Versys

PiteRobban

Glad Norrlänning
Gick med
9 Mar 2008
Hoj
KTM 690 Enduro R, KTM 400 EXC, Suzuki DR350S
nog tickar min lite också... Inget som stör.... Jag upplever det som vanligt ventiltickande... Det kan även vara ett tickande ljud när spridarna öppnar och stänger... Det är ju som elektromagneter som rörs där inne i spridarna.

Du får gärna posta svaret du fått från verkstaden imorrn.

Själv upplever jag ett ganska märkbart transmissionsljud vid motorbroms samt belastning... men det är ju rakskurna drev i lådan, samt kedjedrift så då låter det lite =).

//Robert

Totten

just do it
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
Versys 650-08
nog tickar min lite också... Inget som stör.... Jag upplever det som vanligt ventiltickande... Det kan även vara ett tickande ljud när spridarna öppnar och stänger... Det är ju som elektromagneter som rörs där inne i spridarna.

Du får gärna posta svaret du fått från verkstaden imorrn.

Själv upplever jag ett ganska märkbart transmissionsljud vid motorbroms samt belastning... men det är ju rakskurna drev i lådan, samt kedjedrift så då låter det lite =).

//Robert

oki men min tickar ovanligt mycket ibland... jag hör tikadet när jag kör i 50-60 kmh och även på tomgång....
det hela började ca 15 mil efter första servicen, innan dess tikade den normalt

tro det är kamkedjan som behöver ställas (hoppas)
Om det har hänt någon så går det väl på garantin..
mvh tobbe

Totten

just do it
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
Versys 650-08
Var hos verkstaden idag... ett skrapade djud tyckte repratören och det var bara att boka en tid.. allt går på garantin som tur är...

faaan bara gått 250 mil nu och redan kass.
börjar att leta ny hoj..

PiteRobban

Glad Norrlänning
Gick med
9 Mar 2008
Hoj
Hm... man skulle kanske fara in med min dådå... synd bara att närmaste återförsäljare bor 24 mil härifrån... Men dom kanske kan fixa i luleå om det är nåt fel.

Versys är en trevlig hoj i övrigt.

//Robert

kawaer5

Versyer
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
Kawasaki Versys 650 -07
Versys kvalitet

Hej , De fel ni har på era hojar , är ytterst ovanliga !
På Bike o Johans Mc ( Kawasakisäljare ) får man 5 års Garanti på Motor
, Elekronik och växellåda mm om man köper sin hoj där....
Snacka om att det är BRA grejer de säljer när de kan utfästa
sådant OCH GARANTIN ÄR GRATIS !!!!! (service ska ske hos dem)
Kawasaki Sverige tar betalt för en extra lång garanti ( 2500 kr )
Min har susat 1100 mil utan något enda problem och är en helt sanslös skön
hoj på ALLA sätt.
Bottendrag
Ekonomi ( ALLT = billigt )
Körupplevelse
Utseende mm mm mm

Nöjd Versier

Last edited:

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Ja, e just det med att man måste serva där. Och de är inte billiga att serva hos. Om det är typiska fabriksfel måste de ta garantin ändå. Faktiskt värt att tänka på.

Men i övrigt så är jag ganska säker på att Versysen är en bra hoj :)

Totten

just do it
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
Versys 650-08
någon som löst K-CARE GarantiPlus på sin hoj???
isf vad kostar det??, har letat men hittar inget pris ..:confused:

är det lönt eller bara utkastade pengar...:va

Sondek

Grussprättare!
Gick med
16 Apr 2006
Hoj
Yamaha XT660R
Hur är det med kvaliten på dessa hojar?
Funderar på att byta från en XT660R till denna hoj och vill ju ha en hoj som håller för många mil :)

PiteRobban

Glad Norrlänning
Gick med
9 Mar 2008
Hoj
Nån hojtidning hårdtestade en ER-6 i 5000 mil. Topplockspackningen for efter 4900 eller liknande, men det var dock det enda problemet som dom haft med hojen.
Versys har samma motor, och jag har inte läst om blåsta toppackningar någon annanstans varken på er6 eller versys. Jag har heller inte haft några problem med min. Grymt skön och lagom hoj... Funkar till det mesta =)

//Robert

Totten

just do it
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
Versys 650-08
Så nu var den klar!!! spännaren till kamkedjan strulade.. lite olja och massage så glider den fint nu..

Förlänga garatin kostar 2500kr för två år..

PiteRobban

Glad Norrlänning
Gick med
9 Mar 2008
Hoj
Kanonbra Totten! Vad bra att du upplyste om detta =). Är du nöjd med versysen nu igen då? ;)

//Robert

PiteRobban

Glad Norrlänning
Gick med
9 Mar 2008
Hoj
Jag förstår att du var putt... Förra helgen var jag lite putt också, men det hade inte med hojen att göra utan snarare den obefintliga värmen i luften. Körde ner till umeå (22 mil enkel väg) och jag fick stanna säkert 10 gånger för att fingrarna var bottenfrusna... När jag kom fram till Umeå så höll jag inte på att orka dra in kopplingen. Så kall var jag...

Börjar någon ana vad nästa typ av extrautrustning blir? ;) HANDTAGSVÄRMARE!
(ska fixa en egen lösning med originalhandtagen, samt dokumentera det för efterkommande fingerfrusna stackare).
Sedan blir det nog en högruta också då ekonomin tillåter (innan sommarn är slut).

Jag har insett att Versys är en ruggigt bekväm hoj att köra långt med. då jag ändå har packväskor till den så kan jag ju likaväl fortsätta på det touringmässiga spåret =)

Var inne på att byta hoj ett tag, men jag tror jag skippar det =)... Är ju kär på nytt i min gröna pärla ;)

//Robert

ShyGuy

To bad for heaven, to good for hell.
Gick med
11 Mar 2004
Hoj
Kawasaki Versys -07, kawasaki zzr600 -92 *såld*, Audi A4 1,8Ts -99, Arctic Cat zr600 -99 *såld*
jag har läst om det där... Många drevar upp den en kugge på främredrevet. På det sättet visar h-mätarn rätt samtidigt som soppaförbrukningen dessutom sjunker en aning.

//Robert

Så vitt jag vet mäts väl hastigheten på framhjulet, eller? I så fall har drevning ingenting med hastighetsmätarens korrekthet att göra...

PiteRobban

Glad Norrlänning
Gick med
9 Mar 2008
Hoj
Så vitt jag vet mäts väl hastigheten på framhjulet, eller? I så fall har drevning ingenting med hastighetsmätarens korrekthet att göra...

Ifall mätningen sker på framhjulet så har du alldeles rätt i det du skriver. Men den mäts elektroniskt på utgående axeln i motorn i fallet Versys. Därav ändras korrektheten vid ändrad drev-utväxling =)

//Robert

UbiOne

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2009
Hoj
Svart Tiger 800 ABS -12
Slipon ljuddämpare till Versys

Måste bara säga än en gång vilken skön hoj Versys:en är! Nu efter 100 mil bakom styret blir det bara roligare för varje tripp! Perfekt i sthlm:s morgontrafik. Dock är jag riktigt sugen på ett slip-on för lite mulligare ljud.
Många som satt på det? Vad har ni för variant, erfarenheter?

PiteRobban

Glad Norrlänning
Gick med
9 Mar 2008
Hoj
Måste bara säga än en gång vilken skön hoj Versys:en är! Nu efter 100 mil bakom styret blir det bara roligare för varje tripp! Perfekt i sthlm:s morgontrafik. Dock är jag riktigt sugen på ett slip-on för lite mulligare ljud.
Många som satt på det? Vad har ni för variant, erfarenheter?

Jag är lite sugen på det jag med... Men finner det svårt att motivera kostnaden för ett slipon... Är lite sugen på att testa modda dit en minizoomdämpare och lyssna hur det låter på den... Tycks det funka och bli ballt ljud så kan man ju lägga tusingarna på en powercommander istället för en pruttburk enbart för ljudets skull =). Mer krut för mindre slantar med andra ord =)

//Robert

UbiOne

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2009
Hoj
Svart Tiger 800 ABS -12
Jag är lite sugen på det jag med... Men finner det svårt att motivera kostnaden för ett slipon... Är lite sugen på att testa modda dit en minizoomdämpare och lyssna hur det låter på den... Tycks det funka och bli ballt ljud så kan man ju lägga tusingarna på en powercommander istället för en pruttburk enbart för ljudets skull =). Mer krut för mindre slantar med andra ord =)

//Robert

Hur funkar en minizoomdämpare?
Jo PowerCommander tror jag riktigt mycket på....4000:- för PC, plus 3500:- för mappning. Synd att det inte är liiite billigare. Skulle behöva testa en demohoj med PC innan man köper det.

PiteRobban

Glad Norrlänning
Gick med
9 Mar 2008
Hoj
http://www.touring.se/Servlet?page=11&anr=76-5270

Den funkar som vilken fullflödesdämpare som helst. Skillnaden är priset vilket är klart överkomligt då en sådan dämpare kostar 548 kronor.
Den stora frågan är om det går att få dit en sådan lite smidigt under motorn eller om man kanske skulle tillverka en egen i polerat rostfritt eller liknande.

Jag vet inte hur kort om plats det är från ordinarie ljuddämparanslutning och bakåt, men minizoomdämparen är 440 mm lång och har 20 millimeters utblås. 95 mm där den är som grövst.

Kan ju vara läge att mäta lite =)

//Robert

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM