Versys

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Körde ner till umeå (22 mil enkel väg) och jag fick stanna säkert 10 gånger för att fingrarna var bottenfrusna...
//Robert

För 250 spänn har du löst det problemet. Biltema har billiga värmehandtag! :)

Plättlätt att installera. :tummenupp

För en så ringa kostnad orkade jag inte böka med orginalhandtag även om biltemas är fula rackare.
 

ShyGuy

To bad for heaven, to good for hell.
Gick med
11 Mar 2004
Ort
60 mil söder om Östersund (stockholm)
Hoj
Kawasaki Versys -07, kawasaki zzr600 -92 *såld*, Audi A4 1,8Ts -99, Arctic Cat zr600 -99 *såld*
Ifall mätningen sker på framhjulet så har du alldeles rätt i det du skriver. Men den mäts elektroniskt på utgående axeln i motorn i fallet Versys. Därav ändras korrektheten vid ändrad drev-utväxling =)

//Robert

Aha, då fattar jag.

Men. Om man ändrar från 15 till 16 drev ökar verklig hastighet med 1/15 dvs, ca 6,7 %, gentemot visad hastighet, i förhållande till innan ändringen. Visar verkligen mätaren så mycket fel från början? har svårt att tro det. Dessutom är det nog inte någon bra idé om man inte är säker på att mätaren verkligen visar så mycket fel, att ändra utväxlingen.

Å andra sidan, är man säker på sin sak så verkar det vara en bra idé: sänka varvtalet för en given hastighet kan vara skönt när man åker långt, och billigare (bensinåtgången alltså).

Bara spånar lite...
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Måste bara säga än en gång vilken skön hoj Versys:en är! Nu efter 100 mil bakom styret blir det bara roligare för varje tripp! Perfekt i sthlm:s morgontrafik. Dock är jag riktigt sugen på ett slip-on för lite mulligare ljud.
Många som satt på det? Vad har ni för variant, erfarenheter?

Jag köpte med ett extra slipon. Lite mer ljud. Däremot går den inte riktigt lika jämt på vissa varv. Det blir lite "hink-med-vatten-effekt" stundtals. Inte så man stör sig men den skulle egentligen behöva justeras för att gå som bäst.

Jag låter dock sliponet sitta på för att höras bättre i trängseln i södra länken och på Essingeleden.

....jag bytte från Ducati så jag kommer aldrig bli någon anhängare av parallelltvinnens ljud efter att haft ett Monster men visst blir det lite mulligare med slipon.
 

PiteRobban

Glad Norrlänning
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Piteå
Hoj
KTM 690 Enduro R, KTM 400 EXC, Suzuki DR350S
Aha, då fattar jag.

Men. Om man ändrar från 15 till 16 drev ökar verklig hastighet med 1/15 dvs, ca 6,7 %, gentemot visad hastighet, i förhållande till innan ändringen. Visar verkligen mätaren så mycket fel från början? har svårt att tro det. Dessutom är det nog inte någon bra idé om man inte är säker på att mätaren verkligen visar så mycket fel, att ändra utväxlingen.

Å andra sidan, är man säker på sin sak så verkar det vara en bra idé: sänka varvtalet för en given hastighet kan vara skönt när man åker långt, och billigare (bensinåtgången alltså).

Bara spånar lite...

Jodå. men det är ju bara att kolla med en gps. Har för mig att 97 i mätarfart är 90 i verklig fart.
Jag brukar köra 97 på 90väg... sänker jag till 90 så sjunker varvtalet med några hundra varv... och om man då bibehåller samma hastighet så lär ju förbrukningen minska med varvtalet.

För övrigt så är ju biltemas värmehandtag så attans fula :p

//Robert
 

ShyGuy

To bad for heaven, to good for hell.
Gick med
11 Mar 2004
Ort
60 mil söder om Östersund (stockholm)
Hoj
Kawasaki Versys -07, kawasaki zzr600 -92 *såld*, Audi A4 1,8Ts -99, Arctic Cat zr600 -99 *såld*
Jodå. men det är ju bara att kolla med en gps. Har för mig att 97 i mätarfart är 90 i verklig fart.
Jag brukar köra 97 på 90väg... sänker jag till 90 så sjunker varvtalet med några hundra varv... och om man då bibehåller samma hastighet så lär ju förbrukningen minska med varvtalet.

För övrigt så är ju biltemas värmehandtag så attans fula :p

//Robert

Då e jag me på tåget.

AVA-mc har schyssta värmehandtag, inte allt för dyra 349 tror jag.

Snygga och steglöst variabla. Dom har även handskydd, polisport, som ska funka bra på versys.
 

UbiOne

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2009
Ort
Sthlm
Hoj
Svart Tiger 800 ABS -12
Någon som höjt kåpglaset (mittenläget är ju default)? Tycker att det blåser en del...så jag kommer höja mitt snart.
Har även kollat på den högre tonade rutan (inte den med "flärpen" på), ser snygg ut, någon som har erfarenhet av den rutan?
 

kawaer5

Versyer
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Onsala
Hoj
Kawasaki Versys 650 -07
Service

Ja, e just det med att man måste serva där. Och de är inte billiga att serva hos. Om det är typiska fabriksfel måste de ta garantin ändå. Faktiskt värt att tänka på.

Men i övrigt så är jag ganska säker på att Versysen är en bra hoj :)

DE är inte direkt dyrare än andra !! och service låter de flesta få gjort ändå.
Mer än 2 års fabriksgaranti får du inte, och hos dem får du 5 år.

Aha, då fattar jag.

Men. Om man ändrar från 15 till 16 drev ökar verklig hastighet med 1/15 dvs, ca 6,7 %, gentemot visad hastighet, i förhållande till innan ändringen. Visar verkligen mätaren så mycket fel från början? har svårt att tro det. Dessutom är det nog inte någon bra idé om man inte är säker på att mätaren verkligen visar så mycket fel, att ändra utväxlingen.

Å andra sidan, är man säker på sin sak så verkar det vara en bra idé: sänka varvtalet för en given hastighet kan vara skönt när man åker långt, och billigare (bensinåtgången alltså).

Bara spånar lite...

Ja, nästan alla mätare visar 5-10% fel. ( Versys 7% när däck är nya
och sen mer)
 
Last edited:

Sake

SDK #1461
Gick med
14 Sep 2008
Ort
skhlm
Hoj
Monster, wr250
Såg härom dan två svarta snut Versys som var ute o lufta sig på stockholms gator,..
 

ShyGuy

To bad for heaven, to good for hell.
Gick med
11 Mar 2004
Ort
60 mil söder om Östersund (stockholm)
Hoj
Kawasaki Versys -07, kawasaki zzr600 -92 *såld*, Audi A4 1,8Ts -99, Arctic Cat zr600 -99 *såld*
Såg härom dan två svarta snut Versys som var ute o lufta sig på stockholms gator,..

Svarta snuthojar, eller snutar på svarta hojar? Vore intressant om polisen börjar använda versys. Borde vara lite för svaga för deras smak, kör ju 1200cc nu.

Ballt iaf.
 

Sake

SDK #1461
Gick med
14 Sep 2008
Ort
skhlm
Hoj
Monster, wr250
Svarta snuthojar, eller snutar på svarta hojar? Vore intressant om polisen börjar använda versys. Borde vara lite för svaga för deras smak, kör ju 1200cc nu.

Ballt iaf.

Svarta hojar med packväskor, dock inga ljus orgier som den röda. Snutarna var klädda med deras vanliga blå ställ och vita hjälmar.
 

kawaer5

Versyer
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Onsala
Hoj
Kawasaki Versys 650 -07
Hej , kan man gå upp en kugge ( 15 - 16 ) utan att det gjutna stoppet hindrar monteringen ?
ER-6:s standarddrev vet jag passar på Versys, men kan man öka kuggarna ?
Gott med rätt hastighet o mindre förbrukning !!
Ska in på 1200 mila 2-års-service snart.
Allt ok med hojen!!!
 
Last edited:

Totten

just do it
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Trelleborg
Hoj
Versys 650-08
Dax igen till verkstad.
Nu bytes kamkedjespännaren

Ska provköra en fjr1300 nästa vecka eller så...
 

TR1stan

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Huddinge
Hoj
Kawasaki Versys 07
Någon som höjt kåpglaset (mittenläget är ju default)? Tycker att det blåser en del...så jag kommer höja mitt snart.
Har även kollat på den högre tonade rutan (inte den med "flärpen" på), ser snygg ut, någon som har erfarenhet av den rutan?

Jodå. Jag är 180 lång och tycker att det blev alldeles för mycket turbulens med standardglaset. Även i högsta läget. Det blev mycket bättre med den högre rutan.

Jag kan även rekommendera musöron:
http://www.ams4ktm.co.uk/shop.php?product_id=3466

/Io
 

UbiOne

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2009
Ort
Sthlm
Hoj
Svart Tiger 800 ABS -12
Jodå. Jag är 180 lång och tycker att det blev alldeles för mycket turbulens med standardglaset. Även i högsta läget. Det blev mycket bättre med den högre rutan.

Jag kan även rekommendera musöron:
http://www.ams4ktm.co.uk/shop.php?product_id=3466

/Io

Precis vad jag hoppades höra. Jag är 181 och skulle gärna bli av med lite "blås". Tack för infon, jag kommer defenitivt skaffa den högre rutan....som också verkar snygg då den är lite tonad. Ska kommentera hur jag upplever den efter köp/montering.
 

PiteRobban

Glad Norrlänning
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Piteå
Hoj
KTM 690 Enduro R, KTM 400 EXC, Suzuki DR350S
vilken ruta är det vi pratar om nu? den högre original-tillbehörsrutan eller Givis ännu högre och fetare ruta? =)

//Robert
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top