Vettig schyst bil att dra 9-meterssläp

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Vill inte ha en sådan Audi. Jag är kräsen :)

Det jag siktat in mig mest på nu är Kian. Ska se om jag kan testa en om jag hittar en i närheten.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
campar skrev:
Kräsen och så väljer du en Kia framför en Audi.... :rolleyes:
Var inte mystisk nu. Berätta vad du vet hörru.

Jag har redan en Audi A3. vill inte byta till en annan Audi.

Jag läser så mycket jag kan om Kia, och det mesta jag läst verkar vara från amerikanare som våldar sina bilar eller inte vet hur man hanterar en bil med varsamhet.
Fast den verkar inte speciellt bra.

Jag är såklart öppen för andra köp oxå.
 
Last edited:

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
FZR 1000T -91
Okej, vad har du kommit fram till? Att bilen ska vara skitstor, dra mycket soppa, och vara nyare än -95?

Perfekt. :rolleyes:

Jag har ett - vad jag tycker - bra förslag.
BMW 524TD från 80-talet, förslagsvis denna: --> Blocket

De får dra 1460 på B-kort, och 1500 på BE-kort..
Jag har en sån nämligen, och den är mycket stabil att dra med. Utan släp pendlar den mellan 0.6-0.8 liter per mil, och det jag kört med släp så har den legat runt 0.7-0.9..

Om man tycker den är slö (115hk) så går det att göra mycket åt det utan att lägga ner en enda krona.


Edit: Det kanske bästa med mitt förslag är att du kommer ruskigt billigt undan. Jag såg först nu att du var villig att lägga ner över 4x vad denna kostar... :näsblod
 
Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Köper inte en sådan bil. Jag ska endast byta om jag ersätter min Audi A3. Vilket är en rolig bil... Så bilen jag byter ska vara rolig o köra, billig i drift (audin är dock INTE billig i försäkring.. suck).

Rår jag inte ihop något får jag väl låna en bil för ändåmålet.

Eller skita i att köpa släpet och köra med skåpbil istället.
 

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
FZR 1000T -91
Ska du byta ut Audi, eller ska du ha en till bil? Eller ska du ha skåpbil?

Du får nog bestämma dig först..
Gammel-bmw'n är perfekt om du ska ha en till. Ska du byta ut den är det nån A4 TDI som gäller...
 

campar

Kraschpucks-svarvare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Segeltorp
Hoj
Enduro
hehe, jag vet egentligen inte mycket alls i det här fallet, kanske inte i så många andra fall heller men...=)

Jag anser ju att en Audi är en betydligt mer kvalitativ bil än vad en Kia är, och det finns säkert en hel del bevis på det oxå?!

Men eftersom att du ska byta ut A3an som du tycker är kul mot en ny bil, som förmodligen oxå ska vara lite kul, men samtidigt kunna dra släpet.
Vart ska den vara rolig?
-kurvig väg?
-Skogen
-annat?

Och så billig i försäkring säger du, där har jag ingen som helst koll, men det är ju bara börja där, ta ett par som är intressanta:
Kia - "Jeepen"
Opel - Fronteran
Audi - A4 & A6 diesel/bensin

Jag personligen hade nog lagt pengarna på en Audi Quattro, då kan man få en rolig bil på både torrt/kurvigt och på snö :) !

Visst "Jeeparna" får du oxå kul med på snö, men knappast på torrt/kurvigt, tror jag.

Alla kan ju dra det du vill så det är ju inte det som är avgörande.

Så nu har jag skrivit det jag iaf anser!

Lycka till!

//Niklas


Swedie skrev:
Var inte mystisk nu. Berätta vad du vet hörru.

Jag har redan en Audi A3. vill inte byta till en annan Audi.

Jag läser så mycket jag kan om Kia, och det mesta jag läst verkar vara från amerikanare som våldar sina bilar eller inte vet hur man hanterar en bil med varsamhet.
Fast den verkar inte speciellt bra.

Jag är såklart öppen för andra köp oxå.
 

Anneli

Nu på gatan igen!..
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Märsön
Hoj
Fireblade
VW Passat då? De är väl de som haft nöjdast ägare när jag jobbade på VW/audi/Skoda verkstad.


Har för mig att KIA går att jämföra med Hyundai? Samma lika eller nåt. Men det kan jag ha fått om bakfoten.. :näsblod
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Citroen XM får dra mycket och uppför sig mycket bra med släp tack vare deras fjädring. Köper du en Kombi lastar den sjuhelvetesmycket där också.
 

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Swedie skrev:
Köper inte en sådan bil. Jag ska endast byta om jag ersätter min Audi A3. Vilket är en rolig bil... Så bilen jag byter ska vara rolig o köra, billig i drift (audin är dock INTE billig i försäkring.. suck).

Rår jag inte ihop något får jag väl låna en bil för ändåmålet.

Eller skita i att köpa släpet och köra med skåpbil istället.


Skit i släpet å köp en Vito istället... Du slipper 80 gränsen....

Annars kan jag rekomendera A6 97:a > 2,5tdi Quattro gärna med chip
0.6-0.7 landsväg
Ett riktigt lok ,,, Med hårdare fjädring ( typ sachs kit) Riktigt kul
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Swedie skrev:
Jag läser så mycket jag kan om Kia, och det mesta jag läst verkar vara från amerikanare som våldar sina bilar eller inte vet hur man hanterar en bil med varsamhet.

Körde Kia Amanti som hyrbil föra veckan och den snittade på ca 1.4 L/mil...
Körde mesta milen snabb motorvägskörning (i Pennsylvania = trafiktätt) och dagligen mellan hotell o kontor. Ingen aning om vilken motor som satt i dock.

Hade det funnits Volvo, Saab eller Audi i depån så hade jag tagit nån av dom istället... :7peta

Kia Amanti

Den var inte dålig, men det känns lite som "plastig/billig lyx" när asiaterna försöker göra sig till.
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Vänd på frågan: Vad har släpet för totalvikt (eller bruttovikt om du har BE) och vilka bilar får dra så mycket? Glöm inte att det har att göra med vad du har för KK-behörighet. På B-kort är det totalvikterna som gäller, för BE är det bruttovikt.

Som äkta besserwisser måste jag nog tillrättavisa några av er. Man får inte dra mera bara för att man har C-kort. Har man däremot BE blir det bättre eftersom Swedie letar personbil att dra med :)

En Saab 9000 får dra 1800kg med BE och väger runt 1500 så på B-kort får du dra runt 1500 men en sån var tydligen inte aktuell :)

Och som någon annan sa, Opel Frontera är DYRA att laga.
 
Last edited:

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 950 sm
Vad du än gör köp inte en KIA. Det är lite som att köpa en Lada. Dom är billiga i inköp men sedan rasar värdet i samma tempo som övriga saker på bilen rasar...

En polares föräldrar köpte en ny för tror det var runt 85k.. 4 år senare fick dom 15000 för den.. Sen hade dom lagt en massa pengar på att hålla den gående oxå...
 

raceman_peps

I år med fälgstripes!!
Gick med
3 Dec 2003
Ort
Bortom Nykil i 240 m2 verkstad och 110 m2 bostad!!
Hoj
Yamaha YZF600R Thundercat. Husqvarna 250TE, Honda TRX500 Fourman hydrostatik. Cresent Tarfek sport 7v, SISU LYX universal 3vxl!
Slå Till!!

Det här var ett rätt bra tips...
WestW skrev:
2.8 litersmaskinen av samma motortyp har jag själv nött på ett tag nu och den är klart kul!!

Men ska det gå snålt så är nog en turbodiesel att föredra. Gärna med Automat för bekvämlighetens skull. Se gärna till att den automatiska hydrauliska nivåregleringen (som är standard på alla MB-kombi) fungerar också. Dyra delar dessa varför de ofta ersätts med annat vilket bidrar till drastiskt sämre vägegenskaper vid körning med släp och tung last.

Jag har dragit mycket släp, ofta biltransporter. Och till det finns det nog ingen bättre fordon än en GD300! Men då krävs det BE för att få dra lite. (6 ton i militärt utförande.. http://www.soldf.com/ptgb5_gwt.html ) Men det går att köra dem under litern...
Sen är det ju faktiskt inte en omöjlighet att ta BE kort Swedie.

Lycka till i djungeln...
 

MikkE

Guest
Ska man köpa en billig Audi kan man ju kolla på en finare Skoda. Typ samma bil, fast i billigare klädsel.
 

Maran

Ny medlem
Gick med
16 Nov 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Ska bli
Swedie skrev:
Tjo, ni får hjälpa mig nu.
Jag vill hitta en bil som möjligen kan dra ett 9-meters släp ("1500-släp" vad det nu betyder). Bilen ska INTE dra mycket soppa. För den skulle isåfall även vara min bruksbil

Jag vill inte köpa varken Saab eller Volvo.
Saknar lite info för att kunna tipsa.
1. Har du B-kort eller BE-kort?
2. Vilken totalvikt är det på släpet? Längden spelar ingen roll.

Om 1500-släp betyder att totalvikten är 1500 kg måste du, som flera har skrivit, ha en bil som har en tjänstevikt på minst 1500 kg för att få dra det med B-kort. Bilens totalvikt+släpets totalvikt (oavsett lastat eller ej) får inte överstiga 3,5 ton heller för B-kort. Har du BE (vilket det inte verkar som) så är det inget problem med vikterna under förutsättning att släpet inte är tyngre än vad bilen från dra som maximal släpvagnsvikt. Alla dessa nuffror finns på reg.bevisen.

Som flera har skrivit, 1500 kg minst i tjänstevikt --> törstig bil om du inte köper en diesel. Exempel på dieslar som är bra dragbilar är Passat (yack i övrigt), Mercedes, Audi A6, (A4 har förmodligen för låg tjänstevikt), Citroen C5 (men då blir den för dyr). Bland bensinarna så lär Subaru var outstanding som dragbil pga 4-hjulsdriften och boxermotor. Legacy drar ca 1450 kg på B-kort. Andra tänkbara bensinare är Audi A6, 855/V70 och 9000/9-5 (ursäkta), Passat, Mondeo kombi (urk Ford). Japanerna är i regel för lätta för att få dra 1500 på B.

Med vissa stadsjeepar kan du dra 1500 kg på B-kort, gäller t ex Honda CRV. Toyota RAV 4 får dra 1450 kg, tror jag. Kia är känd för att vara problembil. Honda och Toyota brukar få bäst betyg i tester. Du får en ganska törstig bil om du väljer en SUV. Flera av dem finns som dieslar, men då blir de nog för dyra.

Du frågade om Honda CRV. Jag har en sådan, -99:a, drar 1500 kg på B-kort, vilket även är maximal släpvagnsvikt. En utmärkt dragbil, men halvtråkig som vanlig bil, gör sig bäst på vintern, på grusväg eller med ett släp på släp. Drar 0,95 l/bil blandad körning och 1,1-1,2 l/mil med släp. Min har gått 16700 mil nu, så gott som problemfritt (peppar, peppar). En nackdel med SUV är att de är dyrare än personbilar att försäkra.

Edit: Du kan regga släpet med en lägre totalvikt om du vill och inte behöver just 1500 kg. Då blir utbudet av bilar större.
 

NakenBandit

Mot dumheten kämpar gudarna förgäves...
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Östersund
Hoj
TL1000S -97, Bandit 600 N -97 o XS 650 SE -81
Brorsan drar ett 1600 kg:s släp lastad med folkracebil med Citroen Xantia 2,0 Turbo.
Detta går enligt honom hur bra som helst. Den drar inte uppseendeväckande mängder med soppa om man kör iaf i närheten av normalt, har en GRYM komfort och även lite pulver att gasa med om man vill. Gashydralsfjädringen gör den ju optimal att dra med. Rätt så stort bagageutrymme.
Kollar man bara att gashydralerna är okej blir den inte dyrare i service och reparationer än andra bilar heller.

Några ex:
http://www.blocket.se/view/5914562.htm?caller=vml_s&l=0&c=1&city=0 97:a, gått 11500 mil för 32000.

http://www.blocket.se/view/6226878.htm?caller=vml_s&l=0&c=1&city=0 Billig!!! Ingen turbo.

http://www.blocket.se/view/5909589.htm?caller=vml_s&l=0&c=1&city=0

http://www.blocket.se/view/6056383.htm?caller=vml_s&l=0&c=1&city=0 Verkar välutrustad.

M.v.h. Ralf.
 

Kleiv

Inte som dig...
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Compton
Hoj
R1 -04
MikkE skrev:
Ska man köpa en billig Audi kan man ju kolla på en finare Skoda. Typ samma bil, fast i billigare klädsel.


Dom delar många komponenter men det är vesäntliga skillnade bilarna emellan.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top