig som få, och bra känsla så man inte drar sönder.
M6 i aluminium drar jag t.ex aldrig mer än 8Nm. Prova med en bra momentnyckel hur LITE det är och inse att ½-tums spärrskaft är dinousarier i dessa sammanhang.
Men billiga verktyg som verkligen ÄR bra, eller så bra de kan vara får du nog leta länge efter om Biltema inte duger. Jula och Ö&B håller jag mig ifrån, men de kan understundom oxå ha bra grejer trots allt:
Kvalite´n varierar hos alla. Även Biltema.
Man måste således tyvärr veta hur man identifierar bra verktyg. Inte lätt.
Nästa steg blir dyra affären.
Last edited: