VFR800 - Bra eller anus?

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Bästkusten.
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
Servicekostnaden kan skilja en hel del, alt beror på hur mycket jobb det är med venilerna och byte av shims.
Jag fick betala 9200 för service och ett nytt drivpaket

:skrämd
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vad gäller VTEC läste jag om att det går att stänga av det påhittet om man stör sig på det med lite garagemeck när jag läste om hojen för att jag var intresserad.
 

Rullen

Hä ä bar å åk
Gick med
26 Apr 2012
Ort
Sveriges Hawaii
Hoj
Ingen alls =(
Vad gäller VTEC läste jag om att det går att stänga av det påhittet om man stör sig på det med lite garagemeck när jag läste om hojen för att jag var intresserad.

Man känner verkligen när den slår i, som att någon tillfälligt kör in en skruvmejsel i vevhuset.
 

zalmondorro

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
DOROTEA
Hoj
"LIVERPOOL" Honda VFR 800 - 02
View attachment 368341

I Sverige kostar nya väskor ca: 15 000:-

I England 675 £ , dock vet jag inte vad frakten går på, men Schenker brukar vara rätt billiga :tummenupp
Så det är kanske inte så blodigt ändå.

http://www.ebay.co.uk/itm/Honda-VFR800-VFR-800-Vtec-V-Tec-V-Tec-ABS-Black-Pannier-Cases-Luggage-Trio-/170828289243?pt=UK_Motorcycle_Parts&hash=item27c628d4db



Jag köpte sidoväskor från England nästan samtidigt jag köpte hojen. Frakten gick på ca 800:-
det brukar inte vara omäjligt at få dem skickade hit till Sverige
 

zalmondorro

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
DOROTEA
Hoj
"LIVERPOOL" Honda VFR 800 - 02
Man känner verkligen när den slår i, som att någon tillfälligt kör in en skruvmejsel i vevhuset.



vad säger du !!??
Måste vara något fel med den ju
Min varvar på bra upp till 7000 varv sen får den en rejäl knuff vid 7000 varv och går ännu bättre ju
 

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Man känner verkligen när den slår i, som att någon tillfälligt kör in en skruvmejsel i vevhuset.

Låter märkligt, vet iofs. att det kom en förbättring 2005/2006 , men med min 2007:a så blir det en ordentlig knuff när den hoppar in vid 6500 varv (har jag för mig)
 

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Bästkusten.
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
Vad gäller VTEC läste jag om att det går att stänga av det påhittet om man stör sig på det med lite garagemeck när jag läste om hojen för att jag var intresserad.

Nja, då måste du komma med källa, för det finns rätt många som velat stänga av VTEC men ingen har lyckats. Inte på ett rimligt sätt iaf.
Jag har letat rätt mycket själv när jag hade min, utan framgång. Helt omöjligt är det kanske inte, men tala som sagt gärna om var infon finns isf är du snäll.

Annars kan man kanske lösa det problemet med en sån här, 173 hästar

173 hästar på bakhjulet....misstänker att man inte märker vtec:en så mycket då. Inte så illa för en 800 sporttourer :yoparty
 
Last edited:

Conseal

På avstånd är allt vackert
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Med min familj
Hoj
Honda VFR800 -02
Man kan göra vtecs ingång mjukare med 2 enkla garagemeksingrepp ... Sen så slår den inte in under viss temp så att försöka känna på vtec innan hojen ör varm går inte heller. 65 grader tror kag det var ... Eller 70.
 

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Bästkusten.
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
Man kan göra vtecs ingång mjukare med 2 enkla garagemeksingrepp ... Sen så slår den inte in under viss temp så att försöka känna på vtec innan hojen ör varm går inte heller. 65 grader tror kag det var ... Eller 70.

Så en hink kolsyreis kan vara bra att ha med på turerna? Men det sades iaf i tråden att det gick att koppla bort den helt vilket jag har svårt att tro(även om det säkert är fullt möjligt) tills jag ser källa och beskrivning. Det är ju intressant för TS om han köper en hoj på de förutsättningarna.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Viffern är en kanonhoj. Min granne är inne på sin femte eller sjätte. Hans första, en 86a tror jag, står i garaget och blänker med 32000 mil på mätaren...funkar klockrent trots att han inte rört en pryl i motorn, bara servat:D.

Har provkört hans 800 VTECH ett par gånger och det är svårt att inte gilla hojen. Bekväm och väldigt lättkörd. Mkt sportigare än den ser ut och kvaliteten är odiskutabel. Liter mer mos hade dock inte skadat, tycker motorn är väldigt städad (vilket såklart är helt ok på en touringhoj med sportiga anlag)

Jag tycker dock den saknar DET. Karaktär, själ -kalla det vad du vill men någon pulshöjare är den inte. Den är lite för bra, för harmonisk och det gör den lite könlös på något sätt. Visst det är subjektivt och småflummigt men den känns lite storskoter....praktiskt, driftsäker och helt odramatisk.

Mina två cent
 

Rullen

Hä ä bar å åk
Gick med
26 Apr 2012
Ort
Sveriges Hawaii
Hoj
Ingen alls =(
Jag överdrev en smula när jag gjorde mitt uttalande som jämförde en skruvmejsel i vevhuset med vtecs påslag, men inte gick det smidigt i alla fall. Det hugger till ordentligt vid 7k, som att motorn tillfälligt bluddrar till, men sen gick den hur bra som helst.

Ett annat problem med just denna (03:a på 2200 mil) var att den bara startade varannan gång. Vrider på nyckeln, trycker in starknappen och startmotorn börjar jobba men inget mer än så. Vrider av nyckeln, väntar 30 sek så går den igång som att inget hade hänt. Skumt.

Tror inte vi kommer överens om just denna då han ville ha 15k emellan, jag kan sträcka mig till 10k. På prislappen står det 55k, han uppskattade värdet på min till 45k, men eftersom att det är höst så prioriterar firman att minska ner lagret så mellanpriset skulle bli 15 tyvärr. Galet.
 

Rullen

Hä ä bar å åk
Gick med
26 Apr 2012
Ort
Sveriges Hawaii
Hoj
Ingen alls =(
Måste bara tillägga att denna är den första hoj med kåpa som jag någonsin testat, och HERREGUD vilken skillnad i fartvind. 180 km/h kändes som 90 med min nakenhoj, vilken dröm.
 

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Ort
kallhäll
Hoj
VFR 800
Det verka bara vara jag som gillar knuffen när V-techen slår till, känslan är lite som en turboknuff. Lika roligt varje gång. Vid -06 och framåt så är knuffen mildare än de tidigare modellerna. Sen så kan man modda motorn på 5 minuter genom att gör pairvalve och flappervalve samt rycka snorkeln, då får man en lite annan karaktär på motorn. Jag kan tillägga att mororn ska vara varmare än 65 grade innan V-techen går in, när motorn är kallare så kan den upplevas lite orkeslös om du vrider fullt på gasen
 
Last edited:

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Måste bara tillägga att denna är den första hoj med kåpa som jag någonsin testat, och HERREGUD vilken skillnad i fartvind. 180 km/h kändes som 90 med min nakenhoj, vilken dröm.

Vänta tills det börjar regna, i farter över 70km/h så är det inte mycket vatten som träffar annat än hjälm, handskar och stövlar :tummenupp
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Jag tycker dock den saknar DET. Karaktär, själ -kalla det vad du vill men någon pulshöjare är den inte. Den är lite för bra, för harmonisk och det gör den lite könlös på något sätt. Visst det är subjektivt och småflummigt men den känns lite storskoter....praktiskt, driftsäker och helt odramatisk.

Mina två cent

Lite volvo V70 alltså :) :7peta

fast fan tror om man inte vart lite sugen på en "viffer" efter ha läst denna tråd med ideliga lovordningar , klart mera ekonomisk och praktisk än nuvarande .. ...åker ju Volvo på vintern (å med ungarna) så man e ju van :D
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nja, då måste du komma med källa, för det finns rätt många som velat stänga av VTEC men ingen har lyckats. Inte på ett rimligt sätt iaf.
Jag har letat rätt mycket själv när jag hade min, utan framgång. Helt omöjligt är det kanske inte, men tala som sagt gärna om var infon finns isf är du snäll.

Annars kan man kanske lösa det problemet med en sån här, 173 hästar

173 hästar på bakhjulet....misstänker att man inte märker vtec:en så mycket då. Inte så illa för en 800 sporttourer :yoparty

Ja, det var en sidodär 6-8 månader sen, så jag har verkligen ingen aning alls. :) Men läste det på flera olika ställen, samt har för mig att jag såg ett kopplingsschema som tydligen hade med saken att göra. Borde ha varit på något VFR-forum jag såg det.
Men mitt minne är rätt värdelöst, så det enda jag är säker på är att jag läst att folk kopplat ur den... Om det blev *bra* vet jag däremot inte, men de sa det iaf.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag överdrev en smula när jag gjorde mitt uttalande som jämförde en skruvmejsel i vevhuset med vtecs påslag, men inte gick det smidigt i alla fall. Det hugger till ordentligt vid 7k, som att motorn tillfälligt bluddrar till, men sen gick den hur bra som helst.

Ett annat problem med just denna (03:a på 2200 mil) var att den bara startade varannan gång. Vrider på nyckeln, trycker in starknappen och startmotorn börjar jobba men inget mer än så. Vrider av nyckeln, väntar 30 sek så går den igång som att inget hade hänt. Skumt.

Tror inte vi kommer överens om just denna då han ville ha 15k emellan, jag kan sträcka mig till 10k. På prislappen står det 55k, han uppskattade värdet på min till 45k, men eftersom att det är höst så prioriterar firman att minska ner lagret så mellanpriset skulle bli 15 tyvärr. Galet.

Den lät inte helt frisk den där, så ta en annan. Det finns rätt gott om viffers eftersom att det är en långlivad och populär modell. 55000 är fan dyrt för en så gammal med suspekta problem.
 

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Honda
Servicekostnaden kan skilja en hel del, alt beror på hur mycket jobb det är med venilerna och byte av shims.
Jag fick betala 9200 för service och ett nytt drivpaket

Det spelar egentligen ingen roll om justering behövs eller inte eftersom kamaxlarna måste ur bara för att kunna mäta spelet. Hur som så får man riva allt ändå.


Beträffande Vtech är den helt mekaniskt och styrs varken av temperatur eller el.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top