Vettig schyst bil att dra 9-meterssläp

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Usch så fula bilar ni hittar :D Jag vill ju ha en schnygg bil. Jag gillar inte herrgårdsvagn alls. Saab och Volvo går bort av automatik.

Stirrade på SUV's o Jeepar när jag var i el stockholmo idag. Blev ju sugen, men de enda bilarna jag åg var ju fel prisklass på (150k +) .. Vill ha nått runt 50-60 kanske.

Det ska liksom ersätta min Audi A3 som jag tycker är en snygg o praktisk bil. Vill inte åka runt i en billig (men stark .. öh) hillbillybil :) ja nu låter jag kanske dryg och sådant, men hoppas ni förstår.

Jag har inte körkort och allt jag vet om släpet är att det är 9-meters och han sa nog att det vägde kan dra 1500 eller väger 1500 eller nått.

Maran skrev:
Har din bror BE-kort? Tvivlar på att man får dra 1600 med en Xantia på B.
Nej, vad gör det isåfall? :) Han följer inte med mig på tävlingar.

Jag kanske kan ta BE-kort om det är så att det krävs. Lär inte vara så svårt. Jag kan ratta.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Swedie skrev:
Stirrade på SUV's o Jeepar när jag var i el stockholmo idag. Blev ju sugen, men de enda bilarna jag åg var ju fel prisklass på (150k +) .. Vill ha nått runt 50-60 kanske.

Det ska liksom ersätta min Audi A3 som jag tycker är en snygg o praktisk bil. Vill inte åka runt i en billig (men stark .. öh) hillbillybil :) ja nu låter jag kanske dryg och sådant, men hoppas ni förstår.

Jag har inte körkort och allt jag vet om släpet är att det är 9-meters och han sa nog att det vägde kan dra 1500 eller väger 1500 eller nått.

Jag kanske kan ta BE-kort om det är så att det krävs. Lär inte vara så svårt. Jag kan ratta.
En av få SUV som har ganska vettig driftsäkerhet och ligger i din prisklass är Jeep Cherokee från tidigt 90-tal kanske. Bra att dra släp med, men det kan krävas BE-kort och de drar en del soppa...

Eller kanske en Jeep Wrangler? Jag har för mig att den får dra ganska ordentligt med bara vanligt B-kort.

Själv skulle jag inte vilja ha en SUV om jag ska åka runt och busa. De flesta av dem är inte gjorda för sånt (högtyngdpunkt etc). Möjligtvis att ha en bil att köra i skogen med, men då duger ju inte vilken SUV som helst. Dessutom är inte cool-faktorn särskilt hög hos en Kia eller Rav-4.

En A4 Avant 1.9TDi av den äldsta modellen har en tjänstevikt på 1460kg och den mellannya (tror det var 01-04) A4 1.9TDi har en tjänstevikt på 1540kg. En Quattro har högre tjänstevikt så med de flesta A4 Quattro borde du få dra ditt släp med B-kort. Om inte den sammanlagda totalvikten blir för hög. Dessutom kanske en Quattro kostar 15-25kkr mer än motsvarande A4 utan fyrhjulsdrift.

En liten skillnad mellan en Audi Quattro och någon billig SUV är fyrhjulsdriften. Audi har bra fyrhjulsdrift, många andra bilar har mindre bra fyrhjulsdrift.

Ta BE-kortet, det skadar aldrig. Dessutom tycker jag att det var lättare att ta än både A och B.

(Massor med mummel och babbel, jag gillar Audi.)

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
GsxrT 1000 -03
Swedie skrev:
Usch så fula bilar ni hittar :D Jag vill ju ha en schnygg bil. Jag gillar inte herrgårdsvagn alls. Saab och Volvo går bort av automatik.

Nej, vad gör det isåfall? :) Han följer inte med mig på tävlingar.

Du ska ersätta din Audi a3 mot en SuV och du vill ha en rolig bil, lycka till :3freak
Visst SuV:ar är fina och roliga på sitt sätt men ingen SuV jag har kört kan mäta sig mot en a3:a iaf..

Inte min mening att verka dryg om jag nu gjort det..

Caffe

I like BIG butts...
Gick med
29 May 2003
Hoj
Såld till Victor
Du kan få köpa tillbaka Kingcabben om du nu är så jäkla desperat :pannkyss
Jag har köpt en Renault som iofs bara gick en månad innan den la av, givetvis 25 mil hemifrån en sen söndagkväll.

Aja, du får pickupen billigt, 15 kex bara.
Jag har ju trots allt tvättat den med klorin in och utvändigt sen du hade den :gnissla

IronMike

Guest
Dodge SR10, med viper-maskin, 6 petad låda.

Sen en kompressor på det. Då har du en skoj maskin när du hakar av släpet också ;)

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
När jag säger ersätta Audin menar jag inte en fakkin viper o sladda överallt. Utan en bil som är relativt fin i chassi och ser bra ut drar lite soppa utan släp.

Esquire, ingen herrgårdsvagn. SUV skulle passa min "business".

Caffe, lol...

Avanti! Tack. den där Turbo Diesel-bilen var exakt vad jag letar efter! Lite kantig kanske o inte egentligen så snygg. Men definitivt något sådant jag letar efter. Fast vet inte om den är dyr alltså, då den gått så långt m.m...

Pajo, för dyra.

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Swedie skrev:
När jag säger ersätta Audin menar jag inte en fakkin viper o sladda överallt. Utan en bil som är relativt fin i chassi och ser bra ut drar lite soppa utan släp.

Esquire, ingen herrgårdsvagn. SUV skulle passa min "business".

Caffe, lol...

Avanti! Tack. den där Turbo Diesel-bilen var exakt vad jag letar efter! Lite kantig kanske o inte egentligen så snygg. Men definitivt något sådant jag letar efter.

Pajo, för dyra.

Kanske en peugeot 406 turbodiesel? Ser bra ut och diesel, dom är väl rätt stora också så dom kan säkert dra större släp. Fransmännen kan ju sina dieselmotorer också som jag förstått det.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
honkiie skrev:
Kanske en peugeot 406 turbodiesel? Ser bra ut och diesel, dom är väl rätt stora också så dom kan säkert dra större släp. Fransmännen kan ju sina dieselmotorer också som jag förstått det.
Gillar inte sådana bilar. :tungan

-Freddy-

Guest
Rav4 passar väl in i alla avseenden. Ser bra ut, drar lite soppa.

95kw
Max släpvagnsvikt: 1500
Max släpvagnsvikt B-behörighet: 1290 (1350 5-d)

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Freddy82 skrev:
Rav4 passar väl in i alla avseenden. Ser bra ut, drar lite soppa.

95kw
Max släpvagnsvikt: 1500
Max släpvagnsvikt B-behörighet: 1290 (1350 5-d)
Det är bensinare o jag skulle gärna vilja veta vad den drar per mil utan släp (skiter egentligen vad den drar med släp).

Endast 03 o frammåt verkar fått Diesel o de kostar 200 lappar.

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Swedie skrev:
Det är bensinare o jag skulle gärna vilja veta vad den drar per mil utan släp (skiter egentligen vad den drar med släp).

Endast 03 o frammåt verkar fått Diesel o de kostar 200 lappar.
Jag tror pappas drar jävligt lite utan släp, alltså typ 07-08 eller nånting sånt. det är en 01 tror jag

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
honkiie skrev:
Jag tror pappas drar jävligt lite utan släp, alltså typ 07-08 eller nånting sånt. det är en 01 tror jag
Det där vill jag ha på papper. Du kanske luuuras !

Det finns en Rav4 3-dörrars och en 5-dörrars. Siktar helst på 5-dörrars. Vilken har du? 5-dörrars väger mer och får även dra mer på B-kort. Faktiskt just exakt 1500kg.

Benke

Hojåkare?!
Gick med
2 Nov 2003
Hoj
Får nöja mig med trampcykel
Beg. bilsguide?

Inte att du köper en beg. bilsguide? Står fan allt man vill veta o lite till!
Typ Teknikens Värld eller något liknande har en sån, kolla hos din tidningskiosk! Alt. kolla beg. bilsguiden på ko.se!

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
På B-kort får du max dra den egna bilens tjänstevikt med eventuella reservationer från tillverkaren dvs du måste rådgöra med regbeviset på varje enskild bil. Och du måste titta på stora bilar om du inte har BE-kort.

Ett alternativ kan vara att hitta en stark diesel i lämplig storlek som tex Passat och regga om släpkärran genom att minska på maxlasten tills du har en totalvikt som matchar din maximala släpvagnsvikt.

En bra dragbil som drar lite soppa är en motsägelse i sig själv men hur mycket kör du bil privat och hur stor skillnad gör egentligen en krona eller två på milen?

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln