Versys

Sake

SDK #1461
Gick med
14 Sep 2008
Ort
skhlm
Hoj
Monster, wr250
Hittade en riktigt snyggt ombyggd Versys.
Hittade den i den engelska forumet. http://www.kawasakiversys.com/forums/showthread.php?t=4485
http://www.wrenchmonkees.com/

l_versys01.jpg

l_versys03.jpg

l_versys06.jpg

l_versys04.jpg

YS2B3157.jpg
YS2B3165.jpg
YS2B7736.jpg
 
Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Kopierar in mitt inlägg från ER-6-tråden....

Dags för 600-milaservice på min Versys med ABS. Hojen är ju i praktiken en fulare damcykel-variant av ER-6 så jag undrar vad ni betalat för service i STHLM.

Vad jag har förstått så är det följande firmor som servar Kawa i Sthlm.
AVA MC
(Edit 1: Deras prisförslag, ink olja/filter 2582,50 :näsblod)

Örby MC
Edit3: 600mila service med oljebyte går på 1575:-


MC-Experten Nr 1
(Edit 2: Deras prisförslag: 800kr + reservdelar :tummenupp.
....Då är bara frågan vilka reservdelar som kan tillkomma?!

MC Bolaget
Edit4: 600mila kostar inklusive olja + filter 1722:- De kan även ordna ersättningsfordon (läs Scooter)



...Vad har ni betalat hos respektive för 600:mila-service?
Som jag förstår det blir det alltid ett par hundra dyrare när man har ABS.

Ange gärna om detta inkluderade olje och filterbyte..
 

Totten

just do it
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Trelleborg
Hoj
Versys 650-08
Kopierar in mitt inlägg från ER-6-tråden....

Dags för 600-milaservice på min Versys med ABS. Hojen är ju i praktiken en fulare damcykel-variant av ER-6 så jag undrar vad ni betalat för service i STHLM.

Vad jag har förstått så är det följande firmor som servar Kawa i Sthlm.
AVA MC
(Edit 1: Deras prisförslag, ink olja/filter 2582,50 :näsblod)

Örby MC
Edit3: 600mila service med oljebyte går på 1575:-


MC-Experten Nr 1
(Edit 2: Deras prisförslag: 800kr + reservdelar :tummenupp.
....Då är bara frågan vilka reservdelar som kan tillkomma?!

MC Bolaget
Edit4: 600mila kostar inklusive olja + filter 1722:- De kan även ordna ersättningsfordon (läs Scooter)



...Vad har ni betalat hos respektive för 600:mila-service?
Som jag förstår det blir det alltid ett par hundra dyrare när man har ABS.

Ange gärna om detta inkluderade olje och filterbyte..

1330kr med olje och filter bytte.... 880kr för 600 mils servicen utan abs
(bröderna höbergs i lödde)
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Örby MC
Edit3: 600mila service med oljebyte går på 1575:-

Det blev till slut Örby MC och notan, inklusive olje och filterbyte slutade på 1573:-.

Jag valde dem av tre anledningar:
1. Bekvämlighet - De ligger helt enkelt bra sett till logistiken
2. Bemötande - Jag gjorde 100-mila hos dem och fick ett trevligt bemötande
3. Glömska - Jag hade glömt ta med serviceboken vid 100-mila så jag behövde ändå åka dit och få den kompletterad med stämpeln från den.

Jag lämnade in hojen vid lunch och hämtade den på eftermiddagen.

Ett klart plus i kanten är att de hade förbarmat sig över den och gett den en välbehövlig tvätt. Det hade gått alldeless för lång tid sedan jag tvättade den så jag blev riktigt glad det stod en nytvättad hoj och väntade på mig.

De får fyra starka tummar.
:tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp

De får en tummes avdrag för att de inte är billigast men kompenserade nästan med den där tvätten. En kopp kaffe och stövelputs medan man väntar så är det fem tummar i protokollet! :)
 

LiamWis

Medlem
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Älvsjö
Hoj
BMW F800R
Tjenare.

Första gången på detta forum och är en glad nybliven förare.
Äntligen så har man fått lappen :yoparty

Känns som man är 20 igen. he he.
Men det är inte därför jag skriver i just denna tråd, utan har en del funderingar just om Versys.

Jag har som sagt haft ögonen på just Versys ett bra tag nu (ok, hela sommaren) och undrar vad ni tycker om den.
Ni som har haft förmånen att fått känna på denna masking nu i sommar, och har då hunnit införskaffa ovärdelig information om hojen.

Jag hoppas ni kan ge lite ljus över mina funderingar.
Vad gör att ni älskar den?
Vad gör att ni hatar den?
Ev dåligheter?
Vad är den bra på / dålig på?

Vad bör man se upp med om man köper begagnad?
Försäkring kostnad? (denna är svår jag vet, men vad får ni slänga iväg på just den biten)

Ok, jag skall stoppa här he he, men lika bra att fråga och verka "dum" så man får lite mer kött på benen innan man slår till.

Tackar för alla svar.
 

mocolocom

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Halmstad
Hoj
ER-6n 09
Tjenare.

Första gången på detta forum och är en glad nybliven förare.
Äntligen så har man fått lappen :yoparty

Känns som man är 20 igen. he he.
Men det är inte därför jag skriver i just denna tråd, utan har en del funderingar just om Versys.

Jag har som sagt haft ögonen på just Versys ett bra tag nu (ok, hela sommaren) och undrar vad ni tycker om den.
Ni som har haft förmånen att fått känna på denna masking nu i sommar, och har då hunnit införskaffa ovärdelig information om hojen.

Jag hoppas ni kan ge lite ljus över mina funderingar.
Vad gör att ni älskar den?
Vad gör att ni hatar den?
Ev dåligheter?
Vad är den bra på / dålig på?

Vad bör man se upp med om man köper begagnad?
Försäkring kostnad? (denna är svår jag vet, men vad får ni slänga iväg på just den biten)

Ok, jag skall stoppa här he he, men lika bra att fråga och verka "dum" så man får lite mer kött på benen innan man slår till.

Tackar för alla svar.

Läs genom hela denna tråd så finner du en del svar. Kolla även på versys eget forum i skandinavien.
Angående försäkring så betalar jag drygt 3000 helförsäkring/år (34 år Halmstad)
 

LiamWis

Medlem
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Älvsjö
Hoj
BMW F800R
Läs genom hela denna tråd så finner du en del svar. Kolla även på versys eget forum i skandinavien.
Angående försäkring så betalar jag drygt 3000 helförsäkring/år (34 år Halmstad)


Tackar.

Skall titta igenom Skandinavien forumet också.

Men attans var svårt det är.
Som alltid så brukar man "prisa" den MC man har och då kanske man inte får så opartisk bedömning.

Som jag har sett så är det några som skall sälja och en som har haft problem med sin V.

Men frågan kanske borde vara till de/dem som skall sälja sin.
Varför sälja om den är så bra? (Finns det något man bör veta??)
 

mocolocom

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Halmstad
Hoj
ER-6n 09
Tackar.

Skall titta igenom Skandinavien forumet också.

Men attans var svårt det är.
Som alltid så brukar man "prisa" den MC man har och då kanske man inte får så opartisk bedömning.

Som jag har sett så är det några som skall sälja och en som har haft problem med sin V.

Men frågan kanske borde vara till de/dem som skall sälja sin.
Varför sälja om den är så bra? (Finns det något man bör veta??)

Jag är ganska övertygad om att de som säljer vill ha en "tuffare" och snabbare MC.
Versys är ju inte super-cool om man jämför med en sporthoj. Angående accelaration och snabbhet så har ju Versys 64 hk -det är ju inte så mycket om man exempelvis jämför med Kawasakis Ninja som säljs i Sverige som har ungefär det dubbla.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Men frågan kanske borde vara till de/dem som skall sälja sin.
Varför sälja om den är så bra? (Finns det något man bör veta??)

Versys är en kanonhoj men man bör veta vad man köper... Eller snarare såhär: Väljer man en Versys så har man ofta tänkt efter före.

Versys är en otroligt trevlig hoj men det är en hoj som ligger i en lägre prisklass. Det gör att den kanske inte har samma finish och påkostade komponenter som mer exklusiva hojar. Däremot är det väldigt mycket hoj för pengarna.

Jag skulle säga att det är som att köpa en Skoda Octavia. Prisvärt, ekonomisk, driftsäker, mångsidig men lite gubbig och inte "värst" eller "bäst" på något.

FÖr att citera några recensenter så kan man konstatera att Versys aldrig gör bort sig oavsett vad man använder den till. Man har bla överblick i stadstrafik, jämn och skön gång, tuffar på bra på längre turer och är oerhört smidig och lätthanterlig.

Den är billig i inköp och rätt billig att försäkra.

Den är som sagt oerhört "förnuftig" utan att för den skull vara tråkig.

Om du inte har något bekräftelsebehov så är det en av de klokaste hojar du kan köpa.

...sen handlar det mycket om vad du ska ha hojen till... Men i stadstrafik och på kurviga vägar är den som klipt och skuren.
 

BigT

Guest
Tackar.

Skall titta igenom Skandinavien forumet också.

Men attans var svårt det är.
Som alltid så brukar man "prisa" den MC man har och då kanske man inte får så opartisk bedömning.

Som jag har sett så är det några som skall sälja och en som har haft problem med sin V.

Men frågan kanske borde vara till de/dem som skall sälja sin.
Varför sälja om den är så bra? (Finns det något man bör veta??)

Varför sälja om den är så bra? Ja, det kan ju finnas flera anledningar till det, man behöver pengarna, man vill prova någon annan hoj, man har tröttnat på att köra mc (nej förresten, det tror jag inte... :tungan) osv.
Min åsikt om Versys är att det är en kul hoj som är helt perfekt om man är åtefallsknutte eller nybörjare, den är rolig på på kurviga vägar, smidig i stan, funkar även på lite längre turer (men är absolut inget autobahn-lok), drar lite soppa, billig att försäkra och slutligen, jag har inte haft ett enda problem med den :tummenupp
Personligen funderar jag på att skaffa mig en annan typ av hoj, kanske en motard, därför är min till salu.:)
 

Scoolex

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2009
Ort
Malmö/Hässleholm
Hoj
Kawasaki Versys & Yamaha TTR600
Versys är en kanonhoj men man bör veta vad man köper... Eller snarare såhär: Väljer man en Versys så har man ofta tänkt efter före.

Versys är en otroligt trevlig hoj men det är en hoj som ligger i en lägre prisklass. Det gör att den kanske inte har samma finish och påkostade komponenter som mer exklusiva hojar. Däremot är det väldigt mycket hoj för pengarna.

Jag skulle säga att det är som att köpa en Skoda Octavia. Prisvärt, ekonomisk, driftsäker, mångsidig men lite gubbig och inte "värst" eller "bäst" på något.

FÖr att citera några recensenter så kan man konstatera att Versys aldrig gör bort sig oavsett vad man använder den till. Man har bla överblick i stadstrafik, jämn och skön gång, tuffar på bra på längre turer och är oerhört smidig och lätthanterlig.

...sen handlar det mycket om vad du ska ha hojen till... Men i stadstrafik och på kurviga vägar är den som klipt och skuren.

Väl valda ord korvgubben :tummenupp. Helt enig i det där med komponenterna men du får var du betalar för ju. Versys är bra på det mesta men inte bäst på något. Enligt min mening så är den lite för mycket street och inte så mycket allroad som jag vill men det kan man lösa med lite grövre däck. Dessutom så väger den upp för det med sin smidighet på kurviga 70-vägar som faktiskt är de roligaste vägarna.

Fan, på senaste trippen vi gjorde hitta vi riktigt fina vägar norr om Arvika, Gunnarskog upp mot Norska gränsen, likaså nedanför Hallandsåsen ner mot Örkelljunga och Perstorp. Små krokiga, backiga skogsvägar/landsvägar - Versysen går som en kung där även med full packning. :wiggle

Lite bilder från resan...
DSC_1147.jpg

DSC_1151.jpg
Norska grusvägar så långt ögat kan se, så där med orginaldäcken

DSC_1156.jpg

DSC_1161.jpg
Brant nedförsbacke här ja.
DSC_1169.jpg
Klarälven

Liknelsen med Skoda, nja...:ajjabajja. Skulle mer likna den med en Nissan Quaskai - en allaroundare med hyfsade komponenter som klarar sämre underlag men trivs bäst på asfalt under 160. Sen är ju Versysen fan så mycket snyggare än en Skoda också. Vissa gillar dess utseende andra tycker den är ful som stryk. Själv tycker jag den är snygg och helt klart unik. Om man sen vill ha den typen av unik är en smaksak. ER6:ans utseende är också unikt men den ser för barnslig ut enligt mig.

Nu till något helt annat :D

En sak som faktiskt är ganska ugly standard komponent på Versysen är backspeglarna. Funderar på att byta ut dem mot FAR mirrors med integrerade blinkers och sätta dimljus (ala BMW 1200GS) på orginalfästena till blinkers fram. Har därför mixtrat lite i photoshop.

Vilken tycker ni? 1 och 3 är med LED så då måste man klydda med motstånd eller nytt relä så drar ner lite i klyddfaktor.
Kawasaki_Versys_2008_3.jpg Kawasaki_Versys_2008_2.jpg Kawasaki_Versys_2008_1.jpg Kawasaki_Versys_2008_4.jpg
 

BigT

Guest
Väl valda ord korvgubben :tummenupp. Helt enig i det där med komponenterna men du får var du betalar för ju. Versys är bra på det mesta men inte bäst på något. Enligt min mening så är den lite för mycket street och inte så mycket allroad som jag vill men det kan man lösa med lite grövre däck. Dessutom så väger den upp för det med sin smidighet på kurviga 70-vägar som faktiskt är de roligaste vägarna.

Fan, på senaste trippen vi gjorde hitta vi riktigt fina vägar norr om Arvika, Gunnarskog upp mot Norska gränsen, likaså nedanför Hallandsåsen ner mot Örkelljunga och Perstorp. Små krokiga, backiga skogsvägar/landsvägar - Versysen går som en kung där även med full packning. :wiggle

Lite bilder från resan...

Liknelsen med Skoda, nja...:ajjabajja. Skulle mer likna den med en Nissan Quaskai - en allaroundare med hyfsade komponenter som klarar sämre underlag men trivs bäst på asfalt under 160. Sen är ju Versysen fan så mycket snyggare än en Skoda också. Vissa gillar dess utseende andra tycker den är ful som stryk. Själv tycker jag den är snygg och helt klart unik. Om man sen vill ha den typen av unik är en smaksak. ER6:ans utseende är också unikt men den ser för barnslig ut enligt mig.

Nu till något helt annat :D

En sak som faktiskt är ganska ugly standard komponent på Versysen är backspeglarna. Funderar på att byta ut dem mot FAR mirrors med integrerade blinkers och sätta dimljus (ala BMW 1200GS) på orginalfästena till blinkers fram. Har därför mixtrat lite i photoshop.

Vilken tycker ni? 1 och 3 är med LED så då måste man klydda med motstånd eller nytt relä så drar ner lite i klyddfaktor.
View attachment 286352 View attachment 286351 View attachment 286350 View attachment 286353

Jag röstar på bild 4 :tummenupp
 

UbiOne

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2009
Ort
Sthlm
Hoj
Svart Tiger 800 ABS -12
Blåsigt? Nu har det blåst ganska duktigt i sthlm trakten ett par dager (to-fre v.36). jag upplever Versysen som ganska vindkänslig....det rycker och sliter vid sidvind och mycket kast runt hjälmen och bröstet. Då har jag ändå den högre originalrutan. Är "normalbyggd" 181 cm 80 kg. Visst, versysen är ju ganska hög samt att man sitter ganska upprätt. men det kändes på gränsen till osäkert....ibland tar det tag så att hojen förflyttar sig 1-2 meter i sidled utan att man har för avsikt att göra så, inte kul i långa kurvor. Jag känner att jag verkligen får sitta på helspänn och max 110 på landsväg i blåsigt väder. Kanske gäller de flesta hojar....Har ni samma erfarenhet vid stark blåst? Pratade med en kollega som har en BMW F800 ST och han upplevde inte detta problem.
 

LiamWis

Medlem
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Älvsjö
Hoj
BMW F800R
Underbart att få läsa vad ni tycker om er V och att ingen har något "ont" att säga omden.

Jag är inte ute efter en power maskin.
Är nytagen MC förare så det är nog inte det bästa att börja med 200 kg och 150 hk båge.

Jag har (detta kanske är att svära i kyrkan men endå) kört scooter under 2 år med 22 hk och den används och min kommande MC kommer att användas 80-90 % till och från jobbet + en sväng trevliga sommar kvällar på krokiga 70-90 vägar.

Så V känns helt rätt för mig.
Billig att köpa.
Lätt att köra.
Smidig i stan.
Kul på kurviga vägar.


Jo, en lite fråga till och det rör bensin.
Vad drar era?
Flesta som jag har frågat gällande MC så säger de ca 0,5 hur de en gör.
(utom min polare med HD, he he)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top