Vi bullermätte igår...

grufman

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2006
Hoj
Moppe
Vi gjorde ett litet bullerprov på kollegans polares två hojjar igår. Ena var en aprilia mille, och den andra nån annan 1000-kubikare.

Nåväl. en meter från avgasrörets mynning på sidan i höjd med bönpallen.

Första hojjen. 121.3dBa
Andra hojjen. 125.1dBa

Det enda i samhället som producerar detta ljudtryck, förutom nyss nämnda hojjar är militära jetflygplan, typ jas eller viggen.

Jag vill ju inte vara en bitter****** men kan någon vis man här berätta för syftet med att procudera detta ljudtryck?

A) Är det för att imponera på andra hannar att här kommer en alfahanne, typ som två renar som stångas med varandra där den ena har längre horn än den andra?

B) Är det för att attrahera honor så att dom blir villiga att para sig?

Jag har själv haft oräkneliga hojjar, så gnäll inte nu på att jag inte vet vad en hojj är - dessutom flyger jag en del, och propellerplanen är duktigt begränsade när det gäller bullernivåer, och ett rejält gnäll uppstår om man råkar flyga in över fel områden...

Nå, får vi höra nu.

ChrisseJ

Övar
Gick med
16 Jun 2007
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Till att börja med kan ju en v-twin låta mkt utan att för den sakens skull väsnas på samma sätt. Kört 1000cc v-twin med en sång som inget annat. En radfyra med samma ljudvolym blir uppåt varven betydligt mer genomträngande.

Sen till dina frågor.

För egen del har det inget med varesig penislängd eller det motsatta könet att göra, det bara är så att det är gött. En fin motor skall höras lite, det är synd och skamm att stänga in den bakom ett för tight avgassystem.

Sen är jag inte den sista att erkänna att det faktiskt kan låta för mkt, men anv. man dessa maskiner rätt och på rätt ställen så tror jag ingen klagar.

KalleBalik

Karata!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Jag tycker att pickuptrucks är tuffare än hojar
Vi gjorde ett litet bullerprov på kollegans polares två hojjar igår. Ena var en aprilia mille, och den andra nån annan 1000-kubikare.

Nåväl. en meter från avgasrörets mynning på sidan i höjd med bönpallen.

Första hojjen. 121.3dBa
Andra hojjen. 125.1dBa

Det enda i samhället som producerar detta ljudtryck, förutom nyss nämnda hojjar är militära jetflygplan, typ jas eller viggen.

Jag vill ju inte vara en bitter****** men kan någon vis man här berätta för syftet med att procudera detta ljudtryck?

A) Är det för att imponera på andra hannar att här kommer en alfahanne, typ som två renar som stångas med varandra där den ena har längre horn än den andra?

Jag har själv haft oräkneliga hojjar, så gnäll inte nu på att jag inte vet vad en hojj är - dessutom flyger jag en del, och propellerplanen är duktigt begränsade när det gäller bullernivåer, och ett rejält gnäll uppstår om man råkar flyga in över fel områden...

Nå, får vi höra nu.

Både alternativ A samt B är korrekt.

Mike

Suzukifanatiker?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
#Gixxer 1K-05 #Katana original No 95 -82, #GSX-R1100 original -87, #GSX-R750R No 102 original -89*såld*
På frågorna svarar jag:

A) Ja

B) Ja

Men också att genom att ta bort DUBBLA ljudämpare och en katalysator som verkade vara gjuten i betong på -07an så minskade totalvikten med ca 10-11kg:D

Den i Grade-1 titan handbyggda Racefitpipan väger bra 1,1kg:yoparty :yoparty

Detta ger mig möjlighet att äta en hel Macdonaldsmeny utan att öka totalvikten förmycket då jag på min gamla -01 kunde bara äta 2 cheese & en vatten för att inte äventyra viktökningen.

Förrutom att det esteiska värdet tredubblats så har även mottot " Loud pipes saves lives" fått bevisa sin riktighet, hundar skäller, folk hytter med näven, hästar skenar, bilar tutar och blinkar och jag bara ler.......:D :D :D :D :D

Sad Glad

Kolestrolet som täpper till dina artärer
Gick med
1 Feb 2005
Hoj
Ducati Multistrada 1000DS, Bimota DB2
Det låter mycket. Har ni mätt på rätt sätt och med kalibrerad utrustning?

Dina frågor tycker jag att du skall ställa till din kollegas polare istället, det är ju hans hojar. Skäll ut honom istället!

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8

c) för att signalera att 'här kommer en mupp på två hjul'...

Gamepad

No comments
Gick med
10 May 2005
Hoj
Vakum
C:
Har man en välljudande motor så vill man höra den själv.
Hade själv klädnypa med pappskiva på cykeln som liten.:tummenupp

D:
Annars i Stockholmstrafiken är det bara bra att man hörs eftersom
billisterna nästan inte ser oss motorcyklister.

Givetvis skall inget ljud vara högre än "lagom" :va

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
Låter nästan som orimligt höga siffror.

Hade millen helt öppna dämpare utan någon dämpull alls?

grufman

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2006
Hoj
Moppe

Dina frågor tycker jag att du skall ställa till din kollegas polare istället, det är ju hans hojar. Skäll ut honom istället!

Jag skäller inte, jag är bara nyfiken. Jag har också kört runt med brölande ljuddämpare, men inte fick jag några brudar för det. Däremot fick jag åka tillbaka och be om ursäkt när dämparen råkade flyga av i ett villakvarter. Det var många -----påäng på karman det. För övrigt en CB1100 -82'a. Den brölade rätt bra den med.

kiwimaddog

Är huvvet dumt får kroppen lida....
Gick med
22 Apr 2005
Hoj
R6´99 R7ed.
Gör samma test bakom ett par glidare istället och redovisa siffrorna, känns som om du siktar på lite fel typ av trafikanter...Men visst är det härligt med högt ljud men det känns mer eller mindre som min själävbevarelsedrift kräver att man hörs lite i trafiken för att inte bli undanträngd av övriga trafikanter.

grufman

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2006
Hoj
Moppe
QUOTE]

Nej, utrustningen är verkligen inte kalibrerad, men mina öron är. Det skar till rätt bra i örat vid första mätomgången, så det råder nog ingen tvekan om att ljudtrycket ligger på runt 125dba, även om det exakta värdet sannolikt är någonstans där runtikring.

C:
Har man en välljudande motor så vill man höra den själv.
Hade själv klädnypa med pappskiva på cykeln som liten.:tummenupp

Varför vill man höra den? Kan man inte ta bort lite ljudisolering från hjälmen istället så slipper man bullra ner andra?

Gör samma test bakom ett par glidare istället och redovisa siffrorna, känns som om du siktar på lite fel typ av trafikanter...Men visst är det härligt med högt ljud men det känns mer eller mindre som min själävbevarelsedrift kräver att man hörs lite i trafiken för att inte bli undanträngd av övriga trafikanter.

Tyvärr var dessa de enda hojjarna som fanns tillgänliga, dessutom tog batteriet slut i bullermätaren efteråt. Men får jag tillfälle så ska jag göra det.

Varför är det härligt med högt ljud?

Last edited:

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12

Varför skiter björnen i skogen?

Alla som sysslar med motorer eller motorsport är väl fan av gött ljud?

Visst, enbart högt ljud är inte alltid lika med bra ljud, men oftast så kommer de flesta motorljud till sin rätt med öppnare ljuddämpare vilket tillåter ljudet att låta bättre samt iom det även högre.

Edit: Kanske dags att inse att du är en bitterfitta?

grufman

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2006
Hoj
Moppe
Varför skiter björnen i skogen?

Alla som sysslar med motorer eller motorsport är väl fan av gött ljud?

Visst, enbart högt ljud är inte alltid lika med bra ljud, men oftast så kommer de flesta motorljud till sin rätt med öppnare ljuddämpare vilket tillåter ljudet att låta bättre samt iom det även högre.

Edit: Kanske dags att inse att du är en bitterfitta?

Det kanske man skulle kunna inse. Men jag vill ha ett svar. Hittils har jag bara hört, varför skiter björnen i skogen, och typ "faaan.. göööött" typ argument från brunstiga 15-åriga moppefuckon med jamacol twinpipes.

Jag vill gärna ha ett argument, inte en känsla. Jag är inte emot buller, jag störs inte av det trots att jag själv bor under inflygningen till arlanda. Men jag är nyfiken på drivkrafterna hos dom som monterar på sportdämpare.

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
"Kan man inte ta bort lite ljudisolering från hjälmen istället så slipper man bullra ner andra?" Riktigt bra förslag! =)
Risken är väl att folk redan är hörselskadade.
Personligen gillar jag att det går tyst, så stealth som möjligt =)
Konstigt att ingen hävdat att det ger massor av mer effekt som skäl än, det är altså bara för oljudet i sig själv som det ska låta mycket?
För man kan ju inte precis påstå att att slip-on system är vackra visuellt. (varför är alltid ändarna på dom popnitade? Är det för att eneklt kunna packa om dom?)

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12
Det är just "känslan" det handlar om. Det sitter i sinnet.

Det finns nog inte någon motorintresserad människa, oavsett ålder, som inte ryser när en Top Fuel drar förbi på strippen.

Faktum är att jag och tjejen pratade om det här härom dagen när vi kollade på nåt motorprogram på tv där de startade upp en motor, hur faschinerande (stavning?) det är med att en sån pryl som en motor och "lite" ljud kan få människor att stanna upp och bara häpna, skratta, jubla och rysa.

Engman

SDK socio:4215
Gick med
7 May 2007
Hoj
Monster 900 -02
Lite fakta om ljud
Ljudets styrka mäts i ljudtrycksnivå och mäts i decibel. 0 decibel är det lägsta ljud ett friskt öra kan uppfatta. Decibelskalan är logaritmisk och fördubblas vid ca var tredje decibel.
En ökning med 30 dB innebär att ljudtrycket ökar med hela 1000 gånger!

dB
190 - Högsta nivån som ljud kan ha i luft
180 - Kanonskott. Trumhinnan brister
150 - Gevärsskott. Ljudet är så kort att örat inte hinner uppfatta det som skadligt.
135 - Högsta uppmätta värde på rockkonsert
125 - Den s.k. kallade smärtgränsen går vid 125 dB. Nu börjar örat att känna obehag. Men tänk på att volymer långt under 125 dB är skadliga.
120 - Jetplan startar på ca 100 m avstånd
110 - Inte ovanlig nivå på diskotek
90 - Trafikerad gata
85 - Denna gräns får ej överstigas under en arbetsdag utan att arbetstagaren erbjuds hörselskydd.
Ljud som är starkare än 85 dB kan orsaka hörselskador.
80 - Dammsugare
70 - Tvättmaskin, hårtork
60 - Normal samtalton
20 - Lövsus
0 - Gränsen för vad ett friskt öra kan uppfatta.

Nicotin

Guest
Det kanske man skulle kunna inse. Men jag vill ha ett svar. Hittils har jag bara hört, varför skiter björnen i skogen, och typ "faaan.. göööött" typ argument från brunstiga 15-åriga moppefuckon med jamacol twinpipes.

Jag vill gärna ha ett argument, inte en känsla. Jag är inte emot buller, jag störs inte av det trots att jag själv bor under inflygningen till arlanda. Men jag är nyfiken på drivkrafterna hos dom som monterar på sportdämpare.

Ett bra argument om du inte testat är att folk hör när man kommer..
Det är anledningen till varför jag bytte på min
Jag hörs hellre i tid än att ses försent..

dwestlund

ny bild
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
a' Bug Eyed beast -955i -99

Nej, utrustningen är verkligen inte kalibrerad, men mina öron är. Det skar till rätt bra i örat vid första mätomgången, så det råder nog ingen tvekan om att ljudtrycket ligger på runt 125dba, även om det exakta värdet sannolikt är någonstans där runtikring.
Vilket varvtal mätte ni på? Ska det inte var en halv meter ifrån? Kan ju vara olika på olika mätutrustningar, men ditt kalibrerade öra ska nog vara en meter ifrån.:D

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6

Varför vill man höra den? Kan man inte ta bort lite ljudisolering från hjälmen istället så slipper man bullra ner andra?

Du kör inte hoj själv va?

Ovanstående inlägg kan inte ha skrivits av någon som själv kör hoj, så jag får väl förklara.

Det som hörs när man kör är ju mest är fartvinden, själv använder jag öronproppar när jag kör.

Varför är det härligt med högt motorljud på en hoj? Det går nog inte förklara för en som inte fattar, tyvärr Svensson! :tungan

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati