VFR 400-tråden

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
fick bli ett diablo rosso 2 160/60 däck då den storleken verkar vara vad pirelli rekommenderar te 4.5" fälg. funkade galant på gelleråsen men bakdämparen va inte inställd ordentligt så det va lite scary om man lade för mycket vikt på bakhjulet när man skulle ta en sväng.. men men ett steg åt gången.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Lyllos dig, jag har ju bara hunnit ta en provtur med min för att inse att jag måste riva ner motorn i bitar, och 2-3 veckors leveranstid på delarna...
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
vad jag har förstått så ska det inte vara några problem med v400orna förutom då när man har stegrat så osis dig. en sak jag e fundersam över e just vikten, verkar som att de ligger på lite under 200kg men både jag å polaren samt gubbarna som hjälpte mig att sätta på nya däcket tyckte att det kändes aaaaaaaningen mindre än 200 fulltankat. måste väga den nån dag.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Antagligen läckande ventiltätningar, möjligen kolvringarna som gått, så har beställt hela kittet, vissa av grejerna till nc30 som ska funka någorlunda att använda. Den jag köpte har ju gått en hel del med dock, och fick den till ett bra pris, så att något skulle strula var ju egentligen ganska väntat. Hade iaf skoj på provturen! :D
Jag ser fram emot att väga min när nya kåporna kommit så man kan bli av med lite lampor och annan sådan död vikt ;D (bara för det kommer den väl väga 290 kg, med specialarmotor gjord av bly).
 
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Åkersberga
Hoj
NC30
Oj, här har det hänt grejer igen, grattis Pillo-kun och enrosabil till nyförvärven! På onsdag tänkte jag hänga lite vid donken Sveavägen på kvällen. Blir jag enda 400:a där?
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Oj, här har det hänt grejer igen, grattis Pillo-kun och enrosabil till nyförvärven! På onsdag tänkte jag hänga lite vid donken Sveavägen på kvällen. Blir jag enda 400:a där?

Risken är tyvärr överhängande då jag måste kasta i nya kolvar, kolvringar och ventiltätningar i min. Eller en ny motor, men de växer ju inte riktigt på träd...
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Ja definitivt, väntar fortfarande på delar. Kan ett kompprov avslöja vilket av alternativen som gått åt?
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
shit vad svårstartad 35an e när man jämför mot en modern hoj, lät det stå några dagar å det tog ca 5-6 försök innan den gick igång. Ducce har verkligen gjort ett bra jobb när de kopierade hondorna :p

Gillar hondan mer å mer, men urk vad svag den är under 5k :p . Det grymmaste med den är dock när gammelgubbarna på klubben rusar ut för de tror det e en rc45 :p haha :rofl Så besvikna de bli när man säger att det e en 400 nästan att de börjar gråta jue :D
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
En vild gissning är att både slitna ventilsäten och slitna kolvringar borde synas vid ett kompprov.

Den gissningen känns inte så vild! Tror det jag med, nu är det iofs ventiltätningarna jag klurar om, men det är nog likadant där, tänkte på när ventiltätningarna läcker igenom. När kolvringarna är körda så ryker den vid gaspådrag, när ventiltätningarna är slut så ryker den när man släpper gasen, dock är det lite oklart på min hoj (kanske båda har gått?) så jag tänkte om det som gör skillnad på gas/släppa på gasen även gjorde att det inte syntes om ventiltätningarna läckte på ett kompprov.
Fan jag gör ju mig själv yr här, måste göra mig av med lite hojar så jag får in den i garaget o kan riva i motorn snart.
 
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Åkersberga
Hoj
NC30
Hur varma blir era VFR/RVF? Min håller sig runt 90-sträcket i motorvägsfart men sticker rast upp och stannar en bit innan rödmarkering. Kommer man väl upp i fart igen så tar det tid innan tempen går ner. Utöver det så strålar det ut massor av värme ur sadeln och under benen, men det kan ha med kinakåporna att göra.:tungan

Jag har förstått efter lite sökningar att modellen har en tendens att bli varm, men det vore skönt om den oftast kunde hålla sig runt 90 grader.
Jag har idag tagit bort kåpan som sitter bakom framhjulet och skyddar nedre kylaren. Då denna plastbit endast har små hål (orginalkåporna är bättre) i sig blir flödet obefintligt och visst blev det en positiv skillnad. Jag tog även bort de små plastflärparna som sitter mellan ramen och sidokåporna. Dessa stänger in värmer och hindrar att luften runt motorn ventileras bort. Tyckte mig ana en liten förbättring speciellt i låg fart.

Då hojen svarar dåligt på så tror jag att den måste fetas upp över hela registret, vilket blir ett vinterprojekt. Med lite tur så ger det också en svalare motor och svalare avgaser/avgasrör.

Tror dock att tempen måste ner mer. Hittills har jag funderat på detta: rengöra/"blåsa ur kylare", ev byta den nedre som verkar lite frasig, större/längre kylslangar som rymmer mer vätska och kanske dras så att de hamnar i fartvinden, kanske montera ett kärl för att öka mängden vätska i systemet, montera oljekylare, montera ytterligare en vanlig kylare någonstans.

Är det helknasiga ideér eller finns det något annat att göra som jag inte tänkt på?
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Hur varma blir era VFR/RVF? Min håller sig runt 90-sträcket i motorvägsfart men sticker rast upp och stannar en bit innan rödmarkering. Kommer man väl upp i fart igen så tar det tid innan tempen går ner. Utöver det så strålar det ut massor av värme ur sadeln och under benen, men det kan ha med kinakåporna att göra.:tungan

Jag har förstått efter lite sökningar att modellen har en tendens att bli varm, men det vore skönt om den oftast kunde hålla sig runt 90 grader.
Jag har idag tagit bort kåpan som sitter bakom framhjulet och skyddar nedre kylaren. Då denna plastbit endast har små hål (orginalkåporna är bättre) i sig blir flödet obefintligt och visst blev det en positiv skillnad. Jag tog även bort de små plastflärparna som sitter mellan ramen och sidokåporna. Dessa stänger in värmer och hindrar att luften runt motorn ventileras bort. Tyckte mig ana en liten förbättring speciellt i låg fart.

Då hojen svarar dåligt på så tror jag att den måste fetas upp över hela registret, vilket blir ett vinterprojekt. Med lite tur så ger det också en svalare motor och svalare avgaser/avgasrör.

Tror dock att tempen måste ner mer. Hittills har jag funderat på detta: rengöra/"blåsa ur kylare", ev byta den nedre som verkar lite frasig, större/längre kylslangar som rymmer mer vätska och kanske dras så att de hamnar i fartvinden, kanske montera ett kärl för att öka mängden vätska i systemet, montera oljekylare, montera ytterligare en vanlig kylare någonstans.

Är det helknasiga ideér eller finns det något annat att göra som jag inte tänkt på?

Börja med att göra rent gamla kylaren. Har inte din kylarfläkt förresten? Borde gå att fixa så den går in tidigare, eller en knapp på styret så du kan trycka igång den manuellt?
 
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Åkersberga
Hoj
NC30
Börja med att göra rent gamla kylaren. Har inte din kylarfläkt förresten? Borde gå att fixa så den går in tidigare, eller en knapp på styret så du kan trycka igång den manuellt?

Jo den har en fläkt, men det känns som att den har svårt att orka med. Visserligen så har jag bara provat när kåpan satt framför, men med den borta och en egen knapp kanske man kan hålla tempen under kontroll.
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Tjo, nu när sommaren lider mot sitt slut funderar jag på att sälja nc35an som jag köpt av Pelle. Jag vet inte men blitt inte så många bandagar i år å jag har la tröttnat lite. Inte av hojen i sig utan bara av att åka hoj överlag, å vill då att nån annan får nån nytta av den istället för att jag låser in den i hopp på att jag får upp suget.. så e ni sugna pma mig :)
 
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Åkersberga
Hoj
NC30
Så här kan det se ut när en NC30 står parkerad utanför Mc Donalds på Sveavägen i Stockholm.

DSC_0714_2.JPG

Noterar att färg verkar vara extrautrustning på modernare hojar.
 
Last edited:

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Tjo, nu när sommaren lider mot sitt slut funderar jag på att sälja nc35an som jag köpt av Pelle. Jag vet inte men blitt inte så många bandagar i år å jag har la tröttnat lite. Inte av hojen i sig utan bara av att åka hoj överlag, å vill då att nån annan får nån nytta av den istället för att jag låser in den i hopp på att jag får upp suget.. så e ni sugna pma mig :)

Vi kan byta, så har du något att göra under vintern? ;)
 
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...

Top