VFR800 - Bra eller anus?

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Ort
kallhäll
Hoj
VFR 800
Det spelar egentligen ingen roll om justering behövs eller inte eftersom kamaxlarna måste ur bara för att kunna mäta spelet. Hur som så får man riva allt ändå.


Beträffande Vtech är den helt mekaniskt och styrs varken av temperatur eller el.

Det har diskuterats på VFR forumet. Enligt Honda själva, så går Vtechen in först vid 65 grader, och det stämmer till 100% på min hoj
 

zalmondorro

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
DOROTEA
Hoj
"LIVERPOOL" Honda VFR 800 - 02
Man kan göra vtecs ingång mjukare med 2 enkla garagemeksingrepp ... Sen så slår den inte in under viss temp så att försöka känna på vtec innan hojen ör varm går inte heller. 65 grader tror kag det var ... Eller 70.
Motortemp måste vara MINST 65 grader annars slår ingen VTEC till
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Hade en VFR800Fi -98, utan tvekan en av de bästa allroundhojarna jag haft.
Ljudet med en Scorpionburk var otroligt härligt..saknar den faktiskt lite nu när jag tänker på den!
 

Conseal

På avstånd är allt vackert
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Med min familj
Hoj
Honda VFR800 -02
En fördel till är att man kan vara med på vfr-forum är välkommen till VF/R Nordic Meet som hålls årligen :p
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Triumph Sprint ST jämförs ofta med VFR. Nu har jag inte kört VFR så jag skall inte uttala mig. Men de två ställs ofta mot varandra - halvsportiga, men ändå långfärdsdugliga.

Ingen V4:a då, utan en rivig rad-trea på 955 eller 1050 cc. Det fanns även en gammal 885 cc (till 1998/99 nångång), men den känns för gammal tycker jag.
 
Last edited:

Micke Triumph

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2012
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki Z1000SX -12
Hade jag inte gått och kärat ner mig i en Z1000SX så hade jag antagligen köpt en VFR800. Det verkar vara en hoj som uppfyller det jag vill ha ut av en hoj. Hann däremot inte provköra en innan jag provkörde en z1000sx, sååå vet inte riktigt hur de är att köra.

Jag köpte en z1000sx i vintras och har kört den 35 mil. I går provade jag en Honda Fireblade och en vfr800. Började ångra mitt köp. Honda är så otroligt snälla och fina. Mycket lättare att svänga och känns tryggare. Gillar vfr:ens v4 motor. Jag blev helt såld! Funderar nu på att sälja min och köpa en vfr800. Seriöst! Testa om du har möjlighet.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag köpte en z1000sx i vintras och har kört den 35 mil. I går provade jag en Honda Fireblade och en vfr800. Började ångra mitt köp. Honda är så otroligt snälla och fina. Mycket lättare att svänga och känns tryggare. Gillar vfr:ens v4 motor. Jag blev helt såld! Funderar nu på att sälja min och köpa en vfr800. Seriöst! Testa om du har möjlighet.

Har du ställt in fjädringen på SXen?
Den är inställd helt uppåt väggarna från fabrik, speciellt förspänningen bak. Ställ in den ordentligt så ska du se att den genast blir mer lättsvängd (för att inte tala om att man slipper svajade bakände i högre hastigheter). Vill man sedan få en lugnare hoj så kan man byta framdrevet till ett större. Annars kan man alltid mappa om den med för att få en rakare effektkurva.

Jo, har tänkt att provköra bland annat en vfr800 i år, har provkört ett knippe skoj hojar redan, men fortfarande riktigt nöjd med min SX.
 

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM 250 & 660
Men vilka priser på blocket. 50 papp för en 10 år gammal hoj?
 

and

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2017, Yamaha MT-09
Funderar på att byta upp mig från min ER6. VFR800 ser ut som en bra kandidat då jag tycker om att köra långt samt den ser ut att ha rätt bra drag. Försäkringen ser också ut att vara behaglig!

Vilka årsmodeller är att kika på? Kan lägga mig runt 40 tysen.
 

Micke Triumph

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2012
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki Z1000SX -12
Har du ställt in fjädringen på SXen?
Den är inställd helt uppåt väggarna från fabrik, speciellt förspänningen bak. Ställ in den ordentligt så ska du se att den genast blir mer lättsvängd (för att inte tala om att man slipper svajade bakände i högre hastigheter). Vill man sedan få en lugnare hoj så kan man byta framdrevet till ett större. Annars kan man alltid mappa om den med för att få en rakare effektkurva.

Jo, har tänkt att provköra bland annat en vfr800 i år, har provkört ett knippe skoj hojar redan, men fortfarande riktigt nöjd med min SX.

Är helt värdelös på detta med fjäderspänningar och hur den skall justeras. Åt vilket håll justerade du?
Jag tänker försöka få ner och fram styret lite för att få mer balanskänsla.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Är helt värdelös på detta med fjäderspänningar och hur den skall justeras. Åt vilket håll justerade du?
Jag tänker försöka få ner och fram styret lite för att få mer balanskänsla.

Jag ökade förspänningen till ett snäpp från max, kan antagligen höja ett steg till. Ska ta och få ordning på dämpningen med nu tänkte jag. JAg hade inte heller varit på och skruvat på sånt innan, men det finns gott om information både på nätet och här om hur man fixar det. Du använder det där skumma rededelscirkelverktyget med två tänder i ändarna på tredjedelscirkeln som finns i verktygspåsen för att ändra på förspänningen på fjädern.
Hur fjädringen/dämpningen på en hoj ska vara inställd beror på vad du väger och lite hur du vill köra hojen.
Har inte fått min dämpning helt okej än, beter sig fortfarande lite i hastigheter över 220, men under det så är den mycket bättre.
 

Micke Triumph

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2012
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki Z1000SX -12
Jag ökade förspänningen till ett snäpp från max, kan antagligen höja ett steg till. Ska ta och få ordning på dämpningen med nu tänkte jag. JAg hade inte heller varit på och skruvat på sånt innan, men det finns gott om information både på nätet och här om hur man fixar det. Du använder det där skumma rededelscirkelverktyget med två tänder i ändarna på tredjedelscirkeln som finns i verktygspåsen för att ändra på förspänningen på fjädern.
Hur fjädringen/dämpningen på en hoj ska vara inställd beror på vad du väger och lite hur du vill köra hojen.
Har inte fått min dämpning helt okej än, beter sig fortfarande lite i hastigheter över 220, men under det så är den mycket bättre.

Jag väger 78. Berätta gärna hur du ställde dina skruvar :) Justerade du både fram och bak? Så du menar att lite styvare fjädring kan påverka hur lättsvängd den är? VFR800 är ju också lite soft men ändå lättsvängd som en Saab Vector
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag väger 78. Berätta gärna hur du ställde dina skruvar :) Justerade du både fram och bak? Så du menar att lite styvare fjädring kan påverka hur lättsvängd den är? VFR800 är ju också lite soft men ändå lättsvängd som en Saab Vector

Japp, det påverkar hur hojen känns väldigt mycket, ungefär lika mycket som ett par slitna däck imho.

Jag har mest ställt lite på känn, tänkte försöka få till det riktigt bra innan jag åker till tyskland. DVS ragga upp ett par polare och göra som i den här videon: http://youtu.be/awq-S8CSmB8

Måste läsa på lite mer om dämpare innan jag ger mig på dem igen. ;)
 

Conseal

På avstånd är allt vackert
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Med min familj
Hoj
Honda VFR800 -02
Funderar på att byta upp mig från min ER6. VFR800 ser ut som en bra kandidat då jag tycker om att köra långt samt den ser ut att ha rätt bra drag. Försäkringen ser också ut att vara behaglig!

Vilka årsmodeller är att kika på? Kan lägga mig runt 40 tysen.

Runt 40 landar du på segmentet 98-01 .. Samma hoj egentligen men lite små kosmetiska detaljändringar från 00. Det är innan V-tec och fortfarande med kuggdrev till kammarna. Från 02 (fanns ngn billig på blocket men den började på 40k) Så är det V-tec och kedjedrivna kammar och helt ny design.

En 98-01 i gott skick är inte ett dåligt köp.

Kan vara lite partisk men det är svårt att inte vara det kring VFR ;)
 

and

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2017, Yamaha MT-09
Runt 40 landar du på segmentet 98-01 .. Samma hoj egentligen men lite små kosmetiska detaljändringar från 00. Det är innan V-tec och fortfarande med kuggdrev till kammarna. Från 02 (fanns ngn billig på blocket men den började på 40k) Så är det V-tec och kedjedrivna kammar och helt ny design.

En 98-01 i gott skick är inte ett dåligt köp.

Kan vara lite partisk men det är svårt att inte vara det kring VFR ;)

Vill man verkligen ha V-tec? Känns livsfarligt fast ändå skoj.. :gnissla

Får kolla lite..
 

Micke Triumph

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2012
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki Z1000SX -12
Japp, det påverkar hur hojen känns väldigt mycket, ungefär lika mycket som ett par slitna däck imho.

Jag har mest ställt lite på känn, tänkte försöka få till det riktigt bra innan jag åker till tyskland. DVS ragga upp ett par polare och göra som i den här videon: http://youtu.be/awq-S8CSmB8

Måste läsa på lite mer om dämpare innan jag ger mig på dem igen. ;)

De sänkte i fram och höjde i bak. Bor du nära Uppsala eller? ;)
 

Micke Triumph

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2012
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki Z1000SX -12
Jag bor en bit utanför enköping, så det beror på din definition av "nära" :D
Kallar jag nära. När du lärt dig allt om justering av förspänning, retur och kompression så kommer jag över hehe! Har lagt ut en tråd på Sporhoj Uppsala och efterlyser ngn som kan det nu. Där finns det alltid rätt person för allt. Du borde va med i FB gruppen SHU, Sporthoj Uppsala. Över 300 medlemmar. Måste bli inbjuden..så ifall du vill så kan jag bjuda in dig.
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top