Versys

mocolocom

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Halmstad
Hoj
ER-6n 09
Förresten, någon Versys-ägare som rengjort luftfiltret? Jag kunde fan inte hitta det idag när jag pillade runt lite på min nya Versys. Måste man demontera hela hojen för att hitta det, hur smidigt är det då att rengöra?
 

PiteRobban

Glad Norrlänning
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Piteå
Hoj
KTM 690 Enduro R, KTM 400 EXC, Suzuki DR350S
Filtret sitter i luftburken under tanken. jag har inte djupdykt så långt ännu på den här, men det är i regel inte några svårigheter att lyfta på tanken på en hoj.

//Robert
 

Sedis

Har nog gått vilse...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
KTM 950 - 06=)
Gjorde det enkelt för mig och mailade en fråga till Bike i Thn ang om-mappning=)

Angående bromsarna så ska jag in till Stibix i veckan och snacka med dom. Hojen har ju bara gått 900 mil så det ska väl inte behöva hända!
 

lebowski

versys-scandinavia.tk
Gick med
24 May 2009
Ort
uppsala
Hoj
versys
Förresten, någon Versys-ägare som rengjort luftfiltret? Jag kunde fan inte hitta det idag när jag pillade runt lite på min nya Versys. Måste man demontera hela hojen för att hitta det, hur smidigt är det då att rengöra?

Jepp det är bra enkelt att rengöra filtret :tummenupp
särskilt om man som jag har verkstadsmanualen till hojen i pdf-format :mattias
Verkstadsmanualen samt lite annat smått&gott går att hitta på det nystartade skandinaviska versys forumet.
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Angående bromsarna så ska jag in till Stibix i veckan och snacka med dom. Hojen har ju bara gått 900 mil så det ska väl inte behöva hända!

Tror faktiskt att det skall finnas ett service meddelande på just det med skivorna. Var fler Kawor som använder samma skivor där detta kunde hända.

Om de inte erkänner med en gång så är det bara att stå på sig :tummenupp
 

Sedis

Har nog gått vilse...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
KTM 950 - 06=)
Tack för svaren, ska åka dit imorgon efter lunch=)

En helt annan fundering. Jag ska byta bakdäck då det börjar bli slitet. På tidigare hojar så har jag använt Michelin Pilot Road.
Vad tror ni om det däcket? Andra förslag?

Det blir en del landsvägskörning då Versysen är mitt enda transportmedel då jag inte äger en bil.
 

Sake

SDK #1461
Gick med
14 Sep 2008
Ort
skhlm
Hoj
Monster, wr250
Jag funderar på ett par Pirelli MT90 Scorpion Sync...

Lite bättre för grus ....
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Jag funderar på ett par Pirelli MT90 Scorpion Sync...

Lite bättre för grus ....

Har de på min 950 nu. Funkar ok men är inte ett dugg bättre på grus än vanl däck. Tycker dock att greppet på asfalt är sämre än vanliga. Provade även dessa på min XT660X för att jag trodde att det skulle göra hojen bättre på grus. Tji fick jag :)
 

Scoolex

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2009
Ort
Malmö/Hässleholm
Hoj
Kawasaki Versys & Yamaha TTR600
All-around däck

Jag funderar på ett par Pirelli MT90 Scorpion Sync...

Lite bättre för grus ....

Du tänker inte på Pirellis MT60 Corsa istället? Har funderat på den själv när mina OEMs tar slut men de är Supermoto modell gjorda av mjukare gummi så varar inte lika länge men ska tydligen fästa på alla material.
PIRELLIMT60.jpg


Ett annat alternativ är Avon Distanzia som inte har lika bra grepp pga hårdare gummi men varar desstu längre. Har hört 500-600 mil på versys uk.
Distaniza-F-R.jpg


För min del lutar det åt Avon - lite dyrare men förmodligen fler mil oxo
 

mocolocom

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Halmstad
Hoj
ER-6n 09
*Ledsen att störa mitt i däck-diskussionen, men den kan nog flyta på parallellt*

Sådärja, då var körkortet klart. Skönt! Hade världens bästa uppkörningsförrättare (Csaba från Vänersborg) som stöttade, skojade, tog det lugnt och var schysst -sånt gör att nervösiteten sjunker.

Nu till en fråga:

Min Versys visar lite mer på hastighetsmätaren än vad min GPS visar och jag litar mer på GSP:en. Kan man konfigurera hastighetsmätaren själv? Jag gjorde det på min Kawa fyrhjuling och då fick man trycka på knappar och slå till/från tändningen några gånger så kom man in i en meny och kunde ställa mätaren. Nån som fixat på sin Versys?
 

Sake

SDK #1461
Gick med
14 Sep 2008
Ort
skhlm
Hoj
Monster, wr250
Det var nog MT60 jag tänkte på.
Men efter en stunds läsning på olika forum så vet jag nu inte alls vilka däck som passar mig bäst.
MT60, bra men kort livslängd. Distanzia är tydligen väldigt hård och lömsk, släpper utan förvarning.TKC 80 mer grus än asfallt. Fast allt beror väl på hur hårt man kör.

Turen är väl att jag har massor kvar i mina däck.
 

Scoolex

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2009
Ort
Malmö/Hässleholm
Hoj
Kawasaki Versys & Yamaha TTR600
*Ledsen att störa mitt i däck-diskussionen, men den kan nog flyta på parallellt*... Kan man konfigurera hastighetsmätaren själv?

Hehe, no worries Mocolocom och grattis till körkortet :hojsmilie

Har samma "problem" med min men det är väl så på alla fordon att deras hastighetsmätare visar något under den verkliga farten.

Har aldrig hör något om att det går att fixa men skulle vara intressant att veta om det går :tummenupp
 

PiteRobban

Glad Norrlänning
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Piteå
Hoj
KTM 690 Enduro R, KTM 400 EXC, Suzuki DR350S
jag har läst om det där... Många drevar upp den en kugge på främredrevet. På det sättet visar h-mätarn rätt samtidigt som soppaförbrukningen dessutom sjunker en aning.

//Robert
 

Sedis

Har nog gått vilse...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
KTM 950 - 06=)
Någon som drevat ner en kugg på framdrevet?

Uppdaterar lite angående mina bromsar som inte var bromsarna. Åkte till handlaren som var kanontrevliga och hjälpte mig på ett strålande sätt=)
Skivorna såg bra ut, däremot har däcket nötts ojämnt då jag tydligen kört med olika lufttryck under tid. Så därför känns det som om bromsarna slår, eller nått.

Ska byta fram och bakdäck och sen får vi se vad det blir av det.

En detalj på ena backspelgeln hade gått sönder så en ny backspegel är på väg=)
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Någon som drevat ner en kugg på framdrevet?

Uppdaterar lite angående mina bromsar som inte var bromsarna. Åkte till handlaren som var kanontrevliga och hjälpte mig på ett strålande sätt=)
Skivorna såg bra ut, däremot har däcket nötts ojämnt då jag tydligen kört med olika lufttryck under tid. Så därför känns det som om bromsarna slår, eller nått.

Ska byta fram och bakdäck och sen får vi se vad det blir av det.

En detalj på ena backspelgeln hade gått sönder så en ny backspegel är på väg=)

Gott när man får ett bra bemötande :tummenupp
 

Totten

just do it
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Trelleborg
Hoj
Versys 650-08
Någon som upplever att det ticka i motorn???

har kört 200 mil och det låter som kamkedjan tickar ibland men mest på tomgång och på låga varv.. Ska ringa verkstaden imorgon och fråga vad som händer???
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top