Verkyg och Verktyg.

Jocke.P

1.38.7
Gick med
6 Mar 2003
Ort
På jobbet (känns det som)
Hoj
R1 Räser
Verktyg

SNAP-ON rules.
Dom som säger att snap-on hylsor går sönder använder dom felaktigt,det finns flera olika serier av varje hylsa och det vanligaste är att man använder dom tunnväggiga flygkvalite hylsorna till rostiga jävla bilbultar där man borde använt industrikvalitets hylsorna.

Vad gäller mejslar så svär jag på att det inte finns bättre än snap-on.

Priset är högt, för högt för dom flesta men det kostar att ligga på topp :tummenupp
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Falafelbabianen skrev:
Det lustiga är att när jag var ung, för väldigt länge sedan, så ansågs kamasa vara billigt skräp...

Det ansågs (med all rätt) allt som tillverkats i Japan vara på den tiden :)
 

#57 Thundrace

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Hofterup
Hoj
Ducati 1098S
wonderwizard skrev:
Ironside säljs av Ahlsells

Det var liksom det jag menade,heter Ironside när dem säljs på Ahlsells och AmPro när dem säljs på swedol....
:tummenupp

Jocke.P skrev:
SNAP-ON rules.
Dom som säger att snap-on hylsor går sönder använder dom felaktigt,det finns flera olika serier av varje hylsa och det vanligaste är att man använder dom tunnväggiga flygkvalite hylsorna till rostiga jävla bilbultar där man borde använt industrikvalitets hylsorna.

Vad gäller mejslar så svär jag på att det inte finns bättre än snap-on.

Priset är högt, för högt för dom flesta men det kostar att ligga på topp :tummenupp

Kan bara hålla med,har haft förmånen att ha haft tillgång till deras prylar i ett par år och det är guldprylar. :tummenupp
 

Dr.Bike

Guest
Ska man ändå snacka kvalite´och kostnaden inte är en begränsande faktor finns ju bara Snap On.

Period.

Att blankkromade verktyg skulle vara tokiga att handha med oljiga händer, som Anders sa här nere håller jag inte med om, då jag allt mer börjat övergå till dem. Jag har inte vid något tillfälle behövt slinta pga detta.
Man applicerar ju kraften på kanten av verktyget. Och i ärlighetens namn: Jur ofta är man verkligen OLJIG om händerna?
Om man är det så torkar iaf jag av mig och verktyget med en trasa.

Blanka verktyg är mycket lätta att torka av oc hålla rena, och det uppskattar jag mer.
Tror inte heller det är en slump att Snap On kromar sina verktyg...
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Snap on ,,,,, det mest prisvärda märket ,, :yoparty inget o diskutera.

apbot skrev:
Som alla vet så finns det bra verktyg och så finns det dåliga verktyg.
Ex biltemas stjärnmejslar är det sämsta jag någonsin har använt mig av.

Jag hade tänkt att införskaffa en helt ny uppsättning Mejslar, främst stjärn.
Samt ett set bra blocknycklar.
samt ett set blocknycklar med spärrmekanism

Har ni några tips på bra verktyg till bra priser och vart man kan köpa dessa ?

är trött på noname billigt skit.


Tack på förhand
 

Avanti

slingshot.cc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Milano, Italia
Hoj
Suzuki GSX-R750, Suzuki GSX-R1100, Honda Hornet 900, Honda Foresight, Puch M50 Cross, Honda CR250, Yamaha TW200
Dr.Bike skrev:
Ska man ändå snacka kvalite´och kostnaden inte är en begränsande faktor finns ju bara Snap On.
"Bara" Snap On är vel en överdrift, Mac, Beta och Usag holder lika hög kvalitet.

Jag köpte en ny momentnyckel från Beta förra veckan, den kostade 1.500 kronor, men jag tycker den värd varje krona.
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Dr.Bike skrev:
M6 i aluminium drar jag t.ex aldrig mer än 8Nm.
Skulle aldrig jag våga. Har alltid dragit M6:eek:r med 12 Nm i aluminium och har aldrig varit problem vid varken ditdragning eller isärtagning.
Kanske lite överabete och dåligt självförtroende men jag brukar oftast köra med momentnyckel på det mesta.

Eldstorm skrev:
Köpte "King Tony"-blocknycklar med 10 års garanti på Jula och de håller riktigt bra kvalitet.
Har för skojj skull kollat på ytan i själva ringen på olika nycklar av olika märken. De med bäst ytfinhet var just King Tony. De sämsta var i allmänhet de blankkromade som var biltemas och kamasas, själva ytan är blank och fin men kan vara väldigt gropiga i spåren. Men ytfinheten säger ju inte att det är bättre material.
 
Last edited:

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
om vi nu ska vara petig ,, hur ofta kalibrerar du din momentnyckel ??
är den överhuvudtaget kalibrerad ?? finns de certefikat på den ? :tuttar

supermoppe skrev:
Skulle aldrig jag våga. Har alltid dragit M6:eek:r med 12 Nm i aluminium och har aldrig varit problem vid varken ditdragning eller isärtagning.
Kanske lite överabete och dåligt självförtroende men jag brukar oftast köra med momentnyckel på det mesta.

Har för skojj skull kollat på ytan i själva ringen på olika nycklar av olika märken. De med bäst ytfinhet var just King Tony. De sämsta var i allmänhet de blankkromade som var biltemas och kamasas, själva ytan är blank och fin men kan vara väldigt gropiga i spåren. Men ytfinheten säger ju inte att det är bättre material.
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
jocke i köping skrev:
om vi nu ska vara petig ,, hur ofta kalibrerar du din momentnyckel ??
är den överhuvudtaget kalibrerad ?? finns de certefikat på den ? :tuttar
Har varit inne en gång för koll men kan inte lämna den dit nå mer, har du något ställe att rekomendera (ser att du bor i närheten) så skulle jag bli glad. Förresten, vad menar du med certifikat och varför behöver man det?
 

Scrub

Guest
Har inte läst hela tråden, men...

Kan rekomendera Kamasa. Livstidsgaranti! Bara att gå in i valfri butik o byta.
Jag köpte just ett par olika verktygssatser till jobbet, köpte dessa på Autoexperten (finns på typ 65 ställen) Dom har nån form av rea just nu, så nu är det ungefär samma priser som biltema...

Annars så är märket "snap-on" riktigt grymma, fast även riktigt dyra....
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Det finns ett ställe i köping som heter Q-kontroll som är ett kalibreringsföretag ,, ja jobbade där förut innan det skar sig med det puckot till chef ,, så därför vet ja lite om kalibreringar o sån´t ,,
kan kolla om kompisen Mats e kvar där (föga troligt med den ledningsgruppen) då kanske han kan hjälpa dig om du skulle behöva.

certifikat behöver du om du ska utföra jobb på produkter såsom flyg,industrimaskiner,mm,mm ,, där det är väldigt noga med att det är rätt moment,, som lekman behöver du det ju inte men för skojs skull så kan det ju vara kul o ha för en egen uppföljning efter var kalibrering ,, 1 år mellan kalibreringstillfällena brukar det åxå vara. :fyllisar


supermoppe skrev:
Har varit inne en gång för koll men kan inte lämna den dit nå mer, har du något ställe att rekomendera (ser att du bor i närheten) så skulle jag bli glad. Förresten, vad menar du med certifikat och varför behöver man det?
 

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Med min familj, THN och där
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
Sledge B skrev:
??? :va Var det Biltema eller Kamasa?

biltema säljer kamasa tools!!!!

jag kanske var lite otydlig förut, jag har verktyg från BÅDE biltema och kamasa
det är ungefär samma kvalitet på dom, funkar hyggligt för en hobbymek. :)
 
Last edited:

Andersflygare

Andersflygare
Gick med
27 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
GSXR1100-93 GSX1100EF INTRUDER 1400-00
jag gillar att gå på loppisar.....har varit på en del genom åren.....det är fan så mycket kvalitetsverktyg man hittar där när ungarna snott farsans bästa för att sälja till skolresan......den bästa var en Bacho momentnyckel för 125 spän av två fjortisar som " fått av pappa för att sälja" hehe......så jag har tänger o hylsor så jag drunknar.....men man blir lite avundsjuk på jobbet när man ser vad flygmekarna har när dom servar affärsjetar........var borta en gång o frågade efetr en 10ans hylsa.......dom glodde på mig som jag hade frågat om jag fick sätta på deras syrror....hånskrattet ekade i hangaren

just det...i somras fick jag ett abus skivbromslås för 75 spänn av en tanta som hjälpte sin sån att sälja....han var visst o fika......då gällde det att hysta upp slantarna o försvinna som en raket
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Andersflygare skrev:
jag gillar att gå på loppisar.....har varit på en del genom åren.....det är fan så mycket kvalitetsverktyg man hittar där när ungarna snott farsans bästa för att sälja till skolresan......den bästa var en Bacho momentnyckel för 125 spän av två fjortisar som " fått av pappa för att sälja" hehe......så jag har tänger o hylsor så jag drunknar.....men man blir lite avundsjuk på jobbet när man ser vad flygmekarna har när dom servar affärsjetar........var borta en gång o frågade efetr en 10ans hylsa.......dom glodde på mig som jag hade frågat om jag fick sätta på deras syrror....hånskrattet ekade i hangaren
Inom flyget använd endast tum för de som inte vet.
Är själv verksam inom flyg och anser att det är helt
förlegat med tum, men jänkarna går inte att ändra på :huvet
 

Andersflygare

Andersflygare
Gick med
27 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
GSXR1100-93 GSX1100EF INTRUDER 1400-00
BMW R90s skrev:
Inom flyget använd endast tum för de som inte vet.
Är själv verksam inom flyg och anser att det är helt
förlegat med tum, men jänkarna går inte att ändra på :huvet

men jänkarna tillverkar väl inte alla flygplan.....ehhh ?
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Andersflygare skrev:
men jänkarna tillverkar väl inte alla flygplan.....ehhh ?
Nej så sant. Men de är otroligt stora på allt som är till flyg.
Allt från skruv till elektronisk utrustning.
Det motsvarigheten till Luftfartsverket, FAA i USA säger är
LAG!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
BMW R90s skrev:
Nej så sant. Men de är otroligt stora på allt som är till flyg.
Allt från skruv till elektronisk utrustning.
Det motsvarigheten till Luftfartsverket, FAA i USA säger är
LAG!

Underligt det där, samma sak med FDA, Food and drug administration, livsmedelsverket i usa. Allt dom säger är också lag, överallt!
Man undrar ju lite hur tex Diamond Aircraft gör, om dom också har tum på allt?
Och hur är det på engelska och amerikanska hojar, är det också tum på allt? :va
 

Torlejf

Prylgalen.
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Västkusten.
Hoj
Monster 620ie S
Själv så köpte jag denna sats ifrån Bahco på Gekås i Ullared.
1200 spänn ansåg jag nästan vara gratis för kvalité.

loadImage.aspx
 

Jocke.P

1.38.7
Gick med
6 Mar 2003
Ort
På jobbet (känns det som)
Hoj
R1 Räser
Tum ???

BMW R90s skrev:
Inom flyget använd endast tum för de som inte vet.
Är själv verksam inom flyg och anser att det är helt
förlegat med tum, men jänkarna går inte att ändra på :huvet


Har hjobbat som flygtekniker i snart 10 år och använt 75 % millimeterverktyg !

Jänkarna är 15 år efter i utvecklingen och både innom helikopter och fixwing är europa på god väg om i antal sålda maskiner (samtliga använder millimeter systemet).

Att dom(åtminstonne vissa) fortfarande använder tum säger rätt mycket om USA :huvet
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top