Vettig schyst bil att dra 9-meterssläp

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
Swedie skrev:
Det där vill jag ha på papper. Du kanske luuuras !

Det finns en Rav4 3-dörrars och en 5-dörrars. Siktar helst på 5-dörrars. Vilken har du? 5-dörrars väger mer och får även dra mer på B-kort. Faktiskt just exakt 1500kg.
5 dörrars, däremot så är nog min far otroligt ekonomisk när han kör, han är nämligen en gubbjävel och gubbjävlar bryr sig inte om hur fort det går :gnissla

Edit: Sen så finns ju knappt begreppet stadskörning här uppe utan alla värden är i långkörningsformat :hihi
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Chrille skrev:
En bra dragbil som drar lite soppa är en motsägelse i sig själv men hur mycket kör du bil privat och hur stor skillnad gör egentligen en krona eller två på milen?

Nämnt tidigare i tråden att jag bryr mig inte så mycket om att bilen drar mycket när jag drar släpet. Utan den ska dra lite när man inte har släp. eller så lite som möjligt då jag kommer använda den som privatbil oxå = 1500-2000 mil om året.

honkiie skrev:
5 dörrars, däremot så är nog min far otroligt ekonomisk när han kör, han är nämligen en gubbjävel och gubbjävlar bryr sig inte om hur fort det går :gnissla

Edit: Sen så finns ju knappt begreppet stadskörning här uppe utan alla värden är i långkörningsformat :hihi
Jag hatar din pappa. Läs ovan min avatar.
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
Swedie skrev:
Nämnt tidigare i tråden att jag bryr mig inte så mycket om att bilen drar mycket när jag drar släpet. Utan den ska dra lite när man inte har släp. eller så lite som möjligt då jag kommer använda den som privatbil oxå = 1500-2000 mil om året.


Jag hatar din pappa. Läs ovan min avatar.

Och han hatar dig, nu har ni beef :banana
 

Mheel

Medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
Ktm 520 EXC -02 Såld
tyvärr en bensin
http://www.blocket.se/view/6471131.htm?caller=jkl_s&l=0&c=1&city=0

Max släpvagnsvikt: 2000

Max släpvagnsvikt B-behörighet: 1400

diesel

http://www.blocket.se/view/6333643.htm?caller=jkl_s&l=0&c=1&city=0

Max släpvagnsvikt: 2500

Max släpvagnsvikt B-behörighet: 950

ytterligare en diesel

http://www.blocket.se/view/6463701.htm?caller=jkl_s&l=0&c=1&city=0

Max släpvagnsvikt: 2000

Max släpvagnsvikt B-behörighet: 900

Hoppas du inte har något emot en vit bil.

en till http://www.blocket.se/view/6454297.htm?caller=jkl_s&l=0&c=1&city=0

Tekniska data

Effekt kW: 83
Antal passagerare: 4

Max släpvagnsvikt: 2500

Max släpvagnsvikt B-behörighet: 900

Max lastvikt: 480

Men det ser onekligen ut som du måste ha be kort för ditt släp.
Skiljer väldigt mycket hur mycket frontera får dra så kolla upp det innan du köper en sån.

//Mheel
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Swedie skrev:
Nämnt tidigare i tråden att jag bryr mig inte så mycket om att bilen drar mycket när jag drar släpet. Utan den ska dra lite när man inte har släp. eller så lite som möjligt då jag kommer använda den som privatbil oxå = 1500-2000 mil om året.

....

Sorry, missade ett par sidor i tråden.

Men 100-200 spänn mer per månad är ju inte så farligt och ett par deciliter extra per mil ger mycket tryck i spisen.
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Kleiv skrev:
Dom delar många komponenter men det är vesäntliga skillnade bilarna emellan.

Enda skillnaden är att det är fulla tjecker som skruvar ihop Skodorna. Annars det mesta same shit.

Esquire skrev:
En av få SUV som har ganska vettig driftsäkerhet och ligger i din prisklass är Jeep Cherokee från tidigt 90-tal kanske.

Försäkringen på den lär ju kosta multipung. Har ju inte begåtts ett rån i Sverige på flera år utan att en 90-tals Cheeroke varit inblandad.
 
Last edited:

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Nu har det gått fem sidor och ingen har sagt nåt, så då får man väl ta risken att bli bannad på livstid...

De där fusk-SUV:arna du tittar på är fula så in i h-te!! :7peta

En A3:a är en schysst bil med en helt annan känsla, som jag tror du kommer sakna om du byter bort den.
Mitt förslag är att hyra/låna en bil för att dra ditt släp när du behöver. Eftersom det verkar mest aktuellt på helger så kanske du har en polare i byggbranschen eller liknande som inte behöver firmabilen när han är ledig. Muta med kanelbullar. Bara en tanke... :tummenupp
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Jag har nu kommit tillbaka från att testkört följande bilar:
* Opel Frontera 1993 eller 1995, Turbo Diesel.
Kändes högljudd och turbon verkade konstig och ojämn.
* 2006 Suzuki Grand Vitara
Skitbil, ingen körkänsla. Bra slöare än fronteran. Allt är automatik och det händer inget när man gasar. Usch
* Toyota - Rav4 2005 (tror jag)
Mellanting motormässigt för ovan bilar. Mer körkänsla, god vy men något kändes inte riktigt "bra". Något saknades. Troligen motorkaraktär o chassi.
* 2000 Grand Suzuki Vitara - V6
Mums! Allting kändes Rätt med denna bil. Motorn rappade till så som det ska, den morrade o skorrade vackert under huven. Kurvegenskaper! Faktiskt... med en Suv.

Fick ett rent ärligt habegär på V6 Vitaran. Det är en sådan jag vill ha.
Jag har inga problem att ge upp A3an för den. Faktiskt (nån som vill köpa min A3? sänkt o går skitbra, svart, bild på audin, 60k).
 

Maran

Ny medlem
Gick med
16 Nov 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Ska bli
Swedie skrev:
Nämnt tidigare i tråden att jag bryr mig inte så mycket om att bilen drar mycket när jag drar släpet. Utan den ska dra lite när man inte har släp. eller så lite som möjligt då jag kommer använda den som privatbil oxå = 1500-2000 mil om året.
Snål bensinare + 1500 kg släp + B-kort = Nästan omöjligt
Som jag ser det har du tre alternativ:

1. Köp en diesel eller blunda för soppaförbrukningen och köp en bil som klarar 1500 kg på B-kort.
2. Köp en snål bil och köp ett släp som passar bilens tjänstevikt och fortsätt med B-kort.
3. Ta BE-kort, köp en snål bil som har minst 1500 kg som maximal släpvagnsvikt.

Angående bränsleförbrukning och köregenskaper så är inte A3 så värst imponerande om jag ska vara ärlig. *duckar*

Till den som tycker att SUVar är fula så håller jag med trots att jag har en, men det är attans praktiska bilar.
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Swedie skrev:
Max soppa den får dra vid vanlig körning är runt 0.7
Swedie skrev:
* 2000 Grand Suzuki Vitara - V6
Mums! Allting kändes Rätt med denna bil. Motorn rappade till så som det ska, den morrade o skorrade vackert under huven. Kurvegenskaper! Faktiskt... med en Suv.
Jotjena att du kommer köra den på 0.7
Jag vill inte såga men jag är lätt på lugns linje. Fula bilar med kass ekonomi.
Fast vad vet jag som inte ens har en bil själv?
Men vad väger den och hur mycket får den dra?
 

Maran

Ny medlem
Gick med
16 Nov 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Ska bli
Du kommer inte att kunna köra någon SUV på 0,7 l/mil, definitivt inte en V6:a, snarare 0,9-1,0 i blandad körning. Jag får ned min CRV till 0,8 l/mil på landsväg, kärring med eco-driving kunskaper.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Äh, jag diggar den. Det är det som gäller :hihi Smaken är som baken, stor. öh

Maran, håller med Audi A3 har inte superduper köregenskaper. Det är JAG som tillför att den har bra köregenskapar. *klappa mig på ryggen seså*

Jag kommer nog ta BE-kort i vinter.

Maran skrev:
Du kommer inte att kunna köra någon SUV på 0,7 l/mil, definitivt inte en V6:a, snarare 0,9-1,0 i blandad körning. Jag får ned min CRV till 0,8 l/mil på landsväg, kärring med eco-driving kunskaper.
Nej, jag upptäckte det när jag körde 06ans som har digital bränsleförbrukningsmätning att det är ytterst svårt att ligga på 0.7-0.8. Det går endast om man duttar som attan med gasen. Mest låg den på 0.8-0.9 med fiskörning.
 

raceman_peps

I år med fälgstripes!!
Gick med
3 Dec 2003
Ort
Bortom Nykil i 240 m2 verkstad och 110 m2 bostad!!
Hoj
Yamaha YZF600R Thundercat. Husqvarna 250TE, Honda TRX500 Fourman hydrostatik. Cresent Tarfek sport 7v, SISU LYX universal 3vxl!
Här!

Den här får du med B kort högst troligt dra kärran med. släpvagnsvikten brukar ligga runt 1500 på C-klassen (den gör det på W114-115 och w123 vet jag säkert)

http://www.blocket.se/view/6365524.htm?caller=sml_s&l=0&c=1&city=0

Väghållning, komfort och så är super och drivning på rätt hjulpar har den med!
Och jag lovar den är inte slö heller!

Fanns några runt E-tuna så ut och provkör!!
 

Carcass

Smurfjäveln
Gick med
14 May 2003
Ort
V-ås
Hoj
Kawa KX250F -04
Maran skrev:
Snål bensinare + 1500 kg släp + B-kort = Nästan omöjligt
Som jag ser det har du tre alternativ:

1. Köp en diesel eller blunda för soppaförbrukningen och köp en bil som klarar 1500 kg på B-kort.
2. Köp en snål bil och köp ett släp som passar bilens tjänstevikt och fortsätt med B-kort.
3. Ta BE-kort, köp en snål bil som har minst 1500 kg som maximal släpvagnsvikt.

Angående bränsleförbrukning och köregenskaper så är inte A3 så värst imponerande om jag ska vara ärlig. *duckar*

Till den som tycker att SUVar är fula så håller jag med trots att jag har en, men det är attans praktiska bilar.
vet inte om Saab 9000 uppfyller kravet med bränsleförbrukning, de andra är iaf uppfyllda.
jag körde visserligen 80 mil med biltrailer (varav halva vägen lastad) med snitt 1.14 L/mil, vilket förvånade tom mig. En gammal sur 2.3i som mor och far till vardags kör på 0.89 i snitt (men de är ju också gamlingar).

Dock stog det ju redan i första posten att Saab var uteslutet så jag antar att det är en akademisk diskution.

Något sådant här kanske skulle funka som dragare?
Motorn är en rak bmw-sexa..


http://www.blocket.se/view/6392772.htm?caller=vml_s&l=0&c=1&city=0

Kombin lastar halva bohaget

http://www.blocket.se/view/6577275.htm?caller=vml_s&l=0&c=1&city=0

förbrukning var det tal om? ;)

http://www.blocket.se/view/6095811.htm?caller=vml_s&l=0&c=1&city=6

Dessutom löjligt bekväm.
 
Last edited:

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Får man köra ett ekipage som överstiger 3500 kg på BE-kort?
Bilen väger 1500 kg och släpet väger 1500 kg, sen ska ju släpet lastas också
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top