Vi bullermätte igår...

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Nja; det är ju en sanning med modifikation... många av dessa hojar går ju på fullt varvtal rätt så ofta. Den mätningsregeln gäller väl bara besiktningen?

Det här med att hojarna skall låta högt är pinsamt, men visst är det skönt när dom låter gott. Effektsystemen med den lilla insatsen är oftast helt ok.

Här känns som ett av trådens vettigare inlägg.

Först, som sagt - tråden disktuerade hurvida varför hojar måste låta så mycket, inte varför SPB/banor har satt den bullergräns de har och vid vilken hastighet kolven har. Tror faktiskt Svensson skiter i om SBP godkänner grannens hoj eftersom den fyller uppsatt regelverk för dB/rpm.
-Din hoj låter för mycket!
-Nehe, SBPs regler säger att den får låta så mycket
-Okej, då stör den mig inte alls längre.

Håller även med i ditt resonemang ang schysst ljud. GP-dämpare betyder inte att det låter ballare.

Jobbar med att besikta lastbärare som ska lastas på tåg och då träffar man relativt ofta på lastbilar med raka rör. Är det också svinkoolt? Eller 18-åringen som just skaffat 240 och plockar loss ljuddämparen och går loss med spättet på den? Tufft? Självklart! Motorn låter som den ska nu. Eller är det bara reserverat för effektstarka motorer? Entusiastmotorer?
Eller polarn som har en Impreza GT med raka rör. Låter som en tändkulemotor när han ligger under 2000 varv. Sjukt häftigt.
 

Engman

SDK socio:4215
Gick med
7 May 2007
Ort
Trollhättan
Hoj
Monster 900 -02
Ja, men om du har 125db vid en meter, så har du ett rätt skapligt ljudtryck vid 100 meter. ljudtrycket avtar med kvadraten på avståndet.

Denna kvadratiska minskning lär ju förutsätta optimala förhållanden (förekommer bara i ljudlabb)


Kvardaten utav 100 är föresten 10000 vilket borde minska ljudtrycket ganska drastiskt :)
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Ja, men om du har 125db vid en meter, så har du ett rätt skapligt ljudtryck vid 100 meter. ljudtrycket avtar med kvadraten på avståndet.
Jag har klarat både SBPs mätningar och förbipasseringsmätningar. Kanske kommer jag inte upp i 125dB med mitt system - men fullt pådrag och tillräckligt nära mynningen så kommer det ändå att göra ONT i örat. Jag är medveten om detta och väljer mina tillfällen när jag ska dra på för fullt. Obefolkat eller i tunneln mellan Pepparholmen och Kastrup :D
 
Last edited:

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
459 decibel - motörhead konsert :D

Nej, knappast. Det är bara det att motörhead låter så jävla illa att man upplever 459 decibel. I själva verket är det bara ca 115, men gör jävligt ont i alla fall. Jämför upplevelsen av hartsfiol, skrap med bestick på tallrik etc.

För att hålla sig kvar i ämnet, en TDM med slip-ons låter jäkligt gött, dock kör jag faktiskt original. Men jag lider lite av det, i över 50km/h så hör jag inte motorn längre, så jag överväger att investera i slip-ons.

Min åsikt är i alla fall att körglädjen ökar när man kan höra motorn! Det är inte alls det att det måste låta högt, utan det måste låta bra och man måste kunna höra det när man kör.

Och det som grufman föreslår, ta bort dämpningen i hjälmen, det är ju inte ett alternativ. Då blir man ju döv av vindbruset!
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
jag måste nog hålla med ts, varför ska det låta så förbannat? jag kan förstå att man vill få bort symaskinsljudet för det är ju inte så kul men att köra med raka rör :huvet Värst är fan Gynstolarna som kommer och brölar förbi. Har inget imot ett system som gör att hojen låter som en hoj men den behöver ju inte tränga igenom en likkista för att uppfylla det kravet.


björn
 

Nicotin

Guest
Vad var poängen med att mäta vid fullgas ??:va

Jag kör med M4 GP rör dock med db killer, en av dom stora fördelarna som jag skrev tidigare i tråden är, folk uppmärksammar när jag kommer..

Loud pipes saves lives..
Vet inte hur många gånger jag har hört kommentaren, oj jag såg/hörde dig inte..
 

Bifogat

  • M4GP.JPG
    M4GP.JPG
    130.1 KB · Visningar: 95

ShyGuy

To bad for heaven, to good for hell.
Gick med
11 Mar 2004
Ort
60 mil söder om Östersund (stockholm)
Hoj
Kawasaki Versys -07, kawasaki zzr600 -92 *såld*, Audi A4 1,8Ts -99, Arctic Cat zr600 -99 *såld*
Ja, men om du har 125db vid en meter, så har du ett rätt skapligt ljudtryck vid 100 meter. ljudtrycket avtar med kvadraten på avståndet.

Varje gång man fördubblar avståndet till en ljudkälla så minskar ljudtrycket med ca 6 dB

vid källan (1 m) 125 dB
2 m = 119 dB
4 m = 113 dB
8 m = 107 dB
16 m = 101 dB
32 m = 95 dB
64 m = 89 dB
128 m 83 dB

Som man kan se så är inte ljudtrycket så högt runt 100 m
 

Engman

SDK socio:4215
Gick med
7 May 2007
Ort
Trollhättan
Hoj
Monster 900 -02
Varje gång man fördubblar avståndet till en ljudkälla så minskar ljudtrycket med ca 6 dB

vid källan (1 m) 125 dB
2 m = 119 dB
4 m = 113 dB
8 m = 107 dB
16 m = 101 dB
32 m = 95 dB
64 m = 89 dB
128 m 83 dB

Som man kan se så är inte ljudtrycket så högt runt 100 m

:tummenupp
85 - Denna gräns får ej överstigas under en arbetsdag utan att arbetstagaren erbjuds hörselskydd.
Ljud som är starkare än 85 dB kan orsaka hörselskador.
80 - Dammsugare
 

Mike

Suzukifanatiker?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kongl. Huvfudstaden
Hoj
#Gixxer 1K-05 #Katana original No 95 -82, #GSX-R1100 original -87, #GSX-R750R No 102 original -89*såld*
Oavsett om björnen skiter i skogen eller om en enbent anka simmar i cirkel så är kärnpunkten HUR mycket får det bullra?

Men detta är ju subjektivt ur lyssnarens öron, jag tycker att en V8 ska mullra, jag tycker att en sporthoj ska låta som en sporthoj, inte som en kväst dammsugare, men detta är ju personlig bedömning då jag är präglad av mitt eget beteende.

Däremot så undrar jag hur mycket får grannes gräsklippare bullra kl 8,30 på söndagsmorronen? Hur mycket får grannungen i lägenheten brevid som lider av kolik skrika kl. 03,45 på tisdagsmorronen? Var ligger bullergränsen på ett dagis tvärs över gatan?

Jag kan hålla med om att köra på varvstoppet i ett bostadsområde, för att uppnå dom decibeltal du mätt fram, är inget vidare smart, då man som en god mcförare ska hålla ner hastigheten för att ha hög uppmärksamhet ifall barn, djur eller något annat oförutsett kan inträffa, varvid att uppnå dessa decibeltal verkar i realiteten något främmande?
För om det låter som ett reaplan ute på en länsväg ute i ingenstans är väl ovidkommande eftersom då störs man inte?

Däremot brukar man säga, att när man börjar gnälla på att det låter för mycket, det är bara en massa bråk inne i City så jag åker inte in dit på kvällarna, man önskar att Bosse Larsson återerövrar Allsång på Skansen osv, tja, då börjar man bli gammal...:arsele :arsele :arsele

Ta en RIKTIG mätare, mät på rätt sätt och presentera siffrorna igen så ska du nog se att det kanske inte låter som ett jetplan enl tabellen?
 

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Gixxer 750 K8
joora, det blir 459 decibel - hemligheten är att de kan skruva upp till nivå 11 på sina förstärkare :tungan

Nej, knappast. Det är bara det att motörhead låter så jävla illa att man upplever 459 decibel. I själva verket är det bara ca 115, men gör jävligt ont i alla fall. Jämför upplevelsen av hartsfiol, skrap med bestick på tallrik etc.

För att hålla sig kvar i ämnet, en TDM med slip-ons låter jäkligt gött, dock kör jag faktiskt original. Men jag lider lite av det, i över 50km/h så hör jag inte motorn längre, så jag överväger att investera i slip-ons.

Min åsikt är i alla fall att körglädjen ökar när man kan höra motorn! Det är inte alls det att det måste låta högt, utan det måste låta bra och man måste kunna höra det när man kör.

Och det som grufman föreslår, ta bort dämpningen i hjälmen, det är ju inte ett alternativ. Då blir man ju döv av vindbruset!
 

ShyGuy

To bad for heaven, to good for hell.
Gick med
11 Mar 2004
Ort
60 mil söder om Östersund (stockholm)
Hoj
Kawasaki Versys -07, kawasaki zzr600 -92 *såld*, Audi A4 1,8Ts -99, Arctic Cat zr600 -99 *såld*
:tummenupp
85 - Denna gräns får ej överstigas under en arbetsdag utan att arbetstagaren erbjuds hörselskydd.
Ljud som är starkare än 85 dB kan orsaka hörselskador.
80 - Dammsugare

Precis min mening, som en dammsugare.

Vid fulla spett på en mille så hinner man 100 m på rätt kort tid, sen låter den som en 1000 kubiks dammsugare :D
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Men det är inte ofta någon befinner sig en meter bakom avgasröret då jag varvar ut fullt på tvåan, iaf. inte så länge. Står någon vid bankanten är det inte >100 dB längre. Mätformen kan diskutteras på flera sätt.

Nej, det har du rätt i, kan inte säga något annat.

Jag vidhåller dessutom att raka rör på customhojar där cylindervolymen är hög är ett problem, har aldrig uppfattat sporthojar som ett problem med avseende på ljudvolym. Oavsett dämparsystem...
 

grufman

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2006
Ort
Järfälla
Hoj
Moppe
Mätning på varvstoppet bara för att få fram ett så högt värde som möjligt - ASLÖJLIGT och irrelevant !!!

Gör om mätningen så nära SBP's norm som möjligt och redovisa siffrorna igen. Ditt inlägg känns mest som en artikel i Aftonbladet typ "Nakenchock - Reinfeldt hade kortärmad skjorta" eller att "Carola rasar - björnavföring i skogen".
Sist jag besiktade en bajk hos SBP var det 103 dB vid nåt varvtal som jag glömt bort, typ 5000. Testa hojjarna så istället.

Det är inte alls irreleveant eftersom 99.9% av alla hojägare här sannolikt varje dag vrider ur sin hoj på varvstoppet. Jag var inte intresserad av att veta vad normnivåerna ligger, utan var maxnivåerna ligger. Det är ju dessa som är intressanta, iallafall för mig.

Varje gång man fördubblar avståndet till en ljudkälla så minskar ljudtrycket med ca 6 dB

vid källan (1 m) 125 dB
2 m = 119 dB
4 m = 113 dB
8 m = 107 dB
16 m = 101 dB
32 m = 95 dB
64 m = 89 dB
128 m 83 dB

Som man kan se så är inte ljudtrycket så högt runt 100 m

Så om en person drar på fullt på sveavägen, samtidigt som någon går förbi på trotoaren bredvid (händer varje kväll). Så borde denna få permanenta hörselskador?
 
Last edited:

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Enda anledningen att följa standardiserad mätprocedur beträffande mätavstånd, mätvinkel, kolvhastighet/motorvarvtal etc är för att åstadkomma jämförbara mätvärden mellan olika hojar. Genererar en hoj 125 dBA på en meters avstånd i en viss situation så gör den, varvtal oväsentligt. Så grufmans frågeställning är relevant, hur han än har mätt.

Det enda i samhället som producerar detta ljudtryck, förutom nyss nämnda hojjar är militära jetflygplan, typ jas eller viggen.
Gripen genererar 125 dBA redan med APU:n, och betydligt mer en meter från motorn vid fullt pådrag. En kraftigt spelad trumpet eller trombon genererar utan problem 125 dBA en meter rakt framför klockstycket. En vinkelslip, cirkelsåg eller krossning av flaskor i en återvinningstunna är andra exempel på saker som kan låta i storleksordningen 120-125 dBA. (Där måste man skilja på kontinuerligt buller och impulsljud, men vi släpper det för stunden)

Jag vill ju inte vara en bitter****** men kan någon vis man här berätta för syftet med att procudera detta ljudtryck?

A) Är det för att imponera på andra hannar att här kommer en alfahanne, typ som två renar som stångas med varandra där den ena har längre horn än den andra?
I de allra flesta fall med sporthojar har högt ljudtryck inte något egenvärde, utan kommer som en - visserligen oftast omtyckt - bieffekt i strävan efter mer kraft och/eller lägre vikt. Jag tror däremot att det ofta ser litet annorlunda ut bland customåkare, där högt ljudtryck ibland verkar vara ett primärt syfte med att byta avgassystem... :rolleyes:

Av dina två alternativ tror jag stenhårt på A, imponatorfaktorn gentemot andra (oftast) hannar. Om vi utgår från en allmän uppfattning att en enlitetshoj är en häftigare pryl än en 125:a så kan vi antagligen också utgå från att en 200-hk enlitershoj är en häftigare pryl än en 100-hk enlitershoj. I praktiken innebär det också att något som låter som en 200-hk enlitershoj är en häftigare pryl än något som låter som en 100-hk enlitershoj. Svårare än så är det nog inte.

Om vi däremot går ett steg längre och tittar på den störande effekten av buller så är den inte alltid proportionell mot ljudtrycket. Vågform/karaktär, duration, repetition och andra faktorer spelar stor roll för hur störande ett visst ljud upplevs, och där är ljudtrycket inte allenarådande. Dessutom finns det förstås individuella skillnader mellan vilka typer av ljud som olika personer tycker är störande. På en fjällvandring kan en flygplans- eller skotermotor på en mils avstånd upplevas som extremt störande trots att den nätt och jämnt går att urskilja ur det omkringliggande bakgrundsljudet, alltså vind/djur/bäcksorl/etc. Å andra sidan kan en rockgitarrist öva i sin ensamhet med egentligen helt omotiverade 110 dBA av eget val, och inte uppleva ljudtrycket som det minsta störande. Det är alltså rätt klarlagt att mätstorheten ljudtryck inte är det enda som avgör hur störande ett ljud är.

Vid motsvarande eller jämförbara ljudtryck upplever jag själv det skarpa och pulserande ljudet från en enstånka eller v-twin med rensade rör som påtagligt mer störande än det lika starka men jämnare och mer cykliska ljudet från en radfyra med fräcke-slipon. (Inte bara för att jag själv råkar köra radfyra, fasen, jag har originalsystem och kan knappt höra motorn över 100 km/h.) Den svartklädde v-twinåkaren tycker antagligen precis tvärtom.

Argumentet "loud pipes save lifes" tror jag inte har mer än väldigt marginell betydelse. Jag lovar att ändra mig när jag ser en studie som visar att det sker fler icke-singel olyckor med tysta hojar än med högljudda.:rolleyes:

För en och annan som kör med (för) ljudliga hojar tror jag däremot drivkraften är en helt annan än effektjakt eller snoppmätning. Man vet att man stör en och annan, och det i sig ger tillfredsställelse. Man njuter helt enkelt av att göra folk förbannade. En... intressant livsfilosofi, men den förekommer.:tungan
 
Last edited:

grufman

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2006
Ort
Järfälla
Hoj
Moppe

Ta en RIKTIG mätare, mät på rätt sätt och presentera siffrorna igen så ska du nog se att det kanske inte låter som ett jetplan enl tabellen?


Well, om det skär till i öronen på 1 meters håll, då ligger vi över 120db, oavsett hur man vrider och vänder på det.
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Det är inte alls irreleveant eftersom 99.9% av alla hojägare här sannolikt varje dag vrider ur sin hoj på varvstoppet. Jag var inte intresserad av att veta vad normnivåerna ligger, utan var maxnivåerna ligger. Det är ju dessa som är intressanta, iallafall för mig.
Jag kör bara en gång i veckan...
Jag tror dock att inte att 99,9% här vrider ur mot varvstoppet i folksamlingar av icke hojintresserade där de står 1 m ifrån utblåset så som du mätte.

De flesta som retar sig på hojbuller retar sig på hojar i största allmänheten oavsett om de låter 125 dB eller 85 dB. Motorgräsklippare, skrikande ungar i kön på ICA, lastbilsdäck är exempel på andra höga ljud som sällan uppmärksammas på samma sätt.
Kampanja inte mot hojar, det är det tillräckligt många som gör ändå.

/0,01%-aren

Så om en person drar på fullt på sveavägen, samtidigt som någon går förbi på trotoaren bredvid (händer varje kväll).
Typiskt dumt beteende av en individ som inte borde ha slip-on - men de flesta är nog mogna att hantera sina slip-on. Jmfr fortkörningar - de flesta kör nog för fort ibland, men få väljer Sveavägen för det.
 
Last edited:

ShyGuy

To bad for heaven, to good for hell.
Gick med
11 Mar 2004
Ort
60 mil söder om Östersund (stockholm)
Hoj
Kawasaki Versys -07, kawasaki zzr600 -92 *såld*, Audi A4 1,8Ts -99, Arctic Cat zr600 -99 *såld*
Det är inte alls irreleveant eftersom 99.9% av alla hojägare här sannolikt varje dag vrider ur sin hoj på varvstoppet. Jag var inte intresserad av att veta vad normnivåerna ligger, utan var maxnivåerna ligger. Det är ju dessa som är intressanta, iallafall för mig.



Så om en person drar på fullt på sveavägen, samtidigt som någon går förbi på trotoaren bredvid (händer varje kväll). Så borde denna få permanenta hörselskador?

Om hojåkaren står still och tokvarvar samtidigt som personen bredvid är så korkad att han/hon står kvar så kan permanenta skador uppstå.

Om det är varvilliga-Ville som impar på wannabe-Valle som älskar ljudet så må vara.
 

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X

D:
Annars i Stockholmstrafiken är det bara bra att man hörs eftersom
billisterna nästan inte ser oss motorcyklister.

Kasst argument i de flesta fall. Enligt en bekant som kör ambulans "kör man ifrån" sirenerna i ungefär 70 - det samma borde gälla "säkerhetsaspekten" i att ha en cykel som låter mycket. Det enda som händer är att du stör dem som ligger precis bakom dig.
Har själv sett att bilförare framför kompisar som kör med lite eller obefintlig dämpning snarare verkar bli skrämda och svaja till när de väl hör cykeln än att åka ut till kanten och underlätta omkörning, etc.
 

Mike

Suzukifanatiker?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kongl. Huvfudstaden
Hoj
#Gixxer 1K-05 #Katana original No 95 -82, #GSX-R1100 original -87, #GSX-R750R No 102 original -89*såld*
Well, om det skär till i öronen på 1 meters håll, då ligger vi över 120db, oavsett hur man vrider och vänder på det.

Det är sant, med den erfarenheten man kanske inte ska stå 1 m håll med öronen bakom hojen, mao du får utesluta alla typer av motoraktiviteter tex dragrace, absolut aldrig topfuel, för där låter det betydligt mer...:tummenupp

Men visst, jag förstår vart du vill komma, att vissa hojjar låter mer än andra och kromsuggorna med raka rör är absolut värst, för där kan man snacka om att det skallrar i rutorna oavsett fart, det bara låter förjävligt, medans ett mullrande ifrån en titanpipa eller kanske ett par fräsiga kolfiberpipor ifrån en twin är som balsam för öronen??

För med över 20års erfarenhet av gatåka och upplevelserna från V&H Sidewinders live på gatan -86, och där länsman hökade vid WernergrenCenter med bullermätarna i högsta hugg till dagens mer moderata bullrande, där gynekologstolarna bräcker alla former av bullerrekord så kanske du skulle skicka din uppmätning till HA eller Bandidos och fråga varför dom väsnas så mycket?:arsele :D :D :D :D :D
 

Stefan M

Have fun!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
S1000RR & KTM 400EXC
Ok. Vad är syftet med icke-original?

Mina syften:
1. Bättre effekt och rappare gasrespons.
2. Göra bilister uppmärksamma.
3. Härligt motorljud

Samtliga dessa saker uppfylls med eftermarknadsburkar av vettig konstruktion.
Och SBP:s besiktning är då inget problem. Ok, de mäter inte vid maxvarvtal, men även vid max-rpm lär nivån vara lååångt under 120dB.

Sen är det väl med detta som med allt annat, man visar hänsyn då det är lämpligt (MÅSTE inte tokgasa på olämpliga ställen), så brukar omgivningen inte störa sig.

Summa: Alla blir glada.
/Stefan M
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top