Nu har plåtarna kommit och hojen finns i det svenska registret.
Det som var bekymmer inför regbesiktningen var: ej e-märkta strålkastare fram och som det skulle visa sig senare att det inte satt en original ljuddämpare på. Lösningen med strålkastarna kan man se några inlägg upp i tråden. Knivigare var det med ljuddämparen. Besiktningsmannen på Carspect i Arninge krävde en originalljudämpare för att han skulle kunna "vara säker" på den inte lät för mycket. Alternativet var att hitta en annan ljuddämpare och sedan låta SFRO för dyra pengar mäta ljudet och utfärda ett intyg på att ljuddnivån är godkänd. Det lustiga är det varken finns en skylt på hojen som talar om hur mycket den låter original eller några liknande uppgifter i de engelska papperna.
Ett samtal till Opus tekniska avdelning gav svaret att på så pass gamla hojar kan det vara svårt att hitta originalljudämpare, en eftermarknadsdito som motsvarar original var därför ok. Som tur var så hade jag en ful supertrappdämpare liggandes, visserligen lät den ganska mycket trots större volym och diskar monterade. Därför utnyttjade jag helt enkelt att diskarna satt där och stoppade den full med isoleringsull och en diskboll. Ändstycket på dämparen preppades med en botten från en ölburk som sattes fast med silikon. I denna botten borrades ett hål för att minska utloppsarean och därmed ljudnivån.
Efter modifieringen mätta jag upp 87 dB(A) vid 7000 rpm, något som dom inte borde kunna klaga på då det flesta hojar ligger mellan 89 och 95 dB(A) i standardutförande. Värt att tilläggas är att de mekaniska ljuden från motorn vid samma varvtal mättes upp till 92 dB(A).
Väl på besiktningen så gjordes en kombinerad reg och kontrollbesiktning samtidigt. Denna tycker jag var förvånansvärt kort och besiktningsmannen provade inte ens hojen utan verkade mest titta på att lampor och blinkers var e-märkta. Jag hade förväntat mig en betydligt grundligare koll. Kan bero på att han inte var den ordinarie. Hojen vägdes och fick ramnumret undersökt en andra gång med hjälp av en annan besiktningsman, gissar att dom inte förstod varför det började med NC30 när hojen heter VFR 400...
När det var avklarat gavs beskedet att den var godkänd, han kommenterade dock att ljuddämparen borde vara original eller åtminstone e-märkt
men att dom brukade släppa igenom äldre hojar bara dom inte lät för mycket. Kalaset gick på totalt 2300kr för kontrollbesiktning, regbesiktning och vägning.