Versys

BigT

Guest
Tjena igen

Ringde till Kawasaki Sverige och fråga om auktoriserade serviceställen i Skåne.

Följande finns
www.prillas.se/ - Eslöv
www.solleracing.se - Ystad, Har även möjlighet till installation av Turbo :yoparty
www.mchuset.se - Malmö
www.brh.se - Löddeköpinge

Har frågat om pris hos alla, återkommer med svar på detta.

Du från Stockholm. Ring till Kawa Sverige annars 08-4640200 :tummenupp

Bra jobbat! :tummenupp
Jag betalade 1300 kr på BRH för 600-mila service på min ABS Versys. Ska bli intressant att få se din prisjämförelse sen!
 

TR1stan

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Huddinge
Hoj
Kawasaki Versys 07
Vad gör man på 600-servicen? Om jag har förstått saken rätt så kollar de bromsarna och byter olja och filter. Har jag missat ngt?
 

BigT

Guest
Vad gör man på 600-servicen? Om jag har förstått saken rätt så kollar de bromsarna och byter olja och filter. Har jag missat ngt?

Det är väl ungefär det som görs. 1300 spänn... "Mycket väsen för lite ull, sa käringen som klipte grisen" :D
 

Scoolex

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2009
Ort
Malmö/Hässleholm
Hoj
Kawasaki Versys & Yamaha TTR600
Serviceställen i Skåne

Så var man tillbaka igen

Kollade även väntetider

Följande finns
www.prillas.se/ - Eslöv, 1385 inkl nytt oljefilter "optional", 1½ veckas väntetid
www.solleracing.se - Ystad, 1400, 3 veckors väntetid
www.mchuset.se - Malmö, 1600, 3 veckors väntetid
www.brh.se - Löddeköpinge, 1465, 3 veckor

Hörde även från piffes MC i Staffanstorp som inte är auktoriserad men hävdade att det är bara om man köpt till 5 års garantin som man inte kan göra service på en icke auktoriserad verkstad. Hos honom skulle det kosta 1200 spänn så tyckte inte det var värt att chansa.

Neadless to say så valde jag stället i Eslöv.

Har för övrigt precis besällt min Algard till cykeln. Tog en tur förra helgen på lite grusvägar upp mot Kristianstad, Immeln och Vittsjö. Nice, men motorn blir fan helt blästrad framtill så därför en Algard.
versys-5.jpg


1270 kr om någon är intresserad. Beställs på www.versys.info
 

Totten

just do it
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Trelleborg
Hoj
Versys 650-08
Vad gör man på 600-servicen? Om jag har förstått saken rätt så kollar de bromsarna och byter olja och filter. Har jag missat ngt?

kontrollera hjul & däck och kedja samt kontrollera allt som har med bromssystemet att göra.. Inget olje byte eller nått..

1200 mil kollar dom nästan allt (18 punkter)
kosta nog lite mer den..
 

BigT

Guest
kontrollera hjul & däck och kedja samt kontrollera allt som har med bromssystemet att göra.. Inget olje byte eller nått..

1200 mil kollar dom nästan allt (18 punkter)
kosta nog lite mer den..

Olja + filter byttes på min 600-mila service eftersom mer än 12 månader gått sen senaste byte... Tror att merkostnaden pga det hamnade på c:a 700 kr ( av totalt 1300 kr).
 

BigT

Guest
Har för övrigt precis besällt min Algard till cykeln. Tog en tur förra helgen på lite grusvägar upp mot Kristianstad, Immeln och Vittsjö. Nice, men motorn blir fan helt blästrad framtill så därför en Algard.

versys-5.jpg


1270 kr om någon är intresserad. Beställs på www.versys.info

Rejäla doningar. Verkar vara en toppeninvestering för grusåkaren. Det stänker ju en hel del från framhjulet. En sportig kort stänkskärm är snyggt, men ganska värdelös när man är ute på grusäventyr.
 

Totten

just do it
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Trelleborg
Hoj
Versys 650-08
Olja + filter byttes på min 600-mila service eftersom mer än 12 månader gått sen senaste byte... Tror att merkostnaden pga det hamnade på c:a 700 kr ( av totalt 1300 kr).


Kanske?? Jag läste bara på mitt service papper som jag fick nu när jag hämtade min efter service (100mils)
jag fick betala 326 kr för oljan och 99kr för filtert.. 1040kr för alla kontroller dom gjorde.
men förstår jag rätt på pappert så ska olja filter bytas om året kommer först
 

mocolocom

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Halmstad
Hoj
ER-6n 09
Hej
Tänker köpa en Versys från Northbike som gått 52 mil. Därav blir det väl strax dags för 100-mila. Jag tänkte lämna in den på en ej auktoriserad verkstad då det inte finns någon Kawa-verkstad där jag bor.
Jag hittade en servicemanual på nätet för 2007, den borde väl funka på en 2008:a också?
Vad är egentligen skillnaden mellan 2007 och 2008 års modell förutom färgerna?
 

PiteRobban

Glad Norrlänning
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Piteå
Hoj
KTM 690 Enduro R, KTM 400 EXC, Suzuki DR350S
Skillnader vet jag inte. Tror inte det skiljer så mycket alls. Har inte läst om några uppgraderingar annat än kanske nån liten detalj, typ att backspeglarna sitter bättre på -08 eller så.
Det är en grymt mysig hoj =). Kan du inte fråga om dom kan göra bort oljebytet (100milsservicen) innan du tar hem den? Det handlar ju om garantier och sådant. Stämplad bok är ju alltid trevligt att ha. Själv ska jag snart in för 600milservice bara för stämpelns skull... Grymt irriterande, eftersom att jag är utbildad bilmekaniker och vet hur man servar både bilar och motorcyklar, samt följer ett simpelt protokoll...

Själv kom jag överens med säljaren att jag skulle få göra bort oljebytet själv och så skulle dom göra resten av servicen sen. (kolla kedja osv). Detta för att det var rätt lång väntetid på servicen samt att jag var redigt körkåt... (Vem är inte det när man har en sprillans ny hoj på gården)?.
Jag var inte sugen på att låta den stå i 2 veckor under högsäsongen. Körde 130 mil innan första bytet.

//Robert
 

mocolocom

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Halmstad
Hoj
ER-6n 09
Skillnader vet jag inte. Tror inte det skiljer så mycket alls. Har inte läst om några uppgraderingar annat än kanske nån liten detalj, typ att backspeglarna sitter bättre på -08 eller så.
Det är en grymt mysig hoj =). Kan du inte fråga om dom kan göra bort oljebytet (100milsservicen) innan du tar hem den? Det handlar ju om garantier och sådant. Stämplad bok är ju alltid trevligt att ha. Själv ska jag snart in för 600milservice bara för stämpelns skull... Grymt irriterande, eftersom att jag är utbildad bilmekaniker och vet hur man servar både bilar och motorcyklar, samt följer ett simpelt protokoll...

Själv kom jag överens med säljaren att jag skulle få göra bort oljebytet själv och så skulle dom göra resten av servicen sen. (kolla kedja osv). Detta för att det var rätt lång väntetid på servicen samt att jag var redigt körkåt... (Vem är inte det när man har en sprillans ny hoj på gården)?.
Jag var inte sugen på att låta den stå i 2 veckor under högsäsongen. Körde 130 mil innan första bytet.

//Robert

Ok, tack för tipset, ska kolla med dem.
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Grymt irriterande, eftersom att jag är utbildad bilmekaniker och vet hur man servar både bilar och motorcyklar, samt följer ett simpelt protokoll...

//Robert

Håller med dig. Har själv jobbat som bil mek på volvos utveklings avdelning i snart 13år. Känns helt ruttet att lämna in sin hoj till en ren newbie som kanske precis börjat som hoj mek bara för att få stämpeln :gnissla

Många utav hoj mekarna vet dessutom inte vad de håller på med. Märks tydligt när man pratar med dom :rolleyes:
 

Totten

just do it
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Trelleborg
Hoj
Versys 650-08
Hej
Tänker köpa en Versys från Northbike som gått 52 mil. Därav blir det väl strax dags för 100-mila. Jag tänkte lämna in den på en ej auktoriserad verkstad då det inte finns någon Kawa-verkstad där jag bor.
Jag hittade en servicemanual på nätet för 2007, den borde väl funka på en 2008:a också?
Vad är egentligen skillnaden mellan 2007 och 2008 års modell förutom färgerna?

Får man fråga vad du ska betala för hojen?:)
 

mocolocom

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Halmstad
Hoj
ER-6n 09
Visst, 57 000:-
Men jag gör som PiteRobban tipsa om och får 100-mila-servicen gjord, då blev det 58995:-
 

Sedis

Har nog gått vilse...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
KTM 950 - 06=)
Är inte så aktiv i denna tråden men kikar in då och då=)

Ska in till affärn där jag köpte hojjen på måndag och snacka med dom.
Det är något fel med bromsarna, det liksom hackar, eller pulserar, eller vad man nu ska kalla det. Det är ingen jämn bromsning som blir iallafall. Undrar vad det beror på.
Sen har det spruckit på ett ställe vid vänster backspegel. I fästet som gör att man kan vinkla spegeln så har det blivit en spricka.

Får se vad de säger om detta.

Hur många här har någon form av effektsystem på sin Versys?

Har ni lämnat in hojjen för att få några inställningar ändrade i samband med att ni satte på systemet?
polaren köpte en KTM990 och ska sätta på ett system och då "mappar" de om den. Vad det nu innebär. Tror det var något med att justera insprutningen så att man får ut mer effekt. Eller har jag helt fel?

Är det något som bör göras?

Nybörjarfrågor, jag vet=)
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Är inte så aktiv i denna tråden men kikar in då och då=)

Ska in till affärn där jag köpte hojjen på måndag och snacka med dom.
Det är något fel med bromsarna, det liksom hackar, eller pulserar, eller vad man nu ska kalla det. Det är ingen jämn bromsning som blir iallafall. Undrar vad det beror på.
Sen har det spruckit på ett ställe vid vänster backspegel. I fästet som gör att man kan vinkla spegeln så har det blivit en spricka.

Får se vad de säger om detta.

Hur många här har någon form av effektsystem på sin Versys?

Har ni lämnat in hojjen för att få några inställningar ändrade i samband med att ni satte på systemet?
polaren köpte en KTM990 och ska sätta på ett system och då "mappar" de om den. Vad det nu innebär. Tror det var något med att justera insprutningen så att man får ut mer effekt. Eller har jag helt fel?

Är det något som bör göras?

Nybörjarfrågor, jag vet=)

Mappa är nog en stor fördel att göra. Kommer få hojen att gå väldigt mycket goare då. Körde en full kittad Versys på Bike i Trollhättan förra året med annat avgas och mappning. Den gick mycket bra. Blev jäkligt mycket starkare också.

Det med bromsarna som du beskriver låter som om skivorna har blivit skeva. På det engelska forumet så verkar det vara flera som haft detta problemet.
 

mocolocom

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Halmstad
Hoj
ER-6n 09
Hur många här har någon form av effektsystem på sin Versys?

Har ni lämnat in hojjen för att få några inställningar ändrade i samband med att ni satte på systemet?
polaren köpte en KTM990 och ska sätta på ett system och då "mappar" de om den. Vad det nu innebär. Tror det var något med att justera insprutningen så att man får ut mer effekt. Eller har jag helt fel?

Är det något som bör göras?

Nybörjarfrågor, jag vet=)

Har nyss fått min Versys och känner inte att jag vill sätta på effektsystem. För effektens skull tycker jag inte det behövs och angående hur det låter är jag också redan nöjd.

Jag hade tidigare en Kawasaki KFX 700 (fyrhjuling) och där bytte jag till ett helsystem. Eftersom helsystemet påverkar motorn bytte jag då även
- Nålar och munstycken samt justerade "soppa-luft-skruvar" för att få rätt bränslemängd till motorn med det nya systemet.
- Luftfiltret mot ett som släppte in mer luft.

Så jag kan tänka mig att "om-mappningen" är något som har med mängden bränsle till motorn att göra.

Dock vet jag inte om detta krävs på Versysen... dessutom är det ju inte ett helsystem du vill byta till.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top