Versys

mocolocom

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Halmstad
Hoj
ER-6n 09
Nu har jag kört 140 mil. Jag har varit försiktig och kört in enligt instruktionsboken (tagit det lugnt och inte kört över 4000 varv).

Men nu blir jag orolig. När jag ligger i varv runt 3000 så vibrerar det och det blir ett tydligt missljud från motorn(?), skorrande. 500 varv högre så släpper ljudet/vibrationerna igen. Det är likadant i alla växlar (ungefär samma varv).

Nån som vet vad det kan bero på?
 
Last edited:

Totten

just do it
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Trelleborg
Hoj
Versys 650-08
Nu har jag kört 140 mil. Jag har varit försiktig och kört in enligt instruktionsboken (tagit det lugnt och inte kört över 4000 varv).

Men nu blir jag orolig. När jag ligger i varv runt 3000 så vibrerar det och det blir ett tydligt missljud från motorn(?), skorrande. 500 varv högre så släpper ljudet/vibrationerna igen. Det är likadant i alla växlar (ungefär samma varv).

Nån som vet vad det kan bero på?

Ja du:confused:


Jag har själv problem med min kamkedjespännare som ska bytas på garantin nästa vecka... mitt ljud låter som ett tickade skrapande i motorn...

kör till ÅF till kawasaki och låt dom lyssna...

Hoppas att det löser sig
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
När jag ligger i varv runt 3000 så vibrerar det och det blir ett tydligt missljud från motorn(?),

Jag tror att det är plasten som skorrar. Lägg handen på plasten ovanför hastighetsmätaren när det skorrar, Blir det tyst har du felsökt klart.

Min "skorrar" som f*n vid exakt 3000 varv. Jag har lindrat skorrandet med en ihoprullad tejpbit som tryckts in i glipan mellan instrumentering och plasten ovanför.
 

mocolocom

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Halmstad
Hoj
ER-6n 09
Jag tror att det är plasten som skorrar. Lägg handen på plasten ovanför hastighetsmätaren när det skorrar, Blir det tyst har du felsökt klart.

Min "skorrar" som f*n vid exakt 3000 varv. Jag har lindrat skorrandet med en ihoprullad tejpbit som tryckts in i glipan mellan instrumentering och plasten ovanför.

Helt rätt, det var plasten. Gissa om jag blev lättad efter att ha trott att det var motorn. Jag skruvade av lite kåpor och tryckte in lite dämpning, nu är det bättre.
Tack för hjälpen

Vet nån var man kan köpa rätt drev för att byta framdrev från 15 taggar till 16?
 

Scoolex

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2009
Ort
Malmö/Hässleholm
Hoj
Kawasaki Versys & Yamaha TTR600
Vibrationer

Helt rätt, det var plasten. Gissa om jag blev lättad efter att ha trott att det var motorn. Jag skruvade av lite kåpor och tryckte in lite dämpning, nu är det bättre.

Har haft precis samma problem på min och det verkar som om många andra har det på UK forum. Försökte lösa det genom att sätta dämparmatta på undersidan av plastplattan ovan hastighetsmätaren men det trillade av igen efter en touringtripp på två dagar :confused:

Korvgubben, har din lösning med tejp fungerat i det långa loppet? Funderar på att fylla i med lite silicon annars - fungerar ju bra på brudar så...:D
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Korvgubben, har din lösning med tejp fungerat i det långa loppet? Funderar på att fylla i med lite silicon annars - fungerar ju bra på brudar så...:D

Den funkar halvdant och är bara en nödlösning. .... Det är betydligt tystare men inte helt tyst. Jag kommer nog försöka hitta någon mer permanent lösning när jag har lite tid över.

Jag tog en liten plastpryl och bände lätt så glipan vidgades innan jag tryckte dit tejpbiten så tejpen kommer inte lossna innan jag drar loss den.
 

kawaer5

Versyer
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Onsala
Hoj
Kawasaki Versys 650 -07
Flärpen

Precis vad jag hoppades höra. Jag är 181 och skulle gärna bli av med lite "blås". Tack för infon, jag kommer defenitivt skaffa den högre rutan....som också verkar snygg då den är lite tonad. Ska kommentera hur jag upplever den efter köp/montering.


Flärpen = SPOILERN tar bort ALL Turbulens !!!!! Jag vet !!!!!
SÅ köp MED Spoiler

Helt rätt, det var plasten. Gissa om jag blev lättad efter att ha trott att det var motorn. Jag skruvade av lite kåpor och tryckte in lite dämpning, nu är det bättre.
Tack för hjälpen

Vet nån var man kan köpa rätt drev för att byta framdrev från 15 taggar till 16?


JT-drev ! Kawa-affären beställde mitt = till ER-6 i "katalogen"
 
Last edited:

UbiOne

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2009
Ort
Sthlm
Hoj
Svart Tiger 800 ABS -12
Flärpen = SPOILERN tar bort ALL Turbulens !!!!! Jag vet !!!!!
SÅ köp MED Spoiler




Har beställ rutan utan spoilern, som jag får på tisdag i samband med 100-mila servicen (har kört nästan 150 redan så hojen måste stå still tills tisdag......attans med detta fina väder). Chansar på att det räcker för mindre vind/turbulens (återkommer med facit). Tycker nog att det är lite snyggare utan spoilern....men det är ju en smaksak (även om jag kan tänka mig att spoilern är ännu effektivare).
 

PiteRobban

Glad Norrlänning
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Piteå
Hoj
KTM 690 Enduro R, KTM 400 EXC, Suzuki DR350S
jag har inte åkt bak, men dock skjutsat en del. Vanliga omdömen är att att går ganska bra, men att träsmak kan komma efter nåt tag... men 1000 gånger bättre än suzuki vx800 som jag hade innan.
 

ShyGuy

To bad for heaven, to good for hell.
Gick med
11 Mar 2004
Ort
60 mil söder om Östersund (stockholm)
Hoj
Kawasaki Versys -07, kawasaki zzr600 -92 *såld*, Audi A4 1,8Ts -99, Arctic Cat zr600 -99 *såld*
Min sambo säger samma sak, körde zzr600 innan; inte bra.

Nåt helt annat: Har precis tagit en tur, 130 mil, ensam med topbox och biltemas väskor. Funkar hur bra som helst. Med lite träning får man av/på väskorna på några minuter. Däremot kan jag säga att dagstur på 50 mil i högre hastigheter är inte att föredra pga vindfånget. Ska satsa på en högre ruta med flärp, som flertalet nämner. Tror att det kan ge en riktigt bra förbättring.

MEN. Riktigt skön att sitta länge på, bättre än nån annan hoj jag haft (mest sport iofs)

Till sist lite skryt; ska åka till St:petersburg på hojen, via Riga och sen Helsingfors. Den ni!!!
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Jag tyckte att det jobbigaste när man åkte långt på hojen var knävinklen. Är själv inte så lång men efter att tag blev jag jäkligt stel.
 

PiteRobban

Glad Norrlänning
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Piteå
Hoj
KTM 690 Enduro R, KTM 400 EXC, Suzuki DR350S
rätt fränt hur olika människor är =). Jag är närmare 190 och sitter otroligt skönt på versysen, och det är just knävinkeln som jag tycker funkar bra jämfört med tidigare hojar jag haft =). Jag har dock upptäckt att jag sitter ganska långt bak på dynan när jag "slö-kör". Kör jag aktivt sätter jag mig mot tanken för bättre känsla.
Dynan är ju bredare bak så jag får mindre träsmak om jag sitter längre bak. Men som sagt... funkar till slö/mys-körning, vilket jag utövar 90% av tiden =)

//Robert
 

mocolocom

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Halmstad
Hoj
ER-6n 09
rätt fränt hur olika människor är =). Jag är närmare 190 och sitter otroligt skönt på versysen, och det är just knävinkeln som jag tycker funkar bra jämfört med tidigare hojar jag haft =). Jag har dock upptäckt att jag sitter ganska långt bak på dynan när jag "slö-kör". Kör jag aktivt sätter jag mig mot tanken för bättre känsla.
Dynan är ju bredare bak så jag får mindre träsmak om jag sitter längre bak. Men som sagt... funkar till slö/mys-körning, vilket jag utövar 90% av tiden =)

//Robert

Jag får lite ont i gumpen efter ett par timmar men då brukar jag sätta mig så att jag sitter lite mot den upphöjda passagerardelen på sitsen, "hänger lite på kanten", då avlastas mina feta skinkor lite och det blir skönt att åka igen.
Sen har jag under kort tid även satt mig på passagerarsätet, men det ger nog lite sämre trafiksäkerhet då körställningen blir väldigt framåtlutad och tyngdpunkten hög.
Knävinkeln har jag inga problem med.
Men ni som åker riktigt långt, blir ni inte trötta i gumpen, jag menar, det kvittar ju nästan vad man sitter på under så lång tid, det gör ju ont ändå.
 

ShyGuy

To bad for heaven, to good for hell.
Gick med
11 Mar 2004
Ort
60 mil söder om Östersund (stockholm)
Hoj
Kawasaki Versys -07, kawasaki zzr600 -92 *såld*, Audi A4 1,8Ts -99, Arctic Cat zr600 -99 *såld*
Jag får lite ont i gumpen efter ett par timmar men då brukar jag sätta mig så att jag sitter lite mot den upphöjda passagerardelen på sitsen, "hänger lite på kanten", då avlastas mina feta skinkor lite och det blir skönt att åka igen.
Sen har jag under kort tid även satt mig på passagerarsätet, men det ger nog lite sämre trafiksäkerhet då körställningen blir väldigt framåtlutad och tyngdpunkten hög.
Knävinkeln har jag inga problem med.
Men ni som åker riktigt långt, blir ni inte trötta i gumpen, jag menar, det kvittar ju nästan vad man sitter på under så lång tid, det gör ju ont ändå.

Träning, träning, träning... dvs åka ofta. Liksom härdar bakdelen. Åkte till östersund från sthlm, 50 mil, och stannade bara för att tanka 1 gång. Klev av, sträckte lite på mig, sen var det inget mer med det. Men i början på säsongen brukar det smaka trä..
 

mocolocom

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Halmstad
Hoj
ER-6n 09
Träning, träning, träning... dvs åka ofta. Liksom härdar bakdelen. Åkte till östersund från sthlm, 50 mil, och stannade bara för att tanka 1 gång. Klev av, sträckte lite på mig, sen var det inget mer med det. Men i början på säsongen brukar det smaka trä..

Hehe, grymt. Här ska "tränas" :)
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
rätt fränt hur olika människor är =). Jag är närmare 190 och sitter otroligt skönt på versysen, och det är just knävinkeln som jag tycker funkar bra jämfört med tidigare hojar jag haft =). Jag har dock upptäckt att jag sitter ganska långt bak på dynan när jag "slö-kör". Kör jag aktivt sätter jag mig mot tanken för bättre känsla.
Dynan är ju bredare bak så jag får mindre träsmak om jag sitter längre bak. Men som sagt... funkar till slö/mys-körning, vilket jag utövar 90% av tiden =)

//Robert

Nä, knä vinkeln var väl inget jätteproblem. Men jag körde en gång tur och retur Göteborg/Mön. Ligger i Danmark. Plus att jag körde runt 10-15 mil där. På en dag. Då ville knäna inte längre vara med :)
 

PiteRobban

Glad Norrlänning
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Piteå
Hoj
KTM 690 Enduro R, KTM 400 EXC, Suzuki DR350S
Nä, knä vinkeln var väl inget jätteproblem. Men jag körde en gång tur och retur Göteborg/Mön. Ligger i Danmark. Plus att jag körde runt 10-15 mil där. På en dag. Då ville knäna inte längre vara med :)

Ah. Men frågan är om det hade varit så bekvämt oavsett hoj då ;)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top