Versys

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
.Har ni samma erfarenhet vid stark blåst?.

EN hoj har bara två hjul och lutar man hojen så svänger den.. I praktiken är man ett enda stort segel så det räcker med en ganska liten kastvind från sidan för att man skall flytta sig....

Det gäller att vara med när det blåser. Däremot tycker jag inte min Versys är särskillt mycket mer vindkänslig än mitt Monster var på den tiden det begav sig...

Vad drar era?
Flesta som jag har frågat gällande MC så säger de ca 0,5 hur de en gör.
(utom min polare med HD, he he)

Då har du frågat "fel" folk... Kör man "aktivt & inspirerat" så kommer förbrukningen öka. Det är inte ovanligt att sporthojsfolk hamnar uppåt litern när de är ute och roar sig...

Jag kan bara svara för vad min Versys drar när jag pendlar eftersom jag uteslutande använt den till det.

Jag ligger strax under 0.5 när jag pendlar till och från jobbet.

Last edited:

LiamWis

Medlem
Gick med
3 Sep 2009
Hoj
BMW F800R
Tackar Korvis. :tummenupp

Min fråga kanske var lite "luddig", men det var just hur mycket den drar när man pendlar till och från jobb /täning. Dvs inte när man gasar och "leker".

Samma sak är ju med bilen. Vanligt åkande och när man kör med blyfot. he he.

mocolocom

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
ER-6n 09
Underbart att få läsa vad ni tycker om er V och att ingen har något "ont" att säga omden.

Jag är inte ute efter en power maskin.
Är nytagen MC förare så det är nog inte det bästa att börja med 200 kg och 150 hk båge.

Jag har (detta kanske är att svära i kyrkan men endå) kört scooter under 2 år med 22 hk och den används och min kommande MC kommer att användas 80-90 % till och från jobbet + en sväng trevliga sommar kvällar på krokiga 70-90 vägar.

Så V känns helt rätt för mig.
Billig att köpa.
Lätt att köra.
Smidig i stan.
Kul på kurviga vägar.

Jo, en lite fråga till och det rör bensin.
Vad drar era?

Ännu smidigare och billigare att pendla med är kanske en Suzuki DR650 eller motsvarande. Känslan är som att köra moped fast med fet motor. Versys är något klumpigare, något sämre svängradie, men mycket trevligare och bekvämare. Klart du ska ha en Versys. Min drar ca 0,5 liter milen men hastighetsmätaren visar för mycket så helt exakt vet jag inte.

BigT

Guest
...

Jo, en lite fråga till och det rör bensin.
Vad drar era?

När jag är ute och finkör med frugan på 70-90 vägar så har jag fått riktigt låg förbrukning, är nere på nästan 0,35l/mil, men då är det ju verkligt lugn o fin körning (och så kör man kanske inte så ofta :banana )

kawaer5

Versyer
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
Kawasaki Versys 650 -07
versys

0,41 har min dragit i medel (1100 mil). Kan köras neråt 0,35 vid landsv.-körning i 70 - 90 km/tim
Skulle dock ha dragit mindre om jag ej haft Topbox och höga spoilerrutan på
hela tiden ( kanske 0,38 i medel ) !!!

Last edited:

mocolocom

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
ER-6n 09
0,41 har min dragit i medel (1100 mil). Kan köras neråt 0,35 vid landsv.-körning i 70 - 90 km/tim
Skulle dock ha dragit mindre om jag ej haft Topbox och höga spoilerrutan på
hela tiden ( kanske 0,38 i medel ) !!!

"Riktiga" mil eller de som den speedade hastighetsmätaren ger?
Kör man 9km visar ju tripmätaren en mil... (typ)

BigT

Guest
"Riktiga" mil eller de som den speedade hastighetsmätaren ger?
Kör man 9km visar ju tripmätaren en mil... (typ)

Visar alla mätare alltid c:a 10% fel? Vad har du jämfört din hoj med? Någon med kalibrerad mätare..?
Antar att de flesta, inklusive mig själv, såklart användar hojens mätare för att ta fram förbrukning/mil. Nån som har en bättre metod att dela med sig av?

mocolocom

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
ER-6n 09
Visar alla mätare alltid c:a 10% fel? Vad har du jämfört din hoj med? Någon med kalibrerad mätare..?
Antar att de flesta, inklusive mig själv, såklart användar hojens mätare för att ta fram förbrukning/mil. Nån som har en bättre metod att dela med sig av?

Jag har jämfört mina fordon (tidigare fyrhjulingar, mc och bil) med GPS. Hastighetsmätare på GPS stämmer väldigt bra såvida man har bra satelitmottagning.
Jag minns inte exakt skillnaden på Versys, men jag tror att den visade ca 10 km/h för mycket när man kör runt 80 km/h.
Det gör ju ganska mycket på sig när det står 250 km på tripmätaren och man ska räkna ut förbrukning.
Nästan alla fordon visar för mycket på mätaren, men jag upplevde att Versys visade lite väl mycket. Jag har läst om ägare som åtgärdat detta genom att byta drev på hojen.

LiamWis

Medlem
Gick med
3 Sep 2009
Hoj
BMW F800R
Ännu smidigare och billigare att pendla med är kanske en Suzuki DR650 eller motsvarande. Känslan är som att köra moped fast med fet motor. Versys är något klumpigare, något sämre svängradie, men mycket trevligare och bekvämare. Klart du ska ha en Versys. Min drar ca 0,5 liter milen men hastighetsmätaren visar för mycket så helt exakt vet jag inte.

DR650 är i mina ögon kanske inte den snyggaste och den käns helt fel.
Har väl mer eller minder bestämt mig att köpa en V efter min testkörning.

Var skitskön att köra, och var allt som jag läst om den + lite till :tummenupp.

Tänkte köpa en begagnad och tänkte passa på att få lite tips innan.
Något man bör se upp med / titta lite extra på?

blysläden

Kör gärna många mil men bana är roligast
Gick med
10 Oct 2006
Hoj
En liten Honda och en stor Yamaha.
Hej!
Läst igenom tråden denna soliga lördag och övertygad om att Versyn är en bra hoj. Skulle uppskatta några åsikter från er som kört några mil då jag har några frågeställningar. Ser även en ER6N som samma hoj men med mindre kåpor - samma motor. Även den en möjlig hoj. Lite busigare utstrålning.

* Jag har bara kört radfyror - kommer jag att tycka Versyn vibrera för mycket. Jag har aldrig kört en twin direkt. Provat en kamrats AfricaTwin för väldigt många år sedan och vill minnas att den vibrerade en del.

* Hur är den motormässigt jämfört med konkurenterna som har radfyra! Tänker då främst på billigare alternativ som ex Yamaha FZ6N och den nya XJ6N men även en del på hondas billigare modeller. Visst de har kanske fler hästar men någon som kört dessa? Stor skillnad på motorer i bemärkelsen vibrationer?

* Versyn vs Transalp? Transalpen har bra tillbehörssortiment vilket är bra.

Inte behov av racer.... finns en i garaget redan. Önskar en billig och bra hoj som inte går så fort men ger mig glädje utan att någonsin behöva passera 150km/h. Väskor ses som positivt. Tänker behålla min racer...:D

blysläden

Gick med
10 Oct 2006
Hoj
Provkörde en Versys idag... trevlig hoj och blev klart överraskad. Den ligger högt på min "inköpslista" över tänkbar hoj. Vibrerade visserligen lite men bara på låga varv och mest i fotpinnarna. Runt 100 km/h går den som tåget och vibrationsfritt. Vinden störde inte nämvärt. Frös inte trots ca +10 garder ute. ROLIG. Hyffsade bromsar och en motor som jag upplevde pigg. Drog lite på en växel och trodde jag närmade mig rött men oj så fel... gick att varva mycket längre än väntat.:D Provsatt även ER6N men den kändes liten i jämförelse så den är avskriven. Säkert en trevlig hoj men Versys kändes bättre.

Såg att det fanns GPS fäste som org.tillbehör... någon som använt detta?
Vilken GPS kör ni med i så fall och är det en mc eller vanlig bil GPS?

När är service intervallerna? Oljebyte vart 600:e mil?
100, 600, 1200, etc.?
När justeras ventiler?

Last edited:

Scoolex

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Versys & Yamaha TTR600
GPS, Garmin Navi 500

Provkörde en Versys idag... trevlig hoj och blev klart överraskad. ...

Kul att du gillade den blysläden! :tummenupp
Går att varva ganska bra för en twin men den ger inte så mycket uppe på 10. bäst vid 6-8' varv.

Ang GPS och färste - Har en Garmin Nuvi 500. Vattentät och möjlighet att lägga in fridlufskartor (pallar dock inte riktigt med detta utan hänger sig en hel del då). Skärmen är tryckkänslig istället för temperaturkänslig vilket gör att den fungerar fint att använda med handskar. Billig är den också, polare köpte den nu för 1900 tror jag (själv för 2900 :crash när den kom ut).

Angående fäste så är det helt onödigt om man köpet en garmin GPS iaf. Det fästet man får till går utmärkt att fästa på vindrutan på V:n. Fuktar man sugkoppen lite så sitter den som berget. Sätt en bit eltejp på kulan i leden så slipper du att GPSn "faller" neråt när du ligger på 3-4 varv eller kör på lite sämre underlag.

Fungerar fin fint för min del i alla fall.

blysläden

Gick med
10 Oct 2006
Hoj
Ang GPS och färste - Har en Garmin Nuvi 500. Vattentät och möjlighet att lägga in fridlufskartor (pallar dock inte riktigt med detta utan hänger sig en hel del då). Skärmen är tryckkänslig istället för temperaturkänslig vilket gör att den fungerar fint att använda med handskar.

Japp trevlig hoj. Skall kolla efter en Nuvi 500 efter jag köpt hojen.

Servicemanual:
http://www.kawasakiversys.com/2007-Kawasaki-Versys-Service-Manual.pdf

PDF filen inte dum att ladda ner för Versys ägare.

TR1stan

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2008
Hoj
Kawasaki Versys 07
Har precis köpt nya däck - Dunlop Roadsmart. Jag betalade 3.700 för att få däcken på plats på Däckshopen i Haninge, Ava ville ha 4.700... Rekommenderar Däckshopen varmt!
I vilket fall; jag har åkte tolv mil i kväll och de nya däcken är definitivt bättre än de OEM-däck som satt på när jag köpte hojen.
Och förhoppningsvis håller de bättre; jag slet ut originaldäcken på 500 mil.
Hade jag haft en extra tröja hade jag fortfarande varit ute och åkt. :)

Sake

SDK #1461
Gick med
14 Sep 2008
Hoj
Monster, wr250

Jag gjorde min egen gps hållare. :)
Lite aluminium och färg löser det mesta. Sen har jag en väska från touringbutiken.
45-6585.jpg

Bifogat

• GPS hallare.jpg
    GPS hallare.jpg
    229.1 KB · Visningar: 150

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Nu kommer det en ny Versys till nästa år.

Har väntat ett tag på det. Tänkte att den skulle bli lite fräckare, så visar de den här :rolleyes:

Bifogat

• fb_10MY_Versys.jpg
    fb_10MY_Versys.jpg
    142 KB · Visningar: 131
  • fb_10MY_Versys_2.jpg
    fb_10MY_Versys_2.jpg
    145.4 KB · Visningar: 130

mocolocom

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
ER-6n 09
Nu får jag tyvärr lämna er skara. Bytt in min Versys mot en BMW G 650 xChallenge. Jag vill dock påpeka att jag var mycket nöjd med min Versys. Det var bara så att jag blev mer sugen på att busköra på grus och ute i terrängen och det är ju inte en Versys gjord för även om den är allround.
Ha de gott Versys-folk :)

bmw_g650x_challenge_01.jpg

blysläden

Gick med
10 Oct 2006
Hoj
Vad kan vara rimligt att betala för en ny 08 hos handlare? Sett att det finns några nya kvar... Tänkte isåfall köpa sidoväskorna och variorutan till hojen. Lösa delar kostar tillbehören ca 7.500kr - hojen runt 70.000kr Vad är rimligt hösten 2009 för detta? Hur mycket går att pruta??

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...