Verkyg och Verktyg.

Dr.Bike

Guest
apbot skrev:
Ex biltemas stjärnmejslar är det sämsta jag någonsin har använt mig av.

Älskar att sätta tänderna i kategoriska uttalanden...

VILKA stjärnmejslar menar du? (Du vet att det åtminstone finns två kvalite´tsklasser där, ofta tre, om man tar de verktygen de har med 10 års garanti).

Nu lever jag i de lyckliga sits att jag får köpa exakt det jag vill ha, var jag vill, men detta gör ju saken ännu mer intressant:
De verktyg jag ex.vis köper från ELFA är ju inte bättre just för att de är hutlöst dyra.
Exakt samma märken hittar jag ju på andra firmor för bra mycket lägre priser.
Jag tog mig alltså en titt på Biltemas dyraste verktyg iom detta, och kan säga att deras "gearless" spärrskaft mm hade samma känsla i handen och mekaniken som de jag nu köpte på annan plats.

Visst, de KAN ha ett annant internt utförande, men troligen inte.
Satidigt köpte jag alltså ett set med skruvmejslar för privat bruk där. De gula.

Har inget att klaga på vad dem beträffar, men håller med Anders: Skruvmejlslar GÅR åt, och SKA kasseras när de börjar slinta.
Jag har ännu inte kastat nån av dessa, och man kan nog lugnt kalla mig för en "hyfsat frekvent mekare" :hihi

Men visst f-n älskar jag mina ringnycklar med spärrfunktion från Belzer som jag har privat!
På jobbet tog jag icke vinklade, och det var ännu bättre!
Men jag ångrar att jag inte tog steget fullt ut på blocknycklar och skaffade gearless även på dem!
Dyrt. MEn bäst.

Vad gäller hylsnyckelsatser har jag helt skippat traktorsatsen i ½-tum
För stora i alla lägen, för klumpiga och alldeles alldeles för överdimensionerade.
3/8 är i det närmaste perfekt, och har smidiga hylsor som även går mer i trångborrade hål. Allra bäst till alla jobb på m6 (skallr upp till 10) är ju 1/4-tums satsen. Smidig som få, och bra känsla så man inte drar sönder.
M6 i aluminium drar jag t.ex aldrig mer än 8Nm. Prova med en bra momentnyckel hur LITE det är och inse att ½-tums spärrskaft är dinousarier i dessa sammanhang.

Men billiga verktyg som verkligen ÄR bra, eller så bra de kan vara får du nog leta länge efter om Biltema inte duger. Jula och Ö&B håller jag mig ifrån, men de kan understundom oxå ha bra grejer trots allt:
Kvalite´n varierar hos alla. Även Biltema.
Man måste således tyvärr veta hur man identifierar bra verktyg. Inte lätt.

Nästa steg blir dyra affären.

Last edited:

majtii

Those were the happy days
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Sviterna av en indragning...
Dr.Bike skrev:
Vad gäller hylsnyckelsatser har jag helt skippat traktorsatsen i ½-tum
För stora i alla lägen, för klumpiga och alldeles alldeles för överdimensionerade.
3/8 är i det närmaste perfekt, och har smidiga hylsor som även går mer i trångborrade hål.

Iofs sant, tänkte mer på alla 1/4 man dragit sönder när man meckat pansarvagnar... 1/4or och dra 17+ hylsor är ingen höjdare. Bäst är att ha både och (brukar ingå i de flesta kit).
Biltema eller Jula är nog samma skit, annan färg bara.
Själv skyr jag Biltema likt pesten av någon anledning.

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Gällande blocknycklar och skruvmejslar som du var ute efter;
Satsa på Sandvik/Bahco, Kamasa tools, Teng tools eller liknande. De är värda pengarna helt enkelt. Jag har varit med om att rund-dra en Biltema 8:as ringnyckel på en hårt sittande skruv. Skruvskallen var helt oskadd men ringnyckeln fungerade inget mer ("spåren" försvann...). Snacka om kvalitet.... :rolleyes:
Däremot kan deras 10-års garanti-verktyg vara hyfsade. Köpte "King Tony"-blocknycklar med 10 års garanti på Jula och de håller riktigt bra kvalitet.

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
KAMASA

Som någon skrev här:

Buy quality, cry once :tummenupp

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Biltemas 10-års-garanti-verktyg..! :tummenupp

Har även en gammal halvtumssats från 70-talet som farsan hade till sina amerikanare till de större prylarna. Tror det står Biltema även på den... :D

Dr.Bike

Guest
majtii skrev:
Iofs sant, tänkte mer på alla 1/4 man dragit sönder när man meckat pansarvagnar... 1/4or och dra 17+ hylsor är ingen höjdare..

Aha en gammal pansarknekt från revingehed!? ;)

JO sant, och som sagt 17 hylsa på kvarttumssats är väl något lite över gränsen! :lol

sant är iaf att: "Bra verktyg gör halva jobbet. Dåliga gör en galen!"

#57 Thundrace

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Ducati 1098S
Falafelbabianen skrev:
Det lustiga är att när jag var ung, för väldigt länge sedan, så ansågs kamasa vara billigt skräp...

Det gör nog dem flesta av oss som jobbar med handverktyg mkt...bra hobbyskit,men absolut inte kvalitetsprylar...

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-
Alla verkar ha sin egen uppfattning och så även jag...

I min verktygslåda som innehåller det mesta finns nästan bara biltemas verktyg (de med 10 års garanti). Jag mekar inte jättemycket men ändå regelbundet och har aldrig stött på problem med verktygen. Personligen ser jag ingen anledning att köpa svindyra verktyg som hobbymek, skillnaden mellan t.ex biltema och mer kända verktyg är ofta så pass liten att vi amatörer inte märker någon skillnad i kvalitet. Däremot anser jag att många av de dyrare verktygen är lika starka och hållbara trots att de är smidigare.

Känner en bilmek som anser att snap-on är mindre bra, av alla märkesverktyg de använder i verksamheten är snap-on överrepresenterat bland t.ex spruckna hylsor. Verktygen ser bra ut, är smidiga, svindyra och har livstids garanti så det är klart att många anser att de är bäst.

Jag tror många omedvetet baserar sina åsikter om kvalitet på hur välkänt märket är samt vad det kostar. Det är ju klart att det dyraste är bäst, eller?

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Jag har dragit sönder en Bachohylsa, men aldrig en biltemahylsa

Köp efter plånboken. Biltema har kanske lite bristande tänger, mejslar med halvtaskig grepp osv. Annars är dom helt okej!

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
Jag brukar också väga in användarvänlighet och utförande när jag köper mina verktyg, en nyckel från biltema kanske håller precis lika bra som en belzer, men utförandet brukar skilja en hel del. Titta på ringdelen av en fast nyckel till exempel, de dyrare brukar vara bra mycket tunnare och smidigare än de billiga.

Sånt tycker jag är viktigt då jag skruvar mycket, och det finns inget som är mer irriterande än dåliga verktyg.

Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Tycker det viktigaste är att man använder rätt verktyg och inte att det är av yppersta kvalitet. Har flera kompisar som är så stolta över sin Bahco-skiftnyckel, de har i och för sig inte råd med fler verktyg och använder den till allt. Bättre köpa lite billigare och mer komplett, man skadar prylarna mindre om man använder dem på avsett vis. Man kan ju alltid byta ut det som visar sig vara för dåligt.

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
Biltemas verktyg funkar utmärkt (kamasa) har visserligen dragit sönder 16 hylsa men det är det ENDA på snart 13 år med samma sats, vill man ha hyfsat billiga och användbara verktyg så är biltema det närmaste man kommer.

skruvmejslar köper man varsom helst!!

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Dr.Bike skrev:
Men billiga verktyg som verkligen ÄR bra, eller så bra de kan vara får du nog leta länge efter om Biltema inte duger. Jula och Ö&B håller jag mig ifrån, men de kan understundom oxå ha bra grejer trots allt:
Kvalite´n varierar hos alla. Även Biltema.
Man måste således tyvärr veta hur man identifierar bra verktyg. Inte lätt.

Nästa steg blir dyra affären.

Jula hade Bachos Ergo-serie (skruvmejslar), kommer dock inte ihåg om det var bra priser. Men som med alla kedjor, alla har lockpriser på vissa saker, och annat som är dyrt/dåligt. Ska man vara noga ska man köpa en sak här och en sak där, plocka godbitarna helt enkelt!

Jag har mest lågbudget-verktyg, utom multimeter och skruvmejslarna, och dom har alltid funkat, utom en fast nyckel som jag vred sönder käken på i en batalj med min gamla golf... :rolleyes:
Jag borstade bort all färg på farsans kåk med roterande stålborste och en bruksbo borrmaskin från rusta, dvs den gick konstant 8h om dan i 4 dagar. Förutom att det fortfarande dammar rödfärg om den så funkar den lika perfekt nu som före! Kostade en bråkdel av en Bosch eller Skil. :tummenupp

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024